Boot meny frusit går ej göra exit.Linux

Permalänk
Medlem

Boot meny frusit går ej göra exit.Linux

Hej,
jag har klantat mig. börjat använda Linux KDE Plasma och fick 1,5 gb uppdateringar idag.
Tänkte att allt det vill jag inte ha så tog bort några program för text, bildvisning m.m. men
tyckte mig behålla sådant som verkade vara ett måste för Linux systemet. Men tydligen tog jag
bort någon uppdaterings fil som behövdes för efter omstart så kom jag enbart in till lösenordssidan
men inte längre. Så jag gjorde omstart och tryckte på esc samtidigt för att komma in i safe mode
eller vad det kallas i Linux. Därifrån till Boot menyn och försökte boota från första alternativet
Manjaro men rutan bara blinkade en gång och inget hände. Försökte göra exit via esc men återigen
bara en blinkning och boot menyn låg kvar. Använde då Rufus för att göra en bootbar usbsticka och
den hittar stickan som alternativ nr 5 i menyn men det fungerar ej heller. Tog bort batterierna i 10 minuter
men det hjälpte inte heller. Vill ju helst göra esc och komma tillbaka till safe mode menyn men det går ju inte.
Måste jag formatera om hårddisken och börja från början ? Men hur gör jag det när jag inte kan använda
laptopen. Det är en Lenovo V110. Någon av er experter som kan hjälpa mig en bit på vägen ?
Erik Nordberg
Immeln

Glömde nämna Linux i rubrik.
Permalänk
Medlem

Får du något felmeddelande? Prova med att installera om din bootloader: https://wiki.manjaro.org/index.php/GRUB/Restore_the_GRUB_Boot...

Vet du vad det var för fil du raderade? Förövrigt så behöver du inte göra en sådan manuel cleanup som du har gjort - det finns inbyggt i pacman.

PS: Om du väl har börjat känna att Manjaro har för mycket skräp så kanske du bör prova dig på en renodlad arch installation istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Får du något felmeddelande? Prova med att installera om din bootloader: https://wiki.manjaro.org/index.php/GRUB/Restore_the_GRUB_Boot...

Vet du vad det var för fil du raderade? Förövrigt så behöver du inte göra en sådan manuel cleanup som du har gjort - det finns inbyggt i pacman.

PS: Om du väl har börjat känna att Manjaro har för mycket skräp så kanske du bör prova dig på en renodlad arch installation istället?

Tack för svaret.
Jag är ny vad gäller Linux och förstod inte alltför mycket av det som sas i länken.
Kan jag på något sätt komma förbi den frusna Manjaro boot menyn och ominstallera en variant av Linux på nytt ?
Vad jag än gör så blinkar menyn bara till och inget händer. Testade att lägga in en CD med win7 men den gick inte att starta upp via menyn, ej heller en boot sticka gjord med Rufus. Fast jag har hört att det fungerar inte alltid med att försöka boota med en usb sticka.
Ja kanske jag borde prova en renodlad arch istället. Vet inte alls vilka filer som inte kom med i uppdateringen. Det var hela 1,2 gb uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Får du något felmeddelande? Prova med att installera om din bootloader: https://wiki.manjaro.org/index.php/GRUB/Restore_the_GRUB_Boot...

Vet du vad det var för fil du raderade? Förövrigt så behöver du inte göra en sådan manuel cleanup som du har gjort - det finns inbyggt i pacman.

PS: Om du väl har börjat känna att Manjaro har för mycket skräp så kanske du bör prova dig på en renodlad arch installation istället?

Nu lyckades jag komma in via fn+2 så jag kan se configuration, security, boot m.m.
Har gjort en iso-fil via rufus, hämtat Plasma via Manjaros hemsida, men den är inte stor och heter bara bootx64.efi. Är det verkligen det enda Rufus gör av den stora .iso filen som man hämtar från hemsidan ?
I alla fall så försöker jag boota från nr6 usb hdd:SanDisk Cruzer Blade men bilden bara blinkar till. Har också provat de andra alternativen men inget händer. Har disabled Secure Boot vilket de flesta säger man bör göra.
Bifogar länk !
Har nu kommit så långt men hur gå vidare här vet jag inte.
Kan du möjligtvis peka mig åt rätt håll

Linux

Länken verkade inte fungera.
Permalänk
Medlem
Skrivet av eriknord:

Nu lyckades jag komma in via fn+2 så jag kan se configuration, security, boot m.m.
Har gjort en iso-fil via rufus, hämtat Plasma via Manjaros hemsida, men den är inte stor och heter bara bootx64.efi. Är det verkligen det enda Rufus gör av den stora .iso filen som man hämtar från hemsidan ?
I alla fall så försöker jag boota från nr6 usb hdd:SanDisk Cruzer Blade men bilden bara blinkar till. Har också provat de andra alternativen men inget händer. Har disabled Secure Boot vilket de flesta säger man bör göra.
Bifogar länk !
Har nu kommit så långt men hur gå vidare här vet jag inte.
Kan du möjligtvis peka mig åt rätt håll
https://photos.app.goo.gl/cdNxdQM8SBWmzFkL7
Linux

Ok så börja med detta i din bios - vilket är vad systemet heter som dina bilder visar.

Stäng av Secure boot.
Sätt din BIOS/UEFI på legacy ifall du har har ett EFI/UEFI baserat moderkort.
Boota in på "USB HDD" för att komma åt din usb.

För att säkerställa att du formaterar ditt usb rätt:
När du väll partar din iso via rufus - se då till att du använder rätt "Target System" dvs - ifall du har ett UEFI med legacy aktiverat eller om det nu fanns ett alternativ som tillät bägge två så kan du välja "UEFI or BIOS" - har du inte ett UEFI/EFI baserat moderkort så väljer du BIOS.

https://trendoceans.com/how-to-create-a-bootable-usb-using-ru...