Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Auto 23? Jag har bara hittat Auto 1-6.
Tyvärr har jag väldigt låga tankar om sparande på det här sättet så väntar nog ett tag innan jag gör något så drastiskt
Finns stor risk att jag blir beroende av att spara på börsen och försöker bli en "trader" som förlorar allt för att jag tror att jag är bättre än snittet på det jag gör

Men tack för tipset!

Tänk på att spara pengar på en konto utan ränta gör att inflationen äter en del av värdet på sikt. Lät som du sparade till en bostad (för mig låter det som ett långsiktigt mål) då kan en lågrisk fond vara något att tänka på.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Tänk på att spara pengar på en konto utan ränta gör att inflationen äter en del av värdet på sikt. Lät som du sparade till en bostad (för mig låter det som ett långsiktigt mål) då kan en lågrisk fond vara något att tänka på.

I första hand handlar det om att ha en buffert som ska finnas för oförutsedda utgifter.
Vad det gäller "bostad" så är det mer tänkt som om nuvarande bostad brinner ner och man akut behöver kontanter för att hantera en kris.
Vill ha minst 100k i spargrisen och ligger runt 50k nu så blir nog ett år till av att lägga pengar på hög innan mer pengar börjar stoppas in på börsen.
Det här med inflation är givetvis inte roligt att tänka på så försöker att inte tänka på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej,
det var väl en sån där klassisk "kändisbluff" där någon snor en bild på en kändis för att sälja något.

Han är väl dessutom hemlös numera och lär inte ha råd med krypto fast det kanske är därför han satsar på en scam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

I första hand handlar det om att ha en buffert som ska finnas för oförutsedda utgifter.
Vad det gäller "bostad" så är det mer tänkt som om nuvarande bostad brinner ner och man akut behöver kontanter för att hantera en kris.
Vill ha minst 100k i spargrisen och ligger runt 50k nu så blir nog ett år till av att lägga pengar på hög innan mer pengar börjar stoppas in på börsen.
Det här med inflation är givetvis inte roligt att tänka på så försöker att inte tänka på det

Absolut, lite rörelsekapital för akuta små saker, men skaffa ett kreditkort med bra kreditutrymme istället för kris-hanteringen du tänker dig vid "bostad brinner ner".

Rörelsekapital är mer för att slippa sälja i trist marknadsläge men det behöver inte vara onödigt stort.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, lite rörelsekapital för akuta små saker, men skaffa ett kreditkort med bra kreditutrymme istället för kris-hanteringen du tänker dig vid "bostad brinner ner".

Rörelsekapital är mer för att slippa sälja i trist marknadsläge men det behöver inte vara onödigt stort.

Vad är din definition av lagom stor?
Jag har lärt mig att man bör ha minst 3 månadslöner i sin buffert (alltså pengar som man inte har investerat utan som man har i "spargrisen").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

I första hand handlar det om att ha en buffert som ska finnas för oförutsedda utgifter.
Vad det gäller "bostad" så är det mer tänkt som om nuvarande bostad brinner ner och man akut behöver kontanter för att hantera en kris.
Vill ha minst 100k i spargrisen och ligger runt 50k nu så blir nog ett år till av att lägga pengar på hög innan mer pengar börjar stoppas in på börsen.
Det här med inflation är givetvis inte roligt att tänka på så försöker att inte tänka på det

Det låter sunt med en buffert. Låter lite utmanande att ha en hel buffert ifall bostaden brinner ner. Ett alternativ är att se över sin hemförsäkring, i den ingår ofta nätter på hotell mm vid dessa tillfällen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Vad är din definition av lagom stor?
Jag har lärt mig att man bör ha minst 3 månadslöner i sin buffert (alltså pengar som man inte har investerat utan som man har i "spargrisen").

Vi har gjort så att vi har den största enskilda smällen vi kan åka på akut, i vårt fall elpannan går sönder, så vi har 40k i pengar på konto. Ger i alla fall lugn och ro att sälja av annat om det skulle behövas, det är ju inte så att pengarna sitter fast månadsvis i fonder/aktier utan man får ju loss pengar på några dagar om det skulle behövas. 3 månader är bra buffer ja, men det behöver inte var 3 månader i pengar på ett konto med 0% ränta.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Auto 23? Jag har bara hittat Auto 1-6.
Tyvärr har jag väldigt låga tankar om sparande på det här sättet så väntar nog ett tag innan jag gör något så drastiskt
Finns stor risk att jag blir beroende av att spara på börsen och försöker bli en "trader" som förlorar allt för att jag tror att jag är bättre än snittet på det jag gör

Men tack för tipset!

Typo, menade Auto 2-3 dvs Auto 2 eller Auto 3 Ja, du ska inte göra något du känner dig otrygg i. Men finns ju räntefonder som iaf ger lite bättre avkastning än ett vanligt slät sparkonto.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Jag har gått till fondsparande från att tidigare handlat med aktier. Det som gjorde att jag bytte från aktier till fonder, var att jag upplevde att inte aktierna rörde sig på samma sätt som fonderna gör. Samt att det är större och snabbare svängningar när man handlar med aktier.
Eftersom jag sparar långsiktigt till t ex pension och andra saker, så känns fonder som ett bättre alternativ för mig.

Det jag funderar lite på, är de olika typerna av fonder. Har läst om t ex "Hedgefonder" som verkar intressant. Det vore bra om någon insatt kunde ta sig tiden att förklara de olika fondtyperna.

Vilka är de olika fondtyperna, och är det någon som ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vilka är de olika fondtyperna, och är det någon som ni rekommenderar?

Finns i princip bara två typer av fonder, aktie- och räntefonder. Fonder har en massa regler kring innehaven (skapat av ägaren och inte lagen), exempel hur stor andel bolagen får ha.

Rent historiskt så är aktier bra i uppgång medan räntor är mer stabila ner börsen skakar. Allt detta är dock satt ur spel sedan finanskrisen då oändliga pengar pumpas in för att inte korthuset skall falla sönder med tillgångsinflation som är tvåsiffrig (ex. fastigheter och aktier). Räntefonder stiger på fallande ränta men när de redan är noll procent eller nära där så är uppsidan högst begränsad.

När det gäller aktiefonder som gäller för sparande 5+ år så finns det "aktiva" och "passiva". De aktiva skall ge fondförvaltarna större frihet att applicera sina kunskaper och därigenom högre avkastning. Dessa kräver välbetalda herrar, resor för att besöka bolag etc och gör att fonden blir dyr.
Den andra typen av aktiefonder är de passiva indexfonderna som köper ett medel av exempelvis Stockholmsbörsen och hela förvaltningen kan göras av en dator så fonden är billig.

Aktiva fonder har visar sig vara "smyg-indexfonder" väldigt dyra och ger i åtminstone 9 fall av 10 lägre avkastning än indexfonder. Denna "upptäckt" (med mera) vann Nobelpriset i ekonomi för ett par år sedan.

Så enkla metoden är en billig globalfond (max 0.2% i avgift); tråkigt men nära på given succe såvida civilization inte faller ihop helt... Vill du göra det hela mer avancerat så läs på om alternativen.

Permalänk
Medlem

Hedgefonder har mer frihet att välja placeringar jämfört med aktiefonder, kan t.ex använda instrument som går upp när underliggande värdepapper går ned eller blanda räntepapper med aktier.
Avgifter brukar vara riktigt höga och de flesta förvaltare misslyckas nog med att slå index över tid.

Ett av mina större innehav är en hedgefond -
Lancelot Camelot. Det månadshandlas och det har räddat mig från att följa magkänslan och sälja när börsen svajat, i början när jag började spara mer aktivt
Har haft den i 7 år och under den här tiden har den slagit t.ex avanza zero eller globala indexfonder.
Men trots det skulle jag inte rekommendera den till någon idag. Passivt förvaltade indexfonder har oddsen på sin sida.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns i princip bara två typer av fonder, aktie- och räntefonder. Fonder har en massa regler kring innehaven (skapat av ägaren och inte lagen), exempel hur stor andel bolagen får ha.

Rent historiskt så är aktier bra i uppgång medan räntor är mer stabila ner börsen skakar. Allt detta är dock satt ur spel sedan finanskrisen då oändliga pengar pumpas in för att inte korthuset skall falla sönder med tillgångsinflation som är tvåsiffrig (ex. fastigheter och aktier). Räntefonder stiger på fallande ränta men när de redan är noll procent eller nära där så är uppsidan högst begränsad.

När det gäller aktiefonder som gäller för sparande 5+ år så finns det "aktiva" och "passiva". De aktiva skall ge fondförvaltarna större frihet att applicera sina kunskaper och därigenom högre avkastning. Dessa kräver välbetalda herrar, resor för att besöka bolag etc och gör att fonden blir dyr.
Den andra typen av aktiefonder är de passiva indexfonderna som köper ett medel av exempelvis Stockholmsbörsen och hela förvaltningen kan göras av en dator så fonden är billig.

Aktiva fonder har visar sig vara "smyg-indexfonder" väldigt dyra och ger i åtminstone 9 fall av 10 lägre avkastning än indexfonder. Denna "upptäckt" (med mera) vann Nobelpriset i ekonomi för ett par år sedan.

Så enkla metoden är en billig globalfond (max 0.2% i avgift); tråkigt men nära på given succe såvida civilization inte faller ihop helt... Vill du göra det hela mer avancerat så läs på om alternativen.

Aha, nu börjar det klarna men såklart mycket att sätta sig in i

Jag har denna fonden som jag visserligen ger hyfsad avkastning, men funderar på en bättre med mer risk. Sparar ju till pensionen, så jag håller på att kolla runt efter andra alternativ.

https://www.di.se/fonder/seb-active-20-5770017/

Vad tror du om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Sparar ju till pensionen, så jag håller på att kolla runt efter andra alternativ.

När har du tänkt att gå i pension? Om ett år, 5 år 30 år? Det är viktigt tycker jag att balansera innehavet med avseende på sparhorisonten.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

När har du tänkt att gå i pension? Om ett år, 5 år 30 år? Det är viktigt tycker jag att balansera innehavet med avseende på sparhorisonten.

Blir väl om ca 30 år , så det är ett tag kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Aha, nu börjar det klarna men såklart mycket att sätta sig in i

Jag har denna fonden som jag visserligen ger hyfsad avkastning, men funderar på en bättre med mer risk. Sparar ju till pensionen, så jag håller på att kolla runt efter andra alternativ.

https://www.di.se/fonder/seb-active-20-5770017/

Vad tror du om denna?

Jag tror att den där är tämligen värdelös för någon som är under 65. Jag vet inte vad du jämför med när du skriver "hyfsad avkastning", fonden har ju bara gått upp 5% på 3 år. Att betala mer än 1% i avgift för en blandfond med 80% räntepapper är ett väldigt bra sätt att slösa bort sina pengar.

Om du är begränsad till SEBs utbud av någon anledning så hade jag mycket hellre valt SEB Sverige Indexnära eller LF Global (jag tror den fortfarande finns där). SEB Sverige Indexnära har gått upp 24% på ett år, att jämföra med Active 20 som bara rört sig 1/10 av det .

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Jag tror att den där är tämligen värdelös för någon som är under 65. Jag vet inte vad du jämför med när du skriver "hyfsad avkastning", fonden har ju bara gått upp 5% på 3 år. Att betala mer än 1% i avgift för en blandfond med 80% räntepapper är ett väldigt bra sätt att slösa bort sina pengar.

Om du är begränsad till SEBs utbud av någon anledning så hade jag mycket hellre valt SEB Sverige Indexnära eller LF Global (jag tror den fortfarande finns där). SEB Sverige Indexnära har gått upp 24% på ett år, att jämföra med Active 20 som bara rört sig 1/10 av det .

Har bara en annan fond att jämföra med, och det är Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Fick rekommendationen av en kompis som verkade "insatt", men visade sig ha helt fel.
Efter det har jag blivit mer försiktig och sänkt risken till denna fonden som har en 3:a.

Här är en bra förklaring på de olika fondtyperna

Vilken eller vilka fonder "rekommenderar" du om man vill spara på lång sikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har bara en annan fond att jämföra med, och det är Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Fick rekommendationen av en kompis som verkade "insatt", men visade sig ha helt fel.
Efter det har jag blivit mer försiktig och sänkt risken till denna fonden som har en 3:a.

Här är en bra förklaring på de olika fondtyperna

Vilken eller vilka fonder "rekommenderar" du om man vill spara på lång sikt?

Kan du förklara vad du menar med det fetstilta? Jag har haft den fonden under ganska kort tid och har gått plus mer än 90% på den (94% just nu för att vara exakt).

För övrigt länkar ditt Youtube-klipp till "DrDisRespect's "30-KiII Duo Game" on PUBG with Shroud!". Oklart om det är med flit eller inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har bara en annan fond att jämföra med, och det är Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Fick rekommendationen av en kompis som verkade "insatt", men visade sig ha helt fel.
Efter det har jag blivit mer försiktig och sänkt risken till denna fonden som har en 3:a.

Vilken eller vilka fonder "rekommenderar" du om man vill spara på lång sikt?

Du är lite motsägelsefull. Du letar efter en fond med högre risk, men du säger samtidigt att du blivit mer försiktig och gått ner till den här fonden.

Över tid förväntas värdepapper med högre risk att ge högre avkastning. Här får du välja din risknivå. När den väl är vald så rekommenderar jag starkt att ta fonden med lägst avgifter med önskad inriktning.

Jag blir också nyfiken på att kompisen visade sig ha helt fel. Vilken tidshorisont tittade du på där SEB-fonden presterade bättre än Spiltan-fonden?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Med >30 års placeringshorisont finns ingen som helst anledning att välja något annat än 100% aktier och låg avgift. Det kommer gå upp, det kommer gå ner och det kommer gå upp igen.

Det man tjänar på mindre nedgång i en blandfond som denna är en bråkdel av vad man tjänar på ökad uppgång. Sätt in pengarna, gärna månadsvis, och glöm det. Om 25 år kan det vara läge att börja balansera om till lägre risk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Kan du förklara vad du menar med det fetstilta? Jag har haft den fonden under ganska kort tid och har gått plus mer än 90% på den (94% just nu för att vara exakt).

För övrigt länkar ditt Youtube-klipp till "DrDisRespect's "30-KiII Duo Game" on PUBG with Shroud!". Oklart om det är med flit eller inte..

Sorry, detta klipp skall det vara

Skall inte heller vara fetstilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Sorry, detta klipp skall det vara

Skall inte heller vara fetstilt

Tack för länken, kollar på den snart
Tror du missuppfattade vad jag frågade efter. Du påstod att din kompis visade sig ha helt fel, skulle du kunna förklara på vilket sätt din kompis hade helt fel när han rekommenderade Spiltan Aktiefond Investmentbolag?

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Du är lite motsägelsefull. Du letar efter en fond med högre risk, men du säger samtidigt att du blivit mer försiktig och gått ner till den här fonden.

Över tid förväntas värdepapper med högre risk att ge högre avkastning. Här får du välja din risknivå. När den väl är vald så rekommenderar jag starkt att ta fonden med lägst avgifter med önskad inriktning.

Jag blir också nyfiken på att kompisen visade sig ha helt fel. Vilken tidshorisont tittade du på där SEB-fonden presterade bättre än Spiltan-fonden?

Samma tidshorisont 30år+

Under den tiden jag hade Spiltanfonden fick jag se mina pengar gå upp i rök.
Därför bytte jag till en fond som denna med lägre risk och sämre avkastning.

Vilken fond eller fonder rekommenderar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Samma tidshorisont 30år+

Under den tiden jag hade Spiltanfonden fick jag se mina pengar gå upp i rök.
Därför bytte jag till en fond som denna med lägre risk och sämre avkastning.

Vilken fond eller fonder rekommenderar du?

Den fonden har väl inte gått dåligt? Vad var problemet med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Samma tidshorisont 30år+

Under den tiden jag hade Spiltanfonden fick jag se mina pengar gå upp i rök.
Därför bytte jag till en fond som denna med lägre risk och sämre avkastning.

Vilken fond eller fonder rekommenderar du?

Låt mig förtydliga. Vilka datum tittade du på där spiltanpengarna gick upp i rök medan SEB presterade bra?
Tror du att samma sak skulle gälla om du tittade över en mycket längre tidshorisont - exempelvis 30år+?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Låt mig förtydliga. Vilka datum tittade du på där spiltanpengarna gick upp i rök medan SEB presterade bra?
Tror du att samma sak skulle gälla om du tittade över en mycket längre tidshorisont - exempelvis 30år+?

Minns inga exakta datum, men vill minnas att det rörde sig om ca 6 månader.
På den tiden gick fonden bara minus, medans SEB fonden sakta gick med plus.
Enligt honom skulle Spiltan fonden bara gå med plus och generera mer pengar snabbare.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Den fonden har väl inte gått dåligt? Vad var problemet med den?

Jo, den gick dåligt när jag hade den, det var därför jag sålde mitt innehav i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jo, den gick dåligt när jag hade den, det var därför jag sålde mitt innehav i den.

Så du gjorde en ”buy high, sell low” och sen gnäller på fonden. Tycker snarare problemet ligger hos dig som inte verkar förstå risk/avkastning.

Är du inte typen som kan sitta still när det gungar så är inte den typen av fond något för dig. Så generellt får jag säga du gjort rätt val som lämnat, det tråkiga är att du gjorde det vid fel tidpunkt.

Men sitter du på den fonden du valt i 30år kommer din pension bli en besvikelse. Räntefond i 30år är ett katastrof beslut.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Minns inga exakta datum, men vill minnas att det rörde sig om ca 6 månader.
På den tiden gick fonden bara minus, medans SEB fonden sakta gick med plus.
Enligt honom skulle Spiltan fonden bara gå med plus och generera mer pengar snabbare.

Om du har en 30-årig horisont får du också titta på avkastningen över 30 år och inte över ett halvår.
Som många andra säger: sitt still i båten. Om du vill ha god avkastning över 30 år så är inte fonder med hög vikt räntefonder ett bra alternativ.
Om du vill ha så lite variationer som möjligt däremot, då är det ett bra alternativ. Men i så fall bör du ändå byta till en med lägre avgifter.
Jag tycker att du ska lyssna mer på din kompis, men det är bara jag det.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jo, den gick dåligt när jag hade den, det var därför jag sålde mitt innehav i den.

Ja om du inte tillåter dina investeringar att någonsin gå minus över en period så kan du inte investera alls. Det intressanta är vad som händer över tid inte en specifik period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jo, den gick dåligt när jag hade den, det var därför jag sålde mitt innehav i den.

Du skulle fortsatt köpa andelar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata