Testpilot: NZXT Capsule – kompetent mikrofon från oväntat håll

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT Capsule – kompetent mikrofon från oväntat håll

Testpiloten Daniel "Dinoman" Ördén tittar närmare på en mikrofon från NZXT med inriktning på enkelhet för den aspirerande streamern.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ljudet känns väldigt tunt. För 1350kr är i princip allt bättre, ljudmässigt sett. :/

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Ljudet känns väldigt tunt. För 1350kr är i princip allt bättre, ljudmässigt sett. :/

Det beror helt på hur du sätter upp mikrofonen.

Jag skulle anse att det låter rätt bra för att vara en mikrofon du sätter på bordet. Skulle du däremot installera den på en stativarm och du får den nära munnen så låter den ännu bättre, och framförallt försvinner bakgrundsbrus.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag har B&W högtalare och bra ljud och detta lät så klent tunt dåligt må jag säga.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tyckte faktiskt ljudet lät bäst i NZXT Capsule sett till ljudtestet gällande halvledare.

... men, jag lyssnade via en mobiltelefon på relativt låg volym. Dock i en helt tyst miljö.

Tycker ljudbilden är väldigt klar och trevlig.
Tumme upp

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av andreas_dock:

Jag tyckte faktiskt ljudet lät bäst i NZXT Capsule sett till ljudtestet gällande halvledare.

... men, jag lyssnade via en mobiltelefon på relativt låg volym. Dock i en helt tyst miljö.

Tycker ljudbilden är väldigt klar och trevlig.
Tumme upp

Ja, det ÄR en bra mikrofon och jag försöker komma in på det i testet att när det kommer till upptagning av ljud så är det många omkringliggande faktorer som spelar in väldigt mycket, ljuddämpning till exempel som påverkar ljudbilden.

Jag håller med dig, jag tycker själv att Capsule fångar min röst mest naturtroget (kollat med min familj).

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Tack för genomgången

Jag tycker min gamla blue yeti låter bättre, går att få för en billigare penning dessutom.
Hade varit bra om du testat närfältseffekten lite (upp med trynet mot micken al la radioröst).

Och glöm inte:

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Testpilot

Spontant efter att ha lyssnat igenom inspelningen flera gånger känns micen väldigt platt och tar upp väldigt mycket statiskt brus (för mycket gain?). Blev tvungen att jämföra själv faktiskt..

Efter ett ytterst ovetenskapligt snabbtest tycker jag fortsatt att Capsule låter sämre (mindre fyllig) än både min gamla USB-drivna Blue Yeti, men även den nyligen införskaffade AT 2020 XLR som drivs genom en Scarlet 2i2 Gen 1 - både i fyllighet och bakgrundsbrus.

Noterbart är att båda mikrofonerna då satt på en boom-arm drygt en decimeter från ansiktet under mina egna tester. Sedan ett pop-filter på det.

Är väl inget fel på Capsule ur hänseendet att ljudet kommer fram klart och tydligt, även ståendes på bordet. Men tycker det finns helt klart bättre alternativ i prisklassen, som ger mer av den där "podcast-rösten".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Blue Yeti är nog svårslagen i prisklassen. Röde har en mick där omkring också som kanske kan vara ett alternativ, men just "fylligheten" är svår att få utan en "stor" diafragma kapsel. Sedan är det en hel del personlig smak också, såklart. Gamla sprakiga kolmickar låter ju hardcore som bara den

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.