Nvidia lanserar DLSS 2.3 och släpper konkurrerande lösning till AMD FSR

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar DLSS 2.3 och släpper konkurrerande lösning till AMD FSR

Förbättrad bildkvalitet med DLSS och en nystöpt tillverkaragnostisk uppskalningsteknik är några av nyheterna som Nvidia presenterar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att kunna injicera ny DLSS-version via drivrutin låter ju toppen, så man slipper göra lite fulhack som idag med att flytta dll-filen för att det finns en nyare version i ett annat spel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av wargreymon:

Att kunna injicera ny DLSS-version via drivrutin låter ju toppen, så man slipper göra lite fulhack som idag med att flytta dll-filen för att det finns en nyare version i ett annat spel.

Ja, det känns extremt mycket smidigare än att utvecklaren ska behöva pusha ut en ny version av sitt spel bara för att uppdatera DLSS-biblioteket.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med DLSS egentligen? Jag personligen stänger av det då grafiken blir rätt så fult.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vad är poängen med DLSS egentligen? Jag personligen stänger av det då grafiken blir rätt så fult.

Man byter bildkvalitet mot högre FPS. Inget jag personligen är intresserad av, men jag ska se nyttan. Speciellt för de som inte har high-end-kort.

Permalänk
Medlem

Har ni hört ngt om det är prestandaförbättringar med dlss 2.3? Tänker på cyberpunk tex eller handlar det bara om kvaliten?

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Att kunna injicera ny DLSS-version via drivrutin låter ju toppen, så man slipper göra lite fulhack som idag med att flytta dll-filen för att det finns en nyare version i ett annat spel.

Skrivet av JonasT:

Ja, det känns extremt mycket smidigare än att utvecklaren ska behöva pusha ut en ny version av sitt spel bara för att uppdatera DLSS-biblioteket.

Absolut. Har nog mest att göra med något slags upplevd mognad av tekniken att våga skeppa nya versioner utan spelutvecklarnas inblandning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av JacobMardfelt:

Har ni hört ngt om det är prestandaförbättringar med dlss 2.3? Tänker på cyberpunk tex eller handlar det bara om kvaliten?

Enligt Nvidia handlar det endast om en förbättring av bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Har ni hört ngt om det är prestandaförbättringar med dlss 2.3? Tänker på cyberpunk tex eller handlar det bara om kvaliten?

Skrivet av JonasT:

Enligt Nvidia handlar det endast om en förbättring av bildkvalitet.

Ökad bildkvalité borde ju betyda att man kan sänka ursprungsupplösningen mera och få mer prestanda mot samma bild (givet att det är ett så bra hopp i kvalité )

Men i teorin ger 1080p native och 1080p uppskalat till 1440p/2160p med DLSS ungefär samma FPS, så det är ju spelet som skulle behöva bli bättre optimerat för att man ska kunna få ut mer prestanda. DLSS kan ju inte göra spelet lättare att rendera utan bara bättre kvalité vid uppskalning.

Permalänk
Medlem

Det mest positiva med denna nyhet är väl att alla utvecklare som tenderar att använda Nvidias verktyg kanske kommer implementera NIS om de nu är avigt inställda till FSR (i rädsla att skada sin relation till Nvidia?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man byter bildkvalitet mot högre FPS. Inget jag personligen är intresserad av, men jag ska se nyttan. Speciellt för de som inte har high-end-kort.

Det förstår jag också.. men varför ha grafiken på ultra och dlss på t.ex? Ser ingen poäng med det alls. Räcker att bara sänka kvalitén

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man byter bildkvalitet mot högre FPS. Inget jag personligen är intresserad av, men jag ska se nyttan. Speciellt för de som inte har high-end-kort.

Använder alltid dlss quality mode sedan dlss 2.2 i 1440p. Ifall du kör 1440p med dlss 2.2 är det sjukt svårt att se någon skillnad på dlss 2.2 quality vs native och 4k ännu svårare. Använder rtx 3080 och oftast ser det bättre ut med dlss än med native eftersom sub pixel saker som linor ser perfekta ut och fps är typ 35% högre. Vissa spel kräver dock att man ändrar lod bias i nvidia inspector för att få samma som native.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det förstår jag också.. men varför ha grafiken på ultra och dlss på t.ex? Ser ingen poäng med det alls. Räcker att bara sänka kvalitén

I 1440p och 4k så ser dlss 2.2 quality mode oftast bättre ut än native ur många perspektiv. På en 1080p skärm ser det riktigt dåligt ut. När du kör quality på 1440p utgår AI´n från en upplösning som är 17% högre än native 1080p

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

https://us.download.nvidia.com/Windows/496.76/496.76-win11-wi...
b. If the previous instructions do not work, upgrade to the hotfix driver 496.84

Hmm... refererar till en drivrutin som inte är släppt än. 🤔

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det förstår jag också.. men varför ha grafiken på ultra och dlss på t.ex? Ser ingen poäng med det alls. Räcker att bara sänka kvalitén

För att tradeoffen blir i slutändan ska ge högre FPS och kvalité än att bara sänka kvalitén.
Det är ju inte binärt kvalité av/på och FPS av/på.

Säg att du har 100FPS i low/medium native, eller 100FPS i Ultra med 90-100% bibehållen kvalité med DLSS.
Bägge ger samma prestanda, men DLSS-alternativet lär se mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det förstår jag också.. men varför ha grafiken på ultra och dlss på t.ex? Ser ingen poäng med det alls. Räcker att bara sänka kvalitén

Man kan också använda en högre upplösning med DLSS än skärmens native som sen skalas ned för att få utmärkt AA.

Permalänk
Medlem

Så denna nya Scaling kan användas utan RTX och finns redan nu?

Edit: Imagescaling set per app är tydligen inte en grej. Utan bara global :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har jag missat nåt?
Hittar endast skärpan i bildskalning.
Eller aktiveras skalning automatiskt med skärpan?

Hur som helst så avinstalleras denna driver och backar till den förra.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om DLSS 2.3 kommer till rdr2 eller är det för gammalt spel?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd

Dyrt idag att få det senaste inom mjukvaran.. vore trevligt om te.x Maxwell och framåt skulle ta del av DLSS också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Dyrt idag att få det senaste inom mjukvaran.. vore trevligt om te.x Maxwell och framåt skulle ta del av DLSS också.

Tekniken baserar sig på tensor-kärnor, något som inte ens existerar på Maxwell så det blir nog svårt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Kladdpapper:

Någon som vet om DLSS 2.3 kommer till rdr2 eller är det för gammalt spel?

https://www.techpowerup.com/download/nvidia-dlss-dll/ <-- Du kan alltid ladda ner senaste DLSS versionen här och ersätta .dll filen i installationsmappen. Det finns ingen garanti för att en ny version fungerar, och definitivt inte att det är en uppgradering så gör en backup! Jag gjorde det med Death Stranding, där originalversionen hade galet mycket trailing --- se SweC artikel: https://www.sweclockers.com/test/32277-snabbtest-dlss-2-2-hem...

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Tekniken baserar sig på tensor-kärnor, något som inte ens existerar på Maxwell så det blir nog svårt.

Jo, jag misstänkte det var något låst till hårdvaran.. annars hade de nog inte kunnat håva in cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vad är poängen med DLSS egentligen? Jag personligen stänger av det då grafiken blir rätt så fult.

Använder AMD FSR och kan då köra med högre upplösning i VR!

Permalänk
Medlem

Hotfix driver 496.84

The hotfix addresses the following issues:

• [NVIDIA Image Scaling]: After performing a clean install or over install over version 496.49, NVIDIA Image Scaling resolutions do not appear in the game. [3434708]

https://international.download.nvidia.com/Windows/496.84hf/49...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är talaren en DLSS robot?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vad är poängen med DLSS egentligen? Jag personligen stänger av det då grafiken blir rätt så fult.

Fast vad har du då för inställningar? DLSS är ju ganska hyllat av de flesta så det låter konstigt att just du ska ha så mycket sämre än alla andra.

Själv ser jag knappt någon skillnad alls i ”quality mode” (eller motsvarande om det kallas något annat). Men jag fokuserar å andra sidan mest på spelandet istället för att stå stilla och leta efter fel.

Går man däremot till performance mode eller värre så kan jag köpa att vissa tycker kvaliteten blir alltför försämrad.

Skrivet av CreativeX:

Det förstår jag också.. men varför ha grafiken på ultra och dlss på t.ex? Ser ingen poäng med det alls. Räcker att bara sänka kvalitén

För att det ser bättre ut. Eller för att folk redan sänkt inställningarna och ändå vill ha fler fps. T.ex. om man kör AAA-spel på en 4K-skärm.

Skrivet av Prästost:

Jo, jag misstänkte det var något låst till hårdvaran.. annars hade de nog inte kunnat håva in cash.

Vad tycker du de ska göra? Komma hem till dig och löda fast några extra kärnor på ditt nuvarande kort? Lägga tusentals timmar på att göra en dassig mjukvarulösning på gamla kort som ingen kommer gilla?

Tekniken går framåt, inte mycket man kan göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast vad har du då för inställningar? DLSS är ju ganska hyllat av de flesta så det låter konstigt att just du ska ha så mycket sämre än alla andra.

Själv ser jag knappt någon skillnad alls i ”quality mode” (eller motsvarande om det kallas något annat). Men jag fokuserar å andra sidan mest på spelandet istället för att stå stilla och leta efter fel.

Går man däremot till performance mode eller värre så kan jag köpa att vissa tycker kvaliteten blir alltför försämrad.

För att det ser bättre ut. Eller för att folk redan sänkt inställningarna och ändå vill ha fler fps. T.ex. om man kör AAA-spel på en 4K-skärm.

Vad tycker du de ska göra? Komma hem till dig och löda fast några extra kärnor på ditt nuvarande kort? Lägga tusentals timmar på att göra en dassig mjukvarulösning på gamla kort som ingen kommer gilla?

Tekniken går framåt, inte mycket man kan göra åt det.

fast man ser märkbar skillnad i t.ex kantutjämning när man har DLSS på. Man ser tydligt att kanter är mjukare, och fulare än vanligt. Ingen skärpa i det alls. Jag kör på 1440p skärm och ser tydlig förändring när jag kör t.ex Cyberpunk. Hela världen blir "mjukare" sämre overall kvalite när det gäller skärpa.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hotfix driver 496.84

The hotfix addresses the following issues:

• [NVIDIA Image Scaling]: After performing a clean install or over install over version 496.49, NVIDIA Image Scaling resolutions do not appear in the game. [3434708]

https://international.download.nvidia.com/Windows/496.84hf/49...

https://www.rockpapershotgun.com/nvidia-image-scaling-upscali...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Vad tycker du de ska göra? Komma hem till dig och löda fast några extra kärnor på ditt nuvarande kort? Lägga tusentals timmar på att göra en dassig mjukvarulösning på gamla kort som ingen kommer gilla?

Tekniken går framåt, inte mycket man kan göra åt det.

Varför inte? Har inte typ 90% på steam kort från 2016 eller nåt?

1-5% kör med RTX 3xxx-serien..

Så egentligen är väl de äldre korten mer omtyckta?