Core i9-12900K och i5-12600K "Alder Lake" i överklockat läge

Permalänk
Medlem

Får säga att 12600k faktiskt överklockar bättre än förväntat men 100w ökning skojar man inte bort. Då tar jag hellre de 2300:- man behöver lägga på kylning och sparar lite pengar samt tar en 12700k
Skulle vara intressant att se vad man kan komma upp i för överklockning på 12660k men ändå ligga när org spänningen.

Sen är även jag en av dem som saknar hur man kunde överklocka förr men detta är nog vad vi får vänja oss vid framöver, eller i varje fall så länge AMD/Intel fortsätter skala prestandan mellan sina modeller med antalet kärnor/SMT och bara några få 100mhz i skillnad i max frekevenser. F

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se effektmätning vid spel också, och inte bara vid cinebench/hårdtest vid alla kärnor. Jag vill påstå att en stor majoritet av användare ändå bara game:ar primärt på sin rigg.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det är positivt att cpu/gpu är så pass pressade från fabrik.
Lär ju knappast vara många promille som överklockar. Så det gagnar fler personer/datorer.

Offtopic: Själv är jag nog mer intresserad av 12700k.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tycker faktiskt det är positivt att cpu/gpu är så pass pressade från fabrik.
Lär ju knappast vara många promille som överklockar. Så det gagnar fler personer/datorer.

Offtopic: Själv är jag nog mer intresserad av 12700k.

Så länge det inte blir en anledning att ta bort möjligheten att överklocka så är jag helt OK med att man får bra pretanda ur kartong, men skulle tillverkarna se det som ett incitament att låsa ner systemen så blir jag väldigt besviken, så det finns ju en poäng i att håkka det levande och påminna folk om att man kan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

370 watt let's go, snart kommer intel baserade wåfflejärn

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

370 watt let's go, snart kommer intel baserade wåfflejärn

Varför inte bara fylla en CPU-pot med olja istället för LN2 och fritera sina egna Intel-chip direkt vid datorn

Permalänk
Datavetare

Noterbart och lite märkligt hur väldigt mycket lägsta FPS ökar för 12600K i överklockat läge. I 1920x1080 BFV är lägsta-FPS hos 12600K 30 % (!) högre än 5600X. Det är också 11 % högre än vad 12600K får i standardläget.

Tre frågor inställer sig för egen del

  • Om man bara överklockar Gracemont-kärnorna, påverkar det lägsta FPS och vad hamnar effekten på då?

  • Hur långt kan man komma om man lämnar Vcore oförändrad? Gör man det drar inte effekten iväg.

  • Av de 5 titlar som testades i ursprungsartikeln stack CS:GO ut som den enda titeln där 12600K presterande sämre relativt andra modeller. Hur ser det ut i överklockat läge? Frågan är intressant för att avgöra om det handlar om en CPU-cache fråga eller om det har med dynamisk boost att göra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja både processorer och grafikkort idag har definitivt bättre prestanda/watt än vid sina toppfrekvenser, och kan tänka mig att är det det man är ute efter så är det minst lika kul att leta den där perfekta balansen

Jag hittar oftast en "OK" OC ganska snabbt, men sen tar det ju veckor, månader och iband år innan det blir "klart", någon sänkning av timings då och då, finlir med någon ny spänning man läst på om som man inte visste vad den var till för eller hur den påverkar saker, etc etc. Det tar liksom aldrig riktigt slut, och när det gör det så är det ändå dags att köpa nytt och börja på ny kula igen. Jag älskar det

Jag är inte så intresserad av så kallade "glory runs". Visst kan det vara kul att testa ibland, men den riktiga stoltheten och självkänslan infinner sig när man ser att man själv sitter med stabila intrimmade inställningar som klår andras glory runs. Det är häftigt

Roligt att läsa!
Det är ju så man blir lite sugen på att börja överklocka igen

Hur mycket har du fått ur ditt nuvarande system jämfört med stock?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Roligt att läsa!
Det är ju så man blir lite sugen på att börja överklocka igen

Hur mycket har du fått ur ditt nuvarande system jämfört med stock?

Har en 3900X. Jag får ut som best 4775Mhz single core och 4400Mhz all core vad det ger i faktisk prestanda beror på vilket program man kör. I CB20 är single core mellan 530-540, och multicore mellan 7550 och 7600. Geekbench har jag inte I huvudet nu men kan kolla nästa gång jag sätter mig vid datorn. Tempen går sällan över 75c ens på sommaren. Kör med 280mm AIO i fronten på insug i push pull och kryonsut som kylpasta. Sant otaliga timmars pillande på olika spänningar för att optimera. Strömförbrukningen kan i CB gå upp till 180W om det är varmt i runnet men såhär års ligger den i CB mellan 165-170W. Så har man tid behöver inte överklockning betyda en asvarm dator som behöver eget kärnkraftverk för att drivas

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att köpa i9 istället för i7 om man bara spelar, tex Valorant? Vill inte betala för en i9a om jag ändå inte kommer få ut så mycket av det.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag kör min i 5.4ghz all core och 4200mhz på efficiency cores.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Finns det någon anledning att köpa i9 istället för i7 om man bara spelar, tex Valorant? Vill inte betala för en i9a om jag ändå inte kommer få ut så mycket av det.

i9an har ju 5MB större l3$, vilket gör det till en enligt mig en bättre cpu CS:Go och liknande e-sports titlar, annars å räcker ju en i7a å tom en i5a jue.

sen är jag nog mer intresserad av att se hur högt man kan klocka minnena, än just kärnorna på cpun.

just nu är jag fast på 3200mt/s med min 12700k på ett msi z690 pro-a och 3200cl14 b-die som jag drog upp i lätthet till 4400cl17 med en 10700kf/msi z490 gaming edge wifi.

vill gärna nå den enligt mig magiska gränsen 4000mt/s gear 1 med ddr4 stickorna.

p-core / e-core test.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Buildzoid gillar tydligen inte E(rror)-cores vid överklockning iaf:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

i9an har ju 5MB större l3$, vilket gör det till en enligt mig en bättre cpu CS:Go och liknande e-sports titlar, annars å räcker ju en i7a å tom en i5a jue.

sen är jag nog mer intresserad av att se hur högt man kan klocka minnena, än just kärnorna på cpun.

just nu är jag fast på 3200mt/s med min 12700k på ett msi z690 pro-a och 3200cl14 b-die som jag drog upp i lätthet till 4400cl17 med en 10700kf/msi z490 gaming edge wifi.

vill gärna nå den enligt mig magiska gränsen 4000mt/s gear 1 med ddr4 stickorna.

p-core / e-core test.

https://www.youtube.com/watch?v=YBLZtuJbISg&list=LL&index=5&t...

Varför gör det i9an bättre till CS:go? Får man mer fps eller vad? Kan ingenting om vad 5MB och I3$ gör

Kanske ska tillägga att jag inte är så inne på att överklocka.

Permalänk
Medlem

Satan i gatan, +100W på 12600K. Det är ju mer än en stock 5600X i ökat effektuttag Blir intressant att se hur bra AMD:s "refresh" av Zen 3 blir, kan bli schysst konkurrens i början av nästa år då. Personligen skulle det sitta fint med en prispressad 5600XT (eller vad den nu kommer heta) till nuvarande plattform när det äntligen kommer gå att köpa grafikkort igen

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Varför gör det i9an bättre till CS:go? Får man mer fps eller vad? Kan ingenting om vad 5MB och I3$ gör

Kanske ska tillägga att jag inte är så inne på att överklocka.

zen3 har varit väldigt bra CS:go cpu för att den har 32 eller 64MB level 3 cache. CS:go är ett simplet spel som föredrar single core prestanda och att ha en stoooor cache är en fördel då cpun inte behöver komma åt ramet lika ofta.

man kan skämtsamt säga att cs:go typ får plats på level 3 cachen

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

zen3 har varit väldigt bra CS:go cpu för att den har 32 eller 64MB level 3 cache. CS:go är ett simplet spel som föredrar single core prestanda och att ha en stoooor cache är en fördel då cpun inte behöver komma åt ramet lika ofta.

man kan skämtsamt säga att cs:go typ får plats på level 3 cachen

Okej Är det lika med Valorant?

Permalänk
Medlem

mm e ungefär så med alla e-sport spel, dvs om man når de magiska super duper fpsen som man ex får i cs:go.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag kör min i 5.4ghz all core och 4200mhz på efficiency cores.

https://i.imgur.com/XCJXvuf.png

https://i.imgur.com/H1nKbEP.png

Väldigt fin prestanda på 1-8 cores!

Ingen aning om hur mycket du pillat eller strömförbrukning för den delen, här är en jämförelse med 5950x med endast PBO (240w), inga extra tweaks eller frekvensökningar utöver stock, ingen curve optimizer eller undervolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Väldigt fin prestanda på 1-8 cores!

Ingen aning om hur mycket du pillat eller strömförbrukning för den delen, här är en jämförelse med 5950x med endast PBO (240w), inga extra tweaks eller frekvensökningar utöver stock, ingen curve optimizer eller undervolt.

https://i.imgur.com/U9OPrRD.png

11700k presterar typ lika dant som 12gen i det testet upp till 8 trådar tror jag det var.

inte impad av 12gen i timespy eller 3dmarks cpu test.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hmm, vore intressant med en kurva som visar prestanda per watt / clock speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Varför gör det i9an bättre till CS:go? Får man mer fps eller vad? Kan ingenting om vad 5MB och I3$ gör

Kanske ska tillägga att jag inte är så inne på att överklocka.

Hittade denna benchmark på r/intel (reddit):

Cache betyder ofta mer än antal kärnor och frekvens hos en CPU för fps i spel. Dvs. 10mb extra L3$ hos 12900k jämfört med 12600k gör mer skillnad än de 2P+4E cores extra och den högre frekvensen hos 12900k för spelprestanda på Alder Lake.
Hardware Unboxed gjorde ett liknande test med 10th gen Intel för de som är intresserade:

Lite kul att observera är att skillnaden i spel mellan 10900k (10 cores, 20mb L3$) och 12600k (6+4 cores, 20mb L3$) är kring 7-8% i genomsnitt i 1080p med 12600k som vinnare. Så något förenklat skulle man kunna säga att spelprestandan med samma mängd L3$ ökat med kring 8% mellan 10th och 12th gen. Intel (detta tar dock inte med skillnader i klockfrekvens, pris eller effekt i beräkningen).

Permalänk
Avstängd

Tycker det är rätt skönt att slippa överklocka. Nu kollar jag mer om det går att undervolta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Noterbart och lite märkligt hur väldigt mycket lägsta FPS ökar för 12600K i överklockat läge. I 1920x1080 BFV är lägsta-FPS hos 12600K 30 % (!) högre än 5600X. Det är också 11 % högre än vad 12600K får i standardläget.

Tre frågor inställer sig för egen del

  • Om man bara överklockar Gracemont-kärnorna, påverkar det lägsta FPS och vad hamnar effekten på då?

  • Hur långt kan man komma om man lämnar Vcore oförändrad? Gör man det drar inte effekten iväg.

  • Av de 5 titlar som testades i ursprungsartikeln stack CS:GO ut som den enda titeln där 12600K presterande sämre relativt andra modeller. Hur ser det ut i överklockat läge? Frågan är intressant för att avgöra om det handlar om en CPU-cache fråga eller om det har med dynamisk boost att göra.

Det jag inte förstår är varför Sweclocker inte anlitar dig om "Expert" eller har du inte tid!? Jag tror att jag talar för alla Sweclockers när jag säger att du, Yoshman är den Sweclockern vars ord väger tyngst på hela Sweclockers när det gäller tekniska frågor, då inkluderar jag redaktionen..

Är det någon som inte håller med mig?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Noterbart och lite märkligt hur väldigt mycket lägsta FPS ökar för 12600K i överklockat läge. I 1920x1080 BFV är lägsta-FPS hos 12600K 30 % (!) högre än 5600X. Det är också 11 % högre än vad 12600K får i standardläget.

Tre frågor inställer sig för egen del

  • Om man bara överklockar Gracemont-kärnorna, påverkar det lägsta FPS och vad hamnar effekten på då?

  • Hur långt kan man komma om man lämnar Vcore oförändrad? Gör man det drar inte effekten iväg.

  • Av de 5 titlar som testades i ursprungsartikeln stack CS:GO ut som den enda titeln där 12600K presterande sämre relativt andra modeller. Hur ser det ut i överklockat läge? Frågan är intressant för att avgöra om det handlar om en CPU-cache fråga eller om det har med dynamisk boost att göra.

quote postid="19329072" userid="174297" name="Kenneth"]
Ska börja med överklockningen imorgon och får se hur jag lägger upp det, måste testa runt lite.
CSGO finns med i testsviten så det kommer med i överklockningen också
[/quote]
Ja det var länge sedan SweC såg det uppenbara även om man har hjälpt dem rejält på traven, kommer inte ödsla min energi här mer, tråkigt nog R.I.P Sweclockers

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Det jag inte förstår är varför Sweclocker inte anlitar dig om "Expert" eller har du inte tid!? Jag tror att jag talar för alla Sweclockers när jag säger att du, Yoshman är den Sweclockern vars ord väger tyngst på hela Sweclockers när det gäller tekniska frågor, då inkluderar jag redaktionen..

Är det någon som inte håller med mig?

Nej, vi håller med dig.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Intressant test! Jag tycker det känns som en Ryzen 5950x är mer intressant i förhållandet effekt/watt. Dock kan jag inte låta bli att bli sugen på att köpa en i9-12900K och bygga en herrejösses-i-satan-custom-loop

Det känns som att utvecklingen kommer gå mot effektsnåla ARM64-processorer eller liknande efter vad Apple gjort i den sektorn. Kanske är detta sista tillfället att få bygga något totalt overkill.
När jag köpte min sportbil för något år sedan så valde jag mellan pdk (dubbelkoppling "automat") och manuell låda. Lite med samma resonemang som ovan tog jag manuell för att kunna njuta av en skränig förbränningsmotor som man själv vevar i kuggarna på. Nästa gång jag byter bil är det med all sannolikhet el och en-växlat som gäller så det blir lite av gamla tidens svanesång nu

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tycker det är rätt skönt att slippa överklocka. Nu kollar jag mer om det går att undervolta.

Skönt? Slippa? Detta var liksom hela grejen med SweClockers när det begav sig. Man köpte exempelvis en C300A (lågbudget), "rätt moderkort" (BH6), klockade 50% out of the box och sedan hade man sparat en massa sköna slantar som man kastade in i ett bra grafikkort.
Efter detta följde kampen att nå C300A@500 och högre ...

Kanske svårt att förstå för många idag men resan mot målet var själva grejen. Att ha lyckats få sin Tualatin Celeron att fungera i sin moddade slocket på sitt väl slitna BX6 ver. 2.0 var liksom själva grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skönt? Slippa? Detta var liksom hela grejen med SweClockers när det begav sig. Man köpte exempelvis en C300A (lågbudget), "rätt moderkort" (BH6), klockade 50% out of the box och sedan hade man sparat en massa sköna slantar som man kastade in i ett bra grafikkort.
Efter detta följde kampen att nå C300A@500 och högre ...

Kanske svårt att förstå för många idag men resan mot målet var själva grejen. Att ha lyckats få sin Tualatin Celeron att fungera i sin moddade slocket på sitt väl slitna BX6 ver. 2.0 var liksom själva grejen.

Till ett MYCKET lägre pris dessutom!
Men Celeron 300A var förra årtusendet.
När desktopprocessorerna drog en liten, liten bråkdel av vad de gör idag.
Den tiden är förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skönt? Slippa? Detta var liksom hela grejen med SweClockers när det begav sig. Man köpte exempelvis en C300A (lågbudget), "rätt moderkort" (BH6), klockade 50% out of the box och sedan hade man sparat en massa sköna slantar som man kastade in i ett bra grafikkort.
Efter detta följde kampen att nå C300A@500 och högre ...

Kanske svårt att förstå för många idag men resan mot målet var själva grejen. Att ha lyckats få sin Tualatin Celeron att fungera i sin moddade slocket på sitt väl slitna BX6 ver. 2.0 var liksom själva grejen.

Skrivet av EntropyQ3:

Till ett MYCKET lägre pris dessutom!
Men Celeron 300A var förra årtusendet.
När desktopprocessorerna drog en liten, liten bråkdel av vad de gör idag.
Den tiden är förbi.

Ja men det går inte idag, du kan inte få en i5 att prestera bättre än en stock i9, om du inte går väldigt exotiskt

Skönt att slippa lägga ner dagar av tid som man kan lägga på att använda datorn istället

Men det är ju främst för att man passerat 30 och har familj antagligen, mer än att intresset försvunnit. Men när det inte ens går att få ut stor skillnad är det en trygghet att man slipper lägga tid på det, man förlorar inte så mycket