Vill spela i vardagsrummet på dator i annat rum - Köpa ny dator?

Permalänk
Medlem

Vill spela i vardagsrummet på dator i annat rum - Köpa ny dator?

Hej!

Låt mig börja med att beskriva mitt problem så hoppas jag sedan att sweclockers kunniga medlemmar kan guida mig i rätt riktning.

Bakgrund:
Jag bor i hus med två våningsplan. På övervåningen har jag ett kontor där min speldator står. På bottenplan har jag ett vardagsrum med en LG B1 65" tv. Då mina barns sovrum ligger på övervåningen skulle jag vilja spela spel från datorn på tvn i vardagsrummet när jag har vänner över för att inte störa deras sömn. Från dator till tv är det ca 20 meter den långa vägen längs med lister och väggar.

Jag har testat steamlink (både app och hårdvara, trådat (cat6) och otrådat) med blandat resultat. Det fungerar okej när jag spelar själv och det inte är spel som kräver hög fps eller liknande men så fort jag ansluter fler kontroller så får jag märkbar dipp i kvalité på bild, ljud med stora fördröjningar. På grund av avståndet mellan dator och tv så känns det inte rimligt att dra HDMI sladd och tillhörande USB-förlängning till handkontrollerna och jag vill helst inte borra upp halva huset för att dra sladd inuti väggar och tak.

Så... Med det sagt så ser jag i dagsläget dessa alternativ:

Alternativ 1: Jag bygger en dedikerad dator till vardagsrummet. Då blir kravet att det ska vara en mini-itx p.g.a platsbrist. Jag har god vana av att bygga datorer men har aldrig byggt en mitx. Med tanke på rådande GPU brist känns det kostsamt och jag vill helst inte lägga mer än 10 000 om detta är enda alternativet (kan absolut köpa begagnad GPU, såg en 1080 ti för 3k t.ex). Klarar nedan bygge med integrerad grafik att driva dessa spel i 1080p (gärna 1440p) eller behövs det en GPU? Finns det något man kan/bör ändra i ett sådant bygge?

Halo: Master Chief Collection, Mass Effect: Legendary Edition, Rocket League

Alternativ 2: Jag köper ett mini-itx chassi och bygger om min nuvarande dator i nytt chassi för att kunna flytta den mellan kontor/vardagsrum efter behov. Dilemmat här är om mina befintliga komponenter får plats i mini-itx? Helt grön på detta så tar tacksamt emot svar. Nuvarande komponenter:

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l CPU kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Dold text

Alternativ 3: Finns det någon revolutionerande hårdvara/utrustning för att sända datorbild plus kontrollinput från datorn i kontoret till tvn i vardagsrummet? Har som sagt provat Steamlink och har hört om bland annat Nvidia Shield men jag har dessvärre ett AMD kort. Även sett någon suspekt superdyr sändare som tar emot hdmi och usb signaler...

Maxbudget är 10 000 riksdaler så hur löser jag detta på bästa sätt till minsta peng så jag kan gamea med polarna medan barnen sover?

*Komponenter tillagda i inlägg*
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Kan inte dina vänner hjälpa till att kånka ner datorn innan barnen somnat?
Annars kanske det vore värt att skaffa en laptop, med dockningsstationer.

Din nuvarande dator går kanske att bygga in i ett mITX chassi för lättare kånkning, du behöver dock byta moderkort och processorkylare isf, stockkylaren till 5600X bör få plats.

Silverstone RVZ03 + ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax eller Gigabyte B550I AORUS PRO AX skulle nog funka:

Edit: Corsair RM750x kan bli för trångt om det är 18cm varianten du har. 16cm varianterna bör gå att klämma in.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kan inte dina vänner hjälpa till att kånka ner datorn innan barnen somnat?
Annars kanske det vore värt att skaffa en laptop, med dockningsstationer.

Jo, det är väl fullt möjligt men det känns som det mest omständiga alternativet, dels är den stor, tung och står ganska dumt till så man måste ha ap-armar om man ska komma åt att dra ur sladdar bakom den. xD

Skrivet av Fenrisulvfan:

Din nuvarande dator går kanske att bygga in i ett mITX chassi för lättare kånkning, du behöver dock byta moderkort och processorkylare isf, stockkylaren till 5600X bör få plats.

Silverstone RVZ03 + ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax eller Gigabyte B550I AORUS PRO AX skulle nog funka:
https://komponentkoll.se/bild/uluZt.png

Edit: Corsair RM750x kan bli för trångt om det är 18cm varianten du har. 16cm varianterna bör gå att klämma in.

Tack för tips, jag får fundera på om det är värt det! Har du någon kunskap om hur långt man skulle komma i spelväg på ett Ryzen 5600G? Om man nu skulle bygga det jag länkade och sedan sätta i ett grafikkort när priserna går ner?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk

Jag har lite samma situation 8ch kollade 5600g
Den ska prestera som ett gtx 1050 ungefär så 1080 spel med medium grafik borde funka.
Jag har dock en stor 85tums tv så vill köra 4k
Lösningen för mig blev en xbox 8ch lira gamepass på den
(om spelen du gillar finns på den plattformen vill säga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeen89:

Hej!

Låt mig börja med att beskriva mitt problem så hoppas jag sedan att sweclockers kunniga medlemmar kan guida mig i rätt riktning.

Bakgrund:
Jag bor i hus med två våningsplan. På övervåningen har jag ett kontor där min speldator står. På bottenplan har jag ett vardagsrum med en LG B1 65" tv. Då mina barns sovrum ligger på övervåningen skulle jag vilja spela spel från datorn på tvn i vardagsrummet när jag har vänner över för att inte störa deras sömn. Från dator till tv är det ca 20 meter den långa vägen längs med lister och väggar.

Jag har testat steamlink (både app och hårdvara, trådat (cat6) och otrådat) med blandat resultat. Det fungerar okej när jag spelar själv och det inte är spel som kräver hög fps eller liknande men så fort jag ansluter fler kontroller så får jag märkbar dipp i kvalité på bild, ljud med stora fördröjningar. På grund av avståndet mellan dator och tv så känns det inte rimligt att dra HDMI sladd och tillhörande USB-förlängning till handkontrollerna och jag vill helst inte borra upp halva huset för att dra sladd inuti väggar och tak.

Så... Med det sagt så ser jag i dagsläget dessa alternativ:

Alternativ 1: Jag bygger en dedikerad dator till vardagsrummet. Då blir kravet att det ska vara en mini-itx p.g.a platsbrist. Jag har god vana av att bygga datorer men har aldrig byggt en mitx. Med tanke på rådande GPU brist känns det kostsamt och jag vill helst inte lägga mer än 10 000 om detta är enda alternativet (kan absolut köpa begagnad GPU, såg en 1080 ti för 3k t.ex). Klarar nedan bygge med integrerad grafik att driva dessa spel i 1080p (gärna 1440p) eller behövs det en GPU? Finns det något man kan/bör ändra i ett sådant bygge?

Halo: Master Chief Collection, Mass Effect: Legendary Edition, Rocket League

https://komponentkoll.se/bild/yTDPb.png

Alternativ 2: Jag köper ett mini-itx chassi och bygger om min nuvarande dator i nytt chassi för att kunna flytta den mellan kontor/vardagsrum efter behov. Dilemmat här är om mina befintliga komponenter får plats i mini-itx? Helt grön på detta så tar tacksamt emot svar. Nuvarande komponenter i min signatur.

Alternativ 3: Finns det någon revolutionerande hårdvara/utrustning för att sända datorbild plus kontrollinput från datorn i kontoret till tvn i vardagsrummet? Har som sagt provat Steamlink och har hört om bland annat Nvidia Shield men jag har dessvärre ett AMD kort. Även sett någon suspekt superdyr sändare som tar emot hdmi och usb signaler...

Maxbudget är 10 000 riksdaler så hur löser jag detta på bästa sätt till minsta peng så jag kan gamea med polarna medan barnen sover?

Jag kör en Server på min stationära och en klientapp på min shield: https://www.virtualhere.com/
Enkelt sagt så vidarebefordrar nu USB portarna på min Shield direkt till min dator. Så jag köpte en XBox PC wireless adapter och satte i shielden. Startar jag nu min xbox handkontroll så blir det precis som att den är kopplad till datorn direkt! Sedan streamar jag spelen med Moonlight och såklart kablat cat6.

Spelar inte FPS med handkontroll men tycker inte det är något delay att tala om. Har haft spelkvällar med Broforce och 4 handkontroller som funkat hur bra som helst. 😊

Bonus: Controller companion för att styra musen med handkontroll: https://store.steampowered.com/app/367670/Controller_Companio...

Bonus2: Med Moonlight så startar jag ett script som sätter upplösning och startar playnite i fullscreen. Bra för mig som har ultrawide på kontoret med vanlig tv i vardagsrummet:. Med playnite så kan du samla alla spelklienter i en: https://github.com/cgarst/gamestream_launchpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeen89:

Jo, det är väl fullt möjligt men det känns som det mest omständiga alternativet, dels är den stor, tung och står ganska dumt till så man måste ha ap-armar om man ska komma åt att dra ur sladdar bakom den. xD

Tack för tips, jag får fundera på om det är värt det! Har du någon kunskap om hur långt man skulle komma i spelväg på ett Ryzen 5600G? Om man nu skulle bygga det jag länkade och sedan sätta i ett grafikkort när priserna går ner?

Ah, kanske jag som har det lätt med mina orangutang-armar då Men jag förstår att sladdarna är ett rejält bök.

5600G bör klara Raketligan helt ok, och kanske även Gloria men det är ett gränsfall, Masseffekt går inte öht. Problemet med att sätta in ett grafikkort senare är att 5600G bara stödjer PCIE 3.0.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

säker på att det är så superjobbigt att borra o dra kabel? Kan du få ner längden på HDMI till 5m så är du ju "hemma"

// LZ

Permalänk
Medlem

Kan du inte köra en thunderbolt hub med fiberkabel mellan enheterna?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Smeen89:
Signaturen visas inte på mobilsidan, inte heller är den oförändrad om du uppdaterar din signatur vilket gör att tråden blir förstörd utan denna informationen. Jag har lagt till dina komponenter i inlägget istället.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Jag har lite samma situation 8ch kollade 5600g
Den ska prestera som ett gtx 1050 ungefär så 1080 spel med medium grafik borde funka.
Jag har dock en stor 85tums tv så vill köra 4k
Lösningen för mig blev en xbox 8ch lira gamepass på den
(om spelen du gillar finns på den plattformen vill säga)

Tack för input om vad 5600g klarar! Drömmen hade ju varit att spela i 4k precis som du vill göra men det blir för kostsamt. Också funderat på en Xbox men jag har majoriteten av de spel jag vill lira på Steam.

Skrivet av Baxtex:

Jag kör en Server på min stationära och en klientapp på min shield: https://www.virtualhere.com/
Enkelt sagt så vidarebefordrar nu USB portarna på min Shield direkt till min dator. Så jag köpte en XBox PC wireless adapter och satte i shielden. Startar jag nu min xbox handkontroll så blir det precis som att den är kopplad till datorn direkt! Sedan streamar jag spelen med Moonlight och såklart kablat cat6.

Spelar inte FPS med handkontroll men tycker inte det är något delay att tala om. Har haft spelkvällar med Broforce och 4 handkontroller som funkat hur bra som helst. 😊

Bonus: Controller companion för att styra musen med handkontroll: https://store.steampowered.com/app/367670/Controller_Companio...

Bonus2: Med Moonlight så startar jag ett script som sätter upplösning och startar playnite i fullscreen. Bra för mig som har ultrawide på kontoret med vanlig tv i vardagsrummet:. Med playnite så kan du samla alla spelklienter i en: https://github.com/cgarst/gamestream_launchpad

Moonlight och Shield låter magiskt men visst kräver det ett Nvidiakort i datorn? Ibland ångrar jag bittert att jag valde AMD av just den anledningen.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Ah, kanske jag som har det lätt med mina orangutang-armar då Men jag förstår att sladdarna är ett rejält bök.

5600G bör klara Raketligan helt ok, och kanske även Gloria men det är ett gränsfall, Masseffekt går inte öht. Problemet med att sätta in ett grafikkort senare är att 5600G bara stödjer PCIE 3.0.

Haha, ja jag har datorn uppe på skrivbordet och det blir rätt bökigt tyvärr. Funderat på någon hub men det blir i bästa fall ändå fyra sladdar att pilla ur. HDMI/DP, USB, Nätverk och ström. Hmm synd med PCIE 3.0. Hade inte tänkt på det.

Skrivet av Tea42BBS:

säker på att det är så superjobbigt att borra o dra kabel? Kan du få ner längden på HDMI till 5m så är du ju "hemma"

// LZ

Jag tror det kan bli knepigt att borra. Mätte hemma igårkväll och "fågelvägen" blir 6 meter så det är väl problematiskt med USB förlängning på den längen va?

Skrivet av LudvigLindell:

Kan du inte köra en thunderbolt hub med fiberkabel mellan enheterna?

Detta låter intressant! Nätverk finns ju redan. Ska läsa på och undersöka mer, skickas USB input och HDMI genom nätverket då? Precis som en Steamlink?

Skrivet av DavidtheDoom:

@Smeen89:
Signaturen visas inte på mobilsidan, inte heller är den oförändrad om du uppdaterar din signatur vilket gör att tråden blir förstörd utan denna informationen. Jag har lagt till dina komponenter i inlägget istället.

/D

Tack för det! Var lite kluven till val av forum också då det inte enbart berör köpa ny dator. Du får flytta tråden om det blir för off topic.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Hittade USB och HDMI förlängare som använder sig av nätverkskabel som kan vara intressant. Någon som har erfarenhet?

Har endast ett nätverksuttag i vardagsrummet men med en switch borde jag kunna koppla in t.ex. de här?

USB förlängare

HDMI förlängare

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Denna finns för USB oxo

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...

Gällande HDMI-LAN förlängaren, står inget om HDCP - men det borde inte bara problem för gaming?

// LZ

Permalänk
Medlem

Tycker du ska titta på optisk hdmi och usb kabel samt en usb hubb så du får några extra usb utgångar

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Skrivet av Tea42BBS:

Denna finns för USB oxo

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/usb/...

Gällande HDMI-LAN förlängaren, står inget om HDCP - men det borde inte bara problem för gaming?

// LZ

Jag ska testa med sladden du länkade och några enkla hål i vägg samt kabelrännor utmed vägg/tak för att slippa fiska sladd genom innerväggar och krökar...

Skrivet av Zatrec:

Tycker du ska titta på optisk hdmi och usb kabel samt en usb hubb så du får några extra usb utgångar

Tittar på ovan länkade aktiva USB-sladd på 10 meter (borde räcka) och undrar i mitt stilla sinne om en USB hub med fyra kontroller fungerar på den längden? Har en strömförsörjd hub hemma (gissar att det behövs då det är trådade kontroller som behöver strömförsörjning genom USB).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Aktiv kabel fungerar det med men är väldigt känsliga för störningar från andra källor. Tänk på att hålla dem långt borta från 240v kablar och skärma av där de korsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk

Då jag själv har ett Nvidia kort så har jag ingen erfarenhet av det själv, men kanske AMD Link kan vara en lösning?

https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-amdlink

Permalänk
Medlem

Jag har löst det med en Nvidia Shield Pro som jag streamar till med Moonlight, 1440p. Fungerar bra tycker jag, dock inte provat med flera kontroller etc.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har 4k@120 kan du helt glömma att strömma video, det blir inte alls samma sak. Överväg att bygga om till itx/matx (matx borde ju funka lika bra att bära) och använd USB-hubbar så du slipper koppla om fler än 3-4 kablar per gång.

Alternativt kan du dra kabel och borra hål i väggar får att få ner avståndet, rekommenderar www.noerdic.se som har mycket bra kablar. Du behöver en HDMI 2.1 (Ultra High Speed) kabel (med optisk fiber om kabeln är över ~5 meter). Nördic har kablar upp till 20 m.

HDMI-förlängare kommer nog inte fungera.

Kolla även denna video som visar denna produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Eftersom du har 4k@120 kan du helt glömma att strömma video, det blir inte alls samma sak. Överväg att bygga om till itx/matx (matx borde ju funka lika bra att bära) och använd USB-hubbar så du slipper koppla om fler än 3-4 kablar per gång.

Alternativt kan du dra kabel och borra hål i väggar får att få ner avståndet, rekommenderar www.noerdic.se som har mycket bra kablar. Du behöver en HDMI 2.1 (Ultra High Speed) kabel (med optisk fiber om kabeln är över ~5 meter). Nördic har kablar upp till 20 m.

+1 på HDMI 2.1 med 48Gbps. Jag gick igenom 2st (20m HDMI) som påstod sig klara 48Gbps innan jag slog till på en noerdic som hittills fungerat felfritt.

Permalänk
Medlem

Kan slå ett slag för denna lösning vad gäller USB, skall köras från Shielden till bakom soffan:
https://www.amazon.se/gp/product/B08CZ925XB/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Sen vad gäller streaming så tycker jag geforce gamestream funkar ypperligt, men Nvidia har ju en fördel där med NVenc som verkar vara bättre än AMDs-dito enligt allmän åsikt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Har gått i liknande tankar och gått i tankar om just optiska förlängare men inte kommit från ritbordet än tyvärr... men jag snubblade in på direktroniks utbud av optiska förlängare för hdmi/usb som eventuellt skulle kunna vara utav intresse:
https://www.direktronik.se/direktronik/bild--ljud/multimediaa...

https://www.direktronik.se/direktronik/Kommunikation-Datacent...

Dom även fler artiklar/variationer om du letar i butiken

ändrade länk
Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

Samma här men har fastnat på hur man enkelt för över kontrollen till TV när mans sitter där och tillbaka igen på ett smidigt sätt utan att manuellt varje gång konfigurera om inställningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Linus tech tips har en bra video om detta, jag trooor det är denna men hinner inte dubbellkolla just nu: https://www.youtube.com/watch?v=Dy312cUHumk&ab_channel=LinusT...

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humlegalning:

Då jag själv har ett Nvidia kort så har jag ingen erfarenhet av det själv, men kanske AMD Link kan vara en lösning?

https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-amdlink

AMD Link är tyvärr riktigt dåligt. Ospelbart tyvärr.

Skrivet av Saddl3r:

Eftersom du har 4k@120 kan du helt glömma att strömma video, det blir inte alls samma sak. Överväg att bygga om till itx/matx (matx borde ju funka lika bra att bära) och använd USB-hubbar så du slipper koppla om fler än 3-4 kablar per gång.

Alternativt kan du dra kabel och borra hål i väggar får att få ner avståndet, rekommenderar www.noerdic.se som har mycket bra kablar. Du behöver en HDMI 2.1 (Ultra High Speed) kabel (med optisk fiber om kabeln är över ~5 meter). Nördic har kablar upp till 20 m.

HDMI-förlängare kommer nog inte fungera.

Kolla även denna video som visar denna produkt.

Case closed. Det slutar oftast med att den enklaste lösningen blir bäst så jag skaffade en aktiv USB-sladd på 10 meter som jag dragit till vardagsrummet där den är kopplad till en USB-hub med egen strömförsörjning. Även dragit en 15 meter aktiv optisk HDMI-kabel med 48Gbps som jag hade sedan tidigare.

Testat en timme nu och ser inga fördröjningar eller artefakter på 60hz 4k eller 1440p 120hz.

Stort stort tack för allt engagemang! Budget på 10k blev 399:- för USB sladd och en del arbete med att borra. Hade resten av utrustningen sedan innan!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeen89:

Budget på 10k blev 399:- för USB sladd och en del arbete med att borra. Hade resten av utrustningen sedan innan!

Härligt!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har exakt samma utmaning som TS och försöker att efterlikna lösningen med kablar från stationär dator på övervåningen till tvn i vardagsrummet som ligger precis under. 5-7,5 meter kabel borde fungera och jag har tittat på alternativen från Nördic som såg gedigna ut.

HDMI kabeln är rakt på sak men vilken usb-kabel och framförallt usb-hub bör jag välja? Jag har en vanlig USB-A kontakt på min stationära. Tänker jag rätt i att usb-kabeln från datorn ska gå rätt in i tvn och att USB-hubben sedan separat ansluts till en annan utgång i tvn för att lösa behov av handkontroller, mus t-bord, VR-set etc?