Intel Core i9-12900K överklockas till 8 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
Var det inte fastställt för ett par år sedan att maximal klockfrekvens inte kommer överstiga 6 Ghz?

Den Celeron som nämns i artikeln var på socket 775 vill jag minnas, helt enkelt en Pentium 4 med mycket mindre cache tillgängligt

Så 8GHz har varit möjligt i ett decennium i alla fall

6GHz kommer nog inte överstigas för vanliga konsumenter, alltså utan exotisk kylning, för det kräver ju extrem spänning och därmed värmeutveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Modigt att släppa info och möjligtvis bryta NDA:n endast några timmar innan lansering

Ännu tidigare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
Var det inte fastställt för ett par år sedan att maximal klockfrekvens inte kommer överstiga 6 Ghz?

Fanns ju folk som lyckades överklocka Pentium 4 över 8000Mhz.
Det är ju runt 15 år sen.
Men inte stabila 24/7 klockningar.

Rekordförsök kan vara kul.
Men de flesta vill väl hellre ha något som fungerar i vardagen.

För att ta en dålig billiknelse.
Det finns topfuel dragster som är väldigt, väldigt snabba på att köra 402 meter.
Men de flesta vill hellre ha en bil som är gatlaglig, kan hantera kurvor och som man kan få plats med kassar med mat och dylikt.

En kvävekyld Pentium 4 är inte speciellt användbar även om klockfrekvensen är hög.

Permalänk
Medlem

Mina ögon ser det som ca 5-20% ökning, sjukt förvånande om detta stämmer generellt enligt mig

Speciellt med bara DDR5-4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den Celeron som nämns i artikeln var på socket 775 vill jag minnas, helt enkelt en Pentium 4 med mycket mindre cache tillgängligt

Så 8GHz har varit möjligt i ett decennium i alla fall

6GHz kommer nog inte överstigas för vanliga konsumenter, alltså utan exotisk kylning, för det kräver ju extrem spänning och därmed värmeutveckling

Extrem och extrem... 1,812V är ju långt mindre än ett vanligt batteri har. Låter ju inte så extremt!

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Hmm kan inte se att den är nämnvärt billigare på amazon, jämfört med de vanliga sidorna som prisjakt visar? Och den i sin tur är inte nämnvärt mycket billigare än samsungs 980pro?

Men lär ju vara bra diskar båda två så

3 365,28kr tar de för 2TB disken. Övriga sidor tar väl runt 4?

https://www.amazon.se/Western-Digital-WD_BLACK-WDS200T1X0E-In...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cytoplasm:

3 365,28kr tar de för 2TB disken. Övriga sidor tar väl runt 4?

https://www.amazon.se/Western-Digital-WD_BLACK-WDS200T1X0E-In...

Hm kollade faktiskt bara 1tb varianten; 3.8k från våra danska grannar men annars var det svindyra 4.6k+ ja.

Verkar vara samma med 980pro, amazon tar 3.5k mot 4.2-4.3k. Märkligt att de svenska är så mycket dyrare just på 2tb varianten, medan 1tb varianten är ganska same same.
Vågar man lita på amazon jämfört med komplett/dustin/inet/computersalg/whatever dock..?

Nåja, lite väl offtopic.

Kan klockan bli 14:00 så alder lake reviews kan komma och please pretty please kan man få cpu+mobo+minne som man beställt utan att det ska behöva väntas flera veckor/månader alternativt behöva betala scalppriser >_<

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Hm kollade faktiskt bara 1tb varianten; 3.8k från våra danska grannar men annars var det svindyra 4.6k+ ja.

Verkar vara samma med 980pro, amazon tar 3.5k mot 4.2-4.3k. Märkligt att de svenska är så mycket dyrare just på 2tb varianten, medan 1tb varianten är ganska same same.
Vågar man lita på amazon jämfört med komplett/dustin/inet/computersalg/whatever dock..?

Nåja, lite väl offtopic.

Kan klockan bli 14:00 så alder lake reviews kan komma och please pretty please kan man få cpu+mobo+minne som man beställt utan att det ska behöva väntas flera veckor/månader alternativt behöva betala scalppriser >_<

Amazon ska inte vara några konstigheter att beställa ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Extrem och extrem... 1,812V är ju långt mindre än ett vanligt batteri har. Låter ju inte så extremt!

Default är ca 1.2V, så detta är nästan 50% högre, troligen minst dubblerad värmeutveckling

Permalänk
Medlem

Gigabyte gör lite som de vill.

*bort/mod*

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Extrem och extrem... 1,812V är ju långt mindre än ett vanligt batteri har. Låter ju inte så extremt!

Huh? 1.812V är långt över vad en CPU är speccad för och en bra bit över gränsen där den riskerar att börja ta skada. Så att kalla det för "inte så extremt" går ju inte. Framförallt inte om man skall börja applicera mer "konventionell" kylning på processorn.

Skrivet av Elakekocken:

Gigabyte gör lite som de vill.

Gigabyte är inte nära ens att gå i konkurs. Däremot verkar de blivit lite stora i skorna på senare år och har börjat gena i svängarna i tro att de ändå inte kommer att göra någon skillnad i deras mindshare. Vilket är en väldigt farlig tanke.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En del börjar tidigt än tillåtet?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Extrem och extrem... 1,812V är ju långt mindre än ett vanligt batteri har. Låter ju inte så extremt!

Håller med!

Av samma anledning tycker jag det är fel att påstå att en bil som kör 300 km/h på motorväg kör extremt snabbt. Jag menar, hur snabbt åker inte rymdfarkoster?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Helt ointressant nyhet som du konstaterat. Det konstiga i situationen är att det inte verkar finnas några oberoende benchmarks ute vad jag kan se, trots att en hel del verkar ha fått hem sina beställningar.

Dem har kommit nu, NDA var 14:00 samtidigt som släppet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Dem har kommit nu, NDA var 14:00 samtidigt som släppet.

Tack, kände till NDA. Fast nu är det nog ganska vanligt med någon läcka innan, speciellt då till och med en del vanligakunder verkar sitta på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Håller med!

Av samma anledning tycker jag det är fel att påstå att en bil som kör 300 km/h på motorväg kör extremt snabbt. Jag menar, hur snabbt åker inte rymdfarkoster?!?

I förhållande till hur snabbt jorden redan rör sig genom rymden så är ju även den snabbaste bil ganska långsam

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja enligt debuer är det fejkat av Gigabyte, men vist gigabyte säljer 3090 som har extremt hög felfrekves och nätdelar som exploderar.
Dessutom säger han att gigabyte vet att dom fuskar och sänder dom in resultat till hwbot så är det redan diskuterat att gigabyte får lifetime ban XD

Gigabyte gillar att få dålig PR men all PR är väl bra PR verkar deras motto vara LOL.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle inte kalla det buggigt bara

Resultatet som rapporterades var ju medvetet fejkat med tillgång till källkoden för bios på moderkortet, helt klart inte bara deras fel kan jag tycka

@wittwang kanske dags att uppdatera artikeln med att resultatet inte var äkta?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

@wittwang kanske dags att uppdatera artikeln med att resultatet inte var äkta?

Sannerligen! Det förtjänar lite mer uppmärksamhet än så tycker jag, med ännu ett genialt utspel från Gigabytes marknadsföringssida. En separat artikel och uppdatering kommer att rulla ut under morgonen

Permalänk
Skrivet av Cytoplasm:

3 365,28kr tar de för 2TB disken. Övriga sidor tar väl runt 4?

https://www.amazon.se/Western-Digital-WD_BLACK-WDS200T1X0E-In...

3290:- https://www.proshop.se/SSD/WD-Black-SN850-PCIe-40-NVMe-M2-2TB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Sannerligen! Det förtjänar lite mer uppmärksamhet än så tycker jag, med ännu ett genialt utspel från Gigabytes marknadsföringssida. En separat artikel och uppdatering kommer att rulla ut under morgonen

Perfekt!

Permalänk
Medlem

SSD != Hårddisk
🤫

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

SSD != Hårddisk
🤫

Men en SSD är ju hård?