Aorus 1070 TI - 8fps i Minecraft med optifine.

Permalänk
Medlem

Aorus 1070 TI - 8fps i Minecraft med optifine.

Tjena!

Dator:
248719 Z370 Gaming K3
247678 Core i7-8700K 3.70GHz
227668 Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB
1002854 Geforce GTX 1070TI AORUS 8GB
(produktkod till Netonnet.se)

Denna datorn lyckas producera hela 8fps i Minecraft 1.8 med optifine (Sildur High eller ultra, ingen skillnad).

Har installerat om drivrutinerna för GPU'n, uppdaterat bios till nyaste versionen, dubbelkollat att ramminnet kör på 3ghz, kollat clockfrekvensen på GPU'n (ligger på 8008Mhz mem clock, 1759Mhz GPU boost clock) i Aorus-programvaran (Aorus Engine).
Har ominstallerat Optifine, har kört utan optifine (får 100-300FPS).

Normalt sett hade jag väl dragit ner effekterna lite i Minecraft men när en kollega sitter med ett 1060 och en i5'a från samma serie och aldrig dippar under 40FPS.. och jag måste dra ner chunk loading distance till 2 för att få ut 70-80FPS så börjar man undra lite.

Har pillat på varenda inställning i Minecraft och det enda som gör någon skillnad är att sänka render distance.
En render distance på 15 ger min 8fps så fort jag inte kollar rakt upp eller rakt ner. Teleporterar jag så har jag 100fps i 10 sekunder och sen dör den när världen har laddat in tillräckligt långt.
En spelbar render distance ligger på runt 5 chunks...

Vad är det för fel på min maskin?! Har uppdaterat allt jag kan, stängt av onödiga applikationer, har stängt av antivirusprogramvaran, har ökat minnet till MC klienten till 12GB (drar aldrig mer än max 5, inga mods och kör på en server), uppdaterat JAVA... Datorn mår bra annars. Kan köra Cyberpunk 2077 utan större problem (high/ultra på flera inställningar), och sen kommer Minecraft där jag bör ha 1000fps och drygar sig.

Spelet körs för övrigt på en Samsung SSD.

Tips välkomnas grymt mycket!

Kan vara värt att tillägga: GPU går på 100%, cpu som mest på 30% och minnet har alltid 5GB ledigt.
Tempsen ser helt okej ut. Hardware info registrerar dock bara 4000Mhz mem clock på kortet...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag hade gissat på att Optifine är buggat, jag föreslår att du kontaktar utvecklaren.

Hur ser GPU-minnesanvändningen ut? Används alla 8GB?

Permalänk
Medlem

Ca 6 månader gammal FAQ verkar rekommendera att ersätta optifine med andra tillägg:

If you use OptiFine for the performance benefits, you should use Sodium, Lithium, Starlight, Hydrogen, and LazyDFU. These mods give more FPS than OptiFine in almost every use case (and even just Sodium alone does absolute wonders). See this video for a demonstration.

https://empireminecraft.com/threads/psa-guide-why-you-shouldn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Ca 6 månader gammal FAQ verkar rekommendera att ersätta optifine med andra tillägg:

If you use OptiFine for the performance benefits, you should use Sodium, Lithium, Starlight, Hydrogen, and LazyDFU. These mods give more FPS than OptiFine in almost every use case (and even just Sodium alone does absolute wonders). See this video for a demonstration.

https://empireminecraft.com/threads/psa-guide-why-you-shouldn...

Tack för tipsen! Ska absolut kolla på det. Frågan är väl också varför just min rigg kör så pass mycket sämre.
Hur kollar man hur mycket Vram som används btw?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |