Permalänk

Varför låter möss vid klick?

Min spontana tanke är att detta är en sådan designmiss utan dess like

Att det skulle vara någon respons grej till användaren tycker jag faller då jag kan tänka mig att folk som är duktiga på tex FPS spel alltid har hörlurar på sig ändå.

Vem kom på denna dumma idé?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Möss har väl klickat mycket längre än vad fps-spel varit populära. Har det inte helt enkelt att göra med vilken typ av switch som används?

Permalänk
Medlem

Hur tänker du att taktil feedback kan göras ljudlös? Varför är det ett problem att möss klickar?

Permalänk
Medlem

Fast musen uppfanns inte specifikt för FPS-spelare. Då kunde jag ha köpt argumentet.
Folk gillar att saker ger ett "svar" precis som att hissknappar kan pipa eller lysa upp när de trycks. Vi människor gillar att utrustning besvarar vårt kommando och musklicket är ett av dem.

Jag gillar klickiga saker. Därför har jag MX Blue-brytare i tangentbordet och en mus med tydligt klick.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det har nog främst med att det började så på grund utav hur switcharna är uppbyggda. En del träffar en annan. Sen finns det idag optiska switchar där det egentligen inte behöver ske något klick eftersom det är en ljusstråle som bryts genom klickningen.

Däremot tror jag inte det bara handlar om respons sett till ljud. Det är också en känsla som förmedlar att din tryckning registrerats.

Men visst kan man undra varför det inte är vanligare med tystare möss.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så mycket en designsak som att det handlar om att det rör sig om en fysisk switch som slår om, och att det ska finnas såpass mycket motstånd i att trycka ner knappen så att man inte trycker ner av misstag alltför lätt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som ej klickande eller någon form av taktil feedback kommer vara jobbigt eller svårt att ha och göra med. När man inte känner eller hör när man har klickat. Svårt att veta om man verkligen har klickat eller ej.

Kanske bara är utav ren vana som jag tänker såhär och möss utan någon feedback kanske hade varit jättesköna att använda.
Eller till och med touch-mus istället för en en switch. Men det kan vara svårt om man råkar ha handen lite för långt fram, dvs kommer åt touchen.

Går ju att byta ut switchen till en väldigt "rak" brytare. Blir ju nära inpå klickfri då

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns bedrövligt när man t.ex klickar på en bärbars dator "pad" och man får ingen respons...finns det nått värre?
Troligtvis därför jag inte spelar mobilspel, avskyr att tappa på en touchskärm när man inte får nån respons alls.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Den mekaniska orsaken till att de klickar är lätt att svara på, det beror på att musbrytare oftast innehåller en fjäder som slår ner när man trycker på den (se t.ex. denna sida för bilder på hur de ser ut på insidan).

Men det går att konstruera tysta möss också, t.ex. Logitech och Nexus har ett par modeller. Orsaken till att det inte finns fler är väl troligtvis att det inte finns särskilt stor efterfrågan, de flesta föredrar nog möss som klickar eftersom det ger mer feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Att det skulle vara någon respons grej till användaren tycker jag faller då jag kan tänka mig att folk som är duktiga på tex FPS spel alltid har hörlurar på sig ändå.

Bokstavligen 99,99% av tiden jag använder möss så spelar jag inte FPS-spel, och jag är glad att det hörs ett klick så man får feedback om att något händer. Det är ju bara god design.

Permalänk
Medlem

Hade nån mus som slutade klicka efter att jag spillt nått, gick inte använda efter det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av karlkalleman:

Min spontana tanke är att detta är en sådan designmiss utan dess like

Att det skulle vara någon respons grej till användaren tycker jag faller då jag kan tänka mig att folk som är duktiga på tex FPS spel alltid har hörlurar på sig ändå.

Vem kom på denna dumma idé?

Jag har kört med en ”ljudlös” mus med taktil feedback på klicken i några år just då jag avskyr ljudet. Tyvärr saknar den några knappar för mitt behov men annars fungerar den ok.

Hade klickandet varit mer mufflat hade jag inte haft några större problem med det men som du säger så känns det lite överflödigt, iaf för mig, med ljudet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Att mössen låter beror på den lilla brytaren som träffas när du trycker ner och då ger ifrån sig ett litet klickande ljud. Jag vill nog gärna ha detta lilla klick för att veta att mitt klick registrerats men samtidigt så tar jag ofta bort alla små ljud och annat från andra elektroniska prylar såsom telefoner eller liknande.

Lite OT
Vi har många här på forumet som bara måste ha sina mekaniska tangentbord som låter mycket mera än de med annan lösning för att känslan är rätt. Vi har även många som köper allt dyrare GPU:er eller CPU:er för att vinna någon enstaka procent på FPS:en när de spelar men istället samtidigt har igång någon stream, chrome med 20 flikar och musik som säkerligen hade gjort mera för FPS:en när de spelar om allt stängdes av.

Samma sak gäller inom exempelvis cykelsporten eller sprintlöpning, man betalar gladligen extra för ett styre eller en ram som väger 40 gram mindre istället för att gå ner ett kilo själv.
Inom sprintlöpning så gör man allt för att vara så perfekt som möjligt i kroppen och inte något extra fett, man köper kläder som sitter som ett extra skinn för att inte ta vind på något sätt och ett par skor som väger 5 gram mindre än konkurrenternas för i nästa vända ta på sig ett halsband på 40 gram som ligger och slår för varje steg du tar och gärna en klocka och ett par armband eller örhängen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Hur tänker du att taktil feedback kan göras ljudlös? Varför är det ett problem att möss klickar?

Personligen är det motståndet i knappen jag själv gillar det är någon slags precision i det, jag bryr mig inte om ljudet. Tycker min G903 är fantastisk och har på mig hörlurar en del som sluter tätt. Men ju bättre mus ju högre ljud för omgivningen?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

Däremot tror jag inte det bara handlar om respons sett till ljud. Det är också en känsla som förmedlar att din tryckning registrerats.

Ja precis tror vi menar samma sak, en slags respons.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Skrivet av Bader:

Hade nån mus som slutade klicka efter att jag spillt nått, gick inte använda efter det.

Det kan också ha att göra med att själva klicket blev riktigt segt och inte själva ljudet. Det responsiva och distinkta i rörelsen vill jag ha men är hemskt gärna utan ljudet

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Min spontana tanke är att detta är en sådan designmiss utan dess like

Att det skulle vara någon respons grej till användaren tycker jag faller då jag kan tänka mig att folk som är duktiga på tex FPS spel alltid har hörlurar på sig ändå.

Vem kom på denna dumma idé?

Det där resonemanget tycker jag känns helt bakvänt, det är ju snarast att klickljudet följt med som en bieffekt till den enkla uppenbara lösningen på hur man bygger en knapp som känns distinkt, snarare än att någon menade att "jag vill att det ska låta också".
Sedan har det väl blivit något slags norm att möss "ska" vara så, och inte ifrågasatts så mycket.
(Och vissa gillar det väl också, får man förmoda, personligen bryr jag mig in om ljudet men känslan är viktig.)

Men som nämnts i tråden så finns det ju möss som åtminstone är byggda för att vara tystare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid byta ut brytarna i musen mot några tystare. Finns en del på Aliexpress (säkert andra ställen också). Jag har "silent"-moddat ett par möss med hjälp av denna metoden (https://www.instructables.com/Ninja-Mouse-The-Silent-Click/) och det blir bättre men inte helt ljudlöst.

Vissa möss har ju ett brutalt klickljud som kanske inte alltid är uppskattat

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Den som vill kan nog bara löda över brytarna från silent mössen till sin egen.
avlånga (vanliga formen väl?)
omron D2FC-F-7N:
razor mini click, logi m585, m590
https://youtu.be/hrQ5mPSrcds?t=72
https://www.amazon.com/D2FC-F-7N-Switch-Microswitch-Switches-...

4kantig (om man nu har sån form)
logi m330
https://youtu.be/NlhOK8ui69U?t=87

"90%".... Inget klick, men inte "gummiknapp-tyst" heller tyvärr.. (kanske skal-knappen som klapprar).
https://youtu.be/3kRfSpTMLAs?t=186

EDIT:
OJ skrev för länge ... @drwlz han före.

Permalänk
Medlem

Du klagar på klickandet i en mus när så många jagar de extremt högljuda tangentborden? Att de klickar är kanske en kvarleva för hur brytare i möss fungerade från början.

Har du funderat över varför en blinkers låter i bilen? Finns absolut ingen anledning till att den ska göra det idag. Från början var det ett mekaniskt relä som lät men så är det inte idag men ändå har man implementerat ljud för det. Människor har vant sig och vill ha en viss återkoppling att saker fungerar som de alltid har gjort.