Sagan om ringen (filmen) fyller 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vad tycker du är barnsligt?

Skrev några exempel här.

#19401031

Sabbar tonen på filmerna helt. Blir less bara jag tänker på det.

Permalänk
Medlem

Att säga "världens bästa film" om något har ju alltid varit en rätt så barnslig sak att ens yttra eller diskutera.
Sedan kom Sagan om Ringen och vände upp och ner på hela min värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

filmerna är värdelösa, men dom är fortfarande decennier bättre än böckerna.

"Decennier bättre"? Hur funkar den jämförelsen? Säger du också saker som "den röda skjortan är fyra år bättre än den svarta" och "julmust är tio minuter bättre än glögg"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Dags för Disney att köpa rättigheterna och göra en remake.

Ja och så toppar vi av med att Rian Johnson regisserar alla 3 och
splittrar ännuven fambase genom att göra helt skeva tolkningar av baskarraktärerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Kanske när Legolas åker snowboard på en sköld nedför en rappa och skjuter 10 orcher under tiden. Snabelsurfar han inte också i tredje filmen.

Typ sådana grejer.

Han är på väg ner till Aragorn, det snabbaste sättet är att surfa på skölden och samtidigt demonstrera hur OP han är. Hur ska han ra sig säkert ner från en döende Oliphant om han inte åker på snabeln? Jag håller inte med om att dessa saker är barnsliga, det är enligt mig fel ordval.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv

Började själv göra film 2003, mina största inspirationer har varit LOTR-trilogin, Matrix & Star Wars. 20 år senare kan man väl summera filmerna ungefär såhär:

- Fellowship är klart bäst, då är storyn fokuserad. Naturligt att det blir spretigare i film 2/3, dock är vissa bitar med Frodo & Sam i andra filmen ganska långdragna.

- Hantverket har aldrats väl p.g.a. praktiska effekter ("bigatures") över CGI, där man använder det sistnämnda bara där det behövs (notera personen i bakgrunden... STORA miniatyrer).

- Det var egentligen en "fan film" gjord av passionerade människor, man castade okända skådespelare, fokuserade på att berätta en bra story. Många filmer är tvärtom; casta kändisar för att locka publiken... manuset kan vara mediokert så länge filmen betalar tillbaka till producenterna opening week.

LOTR är ett bra exempel på när passionerade människor får göra det dem älskar utan stora förväntningar från produktionsbolaget. Ganska mycket "leap of faith" att man litade på Jackson med sådana belopp sett till hans tidigare filmer. Dock började New Line ha åsikter efter att första filmen blev en hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att skriva namnet på svenska borde vara en hädelse! Det heter the Shire!

Fel.

Tolkien själv ville att översättningar skulle ha namn som passade språket de översattes till.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

För övrigt. Väntade själv avsiktligt på förlängda versionerna på BD innan jag köpte.

I övrigt tycker jag dock filmerna är sådär. Varit Tolkienfan sedan jag var i tioårsåldern och har läst såväl trilogin som Bilbo och Silmarillion ett otal gånger. Trilogin läste jag en gång per år från jag var 15 till 30 ungefär så den har jag läst minst 20 gånger. Det är så mycket från böckerna som saknas i filmerna, samtidigt som det är enormt mycket som är tillagt som inte finns i böckerna. Värst där är dock Bilbo, jag kan för mitt liv inte begripa varför den skulle sträckas ut till tre filmer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Fel.

Tolkien själv ville att översättningar skulle ha namn som passade språket de översattes till.

Visst vill man vara petnoga så är det westron som numenorarerna pratade eller the common tongue. Men jag tycker ändå då Tolkien var engelsman att man utgår från hans språk även om Tolkien själv tog mycket inspiration från islandska, sagor, bibeln osv.

Permalänk
Medlem

Såg om hela trilogin förra julen. Förlängda versionen på 4k blu ray med atmos ljud och i dolby vision.

Atmos ljudet håller enormt hög kvalitet på de här utgåvorna. Inledningsscenen i andra filmen är helt otroligt maffig om du har en bra ljudanläggning. Bilden håller också hög kvalitet även om man ibland ser att filmerna är rätt gamla.

Alla filmerna är 10/10 i min bok. Ett betyg extremt få filmer hittills lyckats uppnå för mig. Jag och sambon ville faktiskt inte att filmerna skulle ta slut nu när vi såg dem förra julen för hela berättelsen, karaktärerna och allt annat är så jävla bra rakt igenom.

Peter Jackson kommer alltid vara kung för mig.

Permalänk
Avstängd

Bland mina favoritfilmer. Kunde ha varit mörkare men man kan ju inte få allt här i världen.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vad är det du inte gillar?

Själen är borta, bara köttet finns kvar. Boken är en epos och mer släkt med Beowulf än med Game of Thrones. Jacksons övriga karriär visar med all tydlighet att han nog inte ens har förmågan att se själen, inte konstigt att det bara blir kött kvar då.

Permalänk

Finns det någon filmatisering av en bok som alla har gillat?
Tror att alltid någon kommer ha synpunkter.
Man läser boken och får sina egna bilder samt föreställningar om karaktärer, platser m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Själen är borta, bara köttet finns kvar. Boken är en epos och mer släkt med Beowulf än med Game of Thrones. Jacksons övriga karriär visar med all tydlighet att han nog inte ens har förmågan att se själen, inte konstigt att det bara blir kött kvar då.

Det var en extremt luddig beskrivning

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

1 gång på DVD. Star Wars trilogin däremot 3ggr. Laser Disk, DVD och Blue Ray.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Finns det någon filmatisering av en bok som alla har gillat?

Jag har aldrig hört någon säga något ont om Ronja Rövardotter-filmen, men jag har å andra sidan inte djupintervjuat alla som sett den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Det var en extremt luddig beskrivning

Inte alls för den som läst Beowulf

Annars kan du kanske föreställa dig hur det skulle låta om Sabaton spelades med enbart flöjt. Melodin må finnas kvar, men allt annat är borta.

Permalänk
Skrivet av dr904:

Nu känner jag mig gammal...

Det borde finnas någon lag mot att publicera när ny media faktiskt kom ut. Det är inte rätt att behandla människor på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Ja fina filmer det! Har kollat igenom extended hur många gånger som helst ^^ Men imponerande hur han lyckades göra dom tre filmerna så bra, medans Hobbit-trilogin är verkligen under all kritik.

Dessutom ogillar jag hur hans grading o visuella stil blev sämre o sämre under orginaltrilogin där sista filmen var nästan lika bloomig o ful som dom senare Hobbit-filmerna. Dessuom är ju They Will Not Grow Old omöjlig att se med alla interpoleringsartefakter, o nu senast The Beatles-dokun som ser ut som den är filmad med en dålig mobilkamera med all uppskalning o brusreducering. Snubben borde hålla sig ifrån allt det tekniska när det kommer till bild.

O dom som undrar om 4K-bluraysen så har dom exakt samma faktiskt upplösning som gamla 1080p, men då med lite HDR åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Inte alls för den som läst Beowulf

Annars kan du kanske föreställa dig hur det skulle låta om Sabaton spelades med enbart flöjt. Melodin må finnas kvar, men allt annat är borta.

Man kan älska musik för vad det är. En orkester med enbart flöjtar kan förmodligen få deras låtar att låta sjukt bra, men jag förstår din poäng så tack flr förklaringen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Skrev några exempel här.

#19401031

Sabbar tonen på filmerna helt. Blir less bara jag tänker på det.

Han åker inte pulka på skölden för det är coolt, det var helt enkelt det snabbaste sättet att komma ner.
Att han får några kills på vägen är ju en självklarhet då han är ca 3000 år gammal och har bemästrat precis allt och har fullständig kontroll på sig och sin båge.

Permalänk
Medlem

Det som är synd med den nya UHD releasen är att Jacksons nyfunna kärlek för brusreducering syns så tydligt. Liksom i hans senaste dokumentärer. Han gillar verkligen inte det naturliga "grain" som kommer från film alltså...

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Han är på väg ner till Aragorn, det snabbaste sättet är att surfa på skölden och samtidigt demonstrera hur OP han är. Hur ska han ra sig säkert ner från en döende Oliphant om han inte åker på snabeln? Jag håller inte med om att dessa saker är barnsliga, det är enligt mig fel ordval.

Skrivet av JDM:

Han åker inte pulka på skölden för det är coolt, det var helt enkelt det snabbaste sättet att komma ner.
Att han får några kills på vägen är ju en självklarhet då han är ca 3000 år gammal och har bemästrat precis allt och har fullständig kontroll på sig och sin båge.

Det är ett fjantigt trick och totalt orealistiskt trots att han är 3000 år gammal. Alver är inga Marvel hjältar. Men det är ju sådana val filmmakarna har gjort för att barnen ska bli glada och uppspelta och sedan säga "såg du vad Legolass gjorde?!"

Fruktansvärt lamt i mina (mogna)ögon.

Permalänk
Medlem

Filmen är helt ok men jämfört med boken är den ganska blek. Det är som vanligt när dom ska vaska ur guldkornen ur böckerna. Det blir aldrig samma..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det är ett fjantigt trick och totalt orealistiskt trots att han är 3000 år gammal. Alver är inga Marvel hjältar. Men det är ju sådana val filmmakarna har gjort för att barnen ska bli glada och uppspelta och sedan säga "såg du vad Legolass gjorde?!"

Fruktansvärt lamt i mina (mogna)ögon.

Att prata om realism i en fantasyfilm som "sagan om ringen" är lite knasigt faktiskt. Ska du inte klaga på att han går PÅ snönn medans alla andra i sällskapet pölsar? Eller att han ser vart urukhainerna tar hobbitarna genom att bara kolla ut på fälten? Mycket av det som händer i filmerna är inte realistiskt på helt andra plan än att han kan balansera på en skjöld och skjuta pil samtidigt. Jag tror du får ta en funderare över vad som är för orealistiskt enligt dig i en fantasyfilm jag är är säker på att avengers hade bytt Clint mot Legolas alla dagar i veckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det är ett fjantigt trick och totalt orealistiskt trots att han är 3000 år gammal. Alver är inga Marvel hjältar. Men det är ju sådana val filmmakarna har gjort för att barnen ska bli glada och uppspelta och sedan säga "såg du vad Legolass gjorde?!"

Fruktansvärt lamt i mina (mogna)ögon.

Barn av sin tid som det också heter...

Det var först några år senare som fantasy och liknande filmer blev lite mer råa. Det var väl först med the dark knight som den typen av filmer blev lite mer "verklighetstrogna", och den kom ju ett antal år senare.

Jag skulle nog hävda att LOTR ligger "före sin tid" i det hänseendet.

Nu är ju förvisso LOTR en ganska speciell film, men jämför med typ 90tals batman, robin hood, pirates of the caribbean så är det betydligt mer slapstick och "barnsligheter" i de filmerna. Den enda mainstreamfilmen från samma epok och någorlunda liknande genre som inte har barnsligheter är väl typ gladiator (som producerades i stort sett samtidigt)?

Sedan så är det ju en väldigt lång filmserie och det är väldigt liten procentandel som har denna "barnslighet". Och jag kan förstå om folk inte älskar konceptet med "barnsliga" inslag, och spontant tycker jag det är beklagligt om ett fåtal scener förstör så pass mycket att ni dissar en så välgjord film. Jag hoppas ni tillhör en pytteliten minoritet.

Om vi dessutom bryter ned att helms deep är 39 minuter lång del av filmen så är det ju väldigt försvinnande liten del vi pratar om här. Ajaa..

Själv så tycker jag det är positivt att filmen kan spela på många känslor än att vara dödsallvarlig genom hela filmen.

Permalänk
Medlem

”We dwarfs are not natural sprinters - but very dangerous at short distances!”

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det är ett fjantigt trick och totalt orealistiskt trots att han är 3000 år gammal. Alver är inga Marvel hjältar. Men det är ju sådana val filmmakarna har gjort för att barnen ska bli glada och uppspelta och sedan säga "såg du vad Legolass gjorde?!"

Fruktansvärt lamt i mina (mogna)ögon.

Jag håller med till 100%, gillar verkligen inte när de trycker in något så fånigt / barnsligt.

Pirates of the Caribbean, för att ta ett annat exempel, har liknande scener, första filmen är sådär, men den andra tokslaktar de med hamsterhjul och allt det kan vara. Guardians of the Galaxy tog väll samma väg, tvåan vart mer överdriven fånig action.

De kanske lockar yngre med dessa coola överdrivna, men de tappar ju den skaran som inte gillar det.

Jag har aldrig varit någon som gillat superhjältefilmer. Lord of the Rings ser jag som något jag skulle överväga pga fantasy stuket och likheten med äldre RPG som är favoriten. Nåväl, jag hade iaf tyckt filmerna var bättre om de klippt bort detta elände, de förstör helheten / illusionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det är ett fjantigt trick och totalt orealistiskt trots att han är 3000 år gammal. Alver är inga Marvel hjältar. Men det är ju sådana val filmmakarna har gjort för att barnen ska bli glada och uppspelta och sedan säga "såg du vad Legolass gjorde?!"

Fruktansvärt lamt i mina (mogna)ögon.

Jag håller med om att såna grejer inte passar in, men som tur är är dom ganska få i LotR-trilogin så det är ganska lätt att ha överseende imo. The Hobbit däremot går all out med sånt till en nivå som verkligen inte går att blunda för. Vet inte om det var Peter Jackson eller filmstudiocheferna som flippade ur, men vackert är det verkligen inte.

Permalänk

Och snart kommer ju Amazons lord of the rings, ser vi mycket fram emot.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none