Impopulära åsikter om hårdvara och spel

Permalänk

Vad som helst negativt om en Apple produkt eller företaget.

Det är ironisk när de flesta troligen tycker i princip alla hårdvaror och mjukvaror har brister. Att man ändå väljer att köpa/köra dessa går enkelt med att argumentera att med de de krav/önskemål man har så blev de ändå bäst.

Men inom Apple så handlar det om förnekelse och bortförklaringar som att deras behov ligger X antal år efter i tiden för det man själv har. Jag tänker på saker som en gång var onödigt som helt plötsligt av en slump blir något väldigt bra funktion så fort Apple lägger till det.

Bortsett från detta område så ser jag ingen helig gral. Det enda är om man själv har sålt en produkt som kostar mer än en Tesla till en kund, så vill man inte från kund höra att produkten suger. I alla andra lägen kan man dock diskutera vilka brister som något har.

Jag själv äger absolut inte en enda pryl där jag kan rada upp kilometerlånga brister produkten har och jag har många produkter som kostar betydligt mer än Apples. Jag tycker generellt att mycket utrustning har för mycket brister.
Ta en sådan sak som ny tv och bara 16GB internt minne, vilket innebär att man kan få hålla på och krångla och rensa och begränsa sig i vilka appar man vill ha på den. Och detta på en tv som kostar långt över 10 000kr och 32GB minne hade inte kostat många kronor mer. Säg att OS och all skit tar 14GB på tvn, då har man 2GB ledigt att röra sig med på en 16GB. Hade tvn haft 32GB så hade man haft 18GB ledigt att röra sig med. D.v.s. man kan lägga in 9 gånger så mycket appar och skit, en vanlig användare hade aldrig behövt krångla med tvn då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Quantum Field Theory?

Skrivet av meanh:

Kan fortsätta denna med:
Tycker att Cyberpunk 2077 är ett betydligt bättre spel än Witcher 3.

Impopulär åsikt 2:
Tycker Red Dead Redemption 2 är riktigt dåligt/tråkigt.

Hoppas folk inte här trollar bara. Du får gärna förklara för Read Dead 2 är dåligt? Jag spelar det inte själv men dåligt?

Skrivet av jika:

Mitt bidrag: De flesta spel minst lika roliga, om inte roligare, att spela på konsol än på PC.

Ditt bidrag kan jag verkligen inte stå bakom. Plattformsspel kanske men inte andra typer av spel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinkefing:

Hoppas folk inte här trollar bara. Du får gärna förklara för Read Dead 2 är dåligt? Jag spelar det inte själv men dåligt?

Personlig take:
Tyckte RDR var extremt lovande i hela ingressen. Otroligt stämningsfullt. Tappade exakt allt intresse när det öppnades upp till open world. Kände verkligen noll driv att ta mig vidare.

Försökte ett tag men fick aldrig upp någon lust igen.

(For the record älskade jag det första)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Personlig take:
Tyckte RDR var extremt lovande i hela ingressen. Otroligt stämningsfullt. Tappade exakt allt intresse när det öppnades upp till open world. Kände verkligen noll driv att ta mig vidare.

Försökte ett tag men fick aldrig upp någon lust igen.

(For the record älskade jag det första)

Okej! Det kan jag förstå! Tycker inte GTA-serien åldrats särskilt bra heller. Inte alla open world spel heller, för mycket död yta, fiendespawns från tomma luften, allt är copy paste.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinkefing:

Quantum Field Theory?

Quoted For Truth

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

60hz räcker gott för att man ska kunna spela och ha kul

Datorer blir bara tråkigare och mer slätstrukna med åren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Bildexpert

Hellre Vsync på än av. Avskyr tearing.
480i är en trevlig upplösning om den visas upp korrekt.
Metal Gear Solid 4 har lagom mycket dialog. Det hade gärna fått vara lite mer.
Jag gillar mono mer än surround, subjektivt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Hellre Vsync på än av. Avskyr tearing.
480i är en trevlig upplösning om den visas upp korrekt.
Metal Gear Solid 4 har lagom mycket dialog. Det hade gärna fått vara lite mer.
Jag gillar mono mer än surround, subjektivt sett.

G-sync fixar biffen, usch och blä för spelens v-sync kan inte prestera för 5 öre i FPS med den skiten på och känns som det laggar

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av padinni:

G-sync fixar biffen

Ja, det är jag fullt medveten om. Men om det inte är ett alternativ och jag står mellan Vsync på eller av så är mitt val solklart.

Permalänk

Personligen tycker jag att det har blivit minst lika viktigt med grafiken i spel som storyn

Visa signatur

Intel I7 7700K - GTX 1070

Permalänk
Medlem

RG58 koax är helt OK för ethernet-nätverk.

Permalänk
Medlem

NZXT H500 seriens chassin är fula
Noctuas fläktar och kylare är inte prisvärda

Permalänk

Tycker grafik är onödigt. Om tjusningen med morgondagens spel är grafiken så är det inte någon förbättring utan e-waste. Så länge texten är lättläslig (inte kursiv DOS-font) och konturerna tydliga så duger det.

För grynigt: settlers 2 i DOS-box.
Tillräckligt: aoe2
Onödigt: warcraft 3 och senare (all 3d)

Enda fördelen är att hårdvaran även hjälper andra områden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunix:

Linux är ett hobbysystem

Det är ju inte en impopulär åsikt dock, det är ju bara felaktig fakta, på allvar.

100%(!) av de 500 snabbaste superdatorerna kör Linux. Drygt 70% av alla smartphones kör Android och därmed Linux.

Räknar man webbklienter (dvs allt från stationära datorer, laptops, smartphones) så är Linux vanligare än Windows och macOS tillsammans (också tack vare Android).

Ser man istället till utvecklingen så består den till över 50% av en handfull företag.

Man kan ju självklart ha åsikten att Linux är dåligt på olika vis, men att det är hobby är helt enkelt inte sant.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

1. Jag saknar disketter.
2. Usb-c är sämsta skiten människan hittat på.
3. Appar borde förbjudas.
4. Alla små chassin som ligger ner är meningslösa, tar ju upp lika stor plats på skrivbordet.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

Jag saknar att rippa filmer och musik från skivor!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ditt bidrag kan jag verkligen inte stå bakom. Plattformsspel kanske men inte andra typer av spel.

Point proven? PC masterrace är överskattat och något slags underligt psuedoöversitteri.

PS, jag har alltid även haft en bra speccad gaming-rigg så det handlar 100% om preferens, inga sura rönnbär för räven. DS

Permalänk
Medlem

Diablo 3 är ett bra spel.
Det var roligt när AH/RMAH fanns i Diablo 3.

Path of Exile är tråkigt.

Permalänk
Samsung Sverige

LoL (League of Legends) är ett bra och otroligt djupt spel med ett oändligt skilltak.

Dota2 är ett tråkigt och klumpigt spel

Come @ me!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

4k på en datorskärm är fullständigt onödigt. 4k på en 60+tums TV, visst. En 27 tums monitor, nej.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Avstängd

Kilo förkortas med litet k och inte stort K.
Millibit är en enhet som inte finns (mb).

Permalänk
Medlem

Man kan inte formatera en dator.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

NZXT H1 är fortfarande ett riktigt tilltalande chassi.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av BMac:

Millibit är en enhet som inte finns (mb).

Då en bit är lägsta möjliga information är det rätt självklart att en tusendels bit inte finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Då en bit är lägsta möjliga information är det rätt självklart att en tusendels bit inte finns.

Tala om det för 90% av de som skriver på detta forumet

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Vista var helt okej! Vissa spel jag körde lirade bättre på Vista än XP till exempel.

Permalänk
Medlem

AMD:s uppköp av ATI är det sämsta som har hänt för utvecklingen av datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

4k på en datorskärm är fullständigt onödigt. 4k på en 60+tums TV, visst. En 27 tums monitor, nej.

Vet inte ens om det är en impopulär åsikt.
Jag gick från en 27" 4K/144 Hz till en 32" 1440P med 240 Hz. Ser noll skillnad på upplösningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Ett vedträ till:
Final Fantasy VII framstår bara som bra och "speciellt" för JRPG-noobs som inte lirat ett JRPG förut.

Det är ju inte ett jrpg, det är ju i princip ett äventyrsspel. Var är kartan där man inte vet vart man ska, var är grindandet på allvar. Tunn historia utan ordentlig lore.

Tur att dragons quest finns kvar.

För övrigt, hårdvara är sjukt tråkigt numera då det inte händer något nytt som tar steg rejäla kliv framåt. Apple har väl kommit närmast med m1

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, så länge man håller sig till mainstreamkomponenter och låter bli grafikkort.

Även om man inkluderar dagena grafikkortpriser så är det en relativt billig hobby. Dock beror det på hur mycket man spelar