Permalänk

SSD - Något fel?

Hej gör en uppföljning på mitt förra inlägg då jag nu gjort i princip allting som går att göra för att kolla så allting står rätt till med min SSD. Enligt CrystalDiskInfo ska min SSD vara på 87% hälsa, enligt Userbenchmark är den i extremt dåligt skick. Har nu även gjort en komplett fabriksåterställning via usb och genomsökt datorn med 5 olika virusskydd så virus är uteslutet. Problemet jag har är att min disk går upp till 100% användning bara av att klicka på windows menyn, sen om jag ska in på exempelvis kontrollpanelen så tar det cirka 5 sekunder för rutan att öppna. Har även använt mig av "tronscript" eftersom många sa att det programmet brukar lösa problem med sölig SSD/virus osv...

Här är ett exempel på hur min SSD gick upp till 100% av att bara öppna skärmklippsverktyget.
https://snipboard.io/KBEoCq.jpg

Någon som har en aning om vad mitt problem kan vara? Är det bara att fimpa denna SSD och köpa en ny eller finns det möjligtvis något program som kan reparera min SSD?

Permalänk
Medlem

Du har inte en annan att testa med?

Permalänk
Skrivet av jensvo:

Du har inte en annan att testa med?

Har en till från en av mina äldre datorer men den är det exakt samma problem på

Permalänk
Medlem
Skrivet av willewonkaa:

Har en till från en av mina äldre datorer men den är det exakt samma problem på

testat disken i en annan dator?

Permalänk

Vad är det för märke på hårddisken?

Shark gaming är inget märke jag hört talas om innan.

tog en titt på din andra tråd om ämnet med de bifogade bilderna från crystaldiskinfo.

och smartdatan ser ju inte ut att rapportera något direkt fel iaf mer än att 17% hälsa fattas på den vad det nu betyder men tippar att de e nån kalkylering på antal uppstarter skriven data, och drifttid.

att den ska vara så trög som du nämner får mig att tro att det ev är någon fejkdisk som använder sig av typ SDkort eller något i ett SSDchassi om du inte kan identifiera något program som faktiskt använder all bandbredden speciellt om totalrensning utförts och felet kvarstår.

typ att den har något liknande denna inuti SSD chassit och ett gäng billiga lågpresterande 128gb sdkort eller nått
https://usb.brando.com/10-x-micro-sd-to-sata-ssd-adapter-raid...

kollade på deras sida på deras SSDer vad jag kunde hitta.

deras m.2 diskar på bilderna såg ut att ha skrubbade minneschip dvs kan va precis vad som helst luktar billigast chinesium klonen på marknaden för hade de använt något legit märke t.ex. samsung eller hynix eller något hade de inte skrubbat texten på minneskretsarna utan skyltat med att de använder kvalitetskretsar.

deras 1gb satadisk kan ju innehålla vad som helst iom att man inte fysiskt kan se insidan.

ställer mig skeptisk till deras egna produkter tills motsatsen är bevisad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för ssd ? Shark gaming verkar ju vara en datorbyggare och inte ssdtillverkare så läs av fysiskt på ssd vad det är för något för att de själva skulle bygga ssder är otroligt osannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för snabba svar igen!

Ja jag har själv misstänkt att det är något billigt skräp som dom maskerat som "shark-gaming". Har bestämt mig för att köpa en ny från någon seriös tillverkare, har ni någon rekommendation på en SSD som hade kompletterat resten av min setup någorlunda bra? Lämna gärna länk isåfall.

Edit:
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-10700F CPU @ 2.90GHz
Grafikkort: Geforce RTX 3070
Ram: 16gb Viper 3200

Permalänk
Medlem

Varför kör du utan Växlingsfil??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willewonkaa:

Har bestämt mig för att köpa en ny från någon seriös tillverkare

Samsung brukar göra kvalitets-SSDn. 'Corsair'-SSDn tror jag också är bra, för de brukar ha hög 'TBW', men jag är inte säker på att de är lika tillförlitliga som Samsung.