Elgiganten, fel på fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej!

Det här låter minst sagt märkligt.
Hade varit bra om du hade kunnat återkomma med kvittnr i ett PM, så ska jag gräva i det här.

Tack!

mvh Alex

Skriver i PM

Permalänk

är inte heller något fan av elgiganten. jag köpte en tv där för några år sedan, 14k tror jag den kostade, nersatt på mellandagsrean. de fanns inga visningsex uppsatta i lokalen för demo, så köpte den utan att ha sett bilden

när jag kom hem och kollade på den så blev jag väldigt besviken. den var totalt skräp, gick och skulle lämna tillbaks den men såklart hade elgiganten lagt någon mjukvara på tvn som skulle "optimera" den. och pengarna för mjukvaran fick man inte tillbaks konstigt nog. tydligen behövde de ju installera mjukvaran igen efter att jag kollat på tvn en halvtimme. 3000kr gick åt spillo där. känns som det kanske fanns ett samband mellan att det inte fanns något visningsex och den dyra mjukvaran? sen dess har det inte blivit mycket elgiganten inte..

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

är inte heller något fan av elgiganten. jag köpte en tv där för några år sedan, 14k tror jag den kostade, nersatt på mellandagsrean. de fanns inga visningsex uppsatta i lokalen för demo, så köpte den utan att ha sett bilden

när jag kom hem och kollade på den så blev jag väldigt besviken. den var totalt skräp, gick och skulle lämna tillbaks den men såklart hade elgiganten lagt någon mjukvara på tvn som skulle "optimera" den. och pengarna för mjukvaran fick man inte tillbaks konstigt nog. tydligen behövde de ju installera mjukvaran igen efter att jag kollat på tvn en halvtimme. 3000kr gick åt spillo där. känns som det kanske fanns ett samband mellan att det inte fanns något visningsex och den dyra mjukvaran? sen dess har det inte blivit mycket elgiganten inte..

Min första tanke här är, varför skulle Elgiganten installera någon annan mjukvara än en eventuell mjukvaru-uppdatering från tillverkaren?

I min värld låter det som bluff och båg lång väg.

Det jag däremot kan säga är att en äldre släkting gick till elgiganten för att köpa en ny TV.
Släktingen hade bestämt sig för en Sony och det blev en Sony Bravida SMART-TV.
Någon månad senare kom det ett reklamblad med en "likadan" till ett mycket lägre pris, visar sig att det är en modell utan SMART-TV-funktion, något släktingen inte heller använder. (Telia IP-TV.)
Om släktingen blev "påsåld" SMART-TV-varianten eller om släktingen "bara gick och köpte en TV" vet jag inte.

Om jag förstod det rätt så fick släktingen TVn till något reducerat pris av någon anledning jag inte minns... det första jag blev tvungen att göra var att ansluta den till internet och göra en fabriksåterställning då den var inställd i demo-läge.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HickeHiskelig:

är inte heller något fan av elgiganten. jag köpte en tv där för några år sedan, 14k tror jag den kostade, nersatt på mellandagsrean. de fanns inga visningsex uppsatta i lokalen för demo, så köpte den utan att ha sett bilden

när jag kom hem och kollade på den så blev jag väldigt besviken. den var totalt skräp, gick och skulle lämna tillbaks den men såklart hade elgiganten lagt någon mjukvara på tvn som skulle "optimera" den. och pengarna för mjukvaran fick man inte tillbaks konstigt nog. tydligen behövde de ju installera mjukvaran igen efter att jag kollat på tvn en halvtimme. 3000kr gick åt spillo där. känns som det kanske fanns ett samband mellan att det inte fanns något visningsex och den dyra mjukvaran? sen dess har det inte blivit mycket elgiganten inte..

Skrivet av Viita:

Min första tanke här är, varför skulle Elgiganten installera någon annan mjukvara än en eventuell mjukvaru-uppdatering från tillverkaren?

I min värld låter det som bluff och båg lång väg.

Det jag däremot kan säga är att en äldre släkting gick till elgiganten för att köpa en ny TV.
Släktingen hade bestämt sig för en Sony och det blev en Sony Bravida SMART-TV.
Någon månad senare kom det ett reklamblad med en "likadan" till ett mycket lägre pris, visar sig att det är en modell utan SMART-TV-funktion, något släktingen inte heller använder. (Telia IP-TV.)
Om släktingen blev "påsåld" SMART-TV-varianten eller om släktingen "bara gick och köpte en TV" vet jag inte.

Om jag förstod det rätt så fick släktingen TVn till något reducerat pris av någon anledning jag inte minns... det första jag blev tvungen att göra var att ansluta den till internet och göra en fabriksåterställning då den var inställd i demo-läge.

Det rör sig högst troligen om en skärmkalibrering. Om man kör en "återställning" på TV:n så bränner man allt arbete som handlaren gjort på TV:n och de får göra om detta. Det är alltså inte bluff utan troligen att @HiskeHiskelig inte förstått vad hen köpt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

El-Giganten kalibrerar ingenting utan deras "optimering" består av att någon går in och lägger till godtyckliga bildinställningar på TV:n som är precis lika användbart som att googla fram något på egen hand.

En kalibrering ska ha en medföljande mätrapport som beskriver vad som har förändrats på just det individuella exemplaret. Hur ljus och färger mäter före och efter samt vilken färgstandard man kalibrerar mot, vilket typiskt är HDTV-standard med Rec.709. Idag är det Media Markt och Power-kedjan, framför allt i Norge, som genomför kalibreringar, samt enstaka mindre butiker och installationsfirmor.

Jag har haft El-giganten-personal på utbildning för ISF, men de personerna har inte arbetar med kalibrering senare. Istället valde man att kalla tjänsten för "optimering" där man tittar på att TV:n inte är trasig(!), installerar de automatiska uppdateringarna på förhand samt då lägger in godtyckliga bildinställningar.

Om detta är värt 3000 kronor – tja, det får var och en avgöra själva

Jag vet i alla fall att man får ut mer av läsa exempelvis Rtings Settings-råd eller det som andra testare publicerar.

Det senaste jag hörde om El-gigantens "optimering" är att det sitter en person i ett lager i mellansverige och mäter. Dock oklart hur och med vilken kompetens och mjuk/hårdvara. Man tar ett exemplar av exempelvis en Samsung Q60A och sedan klistrar man in exakt samma inställningar på alla de andra Q60A som man säljer som "optimerade". Vilket förstås är hål i huvudet även om man satt med Konica-Minolta CS2000 och var smartare än Einstein. Men tyvärr något som de i butik ofta påstår är en "kalibrering".

Men det är klart: att ha 100 anställda runt om i landet som är utbildade för att kalibrera, betala licenser och köpa dyr mätutrustning... Mycket enklare att hoppa över allt sådant och hävda att man "optimerar".

Tar upp ämnet i teknikguiden till TV-apparater, 9:40 in i klippet och där ser man också hur en officiell mätrapport ska se ut.

https://youtu.be/CoULFuDp-Jg?t=580

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det rör sig högst troligen om en skärmkalibrering. Om man kör en "återställning" på TV:n så bränner man allt arbete som handlaren gjort på TV:n och de får göra om detta. Det är alltså inte bluff utan troligen att @HiskeHiskelig inte förstått vad hen köpt.

Det är mycket möjligt att det rör sig om en skärmkalibrering.

Jag har själv aldrig blivit erbjuden tjänsten eller hört talas om någon som blivit erbjuden.
Kan inte hitta något på EG:s sida, dock ser jag att MM erbjuder två typer av kalibrering utförd av ISF-certifierad personal.
Efter lite mer undersökning av informationen på EG:s sida vid hjälp med installation av TV så ser jag ordet "bildoptimering" nämnt lite diskret.

Själv har jag bara köpt TV/Bildskärm och justerat bilden till vad jag tycker ser bäst ut.
Ser inte riktigt vitsen med att kalibrera mer än vad ögat är nöjt med om det inte är frågan om "arbetsverktyg".

I min släktings fall är jag dock övertygad om att den lokala EG-butiken i det fallet hade försökt ta betalt för en fabriksåterställning av TV:n, då det helt enkelt var personal med den typen av mentalitet i den butiken.
Efter det har jag inte heller gjort något köp hos den lokala butiken.
TV:n var i detta fall obrukbar utan en fabriksåterställning vilket blev väldigt tydligt när man genomförde denna då man helt enkelt fick välja profil, normalanvändare eller demo-läge.

Permalänk
Medlem

Trodde Elgiganten tog 995 kr för att packa upp TVn och förstöra inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Så var det också min tur att råka ut för elgiganten som jag trodde var ok.

Köpte en laptopp på black friday, det var en present till min tös som precis fyllde 10, hon fick d en i söndags så datorn har varit nerpackad i två veckor.
På 10 årskalaset var det flera så det finns gott om vittnen samt att vi filmade nästan hela tiden när hon öppnade paketet med datorn i.
När vi öppnat datorn märker vi snabbt att skärmen är sprucken, en tunn spricka går tvärs över skärmen. Man kunde se den när man tittade från sidan, rakt frammifrån går det knappt att se för det är så fin spricka. Den känns också om man drar med fingret över skärmen.

Så jag försökte lämna in den i Måndags men det gick inte då han ville att det skulle finnas en "service kunnig" som tog emot datorn, en sådan var på plats idag (tisdag).
Åkte dit idag igen och måste säga att jag blev helt paff av hans "förslag".
Han tittade på datorn och sa att han under hela sin tid när han jobbat på elgiganten (om det var strax över 5 år) aldrig varit med om att en portabel dator levererats med sprucken skärm. Kan säkert vara så, har själv köpt många portabla datorer och känner inte till att någon levererats med spricka i skärmen.

MEN!!!! Då ger han ett förslag.... Han ville att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag där jag har hemförsäkringen, att jag skulle säga till dem att jag råkat "tappa" datorn. Få dem att betala och så skulle elgiganten stå för självrisken.
Vart helt klart ställd, sa lite snabbt "vill du jag skall fejka?".
Hur kan ett butiksbiträde ge ett sådant förslag, för det är väl uppmaning till att begå en kriminell handling?

Vi pratade lite till och han berättade att han skulle kontakta mig i morgon för just nu visste han inte.

Jag fattar inte, hur vågar han? Tänk om jag hade varit polis eller kanske haft kontakter åt det hållet

Uppdatering i vad som sker i fallet.

- Jag lämnade in datorn i Tisdags till den säljare som föreslog att jag skulle ringa försäkringsbolaget och säga att jag tappat datorn och så skulle Elgiganten stå för självrisken.
- Säljaren säger att han skall kontakta mig dagen efter, kontrollerar att han har mitt telefonnummer
- Ingen ringer dagen efter (Onsdag)
- Ingen ringer på Torsdag
- Fredag morgon ringer jag till Elgigaten och de säger då att de meddela Kungälv att hantera ärendet och kontakta mig
- Nu på Fredag eftermiddag ringer elgiganten (frågan är hur lång tid jag fått vänta om jag inte tagit kontakt igen).
- Har en diskussion med person där och återigen säger de att portabla datorer inte har spricka i skärmen vid leverans, enligt dem händer inte det. Säljaren kan inte se annan åverkan på datorn eller låda men det är enligt säljare omöjligt att det är tillverkningsfel eller liknande.
- Eftersom det är så svårt att göra sönder en skärm frågar jag då vad som krävs för att ha sönder skärmen. Då ändrar ha version, plötsligt är det lätt att ha sönder en skärm. Det skall enligt säljare räcka med att man trycker ihop datorn för hårt så går skärmen sönder. Frågar vidare på det för å ena sidan är det jättesvårt att ha sönder en skärm och å andra sidan är det jättelätt - jag får inte ihop det.
- Eftersom det är dator med glasskärm, alltså en hård skärm verkar det också konstigt enligt mig. Hade haft förståelse om skärmen är mjukare variant som många portabla har. Att glasskivor går sönder borde inte vara något unikt.
- Säljaren fortsätter med att nej, det händer inte att dessa datorer går sönder under transport. Om de går sönder så ser man det på lådan.

Förstår jag rätt så kan de helt enkelt skita i det här, de bryr sig inte.

Jag frågade också en del om hur man som köpare behöver agera för att undvika något sådant här, om man måste öppna varan vid uthämtning eller i affär för att titta om den är sönder så den är inom synhåll. Det var heller inte en lösning. Anser säljaren att de inte behöver ersätta produkten så kan de tydligen strunta i det?

Känner någon till om detta verkligen är sant, kan de strunta i att ta ansvar för trasig produkt?
Vad Elgiganten egentligen säger är att de aldrig reparerar en sprucken skärm, det är alltid köparen (enligt elgiganten) som är orsak till sprickor i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Uppdatering i vad som sker i fallet.

- Jag lämnade in datorn i Tisdags till den säljare som föreslog att jag skulle ringa försäkringsbolaget och säga att jag tappat datorn och så skulle Elgiganten stå för självrisken.
- Säljaren säger att han skall kontakta mig dagen efter, kontrollerar att han har mitt telefonnummer
- Ingen ringer dagen efter (Onsdag)
- Ingen ringer på Torsdag
- Fredag morgon ringer jag till Elgigaten och de säger då att de meddela Kungälv att hantera ärendet och kontakta mig
- Nu på Fredag eftermiddag ringer elgiganten (frågan är hur lång tid jag fått vänta om jag inte tagit kontakt igen).
- Har en diskussion med person där och återigen säger de att portabla datorer inte har spricka i skärmen vid leverans, enligt dem händer inte det. Säljaren kan inte se annan åverkan på datorn eller låda men det är enligt säljare omöjligt att det är tillverkningsfel eller liknande.
- Eftersom det är så svårt att göra sönder en skärm frågar jag då vad som krävs för att ha sönder skärmen. Då ändrar ha version, plötsligt är det lätt att ha sönder en skärm. Det skall enligt säljare räcka med att man trycker ihop datorn för hårt så går skärmen sönder. Frågar vidare på det för å ena sidan är det jättesvårt att ha sönder en skärm och å andra sidan är det jättelätt - jag får inte ihop det.
- Eftersom det är dator med glasskärm, alltså en hård skärm verkar det också konstigt enligt mig. Hade haft förståelse om skärmen är mjukare variant som många portabla har. Att glasskivor går sönder borde inte vara något unikt.
- Säljaren fortsätter med att nej, det händer inte att dessa datorer går sönder under transport. Om de går sönder så ser man det på lådan.

Förstår jag rätt så kan de helt enkelt skita i det här, de bryr sig inte.

Jag frågade också en del om hur man som köpare behöver agera för att undvika något sådant här, om man måste öppna varan vid uthämtning eller i affär för att titta om den är sönder så den är inom synhåll. Det var heller inte en lösning. Anser säljaren att de inte behöver ersätta produkten så kan de tydligen strunta i det?

Känner någon till om detta verkligen är sant, kan de strunta i att ta ansvar för trasig produkt?
Vad Elgiganten egentligen säger är att de aldrig reparerar en sprucken skärm, det är alltid köparen (enligt elgiganten) som är orsak till sprickor i skärmen.

Under de första 6 månaderna ligger bevisbördan på företaget att det är du som har orsakat felet. Kan de inte bevisa att en sådan skada inte kan uppstå innan köp så ska de åtgärda det. Och det räcker inte med en säljare som står och skarvar som bevis.

Vilket skitföretag det där.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Citat:

När köpte du varan?

Mindre än sex månader sedan

Fel som uppstår under de första sex månaderna ses automatiskt som fel företaget ska åtgärda. Det brukar kallas för att bevisbördan ligger hos företaget. Det räcker att du kan visa att det finns fel, du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. Företaget måste kunna visa att felet beror på dig eller att felet är normalt med tanke på varans skick för att slippa ansvar.

Kontakta företaget igen
Prova att kontakta företaget igen, till exempel via mejl eller sms, för att informera om deras ansvar att åtgärda felet enligt lag. Begär också ett skriftligt svar på dina krav.
Har du kontaktat företaget igen men får nej eller inget svar? Gå vidare ned till steget "Behöver du vägledning?" eller ”Om du vill få ärendet prövat”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Uppdatering i vad som sker i fallet.

- Jag lämnade in datorn i Tisdags till den säljare som föreslog att jag skulle ringa försäkringsbolaget och säga att jag tappat datorn och så skulle Elgiganten stå för självrisken.
- Säljaren säger att han skall kontakta mig dagen efter, kontrollerar att han har mitt telefonnummer
- Ingen ringer dagen efter (Onsdag)
- Ingen ringer på Torsdag
- Fredag morgon ringer jag till Elgigaten och de säger då att de meddela Kungälv att hantera ärendet och kontakta mig
- Nu på Fredag eftermiddag ringer elgiganten (frågan är hur lång tid jag fått vänta om jag inte tagit kontakt igen).
- Har en diskussion med person där och återigen säger de att portabla datorer inte har spricka i skärmen vid leverans, enligt dem händer inte det. Säljaren kan inte se annan åverkan på datorn eller låda men det är enligt säljare omöjligt att det är tillverkningsfel eller liknande.
- Eftersom det är så svårt att göra sönder en skärm frågar jag då vad som krävs för att ha sönder skärmen. Då ändrar ha version, plötsligt är det lätt att ha sönder en skärm. Det skall enligt säljare räcka med att man trycker ihop datorn för hårt så går skärmen sönder. Frågar vidare på det för å ena sidan är det jättesvårt att ha sönder en skärm och å andra sidan är det jättelätt - jag får inte ihop det.
- Eftersom det är dator med glasskärm, alltså en hård skärm verkar det också konstigt enligt mig. Hade haft förståelse om skärmen är mjukare variant som många portabla har. Att glasskivor går sönder borde inte vara något unikt.
- Säljaren fortsätter med att nej, det händer inte att dessa datorer går sönder under transport. Om de går sönder så ser man det på lådan.

Förstår jag rätt så kan de helt enkelt skita i det här, de bryr sig inte.

Jag frågade också en del om hur man som köpare behöver agera för att undvika något sådant här, om man måste öppna varan vid uthämtning eller i affär för att titta om den är sönder så den är inom synhåll. Det var heller inte en lösning. Anser säljaren att de inte behöver ersätta produkten så kan de tydligen strunta i det?

Känner någon till om detta verkligen är sant, kan de strunta i att ta ansvar för trasig produkt?
Vad Elgiganten egentligen säger är att de aldrig reparerar en sprucken skärm, det är alltid köparen (enligt elgiganten) som är orsak till sprickor i skärmen.

Även om glas är svårare att skada så behövs det mycket mindre åverkan om det finns inre spänningar i glaset.
Du behöver då inte ens vidröra glaset för att det skall spricka eller rent av "explodera".
Glas som exploderat har vi ju sett på nyheterna med jämna mellanrum, ugnsluckor, duschkabiner, etc.

Sony Xperia Z3 Compact var en mobiltelfon där glaset, både fram och baksida ofta sprack utan förklaring och utan någon yttre påverkan just på grund av inre spänningar i glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Även om glas är svårare att skada så behövs det mycket mindre åverkan om det finns inre spänningar i glaset.
Du behöver då inte ens vidröra glaset för att det skall spricka eller rent av "explodera".
Glas som exploderat har vi ju sett på nyheterna med jämna mellanrum, ugnsluckor, duschkabiner, etc.

Sony Xperia Z3 Compact var en mobiltelfon där glaset, både fram och baksida ofta sprack utan förklaring och utan någon yttre påverkan just på grund av inre spänningar i glaset.

Inre spänningar uppkommer när man härdar glas. För att öka böjhållfastheten i glaset.

Om din teori stämmer borde det bara vara o peta på en sidoruta på en bil o den går itu.

Tror inte laptopglas är härdade. Möjligtvis semihärdade.
Inte mycket till inre spänningar.

Permalänk
Medlem

Handlar ofta på Elgiganten och har nog aldrig haft problem där. Så länge man har koll på vad man köper och inte går tillbaka arg för att man köpt en vattenkokare istället för en kaffekokare så löser de det alltid smidigt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Emma242:

Under de första 6 månaderna ligger bevisbördan på företaget att det är du som har orsakat felet. Kan de inte bevisa att en sådan skada inte kan uppstå innan köp så ska de åtgärda det. Och det räcker inte med en säljare som står och skarvar som bevis.

KKöpL § 20a:
"Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Återförsäljaren behöver inte bevisa vem som orsakat ett fel, det är en omöjlighet för någon part att göra. Det de kan göra är att visa underlag som styrker att datorerna kontrolleras åtskilliga gånger i fabrik, hur de paketeras och fraktas så att inga skador skall uppstå, att de sålt tiotusentals datorer utan att ett sådant här fel någonsin tidigare existerat ur kartong etc.

@klk problemet är som sagt att det (ur Elgigantens perspektiv) är ruskigt mycket högre sannolikhet att skadan uppstått på grund av någon händelse efter att ni köpte datorn än någonting som uppstått dessförinnan. Det är dock aldrig en omöjlighet att en skada fanns redan i butik, så det vettigaste är att skifta denna sannolikhet i er favör. Är ni absolut säkra på att detta inte orsakats eller kunnat orsakats av personen som öppnade datorn och därtill har gott om vittnen som var med vid tillfället och film som stöd lägger ni detta på hög framför EG och säger "Här har vi sådant som stöder vår sak, vad har ni?". Det är ingen jättestor kostnad för EG att ta detta, men det är än billigare om ni backar utan att ta någon större strid, och det är kostnaden som är det avgörande i sammanhanget.

Var datorn originalblomberad när ni köpte den eller finns det möjlighet att det är en retur där EG missat sprickan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Återförsäljaren behöver inte bevisa vem som orsakat ett fel, det är en omöjlighet för någon part att göra. Det de kan göra är att visa underlag som styrker att datorerna kontrolleras åtskilliga gånger i fabrik, hur de paketeras och fraktas så att inga skador skall uppstå, att de sålt tiotusentals datorer utan att ett sådant här fel någonsin tidigare existerat ur kartong etc.

Vad jag tycker är så märkligt med resonemanget de har om en skärm är att de egentligen säger att en kund alltid orsakar felet om skärmen är sönder. Om man har den utgångspunkten mot alla så är det kanske heller inte så konstigt om de aldrig varit med om att en skärm levereras med spricka eftersom det enligt Elgiganten alltid är kundens fel.
Jag frågade Elgiganten hur jag som kund skall göra för att undvika att bli misstänkkliggjord för att ha orsakat felet, de viste inte hur jag skulle göra. Är det deffekt på skärmens glas/plast eller vad det nu månde vara för överdrag så är det alltid kundens fel.

Skrivet av twit:

@klk problemet är som sagt att det (ur Elgigantens perspektiv) är ruskigt mycket högre sannolikhet att skadan uppstått på grund av någon händelse efter att ni köpte datorn än någonting som uppstått dessförinnan.

Ja men det är ju självklart, givetvis levereras de flesta varor hela. Vore extremt korkat att sälja många trasiga produkter. Problemet är att det händer, kvaliteten är inte 100%, det är dyrt för tillverkare att kanske gå från 99% till 99,5%, kanske mycket dyrare än att gå från 90% till 99%.

Skrivet av twit:

Det är dock aldrig en omöjlighet att en skada fanns redan i butik, så det vettigaste är att skifta denna sannolikhet i er favör. Är ni absolut säkra på att detta inte orsakats eller kunnat orsakats av personen som öppnade datorn och därtill har gott om vittnen som var med vid tillfället och film som stöd lägger ni detta på hög framför EG och säger "Här har vi sådant som stöder vår sak, vad har ni?".

Japp, flera vuxna i rummet och film då det var min dotters 10års kalas.

Skrivet av twit:

Det är ingen jättestor kostnad för EG att ta detta, men det är än billigare om ni backar utan att ta någon större strid, och det är kostnaden som är det avgörande i sammanhanget.

Självklart inte kul att bli bestulen på 7500 (vilket var priset på datorn) men principen och beteendet, jag tycker hela ärendet är så extremt illa skött och deras förslag om att ljuga för försäkringsbolaget, det är ju försäkringsbedrägeri och det tycker jag signalerar en hel del om hur personalen på Elgiganten tänker. Har en del otrevliga ord på det beteendet

Skrivet av twit:

Var datorn originalblomberad när ni köpte den eller finns det möjlighet att det är en retur där EG missat sprickan?

Ja, inplastad och leverarades i kartong. Enda som eventuellt kunde gjorts bättre är att den kartong som datorn levererades i. Datorn har en kartong från fabrik men när Elgiganten skickar datorn så läggs den i en större kartong. Den var stor och bastant, man får slita en del för att få upp kartongerna för de är så hårda. Datorns låda inuti kan eventuellt ha glidit omkring en del.
Men jag sätter min peng på fabrikationsfel, det vore mycket märkligt om en skärm kan gå sönder för så lite. Då borde de ha otroligt många returer.

Med tanke på hur spricka ser ut med, att den är väldigt "fin" och går rätt igenom. Troligtvis har skärmen satts fast lite snett och haft spänningar till det brast.

Permalänk
Medlem

Egentligen inte speciellt svårt för en erfaren som hanterar/tillverkar glas o se vad som orsakat sprickan.

Dock måste man se hela glasets yta med kanter.

Misstänker att det börjat med en flisa vid produktionen av glaset som senare spruckit upp. Min teori om ingen tryckskada skett. Det hade dock blivit mer än en spricka.

Hanterar själv tusentals glas i veckan för serieproduktion av bilglas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyka:

Egentligen inte speciellt svårt för en erfaren som hanterar/tillverkar glas o se vad som orsakat sprickan.

Dock måste man se hela glasets yta med kanter.

Misstänker att det börjat med en flisa vid produktionen av glaset som senare spruckit upp. Min teori om ingen tryckskada skett. Det hade dock blivit mer än en spricka.

Hanterar själv tusentals glas i veckan för serieproduktion av bilglas.

Om man fäller upp skärmen så går det en enda mycket "tunn" spricka från toppen till botten, minns jag rätt var det lite mer på höger sida. Jag såg den inte själv (lite äldre så min syn är inte som i unga år) med blotta ögat framifrån, såg först sprickan när jag tittade lite på sidan mot skärmen.
Har haft någon liknande spricka på mobil en gång även om den sprickan varit "grövre" som uppstått när moblen trillat i från ganska låg höjd. Tappat mobiler tidigare fårn mycket högre höjd utan att de gått sönder så vet att jag vart förvånad att glaset sprack då. Men mobilen föll liksom helt mot den platta sidan, inte på kant och det antar jag gör att det blir högre G-krafter.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på lager i många år, även kört bud med elektronikprodukter från lager till butik (och till kund) (även till och från Elgiganten), har sett många kartonger/saker som fallit från höga höjder eller valsat runt i lastbilarna. (Not on my watch)
Om datorn låg på en pall med många andra datorer, och den pallen ramlade från 5 meter rakt ner i betongen så flisorna rök, så tror jag personligen att både det ena och det andra kan hända även om ytteremballaget ser oskadat ut. Inte heller Elgigantens lager, eller vägen dit för produkterna, är ofelbara. Även om det säkert är väldigt sällsynt med spruckna skärmar så innebär det inte att det är omöjligt.

Är det fortfarande så att man kan ta en "drulleförsäkring" när man köper produkten, men säga upp den när man öppnat och kollat att den funkar? Rekommenderades ibland för några år sedan, kanske kan vara lämpligt hos oseriösa handlare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om man fäller upp skärmen så går det en enda mycket "tunn" spricka från toppen till botten, minns jag rätt var det lite mer på höger sida. Jag såg den inte själv (lite äldre så min syn är inte som i unga år) med blotta ögat framifrån, såg först sprickan när jag tittade lite på sidan mot skärmen.
Har haft någon liknande spricka på mobil en gång även om den sprickan varit "grövre" som uppstått när moblen trillat i från ganska låg höjd. Tappat mobiler tidigare fårn mycket högre höjd utan att de gått sönder så vet att jag vart förvånad att glaset sprack då. Men mobilen föll liksom helt mot den platta sidan, inte på kant och det antar jag gör att det blir högre G-krafter.

Antar att det är någon form av härdat glas i mobiler. Då är de svagaste punkterna i kanterna (kantspänningar). Tar denna teorin ifrån de härdade glasen vi tillverkar.

Skärmen har säkerligen spruckit upp mer då den öppnats då den är något böjlig.

Ungefär som en vindruta spricker upp efter ett stenskott av trycket från vind och karossens vridningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyka:

Antar att det är någon form av härdat glas i mobiler. Då är de svagaste punkterna i kanterna (kantspänningar). Tar denna teorin ifrån de härdade glasen vi tillverkar.

Skärmen har säkerligen spruckit upp mer då den öppnats då den är något böjlig.

Ungefär som en vindruta spricker upp efter ett stenskott av trycket från vind och karossens vridningar.

Här är datorn som levererades med söndrig skärm. BlackFriday så den hade rejäl rabatt.
Ytterligare en sak som är märkligt i fallet är att den första säljaren som jag pratade med sa att om jag inte köpt den på REA så hade de bytt ut datorn på studds.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här är datorn som levererades med söndrig skärm. BlackFriday så den hade rejäl rabatt.
Ytterligare en sak som är märkligt i fallet är att den första säljaren som jag pratade med sa att om jag inte köpt den på REA så hade de bytt ut datorn på studds.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001002855080/357645/huawei-matebook-14-barbar-dator-r716512.jpg?$fullsize$

Tycker ni ska gå vidare till arn.
Samla på er allt ni kan. Om reklamationsprocessen med elgiganten.

Låter helt befängt att de inte vill byta för ni köpt den billigare på BF. Rent påhitt från säljarens sida.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av klk:

Vad jag tycker är så märkligt med resonemanget de har om en skärm är att de egentligen säger att en kund alltid orsakar felet om skärmen är sönder. Om man har den utgångspunkten mot alla så är det kanske heller inte så konstigt om de aldrig varit med om att en skärm levereras med spricka eftersom det enligt Elgiganten alltid är kundens fel.
Jag frågade Elgiganten hur jag som kund skall göra för att undvika att bli misstänkkliggjord för att ha orsakat felet, de viste inte hur jag skulle göra. Är det deffekt på skärmens glas/plast eller vad det nu månde vara för överdrag så är det alltid kundens fel.

Ur företagets synvinkel är det inte något märkligt resonemang; "Skador från fabrik är exceptionellt ovanliga medan åverkan av kund är någorlunda vanligt förekommande, därför betraktar vi principiellt denna typ av skador som orsakade av kund."
Det innebär absolut ett tjorvigt läge för de kunder som faktiskt inte orsakat skadan, men det innebär inte att slutresultatet är att kunden får stå för skadan.
Förhoppningsvis kommer en kund som försöker dra en fuling och hävdar att skadan fanns vid öppnande men egentligen själv orsakat den inte dra ärendet vidare medan en kund som ärligen inte skadat datorn protesterar och tvingar företaget lägga tid på ärendet.
Som exempel, det gick i ditt fall två veckor mellan köpet och reklamationen hos EG. En rimlig reaktion från företaget är då att "Kunden har haft datorn i två veckor, solklart att skadan uppstått under denna tid." medan ditt förtydligande att det handlar om en födelsedagspresent som inte öppnats (särskilt då detta kan styrkas) förklarar det passerade tidsspannet och eliminerar det argumentet för företaget.

Eftersom det finns gott om kunder som inte är ärliga har jag tyvärr svårt att se hur företaget skulle ha en annorlunda inställning, och detta är inte något som är isolerat till Elgiganten utan samtliga återförsäljare har detta som grundprincip.

Sedan är delen om uppmaningen till försäkringsbedrägeri naturligtvis helt uppåt väggarna om det stämmer, men det är lite en separat fråga till hur företaget anser skadan uppstått.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ur företagets synvinkel är det inte något märkligt resonemang; "Skador från fabrik är exceptionellt ovanliga medan åverkan av kund är någorlunda vanligt förekommande, därför betraktar vi principiellt denna typ av skador som orsakade av kund."
Det innebär absolut ett tjorvigt läge för de kunder som faktiskt inte orsakat skadan, men det innebär inte att slutresultatet är att kunden får stå för skadan.
Förhoppningsvis kommer en kund som försöker dra en fuling och hävdar att skadan fanns vid öppnande men egentligen själv orsakat den inte dra ärendet vidare medan en kund som ärligen inte skadat datorn protesterar och tvingar företaget lägga tid på ärendet.
Som exempel, det gick i ditt fall två veckor mellan köpet och reklamationen hos EG. En rimlig reaktion från företaget är då att "Kunden har haft datorn i två veckor, solklart att skadan uppstått under denna tid." medan ditt förtydligande att det handlar om en födelsedagspresent som inte öppnats (särskilt då detta kan styrkas) förklarar det passerade tidsspannet och eliminerar det argumentet för företaget.

Absolut, och det var jag helt förberedd på. Var absolut inte otrevlig eller på annat sätt motsträvig för att beskriva situationen. Första säljaren på Måndagen uppfattade jag också som ok även om hans "befogenheter" troligen inte räckte. Han sa att han kunde se att vi inte orsakat skadan och när man sätter på datorn så kommer man direkt till registreringen för windows, alltså borde det tyda på att vi knappt haft igång datorn. Det här förklarade jag för första säljaren på Måndagen som bad mig återkomma.
Det var tisdagssäljaren med "mer befogenheter" som var fräck.

Skrivet av twit:

Eftersom det finns gott om kunder som inte är ärliga har jag tyvärr svårt att se hur företaget skulle ha en annorlunda inställning, och detta är inte något som är isolerat till Elgiganten utan samtliga återförsäljare har detta som grundprincip.

Det argumentet köper jag absolut men att som tisdagssäljaren göra, förutsätta att man inte är ärlig har jag svårt att acceptera. De måste ändå utgå från att kunden är ärlig, först om de fattar misstankar och får luddiga svar, då kan de ifrågasätta mer.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen helt enkelt så att tillverkaren/distributören inte godtar returen och säljaren vill då inte ta ansvar för kostnaden.

Fast de har säkert inte frågat Huawei utan tror nog att alla tillverkare resonerar så. Sen kan ju fraktskadan skett hos säljaren och de du pratat med kan helt enkelt inte ge dig 12495 kr. I ditt fall skulle jag säga att du får prata med en chef, blir det ett ARN-ärende tar det väl ett halvår innan du får besked.

Riktat till @klk då.

Edit: Eller vänta på återkoppling från @Elgiganten.

För övrigt ska du nog släppa din kritik mot personal tisdag ett tag, om du står där och stressar upp dig och de tror att du förstört datorn så är det inte konstigt att de säger att du kan vända dig till din drulleförsäkring. Då det kan uppfattas fel ska det inte läggas fram på det sättet, men vi lever i verkligheten och personalen blir stressad om du är stressad. Är du stressad finns det inte mycket utrymme till att reda ut eventuella missförstånd. Såg det absolut från din sida första gången jag läste det, och du ska absolut inte uppfatta ett svar från personalen på det sättet. Du har eget ansvar så ställer man frågor rent allmänt, som i att "Vad kan jag göra då om inte ni hjälper mig" så blir det snabbt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För övrigt ska du nog släppa din kritik mot personal tisdag ett tag, om du står där och stressar upp dig och de tror att du förstört datorn så är det inte konstigt att de säger att du kan vända dig till din drulleförsäkring. Då det kan uppfattas fel ska det inte läggas fram på det sättet, men vi lever i verkligheten och personalen blir stressad om du är stressad. Är du stressad finns det inte mycket utrymme till att reda ut eventuella missförstånd. Såg det absolut från din sida första gången jag läste det, och du ska absolut inte uppfatta ett svar från personalen på det sättet. Du har eget ansvar så ställer man frågor rent allmänt, som i att "Vad kan jag göra då om inte ni hjälper mig" så blir det snabbt fel.

Förstår att det kan uppfattas så när jag "gnäller" här men jag kan nog med stor säkerhet säga att det inte finns förlåtande omständigheter för hade på ett trevligt sätt framfört det hela och han stod och funderade ut olika strategier.

Möjligen försökte han lura mig i en fälla när jag tänker på det i efterhand, alltså få mig att ta det förslaget om det faktiskt varit så att vi haft sönder datorn. Jag är långt ifrån typen som då hade gått till affären och gjort en fuling, det hade jag aldrig kunnat med men det tillhör nog undantagen.

Har agerat mycket trevligt vid alla kontakttillfällen, kanske för trevligt för trevlighet kan också uppfattas som mesigt och då tror man eventuellt att "vi kan säga så här så är det ärendet glömt, personen är för mesig för att protestera"

Tycker också att det är viktigt att denna typ av problem löses, ofta förstår inte företag (elgigantens ledning begriper men säljare på golvet...) hur mycket sådant här kan kosta även om det inte kostar direkt. Det är redan en hel del i mina umgängeskretsar som känner till historien och är nyfikna vad som hänt. Har många vänskapen som köper mycket hårdvara. Blir kunder dåligt bemötta så brukar vilja att berätta det bli ganska stor, och det kostar i bortfall för man påverkas såvida det inte är en monopol/oligpol-situation.

De som var med på kalaset har ju pratat med sina vänner och så vidare

Förklaring till "mesigheten".
Att jag tror det kan vara så beror på att de inte återkommit när de sagt att de skall återkomma. Säljaren sa att han skulle ringa dagen efter men så vart det inte, inte förrän jag kontaktade elgiganten igen bemödade de sig att ringa

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Förstår att det kan uppfattas så när jag "gnäller" här men jag kan nog med stor säkerhet säga att det inte finns förlåtande omständigheter för hade på ett trevligt sätt framfört det hela och han stod och funderade ut olika strategier.

Möjligen försökte han lura mig i en fälla när jag tänker på det i efterhand, alltså få mig att ta det förslaget om det faktiskt varit så att vi haft sönder datorn. Jag är långt ifrån typen som då hade gått till affären och gjort en fuling, det hade jag aldrig kunnat med men det tillhör nog undantagen.

Har agerat mycket trevligt vid alla kontakttillfällen, kanske för trevligt för trevlighet kan också uppfattas som mesigt och då tror man eventuellt att "vi kan säga så här så är det ärendet glömt, personen är för mesig för att protestera"

Pratar inte om förmildrande omständigheter som skulle förlåta något utan bara om mänskligt beteende.

Sen vet jag inte hur du tänker i ditt svar när du pratar om dig själv och fällor. Du har eget ansvar, det förstår alla som arbetar med människor som i kundkontakt på något sätt. Det enda de kan förstå och som du kan förutsätta är att du är angelägen om att få en ny dator så snart som möjligt.

Den du pratar med vet inte om du har haft sönder datorn och den du pratar med tjänar inget på att du kontaktar ditt försäkringsbolag och säger att din nya dator gått sönder, de förlorar inget på att Elgiganten står för en ny dator och de får sin timlön oavsett vilket.

Missförståndet eller bedrägeriuppmaningen är irrelevant till vad det gäller reklamationsfrågan. Finns ingen goodwill att få från det och du behöver inte goodwill. En fraktskadad dator ska omlevereras eller repareras.

Permalänk
Medlem

Absolut hatar Elgiganten Handlar ENDAST där om priset är något kopiöst mycket lägre än hos konkurrenterna. Slappa, okunniga, oseriösa medarbetare. Att hantera garanti/öppet köp ärenden är alltid en tidskrävande mardröm. Den enda stora fördelen med Elgiganten jag kan tänka på är att de trots allt finns en butikjävel överallt. De är väl lättillgängliga på så sett.

Har börjat handla mycket på Komplett på det senaste, är väldigt nöjd med dom än så länge i alla fall. Nackdel, väldigt.... Väldigt! Otillgängliga gällande butiker. Men alltid trevliga, har hanterat olika ärenden bra och snabbt.

Alla har nog sina olika upplevelser och åsikter om det mesta Nästa person hatar säkert Komplett, men älskar Elgiganten...

Permalänk
Medlem

@klk: Att överlova något är inte bra, men det visar mest att de inte kan stå emot pressen från dig. Det spelar ingen roll hur engagerad personalen är i ditt ärende, de kan inte ta beslut själva och får inget beslut högre upp på en dag i sådana ärenden.

Det är just ledningen som inte tycker det ska finnas obegränsad med goodwill och som tycker det är okej med långa processer, det är ledningen som sitter och räknar på att vissa kunder inte är värda att behålla. Behandla personalen som människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@klk: Att överlova något är inte bra, men det visar mest att de inte kan stå emot pressen från dig. Det spelar ingen roll hur engagerad personalen är i ditt ärende, de kan inte ta beslut själva och får inget beslut högre upp på en dag i sådana ärenden.

Det är just ledningen som inte tycker det ska finnas obegränsad med goodwill och som tycker det är okej med långa processer, det är ledningen som sitter och räknar på att vissa kunder inte är värda att behålla. Behandla personalen som människor.

Här står det att man alltid har två veckors ångerrätt.
https://www.radron.se/vardagskunskap/guide-sa-klagar-du-nar-k...
Kan det möjligen vara så att man såg att jag inte längre har den rätten eftersom jag köpte datorn för mer än två veckor sedan och därför chansar?

Permalänk
Medlem

Om att skärmar aldrig går sönder. Tydligen har Microsoft haft så mycket problem med att deras skärmar går sönder så de som köpt fick gratis reparation
https://www.laptopmag.com/news/surface-laptop-3-owners-with-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Här står det att man alltid har två veckors ångerrätt.
https://www.radron.se/vardagskunskap/guide-sa-klagar-du-nar-k...
Kan det möjligen vara så att man såg att jag inte längre har den rätten eftersom jag köpte datorn för mer än två veckor sedan och därför chansar?

Nej på den. Finns ingen anledning att spekulera vilt utan det grundar sig säkert i att det är en dyr vara och att alla datortillverkare totalvägrar ersättning för den typen av fel, och då måste ditt ärende få godkänt av någon som kan bevilja att butiken står för förlusten.