Ingen skatt på värdeökning eller rewards från staking

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Någon som vet hur skatteverket ser på transaktionsavgifter? Tidigare har jag knappt brytt mig då jag använder en betaltjänst som räknar ut allt åt mig, men nu när transaktionsavgifterna (på Ethereum) har gått upp som fan börjar jag undra om den verkligen räknar rätt..

Säg att jag har köpt 1 ETH för 10 000 kr, då är omkostnadsbeloppet 10 000 kr.
Säg att ETH stiger till 20 000 kr styck, och jag för 0.3 ETH köper en NFT, och i processen betalar en transaktionsavgift på 0.1 ETH.

Mitt nuvarande program räknar detta som en försäljning av 0.4 ETH till ett totalpris på 8000 (dvs en vinst har gjorts på 4000 kr och därmed ska 1200 kr in i skatt).

Jag skulle ju istället vilja hävda att man faktiskt bara har betalat 0.3 ETH, dvs sålt ETH för 6000 kr och därmed bara gjort vinst på 3000 kr och därmed bara behöva betala 1000 kr i skatt.

Ska man försöka tolka det ännu mer till sin egen fördel kan man ju hävda att man avyttrade 0.1 ETH till ett värde av noll (ren transaktionsavgift som man fick 0 för) och att man då har gjort en förlust på 1000 kr och att man då får dra av 1000*0,7*0,3 = 210 kr från skatten så att ens totalskatt för köpet bara är 1000 - 210 = 790 kr.

Hur gör ni när det kommer till transaktionsavgifter?

Rent spontant känns följande rimligt:

Du får 0,3 ETH till dagens pris.
Det kostade dig 0,4 ETH som hade ett pris när du köpte dem.
Vinsten blir skillnaden mellan vad 0,4 ETH kostade dig och det du fick betalt för dina 0,3 ETH som du fick ut efter avgiften betalats.
Så du fick 0,3 ETH till ett värde av 6000 SEK (eller om du ser det som att du fick 6000 SEK för dina 0,4 ETH efter avgift, sak samma).
Det kostade dig 0,4 ETH som du en gång betalade 4000 SEK för.
Du tjänade 6000 - 4000 SEK = 2000 SEK.
Skatten blir 30% av vinsten, alltså 600 SEK.

Sedan när du säljer din NFT så kostade den dig 6000 SEK att köpa.

Jag har lärt mig att det är bara de pengar man faktiskt tjänat man ska betala skatt för.
Så du fick bara 6000 SEK i verkligheten för dina 0,4 ETH.
Och de kostade dig faktiskt 4000 SEK att köpa.
Så vinsten i verkligheten är 2000 SEK oavsett vad ditt program säger.

Edit: Hade du ingen avgift när du köpte 1 ETH för 10000 SEK? Den ska du också ha med.

Edit 2: Det mest korrekta är att uppge det i deklarationen att du sålde 0,4 ETH, fick 8000 SEK och omkostnaderna var 4000 för köpet plus 2000 i avgift. Fortfarande 2000 i vinst och 600 i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Rent spontant känns följande rimligt:

Du får 0,3 ETH till dagens pris.
Det kostade dig 0,4 ETH som hade ett pris när du köpte dem.
Vinsten blir skillnaden mellan vad 0,4 ETH kostade dig och det du fick betalt för dina 0,3 ETH som du fick ut efter avgiften betalats.
Så du fick 0,3 ETH till ett värde av 6000 SEK (eller om du ser det som att du fick 6000 SEK för dina 0,4 ETH efter avgift, sak samma).
Det kostade dig 0,4 ETH som du en gång betalade 4000 SEK för.
Du tjänade 6000 - 4000 SEK = 2000 SEK.
Skatten blir 30% av vinsten, alltså 600 SEK.

Sedan när du säljer din NFT så kostade den dig 6000 SEK att köpa.

Jag har lärt mig att det är bara de pengar man faktiskt tjänat man ska betala skatt för.
Så du fick bara 6000 SEK i verkligheten för dina 0,4 ETH.
Och de kostade dig faktiskt 4000 SEK att köpa.
Så vinsten i verkligheten är 2000 SEK oavsett vad ditt program säger.

Edit: Hade du ingen avgift när du köpte 1 ETH för 10000 SEK? Den ska du också ha med.

Hmm, jäkligt svårt det här. Som sagt, tidigare när avgifterna har varit nära noll har jag inte brytt mig, men nu med de sjuka transaktionsavgifterna som finns på Ethereum gör det ju faktiskt skillnad hur man räknar.. Jag hittar absolut ingenting från Skatteverket om hur man ska göra och vi vet ju av erfarenhet att det knappt är någon idé att fråga dem då samma ställda fråga ofta ger olika svar..

Hur kommer du själv göra med dina transaktionsavgifter och är det någon mer i tråden (@Teval kanske?) som har lite input?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hmm, jäkligt svårt det här. Som sagt, tidigare när avgifterna har varit nära noll har jag inte brytt mig, men nu med de sjuka transaktionsavgifterna som finns på Ethereum gör det ju faktiskt skillnad hur man räknar.. Jag hittar absolut ingenting från Skatteverket om hur man ska göra och vi vet ju av erfarenhet att det knappt är någon idé att fråga dem då samma ställda fråga ofta ger olika svar..

Hur kommer du själv göra med dina transaktionsavgifter och är det någon mer i tråden (@Teval kanske?) som har lite input?

Jag brukar räkna avgiften som en kostnad jag drar av från vinsten före skatt.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som att skatteverket slåss mot väderkvarnar. Krypto utvecklas ju snabbare än vad byråkrater klarar av att skriva paragrafer om man säger så. Läser man på deras sida så känns det lite som att hälften av deras "regler och lagar" är rena gissningar maskerade i jobbiga ord och formuleringar. I det stora hela hoppas dom ju bara på att folk ska vara naivt ärliga, för dom vet ju själva att dom inte har varken kunskap eller resurser att jaga tag på skiten själva.

Tänk piratkopiering som exempel, det är olagligt. Men ingen i samhället bryr sig och det finns inga resurser att göra något åt det. Visst, nån oturlig stackare åker väl dit någon gång då och då. Men det skrämmer ju inte direkt massan.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Spontant känns det som att skatteverket slåss mot väderkvarnar. Krypto utvecklas ju snabbare än vad byråkrater klarar av att skriva paragrafer om man säger så. Läser man på deras sida så känns det lite som att hälften av deras "regler och lagar" är rena gissningar maskerade i jobbiga ord och formuleringar. I det stora hela hoppas dom ju bara på att folk ska vara naivt ärliga, för dom vet ju själva att dom inte har varken kunskap eller resurser att jaga tag på skiten själva.

Tänk piratkopiering som exempel, det är olagligt. Men ingen i samhället bryr sig och det finns inga resurser att göra något åt det. Visst, nån oturlig stackare åker väl dit någon gång då och då. Men det skrämmer ju inte direkt massan.

En skillnad är att kryptovalutor inte är olagligt så det går inte riktigt att jämföra med piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Det är ju olagligt i den mån som går, om man inte delar med sig till pappa staten.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hmm, jäkligt svårt det här. Som sagt, tidigare när avgifterna har varit nära noll har jag inte brytt mig, men nu med de sjuka transaktionsavgifterna som finns på Ethereum gör det ju faktiskt skillnad hur man räknar.. Jag hittar absolut ingenting från Skatteverket om hur man ska göra och vi vet ju av erfarenhet att det knappt är någon idé att fråga dem då samma ställda fråga ofta ger olika svar..

Hur kommer du själv göra med dina transaktionsavgifter och är det någon mer i tråden (@Teval kanske?) som har lite input?

Jag drar av mina transaktionsavgifter, använder koinly så dom gör ju de uträkningarna åt mig. omkostnadsbelopp och anskaffningsavgift är inte så annorlunda mot vanliga aktieaffärer i hur har deklarerat iaf. Aldrig åkt på en granskning så det blir väl först då som jag får reda på om jag gjort rätt med allt

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag drar av mina transaktionsavgifter, använder koinly så dom gör ju de uträkningarna åt mig. omkostnadsbelopp och anskaffningsavgift är inte så annorlunda mot vanliga aktieaffärer i hur har deklarerat iaf. Aldrig åkt på en granskning så det blir väl först då som jag får reda på om jag gjort rätt med allt

Gör Koinly verkligen det korrekt? Jag använder nämligen också Koinly och gjorde t.ex. en "free mint" NFT där jag ser klart och tydligt i Etherscan att jag endast betalade transaktionsavgift. Ändå hävdar Koinly att jag har gjort en vinst på den transaktionen. Missuppfattar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Gör Koinly verkligen det korrekt? Jag använder nämligen också Koinly och gjorde t.ex. en "free mint" NFT där jag ser klart och tydligt i Etherscan att jag endast betalade transaktionsavgift. Ändå hävdar Koinly att jag har gjort en vinst på den transaktionen. Missuppfattar jag något?

Kanske inte gör det korrekt i alla fall, de jag sett i min historik ser bra ut dock. Har aldrig rört något inom NFTer så vet inte hur den transaktionen skall skattas, tycker koinly att du ska skatta för en försäljning med vinst när du skapat en NFT?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Kanske inte gör det korrekt i alla fall, de jag sett i min historik ser bra ut dock. Har aldrig rört något inom NFTer så vet inte hur den transaktionen skall skattas, tycker koinly att du ska skatta för en försäljning med vinst när du skapat en NFT?

Det jag har gjort är dels att jag har köpt några NFT:er och dels att jag har fått NFT:er gratis (men fått betala transaktionsavgift). Vad jag kan se i historiken från Koinly så tycker de att det är en försäljning av ETH där både kostnaden för NFT:n (ibland 0, ibland en reell kostnad) och transaktionsavgiften ska beskattas. Jag har inte tittat supernoga på det än i Koinly, det kan vara så att jag missuppfattar det. I annat fall kan jag ju manuellt korrigera.

Men oavsett tycker jag det rimliga är att kostnaden som man har betalat för NFT:n absolut är en försäljning av ETH, medan det är oklart vad man faktiskt gör med transaktionsavgiften

Permalänk
Medlem

Tänk att avgifter är kostnader för att kunna genomföra affären. Kostnaderna minskar din vinst på affären. Alltså lägg till avgifterna som anskaffningskostnader när du köper och som försäljningskostnader när du säljer. Vinsten är pengarna du fick i handen när du sålde (växlade) minus alla kostnader för både köp och alla avgifter både vid köptet och försäljningen. Det är den vinsten som blir över när allt är betalat som du sedan får betala skatten på.

Du ska inte betala skatt för transaktionsavgiften. Det är ju en ren förlust du haft. ETH du betalat pengar för som går upp i rök utan någon som helst ersättning när du säljer.