Permalänk
Skrivet av anon333222:

Då ser du till att köra deras LF Global Indexnära. 1,14% är bra. 0,20% i avgift. Men bra förhandlat!

Tack för tips.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Kan man pressa räntan om man går ihop med någon inom familjen och söker lån samtidigt ? Både jag och brosans lån löper ut i början av nästa tillsammans skulle vi komma upp på nästan 10 miljoner i lån och < 50% belåning borde väl vara värt något tycker man.

Har 1.15% idag och brosan 1.25%

Nja, möjligen kan de tycka att det är positivt om de får in en ytterligare kund, men är högst tveksam till att de är intresserade av att ge ett gemensamt lån eftersom det rör sig om två olika säkerheter (två olika bostäder) och två olika personer. Detta gör det bara mer krångligt för dem.

Skrivet av ingulf:

On topic: Fått 1,05 rörlig ränta på bolån kring 5 milj, ca 70% belåningsgrad.

Var fick du detta erbjudande?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Har sedan 18 mån tillbaks 2,65 milj på 1.07%, allt bundet 3 år. Swedbank, 73% belåning på 2 pers.

Apropå att jag önskar låsa för längre tid redan nu är att det är bara 18 mån kvar och jag ser inte hur räntan skulle kunna sjunka ännu lägre. Vill binda så länge som möjligt till så lågt som möjligt. 5 år på 1.4% hade vart ok. Efter ränteavdraget är det bara 1% ändå, vs 0.8 som idag. Försumbar skillnad för förlängd trygghet.

Vet någon om det går att uppdatera värdet på bostaden redan nu? Vad jag läst mig till ska det gå 5 år innan man har lov att göra så. Vore fint om det gick att snabba på, belåningsgraden hade gått ner avsevärt och eventuellt kan ränteerbjudanden bli än bättre. Värdeökningen är på 10%+ sedan köp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av first:

Har sedan 18 mån tillbaks 2,65 milj på 1.07%, allt bundet 3 år. Swedbank, 73% belåning på 2 pers.

Apropå att jag önskar låsa för längre tid redan nu är att det är bara 18 mån kvar och jag ser inte hur räntan skulle kunna sjunka ännu lägre. Vill binda så länge som möjligt till så lågt som möjligt. 5 år på 1.4% hade vart ok. Efter ränteavdraget är det bara 1% ändå, vs 0.8 som idag. Försumbar skillnad för förlängd trygghet.

Vet någon om det går att uppdatera värdet på bostaden redan nu? Vad jag läst mig till ska det gå 5 år innan man har lov att göra så. Vore fint om det gick att snabba på, belåningsgraden hade gått ner avsevärt och eventuellt kan ränteerbjudanden bli än bättre. Värdeökningen är på 10%+ sedan köp.

Du får värdera om hur ofta du till, men det är bara var 5:e år det kommer påverka amorteringsunderlaget. Om du har gjort några ombyggnationer som väsentligt höjer värdet på fastigheten så kan du värdera om och skippa 5års regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Var fick du detta erbjudande?

Länsförsäkringar, helkund osv sedan innan. Var inte ens förhandlat utan vad som erbjöds vid uppläggning av lån. Tanken var som sagt att binda upp via annan bank relativt snart, men har redan hunnit hända lite med räntorna.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av blunden:

Nja, möjligen kan de tycka att det är positivt om de får in en ytterligare kund, men är högst tveksam till att de är intresserade av att ge ett gemensamt lån eftersom det rör sig om två olika säkerheter (två olika bostäder) och två olika personer. Detta gör det bara mer krångligt för dem.

Var fick du detta erbjudande?

Tanken var inte att försöka få ett lån utan fortfarande två separata kunder men du får två nya helkunder. Får väl kontakta ingulfs bank

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Länsförsäkringar, helkund osv sedan innan. Var inte ens förhandlat utan vad som erbjöds vid uppläggning av lån. Tanken var som sagt att binda upp via annan bank relativt snart, men har redan hunnit hända lite med räntorna.

Ok, jag förstår.

Skrivet av raGGGe:

Tanken var inte att försöka få ett lån utan fortfarande två separata kunder men du får två nya helkunder. Får väl kontakta ingulfs bank

Ja, om man lägger fram det så kan det eventuellt ha en positiv påverkan. Skadar inte att försöka.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Köpt en bostad med min flickvän för 2.2 och vi tänker lägga 30% kontantinsats, har för närvarande tittat på lån från SBAB, Nordea, LF och Danskebank där Danskebank leder med 1,17%(3år) ränta för SACO/TCO medlemmar, vilket jag är.

Var på personligt möte med en bankman på LF idag och den bästa räntan han kunde ge oss på 3 år var 1,56%, alt 1,25% på 2år, vilket fick mig att vilja avsluta mötet ganska omgående.

Kruxet är att hon skall studera, men jag tjänar ganska bra-(>40kkr) så vad är egentligen den lägsta räntan vi skulle kunna förvänta oss?
Hade vi haft 10% till så hade vi nog vänt oss till t.ex. hypoteket alt. stabelo, men nu har vi ej råd att lägga mer än 30% i kontantinsats.

Uppdatering på denna.

Har nu ett erbjudande på 1.15 från ICA-banken på tre år, lutar åt det om vi ej får bättre erbjudande utav SEB på torsdag

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, gällande amorteringskravet. Mer specifikt det extra amorteringskravet på 1 procentenhet om ens lånebelopp överstiger 4,5 årsinkomst.

Ponera att jag lånar 4,6 gånger min årsinkomst: När slipper jag den ytterligare 1%-enheten? Gäller det under hela tiden tills "amorteringsgrundande lånebelopp" får uppdateras, eller är det så fort jag har amorterat av 0,1 av årsinkomsten som den stryks?

En annan knorr på vad jag antar är samma problem, men ändå intressant: Jag står i begrepp att byta tjänst på bolaget jag är på. Vad händer om jag lånar på 4,6 gånger vår årsinkomst, men efter bytt tjänst så kommer det vara 4,4 gånger vår årsinkomst? Tappas det utökade amorteringskravet då, eller ska det fortfarande pyntas in 1 procentenhet extra i flera år till?

Tack så länge!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zyberzero:

Jag har en fråga, gällande amorteringskravet. Mer specifikt det extra amorteringskravet på 1 procentenhet om ens lånebelopp överstiger 4,5 årsinkomst.

Ponera att jag lånar 4,6 gånger min årsinkomst: När slipper jag den ytterligare 1%-enheten? Gäller det under hela tiden tills "amorteringsgrundande lånebelopp" får uppdateras, eller är det så fort jag har amorterat av 0,1 av årsinkomsten som den stryks?

En annan knorr på vad jag antar är samma problem, men ändå intressant: Jag står i begrepp att byta tjänst på bolaget jag är på. Vad händer om jag lånar på 4,6 gånger vår årsinkomst, men efter bytt tjänst så kommer det vara 4,4 gånger vår årsinkomst? Tappas det utökade amorteringskravet då, eller ska det fortfarande pyntas in 1 procentenhet extra i flera år till?

Tack så länge!

4,6 > 4,5 alltså ska du amortera den extra procenten.
Jag vet inte när man kan omvärdera amorteringstakten men gissningsvis är det först när din taxerad inkomst från skatteverket ställt mot lånebeloppet är mindre än 4,5 gånger årslön.

Säkert någon i branschen som kan svara på det sista, när man kan slippa den extra procenten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur räknas om vilket inkomst man har? Den deklarerade eller går banken på ens månadslön?

Har fått barn så det närmaste 1,5 året kommer en av oss vara föräldraledig men vi funderar på att köpa hus så småningom. Men går banken på vad vi har i månadslön x4,5 årsinkomst eller på vad vi tar ut så blir det väldigt olika om vad vi kan låna.

Dvs är det ens lönt att börja kolla så länge vi kommer vara föräldralediga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjögren:

Hur räknas om vilket inkomst man har? Den deklarerade eller går banken på ens månadslön?

Har fått barn så det närmaste 1,5 året kommer en av oss vara föräldraledig men vi funderar på att köpa hus så småningom. Men går banken på vad vi har i månadslön x4,5 årsinkomst eller på vad vi tar ut så blir det väldigt olika om vad vi kan låna.

Dvs är det ens lönt att börja kolla så länge vi kommer vara föräldralediga.

För SBAB gäller:

"Om du är föräldraledig eller arbetar deltid för att ta hand om ditt barn kan vi räkna på din fasta ordinarie grundlön som står i ditt anställningsavtal. I vissa fall kan du behöva komplettera din ansökan och styrka med anställningsavtalet att du har en heltidstjänst att återgå till efter föräldraledigheten."
https://www.sbab.se/1/privat/kundservice/service/ansoka_om_bolan/sa_gor_du_en_bolaneansokan/fragor/2019-02-28_vilken_manadsinkomst_och_anstallningsform_ska_jag_ange.html

4,5 x årsinkomsten gäller förresten för det höjda amorteringskravet och inte bolånetaket (85% av bostadens värde som max i lån).

Permalänk
Skrivet av Sjögren:

Hur räknas om vilket inkomst man har? Den deklarerade eller går banken på ens månadslön?

Har fått barn så det närmaste 1,5 året kommer en av oss vara föräldraledig men vi funderar på att köpa hus så småningom. Men går banken på vad vi har i månadslön x4,5 årsinkomst eller på vad vi tar ut så blir det väldigt olika om vad vi kan låna.

Dvs är det ens lönt att börja kolla så länge vi kommer vara föräldralediga.

För mig kollade bankerna vad jag tjänade brutto per månad och även vad jag hade tjänat totalt 2020. Hade dom gått på vad jag har i månadslön hade jag aldrig fått något lån.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kanske inte en fråga direkt mot bolån men är väl ganska relaterat.

Jag har ju varit på visning av en lägenhet och funderar på att lägga bud. Säg att jag vinner budgivningen.

Är det då vanligt att man får se lägenheten igen och göra en mer nogrann kontroll av ventilation och golvbrunn etc. Eller är visningen ens enda chans att hitta brister enligt undersökningsplikten?

Det är ju ganska hetsigt på visningarna tänker jag och man kanske inte börjar gräva i golvbrunnen etc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Kanske inte en fråga direkt mot bolån men är väl ganska relaterat.

Jag har ju varit på visning av en lägenhet och funderar på att lägga bud. Säg att jag vinner budgivningen.

Är det då vanligt att man får se lägenheten igen och göra en mer nogrann kontroll av ventilation och golvbrunn etc. Eller är visningen ens enda chans att hitta brister enligt undersökningsplikten?

Det är ju ganska hetsigt på visningarna tänker jag och man kanske inte börjar gräva i golvbrunnen etc

Visningen är din chans. Bry dig inte om alla andra som är ignoranta. Börja gräv, kolla eluttag, fråga om att få kolla bakom stora tavlor efter hål i väggen, lyft på mattor efter fult golv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag har en fråga, gällande amorteringskravet. Mer specifikt det extra amorteringskravet på 1 procentenhet om ens lånebelopp överstiger 4,5 årsinkomst.

Ponera att jag lånar 4,6 gånger min årsinkomst: När slipper jag den ytterligare 1%-enheten? Gäller det under hela tiden tills "amorteringsgrundande lånebelopp" får uppdateras, eller är det så fort jag har amorterat av 0,1 av årsinkomsten som den stryks?

En annan knorr på vad jag antar är samma problem, men ändå intressant: Jag står i begrepp att byta tjänst på bolaget jag är på. Vad händer om jag lånar på 4,6 gånger vår årsinkomst, men efter bytt tjänst så kommer det vara 4,4 gånger vår årsinkomst? Tappas det utökade amorteringskravet då, eller ska det fortfarande pyntas in 1 procentenhet extra i flera år till?

Tack så länge!

Jag lånade över 4,5 årsinkomst, men fick lönehöjning ganska direkt efter låneperioden påbörjades. Det var bara att ansöka om att amortera mindre och skicka in intyg om den nya lönen, så justerades amorteringen månaden efter. Detta är med skandiabanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kanske inte en fråga direkt mot bolån men är väl ganska relaterat.

Jag har ju varit på visning av en lägenhet och funderar på att lägga bud. Säg att jag vinner budgivningen.

Är det då vanligt att man får se lägenheten igen och göra en mer noggrann kontroll av ventilation och golvbrunn etc. Eller är visningen ens enda chans att hitta brister enligt undersökningsplikten?

Det är ju ganska hetsigt på visningarna tänker jag och man kanske inte börjar gräva i golvbrunnen etc

Det kan vara olika i olika delar av landet, men i Stockholm går i alla fall lägenhetsaffärerna väldigt fort. Det finns så många spekulanter på varje lägenhet att en säljare lätt kan välja bort någon som ska hålla och och vara "jobbig" med extra kontroller etc. Säljaren (med mäklaren viskande i örat som vill få en ledig helg) vill ha nån som kan skriva kontrakt direkt! Ofta bryr de sig inte ens om att se vilka som kan tänkas dyka upp på de öppna inbokade visningarna, utan säljer till någon som fått en förhandsvisning och lagt ett dolt bud.

Men det finns ytterst få regler eller praxis kring knappt nåt med budgivningar är min uppfattning, så det går inte att svara ja eller nej på din fråga. Indikerar du till säljaren att du är redo att lägga en summa som de kommer bli riktigt nöjda med kan de mycket möjligt gå med på att du får inspektera saker extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kanske inte en fråga direkt mot bolån men är väl ganska relaterat.

Jag har ju varit på visning av en lägenhet och funderar på att lägga bud. Säg att jag vinner budgivningen.

Är det då vanligt att man får se lägenheten igen och göra en mer nogrann kontroll av ventilation och golvbrunn etc. Eller är visningen ens enda chans att hitta brister enligt undersökningsplikten?

Det är ju ganska hetsigt på visningarna tänker jag och man kanske inte börjar gräva i golvbrunnen etc

Det är visningen som är din chans, skulle säga att det är väldigt ovanligt att få in någon sorts besiktningsklausul.

Ventilationen, kolla på föreningens hemsida om de har lagt upp en OVK som skall göras var 6:e år.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

En fråga om att tänka taktiskt inför omförhandlingen av bolån nästa höst.

Vi teckna ett 3årigt avtal på 0.99% för två år sen. Då pratade vår kontaktperson där mycket om att de hade fonder och att vi kunde sätta upp månadssparande och fondkonto mm där. Vi var väl måttligt intresserade då vi har fonder och aktier på Avanza redan då de har mycket lägre avgifter än banken. Efter det kom det påminnelser lite då och då om att de gärna bokade in ett möte för månadssparande mm som vi helt enkelt ignorera då det inte funnits med som något villkor i avtalet för bolån.

Nu har vår kontaktperson slutat och vi har fått en ny som skickade ut ett lite mer "aggressivt" brev som förklarade att det var mycket osannolikt att de kunde erbjuda samma förmånliga ränta vid omförhandlingen om ett år, ifall vi inte tecknade upp oss för fler tjänster där. Sambon fick kalla fötter och tycker vi ska boka in ett möte där direkt då 10-20 punkter lägre ränta är värt lite högre avgifter på delar av sparkapitalet men jag anser att det känns dumt att gå med på deras förslag nu och kasta bort esset vi har på hand nu. Att det är något vi borde spara till förhandlingen om ett år?

Så vad tror ni, tänker jag eller sambon rätt i denna situation?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

En fråga om att tänka taktiskt inför omförhandlingen av bolån nästa höst.

Vi teckna ett 3årigt avtal på 0.99% för två år sen. Då pratade vår kontaktperson där mycket om att de hade fonder och att vi kunde sätta upp månadssparande och fondkonto mm där. Vi var väl måttligt intresserade då vi har fonder och aktier på Avanza redan då de har mycket lägre avgifter än banken. Efter det kom det påminnelser lite då och då om att de gärna bokade in ett möte för månadssparande mm som vi helt enkelt ignorera då det inte funnits med som något villkor i avtalet för bolån.

Nu har vår kontaktperson slutat och vi har fått en ny som skickade ut ett lite mer "aggressivt" brev som förklarade att det var mycket osannolikt att de kunde erbjuda samma förmånliga ränta vid omförhandlingen om ett år, ifall vi inte tecknade upp oss för fler tjänster där. Sambon fick kalla fötter och tycker vi ska boka in ett möte där direkt då 10-20 punkter lägre ränta är värt lite högre avgifter på delar av sparkapitalet men jag anser att det känns dumt att gå med på deras förslag nu och kasta bort esset vi har på hand nu. Att det är något vi borde spara till förhandlingen om ett år?

Så vad tror ni, tänker jag eller sambon rätt i denna situation?

Varför skulle det vara bra att börja betala extra ett år i förskott?
Sitt ni med ert billiga sparande tills det är dags att omförhandla, innan dess kan banken ändå inte ändra något.
När det är dags att omförhandla så har även ni möjlighet att byta bank till någon som kanske faktiskt är bättre. Dumt att sitta med ett dyrt sparande då i onödan.

TLDR:
Sitt still på röven!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Band vårt lån ett år till 1.15% hos Nordea häromdagen. Ungefär 82% belåningsgrad baserat på vad vi betalade för lägenheten för ~1.5 år sedan. Hade egentligen ingen ork att byta bank om det hade visat sig att de inte kunnat förbättra räntan nämnvärt. Så vi är väldigt nöjda med den nya räntan jämfört med den rörliga vi hade tidigare som låg på 1.49%.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

En fråga om att tänka taktiskt inför omförhandlingen av bolån nästa höst.

Vi teckna ett 3årigt avtal på 0.99% för två år sen. Då pratade vår kontaktperson där mycket om att de hade fonder och att vi kunde sätta upp månadssparande och fondkonto mm där. Vi var väl måttligt intresserade då vi har fonder och aktier på Avanza redan då de har mycket lägre avgifter än banken. Efter det kom det påminnelser lite då och då om att de gärna bokade in ett möte för månadssparande mm som vi helt enkelt ignorera då det inte funnits med som något villkor i avtalet för bolån.

Nu har vår kontaktperson slutat och vi har fått en ny som skickade ut ett lite mer "aggressivt" brev som förklarade att det var mycket osannolikt att de kunde erbjuda samma förmånliga ränta vid omförhandlingen om ett år, ifall vi inte tecknade upp oss för fler tjänster där. Sambon fick kalla fötter och tycker vi ska boka in ett möte där direkt då 10-20 punkter lägre ränta är värt lite högre avgifter på delar av sparkapitalet men jag anser att det känns dumt att gå med på deras förslag nu och kasta bort esset vi har på hand nu. Att det är något vi borde spara till förhandlingen om ett år?

Så vad tror ni, tänker jag eller sambon rätt i denna situation?

Du tänker rätt.

Avgifter på sparandet är SÅ mycket viktigare än några räntepunkter hit och dit. Så länge ni inte har typ 5 MSEK+ i lån då... Med det sagt är det nog mycket riktigt osannolikt att ni kommer kunna binda en längre tid på 0,99% vid omförhandling om ett år. Men det hänger mer på marknadsräntorna än bankens tillgång till ert sparkapital.

Se till att göra en ordentlig räntejakt typ nästa sommar och förbered er med erbjuanden inför omförhandling. Var beredda att vara otrogna mot banken

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför skulle det vara bra att börja betala extra ett år i förskott?
Sitt ni med ert billiga sparande tills det är dags att omförhandla, innan dess kan banken ändå inte ändra något.
När det är dags att omförhandla så har även ni möjlighet att byta bank till någon som kanske faktiskt är bättre. Dumt att sitta med ett dyrt sparande då i onödan.

TLDR:
Sitt still på röven!

Skrivet av Sisyfos:

Du tänker rätt.

Avgifter på sparandet är SÅ mycket viktigare än några räntepunkter hit och dit. Så länge ni inte har typ 5 MSEK+ i lån då... Med det sagt är det nog mycket riktigt osannolikt att ni kommer kunna binda en längre tid på 0,99% vid omförhandling om ett år. Men det hänger mer på marknadsräntorna än bankens tillgång till ert sparkapital.

Se till att göra en ordentlig räntejakt typ nästa sommar och förbered er med erbjuanden inför omförhandling. Var beredda att vara otrogna mot banken

Låter som ni är på min sida här!
Hennes resonemang var att banken skulle gilla oss för att vi var lojala, jag menar på att det är bara en dröm och inget de bryr sig om.
För att inte vara för exakt har vi väl runt 4 MSEK i lån så varje punkt rabatt på räntan är ju ändå 4k om året. Alltså inget det är intressant att flytta över våra portföljer för, men vill de att man drar igång ett månadsspar där så kan det vara värt att gå med på så länge de inte vill ha för stor del av kakan. De erbjöd oss trots allt 0.18% bättre än näst bästa när vi teckna för 2 år sen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Låter som ni är på min sida här!
Hennes resonemang var att banken skulle gilla oss för att vi var lojala, jag menar på att det är bara en dröm och inget de bryr sig om.
För att inte vara för exakt har vi väl runt 4 MSEK i lån så varje punkt rabatt på räntan är ju ändå 4k om året. Alltså inget det är intressant att flytta över våra portföljer för, men vill de att man drar igång ett månadsspar där så kan det vara värt att gå med på så länge de inte vill ha för stor del av kakan. De erbjöd oss trots allt 0.18% bättre än näst bästa när vi teckna för 2 år sen.

Kan lova att er bankman har absolut noll lojalitet mot er oavsett vad ni gör. Att de har gett bättre tidigare betyder helt skvatt i nästa förhandling. Det handlar inte om att vara kompisar utan att göra ett ekonomiskt smart beslut.

Va redo att vara otrogen mot banken och byta om du inte får någon vettig deal vid omförhandling, innan dess bör du inte röra något. Men det förstod du såklart redan!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lanbonden:

Låter som ni är på min sida här!
Hennes resonemang var att banken skulle gilla oss för att vi var lojala, jag menar på att det är bara en dröm och inget de bryr sig om.
För att inte vara för exakt har vi väl runt 4 MSEK i lån så varje punkt rabatt på räntan är ju ändå 4k om året. Alltså inget det är intressant att flytta över våra portföljer för, men vill de att man drar igång ett månadsspar där så kan det vara värt att gå med på så länge de inte vill ha för stor del av kakan. De erbjöd oss trots allt 0.18% bättre än näst bästa när vi teckna för 2 år sen.

Hmmm, OK.

Ja om de bara kräver ett nytt månadsspar skulle jag kanske gå med på det om ni får behålla räntesatsen i 3 år till när det väl är dags. 0,99% är ganska oslagbart om belåningsgraden är 70-85%. Men jag skulle inte flytta något sparkapital ens med den lånestorleken.

Lojalitet var säkert en faktor på hedenhös tid när man var tjenis med en personlig bankman man träffade ansikte mot ansikte på regelbunden basis. Nu är det inte en faktor över huvud taget, det kan jag lova dig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Vi håller på att lägga om lånen och har blivit erbjudna 1,39% rörlig ränta (3mån) från Swedbank på 4,4Mkr, ca 50% belåningsgrad. Vi är 32 och 33 år gamla, båda fast anställda och hushållets totala inkomst är 74000/mån. Det känns som en väldigt hög ränta om man jämför med övriga i den här tråden, eller vad tycker ni? Det är ett lite komplicerat case som vi håller på att förhandla om och Swedbank har varit inblandade ifrån början så hade varit skönt att ro hem detta med dem. Är det en bra deal eller finns det nån chans att vi kan hamna runt 1%-nivån om man förhandlar? Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

Hejsan,

Vi håller på att lägga om lånen och har blivit erbjudna 1,39% rörlig ränta (3mån) från Swedbank på 4,4Mkr, ca 50% belåningsgrad. Vi är 32 och 33 år gamla, båda fast anställda och hushållets totala inkomst är 74000/mån. Det känns som en väldigt hög ränta om man jämför med övriga i den här tråden, eller vad tycker ni? Det är ett lite komplicerat case som vi håller på att förhandla om och Swedbank har varit inblandade ifrån början så hade varit skönt att ro hem detta med dem. Är det en bra deal eller finns det nån chans att vi kan hamna runt 1%-nivån om man förhandlar? Stort tack!

Gå till stabelo istället. Eller åtminstone säg att ni fått 1,14% på annat håll, då det är vad ni kommer få hos stabelo.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

Hejsan,

Vi håller på att lägga om lånen och har blivit erbjudna 1,39% rörlig ränta (3mån) från Swedbank på 4,4Mkr, ca 50% belåningsgrad. Vi är 32 och 33 år gamla, båda fast anställda och hushållets totala inkomst är 74000/mån. Det känns som en väldigt hög ränta om man jämför med övriga i den här tråden, eller vad tycker ni? Det är ett lite komplicerat case som vi håller på att förhandla om och Swedbank har varit inblandade ifrån början så hade varit skönt att ro hem detta med dem. Är det en bra deal eller finns det nån chans att vi kan hamna runt 1%-nivån om man förhandlar? Stort tack!

Ni bör kunna få 1.03% via avanzas bolån? Så länge man är under 60%, det är vad jag själv är inriktad på när vi kommer ner till 60% gränsen 😌💸💸💸

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

Hejsan,

Vi håller på att lägga om lånen och har blivit erbjudna 1,39% rörlig ränta (3mån) från Swedbank på 4,4Mkr, ca 50% belåningsgrad. Vi är 32 och 33 år gamla, båda fast anställda och hushållets totala inkomst är 74000/mån. Det känns som en väldigt hög ränta om man jämför med övriga i den här tråden, eller vad tycker ni? Det är ett lite komplicerat case som vi håller på att förhandla om och Swedbank har varit inblandade ifrån början så hade varit skönt att ro hem detta med dem. Är det en bra deal eller finns det nån chans att vi kan hamna runt 1%-nivån om man förhandlar? Stort tack!

Inte en bra deal, men beroende på vad era komplicerande faktorer handar om kanske det ändå är enklast att ro hem det där, sen sitta och klura på ett byte framöver istället. För sinnesron skull.
Att ta erbjudandet, sedan begära ut amorteringsunderlag, kan ev ge andra öppningar är vad de kan erbjuda direkt nu kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

Hejsan,

Vi håller på att lägga om lånen och har blivit erbjudna 1,39% rörlig ränta (3mån) från Swedbank på 4,4Mkr, ca 50% belåningsgrad. Vi är 32 och 33 år gamla, båda fast anställda och hushållets totala inkomst är 74000/mån. Det känns som en väldigt hög ränta om man jämför med övriga i den här tråden, eller vad tycker ni? Det är ett lite komplicerat case som vi håller på att förhandla om och Swedbank har varit inblandade ifrån början så hade varit skönt att ro hem detta med dem. Är det en bra deal eller finns det nån chans att vi kan hamna runt 1%-nivån om man förhandlar? Stort tack!

Swedbank verkar bestämt sig för att de inte vill ha bra kunder längre, jag blev erbjuden liknande, 2,4 mille i lån, under 50% belåning.
De får en chans till i veckan när jag begär ut amorteringsunderlaget, sen byter jag bank.
Måste var något väldigt komplicerat om man ska ge dem 0,2-0,4% mer än konkurrenterna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."