Permalänk
Medlem

Ni som kör med 60% tangentbord

Är det något ni kan sakna ibland, och isåfall när? Delete-knapp? Piltangenterna? F-raden? Eller är allt bara guld och gröna skogar?

Jag tittar runt efter ett litet kompakt tangentbord och tycker nog att ett 65% med piltangenter och ett par till på höger sida ser ut som den bästa layouten, men utbudet är ju bra mycket större på 60%. Så kanske att man skulle kunna gå på ett sådant ändå, men jag är inte övertygad...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Körde ett 60% Ducky, blev riktigt sugen på deras 65% när det kom för jag saknar verkligen piltangenter och Delete.

Det slutade iaf med att jag köpte ett trådlöst Asus Falchion 65% för att jag gärna ville ha trådlöst då har jag en tendens att luta mig tillbaka med fötterna på skrivbordet
Jag är nöjd med det överlag. Det enda är att Enter och nått mer inte håller standardmått så man kan inte ersätta de keycapsen, sen är ju piltangenterna helt inbakade utan något mellanrum.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ergodox EZ och även om det tar några veckor att lära sig är det det bästa sen skivat bröd.

Den största nackdelen är att det blir väldigt jobbigt att gå tillbaka till vanliga tangentbord igen.

Permalänk
Medlem

Jag använder ett poker 60% och ett ducky 60%. Båda två har en switch på baksidan som gör om CAPS till FN-knapp. Så de exemplen du skriver ovan gör jag snabbare på ett 60% än ett vanligt tangentbord.

Håller in CAPS och klickar på 1-12 på tangentbordet för F-knapparna. Delete = CAPS + Backspace. Och piltangenterna CAPS + i, j, k, l. Jag älskar 60% och känner inte att jag saknar funktion - snarare att jag är mer produktiv med ett 60% faktiskt.

Att hålla in caps sitter i ryggmärgen nu så det är inget man märker att man gör ens när man vill komma åt knappar som "inte finns".

Permalänk

Runt 2017 så skaffade jag mig ett pok3r (60%) men kom inte riktigt överens med det då FN tangenten satt till höger om Alt Gr så jag kunde inte komma åt grejer med en hand när jag spelade.

Men i början av 2020 så byggde jag ett 60% custom och då kunde jag bestämma helt själv vad grejerna skulle vara så jag satte FN på Caps Lock och vips så kändes allt så mycket smidigare.

Nu så kör jag 4x12 ortholinear så har allt utom Alphas på lager.

@Starric

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Runt 2017 så skaffade jag mig ett pok3r (60%) men kom inte riktigt överens med det då FN tangenten satt till höger om Alt Gr så jag kunde inte komma åt grejer med en hand när jag spelade.

Men i början av 2020 så byggde jag ett 60% custom och då kunde jag bestämma helt själv vad grejerna skulle vara så jag satte FN på Caps Lock och vips så kändes allt så mycket smidigare.

Nu så kör jag 4x12 ortholinear så har allt utom Alphas på lager.

@Starric

Vet inte exakt vilket poker jag har men även jag köpte mitt runt 2017 och då finns det en switch på baksidan som gör exakt det. Utan det hade jag nog inte heller klarat 60%.

Permalänk
Medlem

Kör cooler master quickfire tk.
Kan switcha mellan num pad och pilar, täcker alla behov jag har. Inget jag saknar.
Svårt att hitta någon ersättare om den skulle paja någon gång.
Är en column bredare än till men ger alla möjligheter som en till inte har.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har provat 60% några gånger, (hjälpt bekanta med problem), varje gång har jag blivit lika irriterad och frågat efter ett normaltstort tangentbord.

Använder förövrigt F-tangenterna för mycket i diverse spel för att kunna undvara dessa.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Har provat 60% några gånger, (hjälpt bekanta med problem), varje gång har jag blivit lika irriterad och frågat efter ett normaltstort tangentbord.

Använder förövrigt F-tangenterna för mycket i diverse spel för att kunna undvara dessa.

Fast du slipper ju flytta fingrarna från wasd när du kan trycka fn+123456

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fast du slipper ju flytta fingrarna från wasd när du kan trycka fn+123456

Jag ser inte hur jag praktiskt skulle trycka på FN-knappen samtidigt som jag har högerhanden på musen.
Att samtidigt förflytta karaktären som man använder "action-knappar" §-0(siffror) där flera ett flertal är programmerade till musen och samtigt ha tillgång till F1-F5. (Även F1-F5 fyller "action-funktioner".)
Då skall även tilläggas att i princip alla knappar från G och vänster används och vissa flera gånger.

Permalänk
Medlem

Kör många stordatorapplikationer på jobbet. Tror ingen som kör dessa skulle klara av ytterligare en knapp i kombo med F-tangenterna.

Annars skulle jag sakna piltangenterna för mycket när jag kodar. Trycker ju redan kombo med shift och Ctrl o pilar. Blanda in ytterligare en knapp att trycka? Nej tack.

Men kanske borde testa 65% med pilar. Aldrig gjort det faktiskt. Skulle funka här hemma.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kör många stordatorapplikationer på jobbet. Tror ingen som kör dessa skulle klara av ytterligare en knapp i kombo med F-tangenterna.

Annars skulle jag sakna piltangenterna för mycket när jag kodar. Trycker ju redan kombo med shift och Ctrl o pilar. Blanda in ytterligare en knapp att trycka? Nej tack.

Men kanske borde testa 65% med pilar. Aldrig gjort det faktiskt. Skulle funka här hemma.

Jag anser att jag blivit snabbare när jag sitter och kodar med ett 60%. Jag slipper ju röra händerna och kan istället ha kvar dessa på samma ställe hela tiden.

När man läser tråden känns det som att jag är en fanatiker som försöker få alla att gå över till 60% men så är det inte - alla tycker givetvis olika och det får man respektera!

Jag trodde att jag inte skulle kunna koda på ett bra sätt när jag köpte det (köpte det för gaming) men jag hade verkligen fel. Så fort FN-knappen ändrades till caps blev jag snabbare efter några dagar när jag vant mig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det mer ergonomiskt då man slipper flytta händerna för att nå dedikerade tangenter(som man kanske ändå inte använder särskilt ofta) då du har allt på samma plats i lager. Med det sagt slipper man även titta på tangentbordet då du alltid har händerna på samma plats oavsett vilka knappar du vill trycka på. En annan fördel är att små tangentbord passar bra ihop med CS och väldigt låg CPI. Alla har väl vid X antal tillfällen slagit i tangentbordet med musen, träffat LMB och skjutit en och annan oskyldig vän i ryggen.
Det hela är såklart en vanesak och ett fall för personligt tycke och smak. Det beror mycket på vad man själv har för "skrivteknik" och "handställning". Jag trivs väldigt bra med 60%, både dom med dedikerade pilar och dom utan.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Skrivet av Viita:

Jag ser inte hur jag praktiskt skulle trycka på FN-knappen samtidigt som jag har högerhanden på musen.
Att samtidigt förflytta karaktären som man använder "action-knappar" §-0(siffror) där flera ett flertal är programmerade till musen och samtigt ha tillgång till F1-F5. (Även F1-F5 fyller "action-funktioner".)
Då skall även tilläggas att i princip alla knappar från G och vänster används och vissa flera gånger.

Om du har lillfingret på caps lock så borde du nå flertalet siffror utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag anser att jag blivit snabbare när jag sitter och kodar med ett 60%. Jag slipper ju röra händerna och kan istället ha kvar dessa på samma ställe hela tiden.

När man läser tråden känns det som att jag är en fanatiker som försöker få alla att gå över till 60% men så är det inte - alla tycker givetvis olika och det får man respektera!

Jag trodde att jag inte skulle kunna koda på ett bra sätt när jag köpte det (köpte det för gaming) men jag hade verkligen fel. Så fort FN-knappen ändrades till caps blev jag snabbare efter några dagar när jag vant mig.

Jag också men jag anser att man bör satsa på något programmerbart. T ex har jag mappat hemradstangenterna till hotkeys. Försöker använda lillfingret så lite som möjligt så har t ex f till numpad, v till symboler, en tumknapp get CTRL+ALT osv. Att köra t ex tab på enkel klick och shift på håll inne osv gör också att många tangenter får dubbelfunktion.

Jag kör en variant på denna. https://configure.zsa.io/ergodox-ez/layouts/XqV6g/latest/0

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Om du har lillfingret på caps lock så borde du nå flertalet siffror utan problem.

Det må så vara, jag skulle dock förmodligen bli förbannad på tangentbordet, slå sönder det, kasta ut det genom fönstret flera gånger om innan jag fått koll på hur jag använder det på ett optimalt sätt.

Jag har vid ett par tillfällen försökt hjälpa bekanta som har 60%-tangentbord och det har resulterat i att jag frågat om de har ett "normalt" tangentbord då de knappkombinationer jag önskat trycka inte fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag anser att jag blivit snabbare när jag sitter och kodar med ett 60%. Jag slipper ju röra händerna och kan istället ha kvar dessa på samma ställe hela tiden.

När man läser tråden känns det som att jag är en fanatiker som försöker få alla att gå över till 60% men så är det inte - alla tycker givetvis olika och det får man respektera!

Jag trodde att jag inte skulle kunna koda på ett bra sätt när jag köpte det (köpte det för gaming) men jag hade verkligen fel. Så fort FN-knappen ändrades till caps blev jag snabbare efter några dagar när jag vant mig.

Ctrl+pil för att hoppa ett ord i taget, och lägg till shift för att markera. Bara tanken på att dessutom ha Fn intryckt... Ser inte hur jag personligen skulle bli effektivare men är ju tydligt att alla redigerar på olika sätt. Tur att det finns lika många tangentbord

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Intressant att läsa era svar.

Ni som ändå kör med 60%, har vant er med knapp-kombinationerna och tycker om det, hur är det för er att gå fram och tillbaks till ett fullstort tangentbort? Jag t.ex. har fullstort till jobbet, skulle aldrig byta bort numpaden då jag knappar siffror i Excel väldigt mycket. Men hemmavid finns inte alls det behovet. Blir det knas att växla fram och tillbaks eller går det sömlöst för er?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Samsung Sverige

Jag körde 60% ett tag men det konstanta makro-andet för vissa kombinationer blev jag trött på. Att behöva använda två händer för att trycka printscreen är faktiskt rätt trök i längden.

Kör numera ett tenkeyless utan mellanrum för tangenterna. Helt okej kompromiss för mig och jag är nöjd. Då skriver jag ändå hiskeliga mängder text per dag

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det optimala tycker jag nog är antingen TKL, vilket jag har nu. Eller 65%, där det finns space mellan tangenterna, piltangenterna då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ctrl+pil för att hoppa ett ord i taget, och lägg till shift för att markera. Bara tanken på att dessutom ha Fn intryckt... Ser inte hur jag personligen skulle bli effektivare men är ju tydligt att alla redigerar på olika sätt. Tur att det finns lika många tangentbord

Absolut, helt klart att det är olika! Jag har inga problem på ett snabbare sätt hoppa ord, meningar, markera ord & meningar osv på 60%! =D

Men ja, vi ska vara glad att vi alla är olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Absolut, helt klart att det är olika! Jag har inga problem på ett snabbare sätt hoppa ord, meningar, markera ord & meningar osv på 60%! =D

Men ja, vi ska vara glad att vi alla är olika!

Hehe ja. Dedikerade piltangenter är trevligt men problemet är ju positionen. Det kräver att man flyttar hela högerhanden långt ner till höger, långt från hemraden. 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag körde 60% ett tag men det konstanta makro-andet för vissa kombinationer blev jag trött på. Att behöva använda två händer för att trycka printscreen är faktiskt rätt trök i längden.

Kör numera ett tenkeyless utan mellanrum för tangenterna. Helt okej kompromiss för mig och jag är nöjd. Då skriver jag ändå hiskeliga mängder text per dag

//Pontus

Fast det gör man väl ändå som det är? Antingen alt+printscreen eller win+shift++s

Själv tycker jag att 60% är perfekt, men det är med brassklappen att det måste vara ett du kan programmera helt och hållet själv som du vill. Om det är ett färdigbyggt med färdigdefinierade makrofunktioner är det nog sådär i längden. Caps lock är ju en helt värdelös knapp som sitter bra till så den funkar utmärkt att ha som en lagerknapp och då är det extremt enkelt att komma åt alla funktioner man vill ha. Det är ju inga problem att hålla ner den samtigt som shift eller control om man vill markera större stycken text på samma gång, och fördelen med att ha allt nära till hands är ju att det är lika enkelt att markera en hel rad med t.ex. shift end eller shift home utan att behöva flytta på handen.

Den enda gången jag kan känna att det är smart att ha fler knappar är om man spelar spel som använder både siffror och F-tangenter ofta i stor utsträckning då det kanske kan bli lite hektiskt att tänka på om man ska hålla in ett lager eller inte när man sitter och knappar frenetiskt, men i så fall kan man lika gärna välja TKL istället eftersom ett sådant egentligen inte är speciellt mycket större än ett 65%

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att razer släpper ett tangentbord som tkl i mercury så ska jag bränna min huntsman mini. Visst har jag kommit runt problemen, men det är snarare man själv som undviker vissa moment.

Permalänk
Lego Master

Jag tror min största issue att gå över till 60/65/TKL är att min pinkod till datorn sitter i muskelminnet, snarare än det faktiska minnet. Om jag inte hade numpaden att knappa in den på hade jag helt enkelt bara stått och glott. Som en gång när jag skulle knappa in pinkoden till bankkortet på en terminal som hade omvänd nummerföljd (som en telefon istället för en numpad). Jag knappade fel två gånger med muskelminnet innan jag hann hejda mig och var tvungen att försöka reda ut vad koden var i faktiska siffror, inte bara hur jag brukade trycka.

Jag vill ha mer real estate på musmattan, men jag vill inte offra mina älskade sifferknappar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Saknar definitivt F-raden. Blev smått omöjligt att spela typ EFT och BF2042 på ett vettigt sätt tyvärr. Kommer nog inte byta dock, spelar inte överdrivet mycket och det går att köra fn+siffra.

HyperX Alloy Origins 60%.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB