En amatör försöker lysa upp vardagen (Min resa inom ... ficklampor?!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Min gissning är att det inte är bara en "säkring" du tog bort!
Du tog troligen bort skyddskrets kortet googla 18650 protection board så ser du bilder o mer info.

Enda vore om du lödde bort en säkring från kretskortet och bytte ut den mot en kabelbit/lödtenn/etc och sen satte tillbaks skyddskretsen, men gissar på att detta inte hände?

Sen batteriet funkar som vanligt!
Ja o nej, batteriet ja, skyddsskretsen är ju borta så nej den funkar ju inte.

Så är detta ok heller inte? Dvs ingen skyddskrets.
Det beror på, en sak som du inte kommer ifrån är när batteriet används utan skyddskrets (som i stort sett bara finns på batteriet) så kan man ladda ur batteriet för mycket så att det tar skada heller i värsta fall dör (och då med liten risk för läckage/brand).

Är batteriet för urladdat men fortfarande ok (vilket är i stort sett omöjligt att veta) så kan det även vara svårt att ladda det igen då dom flesta laddare har skydd för att ladda för urladdade batterier.
Då risken för läckage/brand/explosion vid laddning av för urladdade batterier ökar markant.

Sen beror det även på laddaren och då dels som redan sagts om den tillåter laddning av för urladdade batterier, men även hur den avslutar laddningen.
Dvs har den egna skydd och bryter vid en viss volt heller förlitar den sig på att batteriets skyddskrets ska avbryta laddningen istället?
Är det en billigare laddare så är det stor risk för att den litar på skyddskretsen, och skulle då bara fortsätta att mata in ström med EXTREMT stor risk för brand/explosion.

Kan även vara svårt att ta reda på om laddaren använder sig av egen skyddskrets heller inte.
Men är det tex en pryl med usb port som används för laddning så är risken väldigt stor att det ej finns något mer skydd än batteriets egna.

Och hur vet man om man laddar ur batteriet för mycket?
I tex en ficklampa så är det svårt/omöjligt då batteriet troligen är alldeles för urladdat när ljuset börjar att mattas av.

Så säkert heller inte?
Svårt att sia om tyvärr, men skulle säga att om man använder en ficklampa sporadiskt och ser till att ladda batteriet med en laddare som kan hantera skyddslösa batterier ganska ofta, dvs ej låter batteriet tappa mer än tex 50% av laddningen.
Då är det ganska säkert så länge man ej glömmer att hålla batteriet laddat!

Det finns dock två fördelar med skyddslösa batterier.
1, Dom är oftas 1-2mm kortare och kan då få plats i vissa produkter bättre, var dock vanligare för x antal år sedan än nu att det behövdes.
2, I tex en ficklampa så bryts ej strömmen från full ljustyrka till noll på en halv millisekund.

Min rek är, köp ett nytt 18650 och kanske ha detta kvar i reserv då dom håller laddning ganska länge.

Blir ett nytt då, bara surt när man köpte ett så fint batteri med högre Ah. Och ja, det blev kortare, fick sätta en liten metallbit för att kompensera så att det faktiskt gick att tända lampan som vanligt igen.

På många batterier man köper så står det ju "skyddskrets ingår" - Som om det inte var självklart? Så det var väl det som fick mig att undra om det var en big deal eller inte.

Hur som helst, lite trist att säkringen gick, misstänker att fallet lyckades slå till batteriet så att det blev en liten gnista någonstans och säkringen gick... På vissa batterier kan man återställa säkringen genom att böja lite på den, men dock inte på mitt.

Permalänk
Snusfri

Min Wurkkos FC12 dök upp nu på förmiddagen, testade lite snabbt och det är bra trycka i den (och det i dagsljus).
Den ligger just nu på laddning och det skall bli intressant att testa den ikväll när mörkret fallit på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Blir ett nytt då, bara surt när man köpte ett så fint batteri med högre Ah. Och ja, det blev kortare, fick sätta en liten metallbit för att kompensera så att det faktiskt gick att tända lampan som vanligt igen.

På många batterier man köper så står det ju "skyddskrets ingår" - Som om det inte var självklart? Så det var väl det som fick mig att undra om det var en big deal eller inte.

Hur som helst, lite trist att säkringen gick, misstänker att fallet lyckades slå till batteriet så att det blev en liten gnista någonstans och säkringen gick... På vissa batterier kan man återställa säkringen genom att böja lite på den, men dock inte på mitt.

Säkring vet jag inte om det finns på skyddskretsen i en skyddad 18650 - däremot ofta en liten 3-benig övervakningskrets och 1 och ofta 2 MOS-trissor ytmonterat som öppnar och bryter strömmen mot batteriet på tunt kretskort och en spacer med total bygghöjd av ca 3 mm. När spänningen blir för låg eller för hög så stängs MOS-trissorna och strömmen bryts och också bryter om strömmen blir för hög (men brukar återställa sig när lasten tas bort igen). Nu kan kretskortet krossas och bli felfunktion efter tex. stöten av ett högt fall.

Själva cellen från respekterade tillverkare har också inbyggda skyddfunktion i form av venthål vid plus-polen så att de inte skall explodera om man får en termisk rusning (aka termitliknande brand i cellen), de flesta (dvs. inte fake-batterierna som också förekommer...) har en PTC-ring som bryter strömmen om cellen kortsluts från utsidan och det finns sprängbleck som bryter strömmen permanent om cellens interna tryck blir för hög, somliga har också separator vars porer smälter igen och blir slutna när temperaturen går över en viss nivå så att katod och anod inte längre har elektrolytisk kontakt och därmed inte längre kan avge ström.

Dessa räknas också som 'skyddskrets' eller 'skyddad batteri' i mindre nogräknade sammanhang men skyddar inte för överladdning och djupurladdning

LiIon-batteriet blir farligt om man åter laddar en djupurladdad batteri då det kan bildas tunna nålar av koppar (av utlöst koppar i elektrolyten vid djupurladdning) eller lithium (metallisk lithiumplätering på grafiten av överladdning) som så småningom sticker igenom separatorn in i motstående sida och om det blir > 180 grader C varmt när 'nålen' berör och kortsluter plus och minussidan så startar termitbranden där koboltdioxiden blir syreleverantören för elektrolyten och senare grafiten när det eldar upp

- Att det växer metallnålar som sedan sticker igenom separatorn och kortsluter batteriet efter ett antal år är välbekant fenomen för tex. NiCd-batterier... problemet är att den här nåltillväxten sker inte omedelbart under laddningen av den djupurladdade batteriet utan är en process som sakta fortlöper och kan orsaka brand av batteri i månader och kanske år efter djupurladdningsincididenten för att någon metallnål med tiden växt igenom separatorn och kortsluter - därav att aldrig ladda LiIon-batterier som en gång har varit under 1.5 Volts polspänning, helst inte ens om det har varit under 2 Volt (avser vilospänning, inte under last).

Sedan det med Ah-märkning av batteri... det fuskas hej vilt med detta och allt som är över 3.2-3.5 Ah på en 18650-batteristorlek är bluffsiffror tagna ur det blå - högströmsbatterier för tex. powertools och kraftiga ficklampor (mycket starkt men kort lystid) har dessutom lägre kapacitet typ 1500 mAh för att de har tunnare lager och fler varv av aktiva materialet (= större yta) och tjockare folieledarmaterial för att kunna leda av strömmen i 20-30 Ampere utan att det blir för varma hotspots inne i cellen, medans kapacitetsorienterade celler för laptopbruk ogillar strömuttag över 2-5 Ampere - har tjockare lager aktiv massa i färre varv av rullen och mycket mindre aktiv yta och tunnare folie som leder av strömmen och därför kan bli väldigt varmt om man laddar ur med 10-30 Ampere (vid korslutningsliknande laster), av olika hotspot där strömmen leds av och utan inbyggda och externa skyddskretsar potentiell kan självantända sig (termit-brand) .

Man kan inte få hög kapacitet och stor strömförmåga samtidigt utan det är att välja det ena (stor kapacitet, liten strömförmåga) eller det andra (stor strömförmåga, liten strömkapacitet) då hur många varv som lindas i rullen, hur grov ledarfolie (aluminium resp koppar) samt separator etc. tar plats på bekostnad av hur mycket aktiv material man kan få in i batteriets volym.

Idag finns det också en hel rad olika kemier på katodsidan där man bytt ut mer eller mindre del av Kobolt mot Nickel, Mangan, Aluminiumoxider och det är +/- på olika egenskaper som energimängd, strömförmåga, cykeltålighet, eldfängdhet, polspänning, hållbarhet över tiden och man kan inte få alla bra egenskaper samtidigt.

Det som börja bli dominerande i blandning är lithium-nickel-cobolt oxider på katodsidan (INR som märkning medans ICR som märkning är ren LitihumCoboltO2 på katodsidan ala klassiska laptopbatterier) - mindre halt med dyr kobolt, har nästan lika hög energilagringsförmåga som ren LiCoO2-system och lite mindre 'eldfängt' och är det som nu används i telefoner och kan ha laddspänning upp till 4.35 Volt med moderna elektrolyter mot annars standard 4.2Volt (äldre batterier från främst Sony så var max spänning 'bara' 4.1 Volt med 'coke-carbon' istället för grafit på anod-sidan)

[NOT]

Benämningen katod och anod på elektrolytiska celler/batterier är ibland förvirrande då de byter plats om man avser laddning eller urladdning.

Konventionen för batterier är att plus-polen på kemisidan är katod (avger elektroner mot elektrolyten genom att ladda ur (oxidera) positivt laddade metalljoner som kommer via elektrolyten) och minuspolen är anod (tar emot elektroner genom att strippa av och behålla elektroner (reducera) och kicka iväg positivt laddade metalljoner ut i elektrolyten) när batteriet är i läget att den laddar ur sig - medans i elektriska kopplingar på batteriets utsida så är katoden 'minus' (avger elektroner) och anoden 'plus' (tar emot elektroner) när batteriet laddas ur.

kort sagt på utsidan vandrar elektroner från minus till plus via en elektrisk ledare medans i kemin vandrar det positivt laddade 'hål' från minuspolen till pluspolen då 'hålen' (i form av positivt laddade lithium-joner) vill ha tillbaka sina stulna elektroner vid pluspolen som strippades av dem vid minuspolen.

När man laddar så är processen omvänd och 'katod och anod' byter plats.

Det som lagrar energi är i hur kär grafiten är i att hålla kvar litium-atomerna (som inte är laddade) som fylldes på under laddningen i sin kristallstruktur och hur hungrig LiCoO2 är att få tillbaka sina stulna lithium-atomer igen i sin kristallstruktur och som försvann i samband när batteriet laddades. Det är också orsaken varför man inte kan dra ut mer än 50% av lithium ur LiCoO2-kristallstrukturen då om man drar ut mer så brakar hela byggnaden ihop och inte längre kan användas för energilagringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Säkring vet jag inte om det finns på skyddskretsen i en skyddad 18650 - däremot ofta en liten 3-benig övervakningskrets och 1 och ofta 2 MOS-trissor ytmonterat som öppnar och bryter strömmen mot batteriet på tunt kretskort och en spacer med total bygghöjd av ca 3 mm. När spänningen blir för låg eller för hög så stängs MOS-trissorna och strömmen bryts och också bryter om strömmen blir för hög (men brukar återställa sig när lasten tas bort igen). Nu kan kretskortet krossas och bli felfunktion efter tex. stöten av ett högt fall.

Själva cellen från respekterade tillverkare har också inbyggda skyddfunktion i form av venthål vid plus-polen så att de inte skall explodera om man får en termisk rusning (aka termitliknande brand i cellen), de flesta (dvs. inte fake-batterierna som också förekommer...) har en PTC-ring som bryter strömmen om cellen kortsluts från utsidan och det finns sprängbleck som bryter strömmen permanent om cellens interna tryck blir för hög, somliga har också separator vars porer smälter igen och blir slutna när temperaturen går över en viss nivå så att katod och anod inte längre har elektrolytisk kontakt och därmed inte längre kan avge ström.

Dessa räknas också som 'skyddskrets' eller 'skyddad batteri' i mindre nogräknade sammanhang men skyddar inte för överladdning och djupurladdning

LiIon-batteriet blir farligt om man åter laddar en djupurladdad batteri då det kan bildas tunna nålar av koppar (av utlöst koppar i elektrolyten vid djupurladdning) eller lithium (metallisk lithiumplätering på grafiten av överladdning) som så småningom sticker igenom separatorn in i motstående sida och om det blir > 180 grader C varmt när 'nålen' berör och kortsluter plus och minussidan så startar termitbranden där koboltdioxiden blir syreleverantören för elektrolyten och senare grafiten när det eldar upp

- Att det växer metallnålar som sedan sticker igenom separatorn och kortsluter batteriet efter ett antal år är välbekant fenomen för tex. NiCd-batterier... problemet är att den här nåltillväxten sker inte omedelbart under laddningen av den djupurladdade batteriet utan är en process som sakta fortlöper och kan orsaka brand av batteri i månader och kanske år efter djupurladdningsincididenten för att någon metallnål med tiden växt igenom separatorn och kortsluter - därav att aldrig ladda LiIon-batterier som en gång har varit under 1.5 Volts polspänning, helst inte ens om det har varit under 2 Volt (avser vilospänning, inte under last).

Sedan det med Ah-märkning av batteri... det fuskas hej vilt med detta och allt som är över 3.2-3.5 Ah på en 18650-batteristorlek är bluffsiffror tagna ur det blå - högströmsbatterier för tex. powertools och kraftiga ficklampor (mycket starkt men kort lystid) har dessutom lägre kapacitet typ 1500 mAh för att de har tunnare lager och fler varv av aktiva materialet (= större yta) och tjockare folieledarmaterial för att kunna leda av strömmen i 20-30 Ampere utan att det blir för varma hotspots inne i cellen, medans kapacitetsorienterade celler för laptopbruk ogillar strömuttag över 2-5 Ampere - har tjockare lager aktiv massa i färre varv av rullen och mycket mindre aktiv yta och tunnare folie som leder av strömmen och därför kan bli väldigt varmt om man laddar ur med 10-30 Ampere (vid korslutningsliknande laster), av olika hotspot där strömmen leds av och utan inbyggda och externa skyddskretsar potentiell kan självantända sig (termit-brand) .

Man kan inte få hög kapacitet och stor strömförmåga samtidigt utan det är att välja det ena (stor kapacitet, liten strömförmåga) eller det andra (stor strömförmåga, liten strömkapacitet) då hur många varv som lindas i rullen, hur grov ledarfolie (aluminium resp koppar) samt separator etc. tar plats på bekostnad av hur mycket aktiv material man kan få in i batteriets volym.

Idag finns det också en hel rad olika kemier på katodsidan där man bytt ut mer eller mindre del av Kobolt mot Nickel, Mangan, Aluminiumoxider och det är +/- på olika egenskaper som energimängd, strömförmåga, cykeltålighet, eldfängdhet, polspänning, hållbarhet över tiden och man kan inte få alla bra egenskaper samtidigt.

Det som börja bli dominerande i blandning är lithium-nickel-cobolt oxider på katodsidan (INR som märkning medans ICR som märkning är ren LitihumCoboltO2 på katodsidan ala klassiska laptopbatterier) - mindre halt med dyr kobolt, har nästan lika hög energilagringsförmåga som ren LiCoO2-system och lite mindre 'eldfängt' och är det som nu används i telefoner och kan ha laddspänning upp till 4.35 Volt med moderna elektrolyter mot annars standard 4.2Volt (äldre batterier från främst Sony så var max spänning 'bara' 4.1 Volt med 'coke-carbon' istället för grafit på anod-sidan)

[NOT]

Benämningen katod och anod på elektrolytiska celler/batterier är ibland förvirrande då de byter plats om man avser laddning eller urladdning.

Konventionen för batterier är att plus-polen på kemisidan är katod (avger elektroner mot elektrolyten genom att ladda ur (oxidera) positivt laddade metalljoner som kommer via elektrolyten) och minuspolen är anod (tar emot elektroner genom att strippa av och behålla elektroner (reducera) och kicka iväg positivt laddade metalljoner ut i elektrolyten) när batteriet är i läget att den laddar ur sig - medans i elektriska kopplingar på batteriets utsida så är katoden 'minus' (avger elektroner) och anoden 'plus' (tar emot elektroner) när batteriet laddas ur.

kort sagt på utsidan vandrar elektroner från minus till plus via en elektrisk ledare medans i kemin vandrar det positivt laddade 'hål' från minuspolen till pluspolen då 'hålen' (i form av positivt laddade lithium-joner) vill ha tillbaka sina stulna elektroner vid pluspolen som strippades av dem vid minuspolen.

När man laddar så är processen omvänd och 'katod och anod' byter plats.

Det som lagrar energi är i hur kär grafiten är i att hålla kvar litium-atomerna (som inte är laddade) som fylldes på under laddningen i sin kristallstruktur och hur hungrig LiCoO2 är att få tillbaka sina stulna lithium-atomer igen i sin kristallstruktur och som försvann i samband när batteriet laddades. Det är också orsaken varför man inte kan dra ut mer än 50% av lithium ur LiCoO2-kristallstrukturen då om man drar ut mer så brakar hela byggnaden ihop och inte längre kan användas för energilagringen.

Herre min gud... Det var mycket information xD
Jag upptäckte iaf att min laddare verkar känna av när batteriet är fullt, så jag kör på ett tag. Misstänker att säkringen bara slog ut för att lampan föll i golvet. Får väl se om huset brinner ner!

Permalänk
Medlem

Jag ser att fler i tråden är nöjda med sin Wurkkos. Kul!
Jag beställde en FC12 och är även jag toknöjd. Lyser kanonbra, och den laddas med usb-C.

Tråden handlar förvisso om ficklampor, men laserpekare är väl snarlikt?
Jag köpte en fet rackare på Wish som använder 18650-batteri. Kommer dessutom med nyckel till så att man kan låsa den, kan vara bra ifall barn får fatt i den. Den är asball och man lysa på saker jättelångt bort med en grön laser genom luften.
Söker man på "laser 301" får man upp samma modell. Kostar ca 130kr.

https://www.wish.com/search/laser%20301/product/54b7487128565...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tBiorrith:

Jag ser att fler i tråden är nöjda med sin Wurkkos. Kul!
Jag beställde en FC12 och är även jag toknöjd. Lyser kanonbra, och den laddas med usb-C.

Tråden handlar förvisso om ficklampor, men laserpekare är väl snarlikt?
Jag köpte en fet rackare på Wish som använder 18650-batteri. Kommer dessutom med nyckel till så att man kan låsa den, kan vara bra ifall barn får fatt i den. Den är asball och man lysa på saker jättelångt bort med en grön laser genom luften.
Söker man på "laser 301" får man upp samma modell. Kostar ca 130kr.

https://www.wish.com/search/laser%20301/product/54b7487128565...

Vart beställde du din Wurkkos? Var det ifrån deras egna sida?

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Vart beställde du din Wurkkos? Var det ifrån deras egna sida?

//Daniel

Ja, jag beställde från deras hemsidan. Jag har en länk tidigare i tråden.
Men vad jag förstår det som går det inte att beställa där längre, inte hundra procent bekräftat dock.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tBiorrith:

Ja, jag beställde från deras hemsidan. Jag har en länk tidigare i tråden.
Men vad jag förstår det som går det inte att beställa där längre, inte hundra procent bekräftat dock.

Verkar vara halv knepigt att hitta den på någon annan sida 🤔

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Verkar vara halv knepigt att hitta den på någon annan sida 🤔

//Daniel

Har du kollat på Amazon.de?

Permalänk
Medlem

Jag köpte på wurkkos hemsida och betalade med PayPal, det tog drygt två veckor från beställning till att jag hade lampan i handen (fickan?) och jag behövde inte betala några avgifter. Det kanske är värt ett försök? I värsta fall skickar de väl bara tillbaka pengarna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tBiorrith:

Har du kollat på Amazon.de?

Där fanns den faktiskt att beställa

Skrivet av zarkov:

Jag köpte på wurkkos hemsida och betalade med PayPal, det tog drygt två veckor från beställning till att jag hade lampan i handen (fickan?) och jag behövde inte betala några avgifter. Det kanske är värt ett försök? I värsta fall skickar de väl bara tillbaka pengarna.

Skulle ta en vecka enligt Amazon, så tror det blir att testa därifrån

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Var en bra rea nu idag så jag testade med paypal via Wurkkos hemsida och det gick utmärkt att beställa därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haddoq:

Var en bra rea nu idag så jag testade med paypal via Wurkkos hemsida och det gick utmärkt att beställa därifrån.

Jag drog hem en TS21 därifrån igår med. Inte för jag behöver fler...

Permalänk
Medlem

Jag betalade 3 dollar mer för en 21a för nån månad sen, så 45% rabatt ska man ta med en nypa salt.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Har flera Emisar-lampor som var det coolaste för ett par år sedan, med "ramping-os" Supernöjd med allihopa. Sen tidigare flera olika Nitecore där jag gillar SRT-9 som ger en perfekt ljuskägla för att vandra i skog och längs vägar, större metallkropp med dubbla 18650 gör att den håller maxljus lite längre än de mindre ficklamporna som throttlar ner pga värme.

Nu till frågan, en god vän till mig bad mig göra inköp på ca 3 ficklampor av bästa kvalitet, tänker att det blir enklast för honom med USB-C laddning på själva lampan och vill ha Anduril eller liknande OS. Wurkkos verkar ju billiga, hur har ni klarat er från Postnords avgifter tull och liknande ni som beställt?

Permalänk
Medlem

Inga avgifter tillkom då beställningen gjordes från Wurkkos.com

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag ser att fler i tråden är nöjda med sin Wurkkos. Kul!
Jag beställde en FC12 och är även jag toknöjd. Lyser kanonbra, och den laddas med usb-C.

Tråden handlar förvisso om ficklampor, men laserpekare är väl snarlikt?
Jag köpte en fet rackare på Wish som använder 18650-batteri. Kommer dessutom med nyckel till så att man kan låsa den, kan vara bra ifall barn får fatt i den. Den är asball och man lysa på saker jättelångt bort med en grön laser genom luften.
Söker man på "laser 301" får man upp samma modell. Kostar ca 130kr.

https://www.wish.com/search/laser%20301/product/54b7487128565...

Den är olaglig i sverige.

Googla strålskyddslagen så får du se.
Sedan är det också ett brott som heter Olovlig befattning med smuggelgods eftersom dessa inte får importeras till Sverige.
Just a heads up!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Den är olaglig i sverige.

Googla strålskyddslagen så får du se.
Sedan är det också ett brott som heter Olovlig befattning med smuggelgods eftersom dessa inte får importeras till Sverige.
Just a heads up!

Gränsen ligger väl på 5mw som denna är på?

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag hitta den här tråden...

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fick hem min DL30 från Wurkkos precis. Vilken pjäs! Anledningen till jag valde denna är för den saknar knappar, och har istället en roterande del på huvudet där man ställer in ljusstyrkan. Inga komplicerade finesser, bara enkelt av/på mer eller mindre.

Likt de andra tycker jag det är riktigt bra grejer. Enda minuset jag ger är att anordningen man fick med för att ladda är via micro usb, och inte usbc, vilket betyder man inte kan använda samma sladd till allt. Annars 10/10.

Ska testa den i fält ikväll.

https://i.imgur.com/u5r4BoM.jpg

Denna låter intressant. Jag gillar enkla mekanismer. Allra helst hade jag nog dock velat ha en separat strömbrytare så att man kan behålla samma ljusstryka. Och micro-USB är lite tråkigt. Du har inte hittat någon liknande modell som löser några av dessa "problem"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Varför skulle jag hitta den här tråden...

Haha :=)
Första fixxen är oftas ganska billig men sen inser man att man ej kan sluta handla nya ficklampor/batterier/laddare och det börjar bli dyrt.

MEN det finns ju ett plus i alla fall!
Du har ju inte fastnat i ljudträsket där även Jeff Bezos skulle bli utfattig efter ett par år

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Varför skulle jag hitta den här tråden...

Denna låter intressant. Jag gillar enkla mekanismer. Allra helst hade jag nog dock velat ha en separat strömbrytare så att man kan behålla samma ljusstryka. Och micro-USB är lite tråkigt. Du har inte hittat någon liknande modell som löser några av dessa "problem"?

Nä, detta är den ”enklaste” och tåligaste jag har. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

Först,
Skrev detta nedan under en tid på ett annat forum, en del är dubblett med det som finns i tråden redan.
OBS!
Allt om frakt/tull gäller inte numera.

----------------------------------------------

Har alltid varit lite "svag för" ficklampor :), och har väl snart nästan kommit upp till hobby nivå. (tror jag)

Det har blivit en och annan över åren och även en och annan i kategorin "onödiga köp".
Nyligen trampade jag in i 18650 uppladdningsbara batterier "träsket" på området efter att ropat in en på e-bay för några ören, och någon super-duper för en dryg hundralapp.

Men inte alls helt enkelt och givet med batterityper, batterikvalitet, effektuttag värme osv. så har försökt att uppdatera mig ytterligare i ämnet och hittade då denna "fetisch" sida i ämnet,

Bara kolla in den här info. tråden exempelvis :),
http://budgetlightforum.com/node/26665

Eller den här "skönheten" som jag faktiskt köpte rätt nyss,
(till under halva priset)
http://budgetlightforum.com/node/52096

Föredrar själv detta forum,
http://budgetlightforum.com/forum

Ett annat massivt forum,
http://www.candlepowerforums.com/vb/forum.php

Det går att hitta promokoder på dessa forum (mycket Kines sälj och en del USA dito), och de flesta saker med "rätt kod" går att kapa till halva priset om man lägger ned lite tid på att hitta/läsa.

Om någon väljer att shoppa något,
Det går i stort sett alltid att med lite jobb, skicka PM för koder för att få ned det mesta till halva priset eller lägre, läsa samlingstrådar.

Och så finns rena design byggen inom forumet som kineserna tillverkar och dessa brukar vara till verkligt låga priser, nån nu och då, ett exempel på ett sådant bygge i varande,
http://budgetlightforum.com/node/45915

Mesta är fraktfritt, dvs. ingen kostnad för frakten, men hur det råkar synkas med en full container så tar det i allra bästa fall om det skickas från Kina 14 dagar och i sämsta upp till 6 veckor, och snittet skulle jag säga är 3,5-5 veckor.

Har under åren beställt säkert uppemot 200 artiklar, inte allt ficklampor förstås och inte allt till mig själv :), massor av andra saker, och så här långt har jag fått varenda sak hem 100% och fungerande till 99,5% och det allra mesta utan ytterligare kostnader. (för vad det nu kan vara värt)

Garanti är förstås "stökigt" (frakt) så "lagom" dyrt är att föredra.

Efter en lång utveckling, och efter en färdig produkt ett par "redesign's" som jag hade turen att slippa då jag var +1000 på förhandsbokningslistan så fick jag denna forumskapelse (som jag nämnde tidigare) BLF Q8 hem till förhandsbokningspriset av 350:- i handen.

För att kunna köra dylik tingest krävs batterier av rätt modell och kvalitet, köper mina från Holland från Nkon (finns så mycket junk på batterifronten) samt en laddare, sicke fall en riktigt grym led-lampa och beställde faktiskt just en till som present.

Som jag skrev tidigare så går i stort allt att köpa med lite efterforskning/väntan till 50% och använde nu vid den här beställningen koden på den här sidan som fungerade i alla fall för några dagar sedan, länken har fakta också,
https://m4dm4x.com/blf-q8-arrived/

Som sagt, 3-6veckor vid fraktfritt val och jag rekommenderar "tracking" och försäkring, om nu någon skulle vara intresserad så berättar jag gärna om bra laddare och vilka celler som gäller då den ger +5000 lumen vid "fullgas", steglös styrka som drar en del ström.

Manual,
https://i.imgur.com/YSzSNpP.png

OBS!
På egen risk, inget ansvar tas, avgifter i tull är ett "lotteri" men har personligen haft tur där i alla fall.

Edit in,
Video på BLF Q8, riktigt nöjd och steglöst ljus är mer användbart än man tänker sig då man kan klämma ut just vad man behöver för att inte bli bländad av reflexer om det är något nära, andra ex.et kostade mig 450:- via en rabatt kod.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Gränsen ligger väl på 5mw som denna är på?

Nej, gränsen är 1mw

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av cb99:

Först,
Skrev detta nedan under en tid på ett annat forum, en del är dubblett med det som finns i tråden redan.
OBS!
Allt om frakt/tull gäller inte numera.

----------------------------------------------

Har alltid varit lite "svag för" ficklampor :), och har väl snart nästan kommit upp till hobby nivå. (tror jag)

Det har blivit en och annan över åren och även en och annan i kategorin "onödiga köp".
Nyligen trampade jag in i 18650 uppladdningsbara batterier "träsket" på området efter att ropat in en på e-bay för några ören, och någon super-duper för en dryg hundralapp.

Men inte alls helt enkelt och givet med batterityper, batterikvalitet, effektuttag värme osv. så har försökt att uppdatera mig ytterligare i ämnet och hittade då denna "fetisch" sida i ämnet,

Bara kolla in den här info. tråden exempelvis :),
http://budgetlightforum.com/node/26665

Eller den här "skönheten" som jag faktiskt köpte rätt nyss,
(till under halva priset)
http://budgetlightforum.com/node/52096

Föredrar själv detta forum,
http://budgetlightforum.com/forum

Ett annat massivt forum,
http://www.candlepowerforums.com/vb/forum.php

Det går att hitta promokoder på dessa forum (mycket Kines sälj och en del USA dito), och de flesta saker med "rätt kod" går att kapa till halva priset om man lägger ned lite tid på att hitta/läsa.

Om någon väljer att shoppa något,
Det går i stort sett alltid att med lite jobb, skicka PM för koder för att få ned det mesta till halva priset eller lägre, läsa samlingstrådar.

Och så finns rena design byggen inom forumet som kineserna tillverkar och dessa brukar vara till verkligt låga priser, nån nu och då, ett exempel på ett sådant bygge i varande,
http://budgetlightforum.com/node/45915

Mesta är fraktfritt, dvs. ingen kostnad för frakten, men hur det råkar synkas med en full container så tar det i allra bästa fall om det skickas från Kina 14 dagar och i sämsta upp till 6 veckor, och snittet skulle jag säga är 3,5-5 veckor.

Har under åren beställt säkert uppemot 200 artiklar, inte allt ficklampor förstås och inte allt till mig själv :), massor av andra saker, och så här långt har jag fått varenda sak hem 100% och fungerande till 99,5% och det allra mesta utan ytterligare kostnader. (för vad det nu kan vara värt)

Garanti är förstås "stökigt" (frakt) så "lagom" dyrt är att föredra.

Efter en lång utveckling, och efter en färdig produkt ett par "redesign's" som jag hade turen att slippa då jag var +1000 på förhandsbokningslistan så fick jag denna forumskapelse (som jag nämnde tidigare) BLF Q8 hem till förhandsbokningspriset av 350:- i handen.

För att kunna köra dylik tingest krävs batterier av rätt modell och kvalitet, köper mina från Holland från Nkon (finns så mycket junk på batterifronten) samt en laddare, sicke fall en riktigt grym led-lampa och beställde faktiskt just en till som present.

Som jag skrev tidigare så går i stort allt att köpa med lite efterforskning/väntan till 50% och använde nu vid den här beställningen koden på den här sidan som fungerade i alla fall för några dagar sedan, länken har fakta också,
https://m4dm4x.com/blf-q8-arrived/

Som sagt, 3-6veckor vid fraktfritt val och jag rekommenderar "tracking" och försäkring, om nu någon skulle vara intresserad så berättar jag gärna om bra laddare och vilka celler som gäller då den ger +5000 lumen vid "fullgas", steglös styrka som drar en del ström.

Manual,
https://i.imgur.com/YSzSNpP.png

OBS!
På egen risk, inget ansvar tas, avgifter i tull är ett "lotteri" men har personligen haft tur där i alla fall.

Edit in,
Video på BLF Q8, riktigt nöjd och steglöst ljus är mer användbart än man tänker sig då man kan klämma ut just vad man behöver för att inte bli bländad av reflexer om det är något nära, andra ex.et kostade mig 450:- via en rabatt kod.
https://www.youtube.com/watch?v=Cr4mq4SaZ7I

Du, fellow flashoholic här! 😁

Min första var en 11 000 lumen ea01s, snabbt följt av en ft02s med SST 40 på 7000 lumen. Sedan har det liksom bara fortsatt. Lumintop l1x med w1, sofirn if22a med sft40 (vilken jäkla led det är!) Convoy m21E i både 6500 och 4000k för säkerhets skull.. har d4v2 tint ramp samt k1 sbt90.2 på intåg till Sverige, blir mina första hanklights! Så jäkla pepp! Närmre 40 än 30 år gammal, men känner att jag blir lite glad av att bekämpa det här jäkla mörkret.
Hänger ohälsosamt mycket på både blf och r/flashlight. *bort/mod* Antar att de aldrig kommer starta ett riktigt subforum för ficklampor på sweclockers. Lite synd, toykeeper är ju grym med anduril 2.0 och allt vad det innebär för folk som vill koda om mjukvaran i sina hanklights t.ex. yä, whatever, ses på r/flashlight eller blf kanske! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Du, fellow flashoholic här! 😁

Min första var en 11 000 lumen ea01s, snabbt följt av en ft02s med SST 40 på 7000 lumen. Sedan har det liksom bara fortsatt. Lumintop l1x med w1, sofirn if22a med sft40 (vilken jäkla led det är!) Convoy m21E i både 6500 och 4000k för säkerhets skull.. har d4v2 tint ramp samt k1 sbt90.2 på intåg till Sverige, blir mina första hanklights! Så jäkla pepp! Närmre 40 än 30 år gammal, men känner att jag blir lite glad av att bekämpa det här jäkla mörkret.
Hänger ohälsosamt mycket på både blf och r/flashlight. *bort/mod* Antar att de aldrig kommer starta ett riktigt subforum för ficklampor på sweclockers. Lite synd, toykeeper är ju grym med anduril 2.0 och allt vad det innebär för folk som vill koda om mjukvaran i sina hanklights t.ex. yä, whatever, ses på r/flashlight eller blf kanske! 😁

Skoj!
Äldre än så själv
Jag har inte shoppat någon på ett par år.
Min "värsting" är en Imalent DT70, det som var mest imponerande då det begav sig och var en riktigt positiv överraskning att batterierna var i lampan, och fått vara kvar så att jag fick dem.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Kanske en bra tråd för att be om råd? Har behov av pannlampa med rött ljus. Jag har en Petzl Tactikka+ RGB just nu men knappen är värdelös och jag får ofta bråka med att släcka och tända. Finns det tips på någon bra med rött ljus, gärna så den tänds direkt till rött?

Är lite i liknande situation, har använt en billig pannlampa med rödläg fungerar tillräckligt bra i vintermörkret och man ser fortfarande nattdjurs ögon reflektera tillbaka.

Närmaste jag har hitta är Varustelekas version av Fenix HM65R eller Silva Explore 4RC som jag först såg på Engelsons sida.
Kolla nån orelaterad video om en som nämnde att Amber eller Orange är optimalt i snadstorm eller snöoväder.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Går att beställa Wurkkos FC12 på deras hemsida. Kostar 269kr med gratis frakt. Blev en sån för mig!

Beställde en fc12 för ett tag sedan och fick den för ett par dagar sedan.
Kan säga att för priset, under 300 kr, är den helt outstanding, jag har gått igenom ett antal ficklampor i tjänsten(jobbar som polis) och denna är den först "lågprislampan" som duger(de vi får ut från myndigheten är inte speciellt bra tyvär)
Får se hur hur länge den håller bara.

Det negativa då:
Clippet är alldeles för vekt, den duger inte, vågar inte använda den för då kommer jag att tappa lampan.
Bakre strömbrytaren knarrar lite(betyder nog inget för vardagsbrukare men det stör mig lite när jag jobbar).
Stroben skifter automatiskt genom olika två lägen(och med detta menar jag bara strobe och inte SOS läget) och för mig är det bara ena läget som duger(igen då, i tjänsten, då duger inte det snabba blinkandet), störigt att inte kunna låsa den på det läget jag vill ha.
Batteriet som följer med är väl ok(påstås vara 3000mh) men inte bra, stör inte mig så mycket då jag har ett gäng Panasonics 3400mh vilket jag hellre använder istället.

I övrigt är den helt suverän, lyser starkt och bra, lång räckvidd, bra effektlägen och lätt att ställa in dem.
Bra o kunna ladda den med usb-c direkt i lampan(själv har jag en laddstation, men ändå bra att ha).

Nu letar jag bara ett robust fodral till fc12 som håller, har haft ett Snigel-fodral som gick sönder efter 6 månader.
Vill ha något bättre.
Förslag?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Hittade ett bra fodral om någon är intresserad, nitecore ncp30:
https://www.knivesandtools.com/en/pt/-nitecore-ncp30-flashlig...

Riktigt bra kvalite, rekomenderas starkt.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Det här är visserligen en pannlampa och inte en ficklampa, men har expertisen här några åsikter?

https://www.outnorth.se/lumonite/compass-r?utm_source=awin&ut...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Expertisen tror att du har rätt!
Det är troligen en pannlampa

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!