Dator startar ej efter avstängning. BIOS/Moderkort?

Permalänk

Dator startar ej efter avstängning. BIOS/Moderkort?

Provar innan jag ger upp helt och frågar här om någon har varit med om detta scenario.

Om datorn är igång och jag stänger av den så kan jag inte starta den sedan. Jag måste "dra" ut kontakten från väggen till psun alt. stänga av psun på brytaren och vänta några sekunder och sedan sätta i sladden alt. trycka på psun igen. Då startar den som vanligt.

Provat olika nätagg, lika cpuer, minnen , ssds, uppdaterat bios men jag blir inte av med detta fenomen.

Moderkortet i fråga är ett Asus H87M-Pro med senaste bios 2102. Jag är inte super på bios men har suttit och googlat de flesta inställningar som jag känner borde vara aktuella men hittar inga som gör någon skillnad. Försökte hitta inställning där jag kan starta datorn med tangentbordet men hittat ej någon sådan för att testa.

På kortet finns en grön LEDlampa som lyser och enligt manual ska den ändra sig beroende på om datorn är av eller ej så man ska på det sättet se om den har ström men vet ej om jag missförstår manualen men Den lyser likvärdigt både i av och på läget.

Har provat lite olika batterier också till cmos och det enda jag märkte där var att efter att ha satt i ett nytt som mätte plus 3 volt så har det gått ner till 2,8v på en dag. Vet ej om det är en indikering på att något inte står helt rätt till med moderkortet eller om detta spänningsfallet är normalt efter 1-2 dagar i standbyläge.

Provade och söka svar men det fick ganska många träffar och de flesta jag läste igenom handlade om trasig onoffknapp men det är inte aktuellt här då jag startar med skruvmejsel.

Kan det kanske vara någon kondensator som halvt gett upp? Något jag missat helt att prova?

Permalänk
Medlem

En sak att prova, "Disable Fast Startup" nånstans i Power Settings

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Den gröna lampan på moderkortet visar bara om datorn har ström, alltså om sladden är inpluggad i väggen och nätagget påslaget.

Min första gissning hade varit startknappen på chassit, antingen att knappen gått sönder eller sladden lossnat från moderkortet, men det har du redan uteslutit.

Nästa gissning är nån inställning i bios.

Sedan att antingen nätaggregatet eller moderkortet är på väg att ge upp.

Har själv haft ett mysko fel med nätaggregat för några år sedan, först hittades inte en av mina hårddiskar när Windows väl laddats in, efter omstart hittades den igen. Nästa läge var det två hårddiskar som fattades, men som också dök upp igen efter omstart.
Detta hände bara när jag startade från en helt avstängd dator, gjorde jag en omstart inifrån Windows var det inget problem. Detta höll på ett tag och jag försökte med många olika inställningar i bios utan framgång. Till slut bestämde jag mig för att prova med ett annat moderkort och processor men det gav tydligen dödsstöten, nätagget var helt dött efter det så köpte ett nytt och allt fungerade felfritt.

Det jag vill säga är att även om symtom pekar åt ett håll så kan orsaken vara nått helt oväntat, anledningen till att det är så svårt att felsöka en dator och att man får så många olika svar när man frågar folk efter vad som kan vara fel. Man får helt enkelt prova en sak efter en annan.