Permalänk
Medlem

Hur få till bättre nätverk?

Under några månader funkade nätverket hyfsat.
Och nu strular den igen... Min leverantör Teleservice skyller på min router... Då signalen försvinner VARJE KVÄLL. Mer eller mindre. Så pass mycket att Netflix fastnade och laddar om typ var 3e minut...

Nu har jag beslutat att byta till Telia (mobilbredband 100-300 Mbps).

Jag disponerar följande:

Router ASUS RT-AC66U
Två TP Link 305 (en som brygga för värmepumpen. En till en extra dator och förstärkare i gästrummet)
En TP Link 200 (brygga och förstärkare till andra värmepumpen)
samt
UniFi UAP-AC-LR.

Alla WIFI har samma namn. Wifi25 och Wifi50.

Huset är ca 200 kvm i trä i en plan.

Hur bör jag konfigurera allt?

Ska jag fortsätta med samma wifi namn eller förlänga med olika namn?

Alla tips emottages.

P.s. har dessutom många IP kameror som är utspridda och kan inte använda samma punkt.

Jag jan inte mycket om detta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A-gubbe:

Alla tips emottages.

Testa uppgradera till att köra med en bunt Ethernet-sladdar som du lägger fint på golvet kors & tvärs,
istället för trådlöst.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver låter som att klienterna hoppar mellan olika "förlängare" och accesspunkter. Förmodligen har du för mycket överlapp. Det kan avhjälpas genom att minska överlappet eller ha olika namn på olika enheter. En annan bra sak är att hålla sig till (en) 1 tillverkare med produkter som är gjorde för att ha flera av. Hade du hav Unifi rakt igenom hade saker antagligen funkat mycket smidigare.

5 accesspunkter på 200kvm träkåk låter överdrivet... Testa att bara använda 2 eller 3 av dem och placera ut lite mer strategiskt och jämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det du beskriver låter som att klienterna hoppar mellan olika "förlängare" och accesspunkter. Förmodligen har du för mycket överlapp. Det kan avhjälpas genom att minska överlappet eller ha olika namn på olika enheter. En annan bra sak är att hålla sig till (en) 1 tillverkare med produkter som är gjorde för att ha flera av. Hade du hav Unifi rakt igenom hade saker antagligen funkat mycket smidigare.

5 accesspunkter på 200kvm träkåk låter överdrivet... Testa att bara använda 2 eller 3 av dem och placera ut lite mer strategiskt och jämnt.

Hmm.

Blir

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...

bättre än min gamla ASUS RT-AC66U ?