Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Rickard.Carlsson:

Har också tibber men bytte till Vattenfall 3 år för 64 öre istället. Tog bytesrätt också så kan man binda om avtalet om priserna sjunker.
Trotts att jag har elbil så verkar det ändå bli dyrare. Svårt att flytta övrig förbrukning till natten när man har småbarn..
Samt förra natten låg elpriset över 1kr så inte ens på lågpris perioder kan man vara lugn..
Men gillar verkligen Tibber och allt de gör. Men för osäkert nu när det svänger så kraftigt.

Hjälpte inte smartladdning med Tibber?

64 öre per kWh är ju ett mycket bra pris med dagens elpriser dock. Tibber lär inte kunna matcha det under vintern dock så kommer ju Tibber ligga lägre troligen många nätter, särskilt helger om man vill satsa på att ladda sin elbil då.

Sen håller jag med om att resterande förbrukning kan man inte göra mycket åt och uppvärmingen är ju den som kostar pengar så du kommer troligen spara pengar i vinter oavsett.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Nej de var elen bara efter lite huggande så fick jag fram en faktura från Juni-Juli, 2400Kwh, känns rätt så mycket när värmen på element osv är i princip helt av på denna tiden av året. det blev iaf att betala ca 4k på den fakturan. Betalar ca 42öre/kwh enligt kontraktet

Det där låter extremt mycket. Vi kör fjärrvärme som uppvärmning och vår EL-förbrukning låg under september 667kwh och pris för detta ca 1800kr för elhandel samt nätavgifter " Skåne priser just nu".
Då jobbar jag hemifrån, hus 150kvm, 2 vuxna och 2 barn, väldigt mycket är igång speciellt halva dagen och framåt till ca kl 23.00.

Vi kör även golvvärme i badrummet hela tiden så vetifan var din El tar vägen men har svårt att se hur ni skall förbruka så mycket efter din berättelse vad som är igång.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Det där låter extremt mycket. Vi kör fjärrvärme som uppvärmning och vår EL-förbrukning låg under september 667kwh och pris för detta ca 1800kr för elhandel samt nätavgifter " Skåne priser just nu".
Då jobbar jag hemifrån, hus 150kvm, 2 vuxna och 2 barn, väldigt mycket är igång speciellt halva dagen och framåt till ca kl 23.00.

Vi kör även golvvärme i badrummet hela tiden så vetifan var din El tar vägen men har svårt att se hur ni skall förbruka så mycket efter din berättelse vad som är igång.

Jämförelse med fjärrvärme blir ju rätt dålig dock efftersom du inte själv behöver "producera" värmen.
Man kan dock säga att 2400kWh är extremt för juni/juli om du inte kört en AC hela tiden på 18grader.

Som järmförelse värmer jag 241kvm med llvp + elelement/golvvärme, och förbrukade 904kWh under September.
(70-tal med källare så inte superbra isolerat heller. Runt 21-22grader inomhus)

Permalänk
Medlem

Vi bor i elområde 4, två vuxna två barn, pool och a/c och vi förbrukar ca 700-800kwh under en sommarmånad. Vi har bergvärme men den värmer ju endast varmvatten under sommaren. 2400kwh låter groteskt.

Permalänk
Medlem

När ni skriver om era elpriser per kWh, tar ni med moms och årsavgift i den summan eller utan?
Jag ska skaffa nytt avtal i dagarna och kan av Eon binda på 3 år:
Elpris: 49.80 öre/kWh
Moms: 13.05 öre/kWh
Årsavgift: 240.00 kr/år = 2,40 öre/kWh
Totalt: 65.25 öre/kWh inkl. allt

Övrig fråga, är detta rimligt för 3 års bindande eller ska jag leta efter nåt annat? Rörligt, 1 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

När ni skriver om era elpriser per kWh, tar ni med moms och årsavgift i den summan eller utan?
Jag ska skaffa nytt avtal i dagarna och kan av Eon binda på 3 år:
Elpris: 49.80 öre/kWh
Moms: 13.05 öre/kWh
Årsavgift: 240.00 kr/år = 2,40 öre/kWh
Totalt: 65.25 öre/kWh inkl. allt

Övrig fråga, är detta rimligt för 3 års bindande eller ska jag leta efter nåt annat? Rörligt, 1 år?

Jag tecknade väldigt likt ditt avtal fast i Sthlm på 3 år nyss.. Blir ju dyrare på ett år... Tror inte elen kommer bli billigare på ett bra tag!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag tecknade väldigt likt ditt avtal fast i Sthlm på 3 år nyss.. Blir ju dyrare på ett år... Tror inte elen kommer bli billigare på ett bra tag!

Jag funderar också på om det är en bra idé att välja Vattenfall 3 årig med Bytesrätt som tillägg för 750kr som engångskostnad för att få ändra avtalet om elpriset går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoe:

Jag funderar också på om det är en bra idé att välja Vattenfall 3 årig med Bytesrätt som tillägg för 750kr som engångskostnad för att få ändra avtalet om elpriset går ner.

Där jag bor är Vattenfall rejält mycket dyrare. Så för mig inte värt det! Men ta det som säkerhet om du känner dig osäker!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Hjälpte inte smartladdning med Tibber?

64 öre per kWh är ju ett mycket bra pris med dagens elpriser dock. Tibber lär inte kunna matcha det under vintern dock så kommer ju Tibber ligga lägre troligen många nätter, särskilt helger om man vill satsa på att ladda sin elbil då.

Sen håller jag med om att resterande förbrukning kan man inte göra mycket åt och uppvärmingen är ju den som kostar pengar så du kommer troligen spara pengar i vinter oavsett.

Jo den hjälper ju såklart, låg på 46,78 öre i September. Allt annat 93,56 öre, i SE3.
Problemet blir ju när man vill ladda bilen även på eftermiddagen om det skulle behövas. Då kanske priset ligger på några kr kwh och där drar det fort iväg..
Har en ID3 58kw och pendlar 12 mil om dagen till jobbet. Drar ungefär 40% av batteriet nu så kommer behöva ladda varje dag snart i vinter kan jag tänka mig.

Snittpriset på 3 år är 52 öre kwh så känns inte så långt ifrån vad man kan binda på nu. Hade säkert fungerat bättre om man kunnat ladda bilen mer sällan för att kompensera eventuella höga nattpriser.

Sedan går det inte att komma ifrån att det är stressande att hela tiden kolla elpriset och vilja flytta förbrukning när det är höga toppar. Men maten måste ju lagas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Nej de var elen bara efter lite huggande så fick jag fram en faktura från Juni-Juli, 2400Kwh, känns rätt så mycket när värmen på element osv är i princip helt av på denna tiden av året. det blev iaf att betala ca 4k på den fakturan. Betalar ca 42öre/kwh enligt kontraktet

Denna faktura på 2400kWh, fick du den har hyresägaren eller ditt elbolag?

Jag har några solceller på taket och jag fick -909 kr på min faktura Jun-Juli, enplansvilla på 250kvm med uppvärmd källare, bergvärme, 2 personer. 17-19 grader i källare/bio samt alltid föga höga 22 grader på hela bottenvåningen.
Haft bergvärmepupen ifrån IVT i 1,5 år, den har dragit totalt 8425 kWh .

Min dyaste månad med 250 kvm hus är Dec 12585 kWh, solcellerna ger inget denna månad, endast 88kWh.

Att du då gör av med 2400kWh årets varmaste månad, du måste ha elvärme i alla golv inställa dapå 26 grader med öppna fönster i alla rum får att nå stabila 2400 kWh en sommarmånad! (617kWh i Juni månad.)

Gissningsvis har du fel på din elmätare? Köp en extern elmätare som du sätter på dina faser i elskåpet för att se förbrukning.

Har du ett 3-fas uttag på väggen där grannen laddar sin elbil?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Är så glad att man band sin el på 1 år i mars.
Betalar 28 öre/kWh, vilket känns bra nu när priset vandrar över 1 krona kWh.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Denna faktura på 2400kWh, fick du den har hyresägaren eller ditt elbolag?

Jag har några solceller på taket och jag fick -909 kr på min faktura Jun-Juli, enplansvilla på 250kvm med uppvärmd källare, bergvärme, 2 personer. 17-19 grader i källare/bio samt alltid föga höga 22 grader på hela bottenvåningen.
Haft bergvärmepupen ifrån IVT i 1,5 år, den har dragit totalt 8425 kWh .

Min dyaste månad med 250 kvm hus är Dec 12585 kWh, solcellerna ger inget denna månad, endast 88kWh.

Att du då gör av med 2400kWh årets varmaste månad, du måste ha elvärme i alla golv inställa dapå 26 grader med öppna fönster i alla rum får att nå stabila 2400 kWh en sommarmånad! (617kWh i Juni månad.)

Gissningsvis har du fel på din elmätare? Köp en extern elmätare som du sätter på dina faser i elskåpet för att se förbrukning.

Har du ett 3-fas uttag på väggen där grannen laddar sin elbil?

Först fick jag bara vad som skulle betalas, sen fick jag se fakturan. Ingen golvvärme inge värme på element eller något räcker gott att solen värmer huset vid denna årstid, har funderat på att installera en extern elmätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Först fick jag bara vad som skulle betalas, sen fick jag se fakturan. Ingen golvvärme inge värme på element eller något räcker gott att solen värmer huset vid denna årstid, har funderat på att installera en extern elmätare.

Ja det låter som en god ide!

Nyinflyttad? Hur såg in elräkning ut i vintras? :s

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Någon som kör efter timpris? Funkar det bra? Tjänar ni in mycket på det? Band mig 12 månader på d idag genom Eon. Jag har även solceller.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som kör efter timpris? Funkar det bra? Tjänar ni in mycket på det? Band mig 12 månader på d idag genom Eon. Jag har även solceller.

Har också solceller och timpris det är nice som fan om man anpassar sin elförbrukning något och har koll på:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Kan någon ordbajsa lite om hur man ska tänka kring att binda elpriset? Bor i eluppvärmd villa, så det är ju rätt kännbart nu.

Problemet är väl som med börsen, man skulle haft en spåkula. Känns inte som att någon vill sälja mig ett bundet pris för 30 öre/kWh nu?

Jag tittade med min leverantör, och det kortaste jag kan binda är 1 år. Det känns spontant jävligt dåligt då man får hoppas(?) på att priserna iaf kommer sjunka framåt våren när vintern är över? 106 öre / kWh ville dom ha.
Problemet med det, är att det fortfarande är -förjävla- dyrt nu, och att det om priserna går tillbaka till det normala kommer vara -överjävla- dyrt.

Så vad är poängen med att binda sig runt 100 öre / kWh nu? Att säkra upp mot att det börjar kosta 200-300-400 öre?

Jag undrar då lite hur marknaden funkar. Säljs fastpris som en "service" åt kunden?
Eller är det mer som börsen, där elbolagen i sin tur spelar på att priset under bindningstiden ska sjunka, så att dom i sin tur kan tjäna _mer_ på att binda? Det känns i så fall att man som kund sitter i en betydligt sämre situation i vilken insikt i marknaden man har, och att man då nästan kan räkna med att gå back?

Edit: För att förtydliga. Det jag egentligen var ute efter var ju att binda priset i tid nog för att slippa hamna i sitsen vi är i nu. Men paradoxen i det är ju att så fort som jag som svensson förstått att priserna skenar, så har ju definitivt marknaden dragit samma slutsats, och då går det ju inte längre att binda priset till något som är fördelaktigt.
Mao så känns det väldigt svårt att "använda" fastpris som ett sätt för att undvika att hamna i skiten man är i nu, att man blöder pengar så satan på ett elpris som i snitt ligger långt över det normala? För det lär ju inte finnas någon som vill sälja mig ett fastpris där det är en "nobrainer" att fastpriset kommer vara billigare än den faktiska kostnaden?

Permalänk
Skrivet av atego:

Har också solceller och timpris det är nice som fan om man anpassar sin elförbrukning något och har koll på:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse...

Har du någon strategi? Har inte fått mitt hus ännu så kan inte säga så mycket ännu. Finns det någon mjukvara/hårdvara i luftvärmepumpar osv så man kan styra det antingen på displayen eller i molnet?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mao så känns det väldigt svårt att "använda" fastpris som ett sätt för att undvika att hamna i skiten man är i nu, att man blöder pengar så satan på ett elpris som i snitt ligger långt över det normala? För det lär ju inte finnas någon som vill sälja mig ett fastpris där det är en "nobrainer" att fastpriset kommer vara billigare än den faktiska kostnaden?

Det är bara svårt om du försöker äta kakan samtidigt som du har den kvar.
Är du så känslig för svängningar i elpriset borde du ha bundit långt innan det började skena iväg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är bara svårt om du försöker äta kakan samtidigt som du har den kvar.
Är du så känslig för svängningar i elpriset borde du ha bundit långt innan det började skena iväg.

Känslig och känslig. Ingen vill väl betal 100-200 öre som det handlar om nu?

Historiskt sett så har det väl alltid lönat sig med rörligt?

Säg såhär då:
Jag vill ha rörligt men med ett tak på säg 80 öre? Jag är gottegris, jag vill helt enkelt ha det billigaste alternativet vid var gällande tidpunkt.

Skälet till att jag fortfarande inte binder priset nu, till 106 öre, är för att jag tror att det på ett års tid kommmer vara en förlustaffär.
Jag vill ju inte direkt betala 106 öre nästa sommar när priset ligger nere på 20-30 öre igen.

Därav att jag frågar här, hur ska man sätta upp kalkylen för att avgöra om fast eller rörigt är BILLIGAST. Jag skiter i ”svängningar”, jag vill ha det som över tid ger mig lägst kostnad.

En till parameter att ta hänsyn till är att uppvärmningen på vintern förbrukar multum mer än vad jag gör på sommaren, så det kanske ändå blir billigare att binda på 106 öre nu och ta ”förlusten” nästa sommar?

Men sen är ju vidare ett problem att rörligt är rörlig räven över dagen. Blir ju inte enkelt att öht börja fundera på hur 106 öre står sig mot rörligt, då brukningen inte är jämn ens över dagen.

En utgångspunkt är väl kanske att kolla vad jag i snitt har betalat senaste månaderna/året och sen titta på hur 106 öre står mot det.
Men sen beror det ju på hur det utvecklar sig framåt, då behöver man ju vara insatt i marknaden.

Helt enkelt, en komplex analys som ligger långt över vad man som medelsvensson egentligen orkar lägga tid att räkna på

Därav jag inte förstår hur man ska resonera med fast vs rörligt pris. Det enda ett rörligt pris gör är att ”garantera” en viss kostnad men finns ju inget som säger att det kommer vara billigast.
Så enda anledningen jag kan se att man ska binda är för att man sitter i ett läge där man absolut inte har råd med skenande priser.

Men sen å andra sidan så har jag aldrig vad jag kan minnas varit med om att lisens legat på 200öre / kWh, så är ju inte direkt ”business as usual” för tillfället.

Edit: nobrainern hade varit om man kunde binda priset 1-3 månader, men misstänker ju återigen att det enbart skulle ge fördel för kunden. För som sagt, jag gissar ju på att hela konceptet med att binda priset går utanpå att säljaren ska tjäna stålar den perioden man ligger på en högre bindning än marknadspris?

Permalänk

Bytte från Mälarenergi som tog tot 83öre/kWh (glömt förlänga fastprisavtal)
Skaffade Stockholms Elbolag istället.

Senaste räkning (fastpris)
Elpris: 19.90 öre/kWh
El-Certifikat: 9.90 öre/ kWh
tot 29.80öre/ kWh
nån avgift på 15:-
EL bara 631:-
Nätavgift (ocker från nätleverantör) 1495:-
tot Oktober 2126 :-

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Stockholms Elbolag har fått duktigt med skit i olika medier, ligger på svarta listan hos ARN.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

/Björn

Permalänk
Skrivet av Plyschmannen:

Stockholms Elbolag har fått duktigt med skit i olika medier, ligger på svarta listan hos ARN.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnade...

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

/Björn

Jag tog kontakt med dom själv då dom hade ett billigt alternativ,

19.90öre/kWh är hyfsat. blev påsprungen av nån elbolags-säljare på Elgiganten som sa att dom var billigast och erbjöd 28.90öre per kWh, visade (då senaste) fakturan, och då var det uppenbart att det inte blev affär (annat elbolag, kommer inte ihåg vilket)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Känslig och känslig. Ingen vill väl betal 100-200 öre som det handlar om nu?

Historiskt sett så har det väl alltid lönat sig med rörligt?

Säg såhär då:
Jag vill ha rörligt men med ett tak på säg 80 öre? Jag är gottegris, jag vill helt enkelt ha det billigaste alternativet vid var gällande tidpunkt.

Skälet till att jag fortfarande inte binder priset nu, till 106 öre, är för att jag tror att det på ett års tid kommmer vara en förlustaffär.
Jag vill ju inte direkt betala 106 öre nästa sommar när priset ligger nere på 20-30 öre igen.

Därav att jag frågar här, hur ska man sätta upp kalkylen för att avgöra om fast eller rörigt är BILLIGAST. Jag skiter i ”svängningar”, jag vill ha det som över tid ger mig lägst kostnad.

En till parameter att ta hänsyn till är att uppvärmningen på vintern förbrukar multum mer än vad jag gör på sommaren, så det kanske ändå blir billigare att binda på 106 öre nu och ta ”förlusten” nästa sommar?

Men sen är ju vidare ett problem att rörligt är rörlig räven över dagen. Blir ju inte enkelt att öht börja fundera på hur 106 öre står sig mot rörligt, då brukningen inte är jämn ens över dagen.

En utgångspunkt är väl kanske att kolla vad jag i snitt har betalat senaste månaderna/året och sen titta på hur 106 öre står mot det.
Men sen beror det ju på hur det utvecklar sig framåt, då behöver man ju vara insatt i marknaden.

Helt enkelt, en komplex analys som ligger långt över vad man som medelsvensson egentligen orkar lägga tid att räkna på

Därav jag inte förstår hur man ska resonera med fast vs rörligt pris. Det enda ett rörligt pris gör är att ”garantera” en viss kostnad men finns ju inget som säger att det kommer vara billigast.
Så enda anledningen jag kan se att man ska binda är för att man sitter i ett läge där man absolut inte har råd med skenande priser.

Men sen å andra sidan så har jag aldrig vad jag kan minnas varit med om att lisens legat på 200öre / kWh, så är ju inte direkt ”business as usual” för tillfället.

Edit: nobrainern hade varit om man kunde binda priset 1-3 månader, men misstänker ju återigen att det enbart skulle ge fördel för kunden. För som sagt, jag gissar ju på att hela konceptet med att binda priset går utanpå att säljaren ska tjäna stålar den perioden man ligger på en högre bindning än marknadspris?

Det finns några varianter, eller åtminstone fanns, med pristak över vintern. Det du efterfrågar har iaf jag endast sett på bolån.
Problemet med att göra en sån analys över när det är billigast är att man behöver kunna spå framtiden.
Oavsett hur bra du räknar och hur mycket tid du lägger så kan det hända något som helt ändrar förutsättningarna. Kolla bara vad som hänt senaste två åren, ingen kunde analyserat fram vad som blev effekterna av Corona.
Så det närmsta du kommer är att historiskt har det lönat sig med rörligt om man inte råkat binda vid precis rätt tillfälle. Men det kan liknas vid att köpa rätt trisslott

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har du någon strategi? Har inte fått mitt hus ännu så kan inte säga så mycket ännu. Finns det någon mjukvara/hårdvara i luftvärmepumpar osv så man kan styra det antingen på displayen eller i molnet?

Jag köpte den senaste smartaste IVT pumpen med en Rego 3000 styrenhet, kompatibel med https://husdata.se/ där jag loggar och ser hur pumpen beter sig. IVT har även stöd för funktionen Smartgrid, googla. Årskostnad 30 kr, sparar 500-2000/år.

Sen kör man såklart sparnäs där jag ser hela husets förbrukning live.

Även när man som i mitt fall installerat solceller via sva solar, och har svea energy som elleverantör så ser du: producerat, förbrukat, sålt och köpt. Totalt kontroll

Detta ihop med ha lite koll på https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse... så kommer jag och min sambo undan väldigt billigt! köper el för 86 öre förra månanden, sålde för 116 öre

Vilken pump har du? Vilka solceller? Vilken inverter? Hur många kW på taket?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Skrivet av atego:

Jag köpte den senaste smartaste IVT pumpen med en Rego 3000 styrenhet, kompatibel med https://husdata.se/ där jag loggar och ser hur pumpen beter sig. IVT har även stöd för funktionen Smartgrid, googla. Årskostnad 30 kr, sparar 500-2000/år.

Sen kör man såklart sparnäs där jag ser hela husets förbrukning live.

Även när man som i mitt fall installerat solceller via sva solar, och har svea energy som elleverantör så ser du: producerat, förbrukat, sålt och köpt. Totalt kontroll

Detta ihop med ha lite koll på https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborse... så kommer jag och min sambo undan väldigt billigt! köper el för 86 öre förra månanden, sålde för 116 öre

Vilken pump har du? Vilka solceller? Vilken inverter? Hur många kW på taket?

Väldigt väldigt intressant. 👍

Inverter menar du boxen till solcellerna? Det är en Fronius någonting. Vet ej märket på solcellerna. 30,6 kvm
Säljaren av huset visade att han kunde se på någon app hur mycket han sålt per dag. Hoppas man kan se fler grejer där. Annars är Eon appen bra tycker jag.

Varmvattenberedaren är en NIBE r-300 eco-r.
Två luftluft Panasonic CZ25 och LZ25.
Inte hunnit kolla vad man kan styra och vad det skulle kosta att styra det.

Sparnäs, är det något att ha? Är det avancerat att installera själv?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Bytte från Mälarenergi som tog tot 83öre/kWh (glömt förlänga fastprisavtal)
Skaffade Stockholms Elbolag istället.

Senaste räkning (fastpris)
Elpris: 19.90 öre/kWh
El-Certifikat: 9.90 öre/ kWh
tot 29.80öre/ kWh
nån avgift på 15:-
EL bara 631:-
Nätavgift (ocker från nätleverantör) 1495:-
tot Oktober 2126 :-

Fi fan, hur kommer det sig att du valde det sketna elbolaget med tanke på dess omdöme på nätet? De säljer väl säkert den smutsigaste kolproducerade elen evar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Känslig och känslig. Ingen vill väl betal 100-200 öre som det handlar om nu?

Historiskt sett så har det väl alltid lönat sig med rörligt?

Säg såhär då:
Jag vill ha rörligt men med ett tak på säg 80 öre? Jag är gottegris, jag vill helt enkelt ha det billigaste alternativet vid var gällande tidpunkt.

Skälet till att jag fortfarande inte binder priset nu, till 106 öre, är för att jag tror att det på ett års tid kommmer vara en förlustaffär.
Jag vill ju inte direkt betala 106 öre nästa sommar när priset ligger nere på 20-30 öre igen.

Därav att jag frågar här, hur ska man sätta upp kalkylen för att avgöra om fast eller rörigt är BILLIGAST. Jag skiter i ”svängningar”, jag vill ha det som över tid ger mig lägst kostnad.

En till parameter att ta hänsyn till är att uppvärmningen på vintern förbrukar multum mer än vad jag gör på sommaren, så det kanske ändå blir billigare att binda på 106 öre nu och ta ”förlusten” nästa sommar?

Men sen är ju vidare ett problem att rörligt är rörlig räven över dagen. Blir ju inte enkelt att öht börja fundera på hur 106 öre står sig mot rörligt, då brukningen inte är jämn ens över dagen.

En utgångspunkt är väl kanske att kolla vad jag i snitt har betalat senaste månaderna/året och sen titta på hur 106 öre står mot det.
Men sen beror det ju på hur det utvecklar sig framåt, då behöver man ju vara insatt i marknaden.

Helt enkelt, en komplex analys som ligger långt över vad man som medelsvensson egentligen orkar lägga tid att räkna på

Därav jag inte förstår hur man ska resonera med fast vs rörligt pris. Det enda ett rörligt pris gör är att ”garantera” en viss kostnad men finns ju inget som säger att det kommer vara billigast.
Så enda anledningen jag kan se att man ska binda är för att man sitter i ett läge där man absolut inte har råd med skenande priser.

Men sen å andra sidan så har jag aldrig vad jag kan minnas varit med om att lisens legat på 200öre / kWh, så är ju inte direkt ”business as usual” för tillfället.

Edit: nobrainern hade varit om man kunde binda priset 1-3 månader, men misstänker ju återigen att det enbart skulle ge fördel för kunden. För som sagt, jag gissar ju på att hela konceptet med att binda priset går utanpå att säljaren ska tjäna stålar den perioden man ligger på en högre bindning än marknadspris?

Förstår hur du tänker nu när dagens elpris kommer ligga runt 544 öre men samtidigt, tror inte detta kommer vara ett konstant i flera år framåt i tiden så då får det väl bara vara så som det är, är väl sådant man har en buffert för?

Permalänk
Medlem

Använde 140 kWh igår och då var det bara några minusgrader ute. Får nog ta och binda priset och köpa till bytesrätt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fi fan, hur kommer det sig att du valde det sketna elbolaget med tanke på dess omdöme på nätet? De säljer väl säkert den smutsigaste kolproducerade elen evar

Du är medveten om att det är exakt samma el i ledningarna? Inte så att det är en dedikerad ström som går hem till dig eftersom du köpt sol/vind-kraft direkt, du använder precis lika mycket kol/olje-producerad el som alla andra i svenska elnätet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Förstår hur du tänker nu när dagens elpris kommer ligga runt 544 öre men samtidigt, tror inte detta kommer vara ett konstant i flera år framåt i tiden så då får det väl bara vara så som det är, är väl sådant man har en buffert för?

Vad talar för att detta inte är nya normala? (dyra spikar när det blåser/skiner för lite och råkar vara kallt samtidigt) Tror vi får vänja oss, men därmed inte sagt att det lönar sig att binda, elhandlarna tar ju alltid risk-premie för att säkerställa att de inte går med förlust på en som kund.

Visa signatur

Apple