Permalänk
Medlem

Svart skärm - bränt grafikkort?

Har ett problem på halsen, bildskärmen hittar inte signal, köpte ny skärm då jag trodde den gamla hade gett sig men fick ingen signal till den nya heller (hel svart skärm).

Tog mig in i datorn, det ser ut som kopplingen till grafikkortet och en del på grafikkortet har bränt (se bild). Plockade ut grafikkortet och testade köra både hdmi och DP direkt på moderkortet men ff ingen bild. Det låter som datorn är igång, har testat flera skärmar men får ingen signal. Tangentbordet lyser upp när man sätter i det så strömmen verkar funka. Jag har testat ny strömkabel och annan hdmi kabel. Ska man tro att andra delar har bränt? Kan man testa något mer?

Burn https://imgur.com/a/5dcYb8z

Permalänk
Medlem

Har du drulle?

Permalänk
Medlem

Jo, men kvitto på hälften (moderkort, ram, cpu), resten begagnat så blir nog inte många kronor. B550/3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Jo, men kvitto på hälften (moderkort, ram, cpu), resten begagnat så blir nog inte många kronor. B550/3600

Då finns det inte så mycket annat att göra än att testa varje del på egen hand/kostnad.

Permalänk
Medlem

En Ryzen 3600 har ingen inbyggd GPU.

Det kan vara värt att testa med ett grafikkort i annan PCIe port.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tapaza80:

Har ett problem på halsen, bildskärmen hittar inte signal, köpte ny skärm då jag trodde den gamla hade gett sig men fick ingen signal till den nya heller (hel svart skärm).

Tog mig in i datorn, det ser ut som kopplingen till grafikkortet och en del på grafikkortet har bränt (se bild). Plockade ut grafikkortet och testade köra både hdmi och DP direkt på moderkortet men ff ingen bild. Det låter som datorn är igång, har testat flera skärmar men får ingen signal. Tangentbordet lyser upp när man sätter i det så strömmen verkar funka. Jag har testat ny strömkabel och annan hdmi kabel. Ska man tro att andra delar har bränt? Kan man testa något mer?

Burn https://imgur.com/a/5dcYb8z

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Pinout

Jämför man skadorna mot PinOut, ränknat 8-10 (7-11), så skulle i alla fall inte jag utgå ifrån att skadorna endast är relaterade till grafikkortet.

Det kan även vara så att det endast är din "riser-adapter" är skadad.

Har du möjlighet att testa utan denna?

Edit.
Bara för att påpeka.
Skadan på Risern är på fel sida i förhållande till märkena på PCIe-kontakten på grafikkortet.
Hur ser det ut på baksidan på grafikkortet?

De "skadorna" på PCIe-kontakten som syns på bilden ser ut att vara fastbränd plast från PCIe-risern.
Om det känns som en beläggning så går det nog att skrapa bort lite försiktigt.

Permalänk
Medlem

Uppskattar all input, hade tänkt och flytta över till en Meshify C chassi så planen just nu är att köpa ett nätagg imorgon (tips 700-800kr klassen?). Göra rent kontakterna på bef GPU och testa, funkar inte det så får jag testa med den andra jag har. Tack alla

Permalänk
Medlem

En uppdatering, flyttade över allt i ett nytt chassi, satte in ny PSU. Startade upp men efter ca 5min stängde den ner. Köpte en ny GPU och nu rullar det som det ska. Tack för all hjälp