Permalänk
Medlem

Deltaco smart plug ip

Har installerat 6 st Deltaco smart plugs, och upptäckte en lite märklig sak idag: trots att telefonen ej var ansluten till deras/något wifi-nät så gick det att ansluta till samtliga via appen (t ex switcha on/off). När jag kollar deras IP adresser så har hälften ip 213.x.x.226 samt hälften 90.x.x.95. Någon som har en förklaring? Dessa pluggar har mig veterligen endast wifi.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av hennaboy:

Har installerat 6 st Deltaco smart plugs, och upptäckte en lite märklig sak idag: trots att telefonen ej var ansluten till deras/något wifi-nät så gick det att ansluta till samtliga via appen (t ex switcha on/off). När jag kollar deras IP adresser så har hälften ip 213.x.x.226 samt hälften 90.x.x.95. Någon som har en förklaring? Dessa pluggar har mig veterligen endast wifi.

dom är anslutna till företagets server, appen ansluter till samma server med 3g
(är därför man brukar säga att lot enheter är ett säkerhets problem)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Deltaco kan inte köra lokalt, utan går via en extern server.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag kör mina Deltaco på gästnätverket av denna anledning, annars så fungerar de bra tycker jag.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Jag kör mina Deltaco på gästnätverket av denna anledning, annars så fungerar de bra tycker jag.

Tack för svar, låter som en bra idé säkerhetsmässigt.