Permalänk
Moderator
Forumledare

*Uppmaning*

Diskutera gärna men undvik en massa tråkiga efterslängar och personangrepp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Men företaget kommer inte svara skatteverket om de frågar varför de köpt in VR-headset att det är kul att ha på AW. Svaret kommer troligen vara något som att det används vid digitala möten för att skapa en bättre känsla av att vara på samma plats osv. Så det måste finnas ett syfte i verksamheten att köpa in sakerna och rena spel kommer troligen aldrig klara en revision.

Så, du menar att vi som har t.ex ett biljardbord på kontoret har företaget köpt in det för skattade pengar eller skattefuskat? Personalvård och att ha ett trevligt kontor för att locka folk att bli anställda är väl en del av verksamheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Så, du menar att vi som har t.ex ett biljardbord på kontoret har företaget köpt in det för skattade pengar eller skattefuskat? Personalvård och att ha ett trevligt kontor för att locka folk att bli anställda är väl en del av verksamheten?

Det är helt OK. Att köpa in ett playstation på sitt privata företag för att lira på kvällarna. Inte så OK.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Så, du menar att vi som har t.ex ett biljardbord på kontoret har företaget köpt in det för skattade pengar eller skattefuskat? Personalvård och att ha ett trevligt kontor för att locka folk att bli anställda är väl en del av verksamheten?

Skillnaden blir här att biljardbordet kommer vara placerat på kontoret och är i praktiken omöjligt att ta med hem och använda privat.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Vi har playstation och xbox på kontoret också, folk sitter ibland och spelar där efter jobbet. Om man är egen företagare, vad är skillnaden att ha den i sitt vardagsrum om det nu är där man har sitt "kontor"?

Sen är det såklart viktigt att xbox/playstation/biljardbord tillhör företaget, och inte privatpersonen.. frågan är dock vilken praktiskt skillnad det har

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Vi har playstation och xbox på kontoret också, folk sitter ibland och spelar där efter jobbet. Om man är egen företagare, vad är skillnaden att ha den i sitt vardagsrum om det nu är där man har sitt "kontor"?

Sen är det såklart viktigt att xbox/playstation/biljardbord tillhör företaget, och inte privatpersonen.. frågan är dock vilken praktiskt skillnad det har

Skillnaden är att det ändå är en ganska tydlig gränsdragning mellan att ha saker på kontoret, och att ha saker hemma (om man nu är egenföretagare och bostaden också är företagets hemvist). Annars skulle ju ingen egenföretagare behöva köpa en enda pryttel privat. Kök, badrum, inredning, hemelektronik, allt "tillhör" företaget och man behöver varken momsa på inköp eller ta ut någon vidare lön...

Permalänk
Medlem

Du kan ha PS5 hemma men då ska den förmånsbeskattas!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Skillnaden är att det ändå är en ganska tydlig gränsdragning mellan att ha saker på kontoret, och att ha saker hemma (om man nu är egenföretagare och bostaden också är företagets hemvist). Annars skulle ju ingen egenföretagare behöva köpa en enda pryttel privat. Kök, badrum, inredning, hemelektronik, allt "tillhör" företaget och man behöver varken momsa på inköp eller ta ut någon vidare lön...

OT: Jan Gillou har försökt, han byggde en skrivstuga (=sommarstuga). Han kommer garanterat åka dit så det stänker om det när det väl avgörs.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Liten update*
Har bumpats upp till 32 000kr efter lönesamtalet som skett iår och skulle få en till löneökning innan jul skiftet enligt chefen. Nya lönen får jag reda på nästa månad

Fw hemma , pa ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Det finns två regler för utdelningutrymme i fåmansföretag.
1. Förenklingsregeln:
Schablonbelopp för beskattningsåret 2020 – 177 100 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2021 – 183 700 kr
Schablonbelopp för beskattningsåret 2022 – 187 550 kr
2. Huvudregeln:
50% av företagets löneunderlag

Det betyder om du inte tar ut någon lön(Det blir då förenklingsregeln) kan du ta ut 183.700 kr och skatta 20% på detta. All utdelning utöver 183.700 kr ska beskattas som inkomst av tjänst och företag ska betala arbetsgivaravgifter och du ska betala normal inkomstskatt.

Många optimerar istället utifrån statlig skatt och tar ut lön upp till den gränsen. Det betyder att man tar ut en lön på ca 523.000 kr/år + utdelning. Det är då möjligt att dela ut (523.000*0,5) 261.500 kr till 20% beskattning. All utdelning utöver 183.700 kr ska beskattas som inkomst av tjänst och företag ska betala arbetsgivaravgifter och du ska betala normal inkomstskatt.

Så om man inte har behov av mer pengar är 523k+261,5k väljer många att låta resterande pengar ligga kvar i bolaget.

Själv har jag anställda i företaget och jag prognostiserar att mitt totala löneunderlag 2021 blir ca 2,5 miljoner. Vilket skulle innebära att om vinsten är tillräckligt stor kan ta ut 1,25 miljoner till 20% beskattning.

Det finns också möjlighet att spara utdelningsutrymme till senare år och då räknas innestående utdelningsutrymme upp med 3% varje år.

Det du uppmanar till är skattefusk(i det allra flesta fall). Väldigt få företag använder tv-spel i utövandet av sin profession och att köpa in det med företagets pengar är inte lagligt. Om skatteverket gör en revision kan det resultera i skattebrott, skattetillägg på 40%, yrkesförbud eller liknande.

Förstår inte varför folk tror att bara för man själv äger företaget har rätt att köpa in privata saker med företagets pengar.

Stort tack för ett utförligt och bra inlägg! Jag skulle i sådana fall vara ensam i företaget, har ingen produk eller idé jag säljer utan enbart vara konsult. Har egentligen inget intresse i att ha ett företag om det inte ger mer pengar. Men låt oss säga att jag tar ut 523 000kr i lön och 261 500kr i utdelning och då totalt sett betalar rätt lite i skatt. Övriga pengar kommer då ligga kvar i företag, men jag har ju ingen nytta av dem där. Vad har jag för möjligheter med pengarna som blir över? Kan dessa investeras i fonder/aktier? Om jag tar ut dem, vad blir skatten då? Blir den betydligt högre än t.ex den statliga skatt jag försökt komma förbi? Får jag ens ta ut de pengarna?

Förstår att det enklaste för mig, å kanske mest lönsamma, är att ta ut i lön i detta specifika fall men man blir ju lite nyfiken nu. Om jag förstår dig rätt så ska jag alltså på resterande pengar i sådana fall betala arbetsgivaravgifter och inkomstskatt? Om jag vill ta ut dessa? Å det enda jag då gjort en liten vinst på är utdelningen som varit 20% skatt på, men resten når vanliga nivåer?

Du nämner även 20% skatt vid 261 500kr men samtidigt att all utdelning över 183 700kr ska beskattas som inkomst av tjänst, förstår inte riktigt, vad gäller?

I mitt exempel t.ex, skulle jag tjäna 2 080 000kr på ett år. Då kan jag ta ut 523 000kr i lön och skatta kommunal skatt, samt 261 500kr i utdelning och skatta 20% på det. Så långt är jag med! Kvar skulle jag ha en vinst på 1 295 500kr. Då kan jag antingen tar jag ut allt det (och skattar hur mycket?), eller har kvar det i bolaget och kan ta ut 187 550kr nästa år till 20% skatt även om jag inte drar in något mer i företaget (enligt schablon)? Förstår jag dig rätt?

I mitt fall vill jag tjäna dels så mycket pengar det går (att ha ett företag gör inte mig något, kan dra av vissa grejer typ arbetsdator osv), men även kunna omsätta dessa i form av investeringar i aktier, fonder osv. Låsta på ett vanligt konto i ett företag gör mig ingen nytta egentligen.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Stort tack för ett utförligt och bra inlägg! Jag skulle i sådana fall vara ensam i företaget, har ingen produk eller idé jag säljer utan enbart vara konsult. Har egentligen inget intresse i att ha ett företag om det inte ger mer pengar. Men låt oss säga att jag tar ut 523 000kr i lön och 261 500kr i utdelning och då totalt sett betalar rätt lite i skatt. Övriga pengar kommer då ligga kvar i företag, men jag har ju ingen nytta av dem där. Vad har jag för möjligheter med pengarna som blir över? Kan dessa investeras i fonder/aktier? Om jag tar ut dem, vad blir skatten då? Blir den betydligt högre än t.ex den statliga skatt jag försökt komma förbi? Får jag ens ta ut de pengarna?

Förstår att det enklaste för mig, å kanske mest lönsamma, är att ta ut i lön i detta specifika fall men man blir ju lite nyfiken nu. Om jag förstår dig rätt så ska jag alltså på resterande pengar i sådana fall betala arbetsgivaravgifter och inkomstskatt? Om jag vill ta ut dessa? Å det enda jag då gjort en liten vinst på är utdelningen som varit 20% skatt på, men resten når vanliga nivåer?

Du nämner även 20% skatt vid 261 500kr men samtidigt att all utdelning över 183 700kr ska beskattas som inkomst av tjänst, förstår inte riktigt, vad gäller?

I mitt exempel t.ex, skulle jag tjäna 2 080 000kr på ett år. Då kan jag ta ut 523 000kr i lön och skatta kommunal skatt, samt 261 500kr i utdelning och skatta 20% på det. Så långt är jag med! Kvar skulle jag ha en vinst på 1 295 500kr. Då kan jag antingen tar jag ut allt det (och skattar hur mycket?), eller har kvar det i bolaget och kan ta ut 187 550kr nästa år till 20% skatt även om jag inte drar in något mer i företaget (enligt schablon)? Förstår jag dig rätt?

I mitt fall vill jag tjäna dels så mycket pengar det går (att ha ett företag gör inte mig något, kan dra av vissa grejer typ arbetsdator osv), men även kunna omsätta dessa i form av investeringar i aktier, fonder osv. Låsta på ett vanligt konto i ett företag gör mig ingen nytta egentligen.

Det är två olika sätt att ta utdelning på .
- Förenklingsregeln, används när löneutrymmet i företaget för året varit lägre än schablonbelopp*2
- Huvudregeln, används när löneutrymmet i företaget för året varit högre än schablonbelopp*2 + lite andra regler

I ditt fall skulle du använda huvudregeln och då kan du ta ut 261.5k till 20% utdelning.

Intäkt: 2.080.000 kr
Lön: 523.000 kr
Arbetsgivaravgifter på ovanstående lön: 164.327kr
Övriga kostnader: 0 kr
Pensionsavsättning: 0 kr
Försäkring: 0 kr
Resultat före skatt: 1.392.673 kr
Skatt på resultat: 286.891 kr
Resultat efter skatt: 1.105.783 kr

De 1.1 miljonerna ovan är du fri att göra vad du vill med. Du kan välja att ta ut en del eller allt som aktieutdelning. Beroende på storleken på aktieutdelningen kommer en del beskattas med 20% och en annan del som inkomst av tjänst(marginalskatt + arbetsgivaravgifter).

Du kan också välja att låta pengarna ligga kvar i bolaget och istället investera pengarna. När du känner för det kan du sedan ta ut pengarna och använda det sparade utdelningsutrymmet.

Att övriga kostnader, pensionsavsättning och försäkring skulle vara 0 är orimligt.
Vid de intäkterna du prognostiserar skulle jag avsätta minst 10.000/mån i pension

Det stämmer också att du året efter kan ta utdelning enligt förenklingsregeln även om du inte skulle ha några intäkter.

Det är många av oss företagare som blir dumsnåla när vi förstår hur mycket som försvinner i skatt. För oinsatta arbetstagare är det inte lika tydligt. Om du vill ha pengar på ditt privata konto tycker inte jag att du ska stirra dig blind på att skatteoptimera utan ta ut de du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Skillnaden är att det ändå är en ganska tydlig gränsdragning mellan att ha saker på kontoret, och att ha saker hemma (om man nu är egenföretagare och bostaden också är företagets hemvist). Annars skulle ju ingen egenföretagare behöva köpa en enda pryttel privat. Kök, badrum, inredning, hemelektronik, allt "tillhör" företaget och man behöver varken momsa på inköp eller ta ut någon vidare lön...

Hm... tänker på Stefan Holm och LEGO... var det inte nåt problem för honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hm... tänker på Stefan Holm och LEGO... var det inte nåt problem för honom?

Jag förstår inte riktigt vad du flyger efter...
Stefan Holm tilläts inte göra avdrag för den hyra som hans företag betalade till honom för ett kontorsutrymme i sin privata bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Det är två olika sätt att ta utdelning på .
- Förenklingsregeln, används när löneutrymmet i företaget för året varit lägre än schablonbelopp*2
- Huvudregeln, används när löneutrymmet i företaget för året varit högre än schablonbelopp*2 + lite andra regler

I ditt fall skulle du använda huvudregeln och då kan du ta ut 261.5k till 20% utdelning.

Intäkt: 2.080.000 kr
Lön: 523.000 kr
Arbetsgivaravgifter på ovanstående lön: 164.327kr
Övriga kostnader: 0 kr
Pensionsavsättning: 0 kr
Försäkring: 0 kr
Resultat före skatt: 1.392.673 kr
Skatt på resultat: 286.891 kr
Resultat efter skatt: 1.105.783 kr

De 1.1 miljonerna ovan är du fri att göra vad du vill med. Du kan välja att ta ut en del eller allt som aktieutdelning. Beroende på storleken på aktieutdelningen kommer en del beskattas med 20% och en annan del som inkomst av tjänst(marginalskatt + arbetsgivaravgifter).

Du kan också välja att låta pengarna ligga kvar i bolaget och istället investera pengarna. När du känner för det kan du sedan ta ut pengarna och använda det sparade utdelningsutrymmet.

Att övriga kostnader, pensionsavsättning och försäkring skulle vara 0 är orimligt.
Vid de intäkterna du prognostiserar skulle jag avsätta minst 10.000/mån i pension

Det stämmer också att du året efter kan ta utdelning enligt förenklingsregeln även om du inte skulle ha några intäkter.

Det är många av oss företagare som blir dumsnåla när vi förstår hur mycket som försvinner i skatt. För oinsatta arbetstagare är det inte lika tydligt. Om du vill ha pengar på ditt privata konto tycker inte jag att du ska stirra dig blind på att skatteoptimera utan ta ut de du vill ha.

Återigen, tack för ett grundligt svar. Enda anledningen till att för mig ens ha ett företag i detta fallet är ju som ett alternativ till att vara löntagare. Jag har ju ingen produkt att sälja eller kommer ha andra anställda. Utan enbart vara en 1-manskonsult. Får fundera lite på det men som det verkar vara nu så verkar det ju inte vara mer lönsamt med företag än löntagare ändå (124K/mån kontra 160K/mån) om jag tar ut allt direkt. Vill gärna investera i en lägenhet så fort det går och som löntagare skulle jag nog, med boende å allt räknat, kunna tjäna 720 000kr efter omkostnader (ca 1,5M brutto).

Så i det här fallet handlar det väl delvis om att skatteoptimera då jag inte behöver ett företag till något annat än att maximera inkomsten. Kan jag t.ex få ut 100 000kr mera om jag tar ut all vinst, som ett exempel, så är det ju inte kattpiss direkt.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Yrke: sommarvikande läkarassistent på vårdcentral
Stad: Kalmar
Utbildning: Snart 8 terminer av 11 klara på läkarprogrammet
Ålder: 25
Lön: 26k innan skatt.

Väldigt nöjd med detta. Jobbat som undersköterska tidigare sommar med 21k + OB. Slipper torka bajs etc i sommar vilket är värt mycket.

Uppdatering efter klar intervju för sommarjobb 2022

Yrke: sommarvik underläkare inom privat hemsjukvård
Stad: Stockholm
Utbildning: 10/11 terminer läkarprogrammet till sommaren
Ålder: 26
Lön: 31300 innan skatt. Jobbar kontorstid

Supernöjd med jobb och lön

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inaktiv

ALS 124: 57000:- (född:-70, "övriga riket")

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

ALS 124: 57000:- (född:-70, "övriga riket")

Sååååå:

Citat:

Utreder och analyserar tekniska problem och krav vad gäller realiserbarhet med avseende på utvecklingstid och tillverkningskostnader. Arbetet handlar ofta om att ta fram kompletta tillverkningsritningar, funktionsbeskrivningar och systemlösningar av ofta nya produkter. Utvecklar beräkningsmetoder och lösningar på komplexa beräkningsproblem. Utarbetar projekthandlingar och leder ofta hela projekt.

Källa: https://www.unionen.se/sites/default/files/files/ALS_12_Konst...

Hade det inte varit mycket mer hjälpsamt att skriva ovan istället?

Saknar även din bakgrund. Ex: utbildning, tidigare erfarenhet, osv.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

36000 inkl bortavtalad ob, dock så inns inget krav nånsin att jobba över. + 1500-2500 extra för beredskap jobbar som it tekniker

Varför skulle ni vilja förhandla bort eran OB? Eller menar du att ni inte har någon ob?! Eran chef skulle alltså kunna förlägga eran arbetstid hur han vill nu då? Han skulle kunna säga "Om tre veckor börjar vi jobba 09.30-18.30". Låter knepigt.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Fw hemma , pa ?

I dagsläget en SonicWall TZ500, men kommer bytas ut till nån palo-burk i början av vår 2022. Modell har dem inte gått ut med ännu, men vi får se vad företaget lyckas förhandla upp med Palo Alto.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Varför skulle ni vilja förhandla bort eran OB? Eller menar du att ni inte har någon ob?! Eran chef skulle alltså kunna förlägga eran arbetstid hur han vill nu då? Han skulle kunna säga "Om tre veckor börjar vi jobba 09.30-18.30". Låter knepigt.

Det är ganska vanligt i min bransch (mjukvaruutveckling). Konkurrensen är dock så hård (om kompetent personal) att AK inte kan göra för 'dåliga deals'. Då går arbetarna någon annanstans. Även vanligt att arbetare vill jobba lite lösare tider (lite på morgonen, lite på kvällen) och då är det smidigare att inte behöva blanda in ÖT.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Varför skulle ni vilja förhandla bort eran OB? Eller menar du att ni inte har någon ob?! Eran chef skulle alltså kunna förlägga eran arbetstid hur han vill nu då? Han skulle kunna säga "Om tre veckor börjar vi jobba 09.30-18.30". Låter knepigt.

Den korrekta termen är övertidsavlöst.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mortal1ty:

Den korrekta termen är övertidsavlöst.

...som dock är reglerad av arbetstidslagen, paragraf 8 och 8a, dvs max 200+150 timmar per kalenderår dvs 43 arbetsdagar extra per år som man bör se till att få kompensation för innan man skriver på anställningsavtalet. Mer än 350 timmar är inget man kan avtala/förhandla bort då det är en anti-slav-lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...som dock är reglerad av arbetstidslagen, paragraf 8 och 8a, dvs max 200+150 timmar per kalenderår dvs 43 arbetsdagar extra per år som man bör se till att få kompensation för innan man skriver på anställningsavtalet. Mer än 350 timmar är inget man kan avtala/förhandla bort då det är en anti-slav-lag.

Ja men det är ingen som beordrat övertiden i de flesta fall så det loggas inte. Känner folk som jobbat/jobbar 60-70 timmars veckor året om. Ingen har beordrat dem att göra det men det krävs för att leverera vad som förväntats.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Aktsu:

Känner folk som jobbat/jobbar 60-70 timmars veckor året om.

Även jag i min ivriga ungdom jobbade 80 timmar per vecka nån månad ända tills facket fick nys om det. Går man med på det frivilligt är det bara ens egna förskyllan och förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Även jag i min ivriga ungdom jobbade 80 timmar per vecka nån månad ända tills facket fick nys om det. Går man med på det frivilligt är det bara ens egna förskyllan och förlust.

Ja men det är ju så tjänsterna fungerar, det är ingen som tvingar dig till att jobba så men gör du inte det så hamnar du efter i de branscherna. Har aldrig haft någon övertidsersättning heller men har inte haft några jobb där det blir speciellt mycket övertid. Däremot blir det en hel del “obekväm arbetstid” utan att få något extra för det då saker helt enkelt faller så, passar dock mig perfekt för att så länge jobbet sköts får jag och styra när jag jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det är ganska vanligt i min bransch (mjukvaruutveckling). Konkurrensen är dock så hård (om kompetent personal) att AK inte kan göra för 'dåliga deals'. Då går arbetarna någon annanstans. Även vanligt att arbetare vill jobba lite lösare tider (lite på morgonen, lite på kvällen) och då är det smidigare att inte behöva blanda in ÖT.

Nja, Vanliga att man förhandlar till sig Flexibla arbetstimmar. Dvs kom och gå ut hur du vill, men de flesta bolagen inom mjukvaruutveckling har detta.

Är man konsult så är det vanligare att förhandla till sig att man vill få en del av de man belägger

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

ALS 124: 57000:- (född:-70, "övriga riket")

Du förstod nog när du skrev inlägget att enbart fackligt engagerade har en aning om vad ALS kod är för något.
Är det verkligen inte lättare att skriva vad du arbetar med eller vill du av någon anledning kamoflera din titel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

har postat i tråden tidigare, så ger kort uppdatering
nu över 5 år i mindre IT-bolag, riktat mot Microsofts dynamics. har hoppat runt i roller men titulerar mig väl "senior konsult" numera. dock inte så senior i åldern, 33 år gammal.

grundlön för året blir 47 500. ovanpå detta har företaget börjar dela ut andel av vinst kvartalsvis

nytt år, ny ålder (34), ny lön

höjning med 2500kr, så det blir 50k fast månadslön

kul att bryta 50k/600k-barriären

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Tack för det här inlägget Stefflo!
Sagt och gjort, idag skrev jag på papperet som teknisk säljare istället för automationsingenjör.
50k + bonus, tjänstebil. Bra telefon osv, sjukvård osv.
Det här bli spännande! Jag börjar i Mars.

Rättar till lite felaktigheter i efterhand från min förra post
Tjänstebil visade sig i efterhand inte alls vara en tjänstebil utan personalbil. Och det fanns heller ingen bonus som utlovat. Jag var lite väl naiv när jag skrev på papperet och lärde mig en läxa. Jag började även i Januari istället för Mars.
Jobbet i sig var fantastiskt kul och det har varit lärorikt.

Nu 11 månader senare har jag skrivit papper på ny arbetsplats.
50k i månaden. 15% bonus på årsinkomsten. Riktig tjänstebil med bara beskattning på förmånsvärdet.
De vanliga förmånerna med gymkort, 6 veckor semester ingen övertid osv.
Börjar i Januari

Teknisk säljare inom automation även denna gång. Rekommenderar verkligen yrket, det är fantastiskt roligt!

Permalänk
Avstängd

En sak jag alltid undrat över alla här med nettolöner långt över 30 lax är: Vad är det för kunder erat företag har som är villiga att betala så mycket som gör att Du kan ha så mycket i lön?

Är det verkligen en sådan unik spetskompetens företaget sitter på som inte går att hitta någon annanstans i världen till ett billigare pris? Måtte ju finnas något billigare alternativ i Europa eller är alla andra stolpskott där?

För pris/kostnad och intäkter/vinst är ju A och O här i verksamhetsvärlden. // En självfallet avis enskild firmare sedan flera år tebax.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |