Permalänk
Medlem

Smart dörrklocka

Vår gamla trådlösa dörrklocka (batteri) dog nyss, så dags att köpa något nytt.

Har kollat lite efter det tidigare, men tyckt det varit svårt att hitta något bra, så tänkte be om hjälp med tips från forumet

Önskemål:
- Funka som traditionell dörrklocka, dvs ringsignal i huset
- Notiser + video/bild till telefon

Bonus:
- PoE som drivning hade varit nice, har möjlighet att dra kabel direkt från nätverkscentralen utan större problem

Ekosystem:
- Har inget existerande smarthem system, men är intresserad av att bygga i framtiden, då för styrning av tex markiser, men gärna också integration mot larmsystem och lägga till en massa temperatur och RF sensorer
- har verisure larm + yale doorman för inpassering, har dock planer på att byta ut det mot något mer öppet alternativ längre fram (gärna i symbios med ett öppet smarthem system), men när jag tittade för 4-5 år sedan fanns det inget vettigt i mitt tycke.
- kör unifi nätverksprylar rakt igenom.
- Har mer google än apple prylar generellt.

Så någon som har tips på vad jag borde kolal på? Google Nest även om den inte stöder PoE? Ring Doorbell Elite?

Permalänk
Medlem

Ring har modeller som du kopplar till befintliga trådar och som använder den "ding-dong" som du har hemma idag.
Du ansluter dessa till ditt WiFi men de får ström från din befintliga ringklocka.
Kolla så att du har rätt ström idag i din "ding-dong"

Jag har själv sneglat på Ring Elite men tycker att den är lite för dyr just nu, särskilt som det har kommit nyare modeller av de "lägre" serierna hos Ring.
Tycker att det är dags för en refresh av Elite också.

En annan "appråpå" kommentar med att byta ut ditt Yale Doorman. Jag hade aldrig kopplat ihop mina Yale med min hemautomation.
Tycker att det ska vara säkerhet en nivå över vad jag har för min hemautomation.

Har du Verisure och Yale så finns det ju koppling till bland annat Homey där du kan polla status och begärnsa rättigheter i Verisure så att hemautomationen aldrig kan öppna eller förändra något.
Men det är ju jag...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte en Ring Video Doorbell gen 2 + Chime för ett antal månader sedan och är mycket nöjd med dem. Perfekt att få pling i telefonen när någon är utanför dörren. Den reagerar inte heller för ovidkommande saker, vilket var en av farhågorna jag hade innan jag satte upp den. Jag kör med batteri och det verkar hålla bra. Verkar som att man behöver ladda typ en gång i halvåret. Man tar då ur batteriet och laddar med microUSB direkt i batteriet, så ingen annan hårdvara behövs som man inte redan har.

Det enda jag reagerat på är att den är större än jag förväntade mig. Det har ställt till det lite för min montering, och egentligen sitter den inte bra på grund av det.

Sedan kan man också bara notera att den funka utan abonnemang, men då sparar den inte filmer från när någon är utanför dörren. Utan det så kan man bara kolla i realtid. Vill man ha den funktionen åker man på en liten abonnemangsavgift, tror det var typ 300kr per år. Finns även ett större abonnemang, men det tyckte jag mig inte ha behov av. I mitt fall så kändes det viktigt att spara filmen åtminstone någon dag så att jag kan se vem som varit utanför dörren även om jag inte kan kolla just när de är där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vår gamla trådlösa dörrklocka (batteri) dog nyss, så dags att köpa något nytt.

Har kollat lite efter det tidigare, men tyckt det varit svårt att hitta något bra, så tänkte be om hjälp med tips från forumet

Önskemål:
- Funka som traditionell dörrklocka, dvs ringsignal i huset
- Notiser + video/bild till telefon

Bonus:
- PoE som drivning hade varit nice, har möjlighet att dra kabel direkt från nätverkscentralen utan större problem

Ekosystem:
- Har inget existerande smarthem system, men är intresserad av att bygga i framtiden, då för styrning av tex markiser, men gärna också integration mot larmsystem och lägga till en massa temperatur och RF sensorer
- har verisure larm + yale doorman för inpassering, har dock planer på att byta ut det mot något mer öppet alternativ längre fram (gärna i symbios med ett öppet smarthem system), men när jag tittade för 4-5 år sedan fanns det inget vettigt i mitt tycke.
- kör unifi nätverksprylar rakt igenom.
- Har mer google än apple prylar generellt.

Så någon som har tips på vad jag borde kolal på? Google Nest även om den inte stöder PoE? Ring Doorbell Elite?

kolla på dahua eller imou dom har både trådlösa , PoE eller både och. tidigare har jag kört flera modeller av ring men jämför man med lokala lösningar är det som natt och dag. ring är dock smidigt att komma igång med men dahua,imou är mycket snabbare och flexiblare, tex ett av mina vanligaste problem med ring var att, var det rörelse vid dörren, jag öppnar appen för att se vad det var men det syns inget, jag vill då se vad som triggade rörelsen och då får man vänta en stund innan man kan se filmen, när man talar med någon via ring är det ofta en fördröjning/lagg det har du inte med lokala ringklockor. lokala lösningar kan du även köra live i tex HA och utnyttja sensorerna för att trigga scener, har du en Ai nvr mot dom kan du använda foto på dom som ska ha tillgång, tex tända och låsa upp när du kommer hem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kolla på dahua eller imou dom har både trådlösa , PoE eller både och. tidigare har jag kört flera modeller av ring men jämför man med lokala lösningar är det som natt och dag. ring är dock smidigt att komma igång med men dahua,imou är mycket snabbare och flexiblare, tex ett av mina vanligaste problem med ring var att, var det rörelse vid dörren, jag öppnar appen för att se vad det var men det syns inget, jag vill då se vad som triggade rörelsen och då får man vänta en stund innan man kan se filmen, när man talar med någon via ring är det ofta en fördröjning/lagg det har du inte med lokala ringklockor. lokala lösningar kan du även köra live i tex HA och utnyttja sensorerna för att trigga scener, har du en Ai nvr mot dom kan du använda foto på dom som ska ha tillgång, tex tända och låsa upp när du kommer hem.

Dahua gör trevlig utrustning men är tyvärr en säkerhetsrisk. Är det en stängd loop, visst.. men aldrig nåt som kan nås mot nätet.
https://www.securityinfowatch.com/video-surveillance/news/212...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Dahua gör trevlig utrustning men är tyvärr en säkerhetsrisk. Är det en stängd loop, visst.. men aldrig nåt som kan nås mot nätet.
https://www.securityinfowatch.com/video-surveillance/news/212...

det handlar väll mer om politik mellan usa och kina, dahua är ett av dom största företagen i världen gällande kameror och användas flitigt i sverige av både företag och myndigheter. Ring å andra sidan har ju haft riktiga problem med att 3part har åtkomst till kamerorna.
sedan spelar det förvisso mindre roll vilket märke kameran har eller för den delen alla lot saker,man bör begränsa tillgången till internet för dom i vilket fall som och ansluta med en vpn för att hantera dom.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det handlar väll mer om politik mellan usa och kina, dahua är ett av dom största företagen i världen gällande kameror och användas flitigt i sverige av både företag och myndigheter. Ring å andra sidan har ju haft riktiga problem med att 3part har åtkomst till kamerorna.
sedan spelar det förvisso mindre roll vilket märke kameran har eller för den delen alla lot saker,man bör begränsa tillgången till internet för dom i vilket fall som och ansluta med en vpn för att hantera dom.

Jo, visst.. ring har haft synliga problem, men det är bara en tidsfråga innan "politiken" du talar om spiller över.
https://www.cvedetails.com/cve/CVE-2020-9501/ ett exempel

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jo, visst.. ring har haft synliga problem, men det är bara en tidsfråga innan "politiken" du talar om spiller över.
https://www.cvedetails.com/cve/CVE-2020-9501/ ett exempel

Jo vill man använda deras p2p så är det klart att det finns en risk,
fördelen med dahua är ju att dom stänger hålen snabbt.
Sedan har du fördelen att du kan köra dahua/imou lokalt dvs inte använda deras p2p det kan du inte med tex Ring.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Unifi har ringklockor, du hostar allt själv så du slipper att storebror ser dig.

https://store.ui.com/collections/unifi-protect-cameras/produc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Unifi har ringklockor, du hostar allt själv så du slipper att storebror ser dig.

https://store.ui.com/collections/unifi-protect-cameras/produc...

har unifi fått Ai funktion med foto nu? funderade på om man skulle testa deras nya kameror men hittade inget gällande Ai funktioner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hittade ingen Poe för imou, om Dahau är en säkerhetsrisk så är det inte heller så intressant. Att Ring kräver att man betalar en månadsavgift ovanpå det dyra inköpspriset känns riktigt sunkigt tyvärr :/

Unifi hade varit mitt förstahandsval, även om det stör mig (mer än det borde) att den inte är PoE. Men det verkliga problemet är att som jag förstår det har den ingen fysisk ringklocka, utan bara notiser till telefonen? (jag har inget existerade system med chime, den gamla var batteridriven och trådlös)

Är mitt bästa altarnativ så tråkigt att jag måste dra kablar och installera en klassisk ringklocka, för att sen bara byta ut den mot unifi's variant?

Permalänk

Jag kör med eufy doorbell (2k med batteri). Har allt du söker och jag tycker den funkar riktigt bra. Har inte orkat kabla in den på gamla ringklockan ännu men ska göra det sen. Finns bra jämförelser på YouTube mor t.ex Ring och andra.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Köpte en Google Nest doorbell, hade inte allt jag sökte men kändes som att det började bli dags med ny dörrklocka.. tog fem minuter från uppackning till att inse att den inte funkar med mitt google konto, man får tydligen inte ha egen domän (gsuite / google workspace), så får bli retur på den... är ju inte direkt sugen på att byta primär email på telefon och allt för att få detta att funka, eller finns det någon smidig väg runt detta? Leva med två parallella konton utan att all styrning blir helt skit?

Hade tänkt försöka fynda någon schysst google home kompatibel högtalare på BF också (typ Harma Kardon Citation 500), men är väl bara att lägga ner de planerna

Permalänk
Skrivet av ajn:

Hittade ingen Poe för imou, om Dahau är en säkerhetsrisk så är det inte heller så intressant. Att Ring kräver att man betalar en månadsavgift ovanpå det dyra inköpspriset känns riktigt sunkigt tyvärr :/

Unifi hade varit mitt förstahandsval, även om det stör mig (mer än det borde) att den inte är PoE. Men det verkliga problemet är att som jag förstår det har den ingen fysisk ringklocka, utan bara notiser till telefonen? (jag har inget existerade system med chime, den gamla var batteridriven och trådlös)

Är mitt bästa altarnativ så tråkigt att jag måste dra kablar och installera en klassisk ringklocka, för att sen bara byta ut den mot unifi's variant?

Men du kan ju köra Unifi doorbell via PoE (med lite fix) och det funkar alldeles utmärkt att ha en vanlig (dum) klocka för ljud i huset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Köpte en Google Nest doorbell, hade inte allt jag sökte men kändes som att det började bli dags med ny dörrklocka.. tog fem minuter från uppackning till att inse att den inte funkar med mitt google konto, man får tydligen inte ha egen domän (gsuite / google workspace), så får bli retur på den... är ju inte direkt sugen på att byta primär email på telefon och allt för att få detta att funka, eller finns det någon smidig väg runt detta? Leva med två parallella konton utan att all styrning blir helt skit?

Hade tänkt försöka fynda någon schysst google home kompatibel högtalare på BF också (typ Harma Kardon Citation 500), men är väl bara att lägga ner de planerna

Låter segt, själv kör jag telldus variant kopplad till home-assistant som i sin tur står för det smarta dvs. när det ska låta och hämta bild från kameran vid entrén etc. Funkar bra!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Låter segt, själv kör jag telldus variant kopplad till home-assistant som i sin tur står för det smarta dvs. när det ska låta och hämta bild från kameran vid entrén etc. Funkar bra!

Jag kommer in ett år senare och väcker den här tråden igen.

Vad är det för kamera du kör från Telldus?

Permalänk
Medlem

Dörrklocka från Telldus, kamera vid entren från Reolink rlc-502(?) via frigate till Home Assistant.

Det härliga med Home Assistant att en på ett smidigt sätt kan knyta ihop saker som är bäst på det de gör...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com