Permalänk
Medlem

Tappat bort Wi-Fi anslutningen

Jag har en ASUS laptop. Hel plötsligt försvann Wi-Fi ikonen. Kan inte hitta den någonstans. När jag stänger av flygplansläge syns bara ikonen för Bluetoth. Hur och var återställer jag Wi-Fi?

Permalänk
Medlem

Om du kör windows, sök på 'wifi' nere i sökrutan! Vart hamnar du sen?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Starta enhetshanteraren och kolla så det inte är den trådlösa modulen som gett upp. Skulle kunna vara så att den uppdaterat drivrutiner och att den kanske inte lyckats initierat enheten ordentligt, omstart av datorn brukar lösa mycket.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Efter wi-fi sök nere i sökrutan kommer "Inställningar" upp och flygplansläge etc. Ingenting om wi-fi syns till. Datorn har startats om ett flertal gånger.

Permalänk
Medlem

Tittat under Enhetshanteraren-- Nätverkskort och där finns Blutoth men ingen Wireless modul

Permalänk
Lego Master

Hur gammal är laptopen? Det kan ju vara att wifi-modulen helt enkelt gått sönder och inte längre känns igen av Windows.
Alternativt prova att köra en driver update från Asus, jag har för mig att de ska ha nåt slags program som ska lösa det automagiskt åt dig.

EDIT:
Kolla också bios/uefi. Kan ju vara att det helt enkelt är inaktiverat där av nån bisarr anledning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Tittat under Enhetshanteraren-- Nätverkskort och där finns Blutoth men ingen Wireless modul

Kolla på tangentbordet, om det finns knapp för att avaktivera/aktivera wifi.
Brukar vara "Fn + Nån F-knapp" eller bara "F-knapp" (Kan gå att byta läge på F-knappar).

Sedan skulle jag kolla BIOS/UEFI som föreslagits ovan.

Hjälper inte det, testa att boota en live-linux och se om du har wifi där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Datorn är bara 2 månader gammal så kanske enklast lämna in den för garantifix.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av stenent:

Datorn är bara 2 månader gammal så kanske enklast lämna in den för garantifix.

Kolla grejjorna vi nämnt först bara, så det inte är ett enkelt configproblem och du får stå för undersökningskostnad för att det inte är nåt faktiskt fel på den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

OK, ett stort tack till er 4 för alla tips och förslag. Har lite att gå igenom och titta på nu.

Permalänk

Jag utgår ifrån att du har startat om din router?

Permalänk
Medlem

Jodå, men jag har överhuvudtaget ingen Wi-Fi synlig i datorn. Så problemet lär tyvärr ligga i djupet av datorn.