Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av izzie:

Aha. Tack! Kan man ställa in detta på laddaren? Eller balanserar den själv på något sätt?

Det går att justera på många laddare och även om man kan snabbladda så är det inte alltid man vill göra det tex kan man ju vilja ha ström över till annat än bara laddning. Man kan ju veta att man behöver ha det laddat om säg 14 timmar och låta det ta den tiden i stället för att ladda på 5 timmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska det installeras på hela parkeringen så behöver beslutet tas på en stämma. Ska bara du ha tillgång och du står för kostnaden så inte övriga medlemmar påverkas så behövs ingen stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Går det alltså att stoppa den i ett vanligt eluttag? Då hade allt varit frid och fröjd. Eller behöver man byta säkringar och skit?

Brukar avrådas ifrån, våra vanliga el-ledningar är inte gjorda för det höga effektuttaget under den tidsrymd det handlar om att ladda en hybrid/elbil. Grannens svåger är elektriker, han säger att han sett en del brända el-kablar (inklusive hos sig själv) som hade kunnat leda till brand från folk som envisas med att ladda i vanligt el-uttag. ...så det går så länge det går typ och antagligen bättre i modernt hus än ett med 20-30 år gamla ledningar.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Brukar avrådas ifrån, våra vanliga el-ledningar är inte gjorda för det höga effektuttaget under den tidsrymd det handlar om att ladda en hybrid/elbil. Grannens svåger är elektriker, han säger att han sett en del brända el-kablar (inklusive hos sig själv) som hade kunnat leda till brand från folk som envisas med att ladda i vanligt el-uttag. ...så det går så länge det går typ och antagligen bättre i modernt hus än ett med 20-30 år gamla ledningar.

Helvete vad krångligt det skall vara då. Man blir sugen på att skaffa en riktigt smutsig dieselvagn och skita i allt.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vad du har för förutsättningar vid din parkeringsplats, finns det t ex motorvärmarstolpe där?

Är det en gemensamhetsanläggning och samfälligheten ansvarar för p-platserna eller hur är upplägget?

Isf kan ju ett alternativ vara att man få installera en laddbox på befintlig el och styrelsen för samfälligheten får läsa av den periodvis, förutsatt att du har en laddbox som har en energimätare såklart.

Alternativt att du kanske kan få koppla en Schukoladdare som är ställbar till säg, 6A och kör den direkt i 220v-uttaget på stolpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Skulle vara intressant att veta vad du har för förutsättningar vid din parkeringsplats, finns det t ex motorvärmarstolpe där?

Är det en gemensamhetsanläggning och samfälligheten ansvarar för p-platserna eller hur är upplägget?

Isf kan ju ett alternativ vara att man få installera en laddbox på befintlig el och styrelsen för samfälligheten får läsa av den periodvis, förutsatt att du har en laddbox som har en energimätare såklart.

Alternativt att du kanske kan få koppla en Schukoladdare som är ställbar till säg, 6A och kör den direkt i 220v-uttaget på stolpen?

Nej, det finns ingen el där alls. Ja, samfälligheten äger parkeringsplatserna.

Jag har en vanlig 230v-kontakt i förrådet som jag skulle kunna parkera vid (helst inte). Men det verkar ju unsafe också.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte problemet? Köp en förlängningskabel och var glad, eller får man inte göra så?

Permalänk
Medlem

Lsddhybrid har väl så litet batteri att man laddar fullt över natten även om stryper strömmen till typ 6A, och då ska väl vanligt uttag och kabel inte vara något större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Lsddhybrid har väl så litet batteri att man laddar fullt över natten även om stryper strömmen till typ 6A, och då ska väl vanligt uttag och kabel inte vara något större problem.

Ber man bara en elektriker se över skicket på elen så är det nog safe, kanske inte bra men iaf bättre än mata på med 10A under flera timmar, många hävdar motsatsen men det blir fasen varmt i uttaget med 10A.

Annars skulle väl ett 3-fasuttag funka, är ju bara byta kontakten på en schukoladdare isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Jag förstår inte problemet? Köp en förlängningskabel och var glad, eller får man inte göra så?

Ja det är ju också ett alternativ, förutsatt att TS får dra den över grannens tomt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Helvete vad krångligt det skall vara då. Man blir sugen på att skaffa en riktigt smutsig dieselvagn och skita i allt.

Nu är det ju en hybrid du hämtar ut, som jag skrev tidigare. Tanka och var glad för att förmånsvärdet i alla fall är lägre än för en dieselbil. (också passar du på att ladda där det råkar finnas stolpe så får du några km här och där i alla fall)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Def_Dog:

Ber man bara en elektriker se över skicket på elen så är det nog safe, kanske inte bra men iaf bättre än mata på med 10A under flera timmar, många hävdar motsatsen men det blir fasen varmt i uttaget med 10A.

Annars skulle väl ett 3-fasuttag funka, är ju bara byta kontakten på en schukoladdare isf.

Man kan ju skippa de vanliga vägguttagen och välja ett som är designat för låg resistans och höga strömmar om man ska dra nytt i stället för att använda nån förlängningssladd, endera använder man en 3-fashandske eller en 1-fas, de används från 16A.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ber man bara en elektriker se över skicket på elen så är det nog safe, kanske inte bra men iaf bättre än mata på med 10A under flera timmar, många hävdar motsatsen men det blir fasen varmt i uttaget med 10A.

Annars skulle väl ett 3-fasuttag funka, är ju bara byta kontakten på en schukoladdare isf.

Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju skippa de vanliga vägguttagen och välja ett som är designat för låg resistans och höga strömmar om man ska dra nytt i stället för att använda nån förlängningssladd, endera använder man en 3-fashandske eller en 1-fas, de används från 16A.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/CEE_16A_230V_Wandsteckdose_Pinning.png/380px-CEE_16A_230V_Wandsteckdose_Pinning.png

Misstänker att den el som är dragen i garaget inte är i det bästa skicket. Huset är från mitten av 80-talet. Antar att det inte är själva uttagen man pratar om här heller utan kablarna? Jag tror de går under marken till huset så det låter komplext. Förrådet är fristående.

Permalänk
Medlem

Längden är inga problem, eller att dra kabeln så om det nu varit ditt hus hela vägen. Eventuellt att man får gå upp i area på kabeln, men det vet elektrikern som ska installera.

Problemet jag ser det är när grannen flyttar därifrån. Då får man förhandla med den nya grannen eller plocka ner kabel och laddare. Blir heller ingen hållbar lösning om varenda granne i radhuslängan skulle göra så känner jag.

Ladda med förlängningskabel från ditt radhus går bort på grund av längd på kabeln, risk för kabelskada i förlängningen (man trampar tex. på den) vilket båda är brandrisker.

Uttaget i ditt förråd är nog inte dimensionerad för att ladda ifrån. Hade inte rekommenderat det.

Det är att lobba för att samfälligheten ska investera i gemensamma laddare på parkeringen. Koppla dem på fastighetens abonnemang, som ni även får uppgradera men inte extremt mycket. För laddarna lastbalanserar med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Helvete vad krångligt det skall vara då. Man blir sugen på att skaffa en riktigt smutsig dieselvagn och skita i allt.

Att skaffa billaddare, särskilt om man bor som du gör är inte lätt, det är ingen som har tänkt på hur sådana här situationer generellt skall lösas, Centerpartiet trodde ju t ex att man skulle kunna sätta laddare vid varje lyktstolpe men där missade dom två saker, dels dom kablarna har bara spänning sen kväll/natt/ tidig morgon och dels kablarna är dimensionerade för att användas till helt vanlig belysning, inte kraftuttag som bil-laddning får benämnas som.

Ska jag sammanfatta det så går utvecklingen för fort och du har hamnat i kläm mellan samhällets ambition och verkligheten.
Som någon sa, tanka vanligt bränsle till vardags sno lite laddning där du kan, njut av det låga förmånsvärdet, staten subventionerar trots att du gör tvärtom mot vad dom vill.
Under tiden försöka övertyga din samfällighet om att elbilar är framtiden och att dom måste dra fram ström till parkeringen så folk kan få upp laddare, för som sagt, varje laddare har en inbyggd mätare så det du har laddat för kan du varje månad betala för i samband med att du betalar för platsen.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr lika komplicerat för samfälligheter att sätta upp laddboxar som det är lätt för BRF. I en BRF räcker det med ett årsmötesbeslut med enkel majoritet bland de närvarande för att sätta igång. I en SF krävs en ändring av anläggningsbeslutet hos lantmäteriet och för att de skall sätta igång krävs så gott som hundraprocentig enighet bland föreningens alla medlemmar, tröskeln är väldigt låg för att LM skall vägra att ta upp ärendet. Därefter görs det på löpande räkning, ca 1700 kr/h, och för att de skall gå med på en föreslagen ändring måste ändringen innebära långvarig och tydlig nytta ("båtnad") för alla medlemmar, något som kan ta skrämmande lång tid att reda ut. Typiska exempel på båtnad är sophämtning, snöröjning, VA mm och i undantagsfall motorvärmare på P-platser. När jag undersökte saken för ett år sedan fanns det fortfarande inga prejudikat från LM i frågan, däremot ryktades det att det fanns SF som förberedde en ansökan till LM för att pröva frågan.

Om en SF gör ändringar på gemensamhetsanläggningen som inte täcks av anläggningsbeslutet riskerar de att missnöjda medlemmar klandrar beslutet. Det kan även göras långt senare av tex någon som blivit medlem långt efter att beslutet fattades och genomfördes.

LM har en info-sida med en del matnyttigt. Bland annat står det att laddpunkter nu anses ha båtnad (men som sagt, det är bara ett av alla krav).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Krävs ingen föreningsstämma om bara TS (enskild medlem) kan nyttja den och står för hela kostnaden själv. Vill man införa det för alla så kan de söka om att göra en fastighetsbestämning och då kan inte någon enskild medlem komma och riva upp det senare.

Ska bara en enskild medlem nyttja den blir det nog svårt utan att installera en ny elmätare, så anläggningsbeslutet lär behöva ändras vilket som, men det finns ingen anledning att göra stor sak av det, ska det installeras på en fasad behöver ändå bygglovsnämnden godkänna det och nyttjanderätt behövs. Finns ingen genväg.

Vill man göra det lätt för sig får man typ hyra ett garage där det redan finns eller finns möjlighet att installera laddare och typ cykla till garaget när man ska någonstans Även om de hade haft parkering på tomten får man inte sätta upp en laddare hur som helst.

Permalänk

Det är många gissare i tråden. Tekniken är inte mogen än. Vänta. Ett-två år.

Permalänk
Inaktiv

schucko-uttag (vanliga 230-uttag) är INTE konstruerade (eller testade) för att tåla hög (10-16A) ström under längre/lång tid (t.ex. som vid laddning av el-bil).
Skall du ladda din bil: välj kablar/kontakter av "typ2" eller motsvarande!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snajk:

Är det inte ännu viktigare/bättre med laddning hemma med en laddhybrid? Jag kan inte ladda, inte dra kabel alls, utan parkerar på gatan. Men jag kollar allvarligt på en elbil, det hade räckt för mig att ladda den en gång i veckan typ hela tiden utanför semesterresor eller så, och det finns publika laddare inom en kilometer kanske. En laddhybrid däremot hade jag behövt ladda flera gånger för att kunna köra på el hela tiden eller varje dag, och det hade jag inte orkat göra särskilt ofta om jag känner mig själv. Visst kan man ladda på Icas parkering eller så, men de är ju inte snabba direkt så jag är tveksam till om det hade hjälpt så mycket.

Ska man köra en hybrid på el så är det som du säger nästan en förutsättning att man kan ladda hemma. Ska försöka förtydliga lite vad jag menar

Frågan är om det är värt investeringen med en laddbox till hybriden. Ekonomiskt inte, möjligtvis för att lätta samvetet..
En hybrid behöver inte mer kräm än vad du kan få ut genom att ladda med vanlig schuko 10A. Ställer du ner effekten som bilen "tar" till runt 5-6A så bör du vara safe och du hinner ändå få laddat över natten. Alternativet att strunta i boxen för 10-15k finns..

Lite viktigt för att rekomendera TS om det är lönt så bör man ju väga in hur hen får betalt för elen vid tjänsteresor. Inte helt sällan så får man inte igen vad elen kostar att ladda in i bilen.

Jag tänker så här
En hybrid väljer man för ett lägre förmånsvärde/lägre skatt (om det fortfarande gäller) samt ett gäng extra hästkrafter som finns tillgängligt vid kotrare tillfällen. Man kör den till vardags på bensin och fyller på med lite el då och då. Kanske på någon pendelparkering eller shoppingcenter.
Förstår iden med en hybrid men nackdelarna är egentligen allt för många för att det ska vara en vettig ide. Frågan är vem som vill ha en begannad sådan om 5 år...

Abolut ingen som tagit ut hybrider hos oss är särskillt nöjda förutom med förmånsvärde och att man fick in en dyrare bil i leasingkontraktet till samma månadskotnad. De som laddar hemma över natten tycker ändå att räckvidden är för kort på ren el och bilen är allt för långsam på el. Bilen är för tung mm mm

Får man chansen att ta den på leasing så why not. För privatköp hade jag inte rekomenderat någon att gå på hybrid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@zarkov: Krävs ingen föreningsstämma om bara TS (enskild medlem) kan nyttja den och står för hela kostnaden själv. Vill man införa det för alla så kan de söka om att göra en fastighetsbestämning och då kan inte någon enskild medlem komma och riva upp det senare.

Ska bara en enskild medlem nyttja den blir det nog svårt utan att installera en ny elmätare, så anläggningsbeslutet lär behöva ändras vilket som, men det finns ingen anledning att göra stor sak av det, ska det installeras på en fasad behöver ändå bygglovsnämnden godkänna det och nyttjanderätt behövs. Finns ingen genväg.

Vill man göra det lätt för sig får man typ hyra ett garage där det redan finns eller finns möjlighet att installera laddare och typ cykla till garaget när man ska någonstans Även om de hade haft parkering på tomten får man inte sätta upp en laddare hur som helst.

Intressant. Du får gärna utveckla hur en fastighetsbestämning skulle kunna hjälpa en samfällighetsförening, det var inget som Lantmäteriet upplyste mig om för ett år sedan. Inte heller att det skulle vara bygglovspliktigt att sätta upp en laddbox på sin fasad?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zarkov:

Intressant. Du får gärna utveckla hur en fastighetsbestämning skulle kunna hjälpa en samfällighetsförening, det var inget som Lantmäteriet upplyste mig om för ett år sedan. Inte heller att det skulle vara bygglovspliktigt att sätta upp en laddbox på sin fasad?

Om du bor inom detaljplanerat område får du generellt inte ändra utseende på huset särskilt mycket, om du behöver bygglov eller inte beror på hur detaljplanen är utformad så det är en "bedömningssport" så du bör fråga kommunen om det och vid behov söka bygglov.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/a...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trigger:

Ska man köra en hybrid på el så är det som du säger nästan en förutsättning att man kan ladda hemma. Ska försöka förtydliga lite vad jag menar

Jo jag vet ju att en hybrid ofta köps på grund av skatteregler snarare än för att man faktiskt vill köra på el, men jag antog också att de som funderar på en hybrid här kanske ändå har ambitionen att köra på el när det är hyfsat enkelt.

Citat:

Frågan är om det är värt investeringen med en laddbox till hybriden. Ekonomiskt inte, möjligtvis för att lätta samvetet..
En hybrid behöver inte mer kräm än vad du kan få ut genom att ladda med vanlig schuko 10A. Ställer du ner effekten som bilen "tar" till runt 5-6A så bör du vara safe och du hinner ändå få laddat över natten. Alternativet att strunta i boxen för 10-15k finns..

Lite viktigt för att rekomendera TS om det är lönt så bör man ju väga in hur hen får betalt för elen vid tjänsteresor. Inte helt sällan så får man inte igen vad elen kostar att ladda in i bilen.

Jo ok, jag tänkte inte så mycket på laddbox specifikt utan laddmöjlighet hemma. Med en hybrid, om man nu tänker sig att använda elmotorn och inte bara kör runt med hundratals kilon extra vikt bara för att betala mindre skatt, så måste man ladda den rätt ofta för att det ska vara någon poäng. Medan en ren elbil har såpass stort batteri att man inte behöver ladda den lika ofta. Men absolut, har man ett eluttag i garaget eller liknande så passar ju en hybrid rätt bra. Dock känns det för mig som att det vore ganska självklart att gå hela vägen och köpa en elbil om man har dessa möjligheter.

För mig är det exempelvis ganska poänglöst med en laddhybrid, jag kan inte ladda hemma och närmaste laddare är lite för långt bort för att jag skulle vilja ta den promenaden varje dag liksom. Jag spenderar heller inte så mycket tid i köpcentrum eller på snabbmatskedjor att jag hade kunnat ladda bilen där i någon större utsträckning. För längre resor så hade avsaknaden av snabbladdning stått i vägen för påfyllnad på vägen, så det hade bara blivit en extra tung och törstig bensinbil liksom. Däremot hade en elbil funkat bra, den hade fått fullt batteri på en natt och det hade ofta räckt över en vecka så jag hade bara behövt gå den promenaden en gång (t/r) i veckan. Och på de få långresor jag gör så brukar jag pausa hyfsat ofta så då hade snabbladdningen räckt rätt bra tror jag.

Citat:

Jag tänker så här
En hybrid väljer man för ett lägre förmånsvärde/lägre skatt (om det fortfarande gäller) samt ett gäng extra hästkrafter som finns tillgängligt vid kotrare tillfällen. Man kör den till vardags på bensin och fyller på med lite el då och då. Kanske på någon pendelparkering eller shoppingcenter.

Jo det är inte ovanligt att det blir så. Samtidigt har jag flera polare, jobbarkompisar och liknande som kör laddhybrid och typ klarar sig över ett år på en tank, under 0,05 i snitt och liknande. Nästan alla av de tänker ju elbil nästa gång det är dags att byta. Pratar jag med mina grannar som har laddhybrider är det mer bara för skattereglerna dock, ingen av dem tycker det har gjort någon större skillnad om de inte typ kan ladda på sin närliggande sommarstuga de är i varje helg eller så.

Citat:

Förstår iden med en hybrid men nackdelarna är egentligen allt för många för att det ska vara en vettig ide. Frågan är vem som vill ha en begannad sådan om 5 år...

Jo absolut. Det finns ju situationer där det passar rätt bra, om man ofta kör långt där det inte finns laddare exempelvis, men kan ladda hemma eller på jobbet för vardagen. Jag tror inte det kommer att vara särskilt svårt att sälja en begagnad hybrid om några år, en andrahandsvärdet lär inte vara så mycket högre än för motsvarande bensinmodell, om nu inte politikerna inför typ utsläppsfria zoner i storstäderna eller liknande. Det hade ju kunnat vända allt liksom.

Citat:

Abolut ingen som tagit ut hybrider hos oss är särskillt nöjda förutom med förmånsvärde och att man fick in en dyrare bil i leasingkontraktet till samma månadskotnad. De som laddar hemma över natten tycker ändå att räckvidden är för kort på ren el och bilen är allt för långsam på el. Bilen är för tung mm mm

Tja, det handlar ju om att välja rätt modell också. Det finns många hybrider idag som kommer upp emot tio mil på el med rätt bra prestanda, och de flesta borde klara sin vardag på tio mil om dagen liksom. Men det är ju ett problem att Volvo inte direkt ligger i framkant och många företag bara tillåter typ Volvo som tjänstebil.

Citat:

Får man chansen att ta den på leasing så why not. För privatköp hade jag inte rekomenderat någon att gå på hybrid

Jag tror inte det är något problem att köpa en hybrid, men som alltid gäller det ju att ha koll på priserna när det är erbjudanden på utgående modeller och så, och förstås koll på sitt faktiska behov. En laddhybrid känns ju lite som fegisvalet idag liksom, man vill både ha kvar bensinbilen och gå över till el, äta kakan och ha den kvar, och om man menar allvar med miljögrejen så är det bättre att satsa på en ren elbil, även ekonomiskt. Men privatköpare köper generellt mindre och billigare bilar än förmånsköpare, så jag tror inte hybrider är någon större hit där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Intressant. Du får gärna utveckla hur en fastighetsbestämning skulle kunna hjälpa en samfällighetsförening, det var inget som Lantmäteriet upplyste mig om för ett år sedan. Inte heller att det skulle vara bygglovspliktigt att sätta upp en laddbox på sin fasad?

De behöver godkänna det även om de inte anser det bygglovspliktigt. Du får inte sätta upp fel altandörr inom detaljplanerat område. Altandörren kan man byta, att riva laddaren är mindre kul.

Fastighetsbestämning har att göra med hur du får nyttja anläggningen, då kan du få in att laddstolpar ingår.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snajk:

Jo jag vet ju att en hybrid ofta köps på grund av skatteregler snarare än för att man faktiskt vill köra på el, men jag antog också att de som funderar på en hybrid här kanske ändå har ambitionen att köra på el när det är hyfsat enkelt.
Jo ok, jag tänkte inte så mycket på laddbox specifikt utan laddmöjlighet hemma. Med en hybrid, om man nu tänker sig att använda elmotorn och inte bara kör runt med hundratals kilon extra vikt bara för att betala mindre skatt, så måste man ladda den rätt ofta för att det ska vara någon poäng. Medan en ren elbil har såpass stort batteri att man inte behöver ladda den lika ofta. Men absolut, har man ett eluttag i garaget eller liknande så passar ju en hybrid rätt bra. Dock känns det för mig som att det vore ganska självklart att gå hela vägen och köpa en elbil om man har dessa möjligheter.

För mig är det exempelvis ganska poänglöst med en laddhybrid, jag kan inte ladda hemma och närmaste laddare är lite för långt bort för att jag skulle vilja ta den promenaden varje dag liksom. Jag spenderar heller inte så mycket tid i köpcentrum eller på snabbmatskedjor att jag hade kunnat ladda bilen där i någon större utsträckning. För längre resor så hade avsaknaden av snabbladdning stått i vägen för påfyllnad på vägen, så det hade bara blivit en extra tung och törstig bensinbil liksom. Däremot hade en elbil funkat bra, den hade fått fullt batteri på en natt och det hade ofta räckt över en vecka så jag hade bara behövt gå den promenaden en gång (t/r) i veckan. Och på de få långresor jag gör så brukar jag pausa hyfsat ofta så då hade snabbladdningen räckt rätt bra tror jag.
Jo det är inte ovanligt att det blir så. Samtidigt har jag flera polare, jobbarkompisar och liknande som kör laddhybrid och typ klarar sig över ett år på en tank, under 0,05 i snitt och liknande. Nästan alla av de tänker ju elbil nästa gång det är dags att byta. Pratar jag med mina grannar som har laddhybrider är det mer bara för skattereglerna dock, ingen av dem tycker det har gjort någon större skillnad om de inte typ kan ladda på sin närliggande sommarstuga de är i varje helg eller så.
Jo absolut. Det finns ju situationer där det passar rätt bra, om man ofta kör långt där det inte finns laddare exempelvis, men kan ladda hemma eller på jobbet för vardagen. Jag tror inte det kommer att vara särskilt svårt att sälja en begagnad hybrid om några år, en andrahandsvärdet lär inte vara så mycket högre än för motsvarande bensinmodell, om nu inte politikerna inför typ utsläppsfria zoner i storstäderna eller liknande. Det hade ju kunnat vända allt liksom.
Tja, det handlar ju om att välja rätt modell också. Det finns många hybrider idag som kommer upp emot tio mil på el med rätt bra prestanda, och de flesta borde klara sin vardag på tio mil om dagen liksom. Men det är ju ett problem att Volvo inte direkt ligger i framkant och många företag bara tillåter typ Volvo som tjänstebil.
Jag tror inte det är något problem att köpa en hybrid, men som alltid gäller det ju att ha koll på priserna när det är erbjudanden på utgående modeller och så, och förstås koll på sitt faktiska behov. En laddhybrid känns ju lite som fegisvalet idag liksom, man vill både ha kvar bensinbilen och gå över till el, äta kakan och ha den kvar, och om man menar allvar med miljögrejen så är det bättre att satsa på en ren elbil, även ekonomiskt. Men privatköpare köper generellt mindre och billigare bilar än förmånsköpare, så jag tror inte hybrider är någon större hit där.

Tror att du och jag tänker ganska lika om ämnet

Jag gick ”all in” på elbil och struntade i hybriden, ångrar det inte en sekund

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har en liten fundering.
Vet ej om detta passar i denna tråd men jag testar!

Jag har en laddhybrid CLA 250e. Har varit i kontakt med en elektriker ang laddbox.
Men ramlade över en 3-fas laddkabel som verkar intressant.då jag kommer behöva ladda bilen både hemma och på jobbet.
Och vill helst inte lägga 20 000kr på att få det installerat.

Detta är den som jag har kollat på.
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-ty...

Är det någon här som har testat denna? Vågar man ladda på detta vis?
Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teet90:

Hej!
Jag har en liten fundering.
Vet ej om detta passar i denna tråd men jag testar!

Jag har en laddhybrid CLA 250e. Har varit i kontakt med en elektriker ang laddbox.
Men ramlade över en 3-fas laddkabel som verkar intressant.då jag kommer behöva ladda bilen både hemma och på jobbet.
Och vill helst inte lägga 20 000kr på att få det installerat.

Detta är den som jag har kollat på.
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-ty...

Är det någon här som har testat denna? Vågar man ladda på detta vis?
Tacksam för svar.

Mvh

Inga problem att ladda med en sådan. Du får dock ej lastbalansering så du får säkra upp eller ställa in en lite lägre effekt på laddaren så du inte riskerar överlasta inkommande.

Men tänk på att det kostar en del att sätta upp ett 3-fas uttag också och det får du inte bidrag för, till skillnad från laddbox.
Priserna med installation efter bidrag brukar väl hamna på sådär 10-15k och många ser nog det som en fördel när du ska sälja huset sedan,

Men har du redan 3-fas uttag på jobb och hemma förstår jag dig!

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Inga problem att ladda med en sådan. Du får dock ej lastbalansering så du får säkra upp eller ställa in en lite lägre effekt på laddaren så du inte riskerar överlasta inkommande.

Men tänk på att det kostar en del att sätta upp ett 3-fas uttag också och det får du inte bidrag för, till skillnad från laddbox.
Priserna med installation efter bidrag brukar väl hamna på sådär 10-15k och många ser nog det som en fördel när du ska sälja huset sedan,

Men har du redan 3-fas uttag på jobb och hemma förstår jag dig!

/Sweex

Tack för snabbt svar!

Det stämmer att man få bidrag som privatperson skulle kosta runt 12 000kr.
Men får bara göra avdrag på 25%(moms) på företaget.
Just därför känner jag att detta skulle kunna vara en lösning

Jag har redan 3-fas i hemmet och på jobbet. Har en 20A säkring i huset nu. Men det kanske inte räcker till?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teet90:

Tack för snabbt svar!

Det stämmer att man få bidrag som privatperson skulle kosta runt 12 000kr.
Men får bara göra avdrag på 25%(moms) på företaget.
Just därför känner jag att detta skulle kunna vara en lösning

Jag har redan 3-fas i hemmet och på jobbet. Har en 20A säkring i huset nu. Men det kanske inte räcker till?

Mvh

Då är jag helt med!

Jodå 20A räcker, ställ in laddaren på 10A så ska det vara lungt.
Laddar du varje dag så räcker det säkert med ännu mindre ström för att vara full till dagen efter.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

För laddhybrid så är det väl tveksamt om det är värt besväret med laddbox… En förlängningskabel kan i teorin fungera om du laddar med medföljande ”laddkabel” som ansluts till vanlig schuko. Låt säga att du laddar med 4-5A (ca 1kw) så har du laddat hybriden på ca 10tim. Lite beroende på kapacitet men brukar vara runt 10kw.

Laddning via Schuko är inte godkänt då det innebär en brandrisk. Elsäkerhetsverket eller vad det heter rekommenderar inte schuko. Som nödlösning någon gång ibland visst men då utan timer mellan och gärna direkt via ett fasadskåp eller markmätarskåp där man kan förvänta sig bra kvalité på grejorna.

Finns en artikel på nätet om nerbrunnen carport där iaf jag misstänker biltema-timern för 69kr.

Som laddbox ser jag tre alternativ: Zaptec, Easee eller Zappi V2.

Har Zappi själv, medföljer då fast laddkabel, kan kopplas till solceller samt har lastbalansering. Zaptec växer så det knakar och Easee är den populäraste just nu känns det som.

Med grönt avdrag ligger väl en installation på 7-10 papp inkl eventuell laddkabel ifall man inte vill dra den som följer bilen titt som tätt.