Permalänk

laptop för 13k

Hej,

Tänkte se ifall ni kan hjälpa mig välja en laptop.
Jag använder i dagsläget en MacBook Pro 2015 men den börjar bli rätt seg.
Skulle gärna vilja köpa den nya MacBook Pro 2021 eftersom jag rätt investerad i Apples ekosystem (iPhone, iPad, Apple TV) men kan inte rättfärdiga priset på 24K.
MacBook Air med M1 chippet har okej pris men vet inte om den att vara för klen för min användning.
Jag har inte köpt någon Windows laptop sedan 2011 och har inte så mycket kunskap på den fronten.
Vilken Windows laptop skulle ni rekommendera med maxbudget på 13K?

Jag är van med Windows eftersom jag använder det dagligen på jobbdatorn.
Kommer använda laptopen främst till mediakonsumtion, surfande, arbeten med MS Office och även en del bildredigering på Lightroom. Har även tänkt börja lära mig programmering (Python och datahantering).

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanslag1:

Vilken Windows laptop skulle ni rekommendera med maxbudget på 13K?

Jag är van med Windows eftersom jag använder det dagligen på jobbdatorn.
Kommer använda laptopen främst till mediakonsumtion, surfande, arbeten med MS Office och även en del bildredigering på Lightroom. Har även tänkt börja lära mig programmering (Python och datahantering).

Tack på förhand.

Hade kollat på reviews/diskussioner gällande vanliga M1-chippet för att se om lightroom-prestandan känns tillräcklig (speciellt nu när det verkar finnas native för M1?). Har ingen själv, men har varit väldigt imponerad av min sambos M1 Air och recensioner verkar hålla med. Ditt use-case verkar inte alltför prestandatungt, och om du värderar ekosystemet tror jag att en Air bör räcka rätt långt.

Permalänk
Skrivet av Adyzz:

Hade kollat på reviews/diskussioner gällande vanliga M1-chippet för att se om lightroom-prestandan känns tillräcklig (speciellt nu när det verkar finnas native för M1?). Har ingen själv, men har varit väldigt imponerad av min sambos M1 Air och recensioner verkar hålla med. Ditt use-case verkar inte alltför prestandatungt, och om du värderar ekosystemet tror jag att en Air bör räcka rätt långt.

Får nog kolla reviews på M1 Air. Tidigare har Air modellerna varit rätt klena men de kanske har blivit kraftfulla nog att klara av Lightroom. Men det vore kul att se vilka Windows laptop det finns inom samma budget och hur de står mot M1 Air.

Permalänk
Skrivet av carlitoman:

M1 maskinerna kan redigera 3 multicam video i 4K så bodde garanterat vara snabba nog för lightroom! Att gå in på PC som van Mac användare brukar inte resultera i nöjdhet i min erfarenhet.

Det är tyvärr det som jag gör mig tveksam till Windows datorer.
Vet att om jag köper en Mac så lär den hålla i 5+ år utan några problem, har tyvärr inte haft samma erfarenhet av Windows datorer.
Tror du att 8 GB minne är tillräcklig eller bör man "framtidssäkra" sig med 16 GB?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mellanslag1:

Det är tyvärr det som jag gör mig tveksam till Windows datorer.
Vet att om jag köper en Mac så lär den hålla i 5+ år utan några problem, har tyvärr inte haft samma erfarenhet av Windows datorer.
Tror du att 8 GB minne är tillräcklig eller bör man "framtidssäkra" sig med 16 GB?

M1 Air är slår allt i den prisklassen. Det är den du ska satsa på. 1500kr skiljer det mellan 8 och 16GB. Då skulle jag välja 16GB iaf. 12500kr på Mediamarkt.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Diskussion utbruten till egen tråd*

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär