Facebook byter namn till Meta

Permalänk
Medlem

Alla med evighetssymbol tatuerad gör nu reklam för Facebook/Meta

Tycker synd om de som har evighetssymbolen tatuerad på sin kropp och nu automatiskt gör reklam för Facebook/Meta.

Permalänk
Medlem

Det känns som de trålat efter data hittills, ska de gå över till metspö så känns det genast mycket bättre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det någon som är född efter 1990 som fortfarande är på facebook? hört att de yngre generationerna har lagt av med det där skräpet sedan många år, själv född 1982 och tog bort facebook 2017, kändes helt rätt i tiden och ångrar det absolut inte

Fick köra något greasemonkey script som gick in och manuellt deletade varje post jag gjort, nu är jag inte naiv och tror att facebook faktiskt respekterar att någon trycker delete, men min data finns iaf inte i main databasen...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av talonmas:

Facepalm hade varit så mycket bättre namn

Mycket snyggare än en sådan var den ju inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Är det någon som är född efter 1990 som fortfarande är på facebook? hört att de yngre generationerna har lagt av med det där skräpet sedan många år, själv född 1982 och tog bort facebook 2017, kändes helt rätt i tiden och ångrar det absolut inte

Fick köra något greasemonkey script som gick in och manuellt deletade varje post jag gjort, nu är jag inte naiv och tror att facebook faktiskt respekterar att någon trycker delete, men min data finns iaf inte i main databasen...

Yngre generationer kör IQ<68-appar som TikTok så det är ju inte direkt bättre.

Permalänk
Medlem

Same shit, different name.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Att Facebook registrerar Shadow Profiles på folk som inte ens är/vill vara aktiva på FB är bekräftat. Att FB hänger sig åt crosstracking över webbsidor du besöker är bekräftat. Flertalet forskare har pekat på hur, framförallt, FB:s tjänster driver konverteringen av fundamentalister och spridande av konspirationsteorier. Bl. a sådant som höll på att driva igenom en statskupp i USA nyligen. Se även Cambridge Analytica.

Vad är det för shadow profiles?

Driver konvertering av fundamentalister och sprider konspirationsteorier? det är väll det Facebook och google försöker förhindra?
eller iofs, det beror väll på vilken sida man står på.
Jag vet att negativt prat om corona vaccin osv bannas lite här och var, men egentligen kanske det är bra

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Citat:

"Our missions stays the same; It's still about bringing people together" - Zuckerberg

Det är verkligen en surrealistisk värld vi lever i. Så sjukt mycket doublespeak á la 1984, och inte bara hos globala corporations, men även i hur vanliga personer som du och jag pratar. Saknar rak, ärlig och öppen kommunikation.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Är det någon som är född efter 1990 som fortfarande är på facebook? hört att de yngre generationerna har lagt av med det där skräpet sedan många år, själv född 1982 och tog bort facebook 2017, kändes helt rätt i tiden och ångrar det absolut inte

Fick köra något greasemonkey script som gick in och manuellt deletade varje post jag gjort, nu är jag inte naiv och tror att facebook faktiskt respekterar att någon trycker delete, men min data finns iaf inte i main databasen...

Inte Facebooks sociala sida men Instagram, Oculus mm är populära.
Sen är det Discord, Tiktok, Youtube, twitch osv.

Är nått bra?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är nått bra?

Social media var ett misstag.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Social media var ett misstag.

Jag tror det var oundvikligt ända sen alla "vanliga" kom online, var bättre när det bara var vi "nördar"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om de vill ha ett namn som representerar vad de gör, varför byter de inte till "Spying and censorship LLC"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Att Facebook registrerar Shadow Profiles på folk som inte ens är/vill vara aktiva på FB är bekräftat. Att FB hänger sig åt crosstracking över webbsidor du besöker är bekräftat. Flertalet forskare har pekat på hur, framförallt, FB:s tjänster driver konverteringen av fundamentalister och spridande av konspirationsteorier. Bl. a sådant som höll på att driva igenom en statskupp i USA nyligen. Se även Cambridge Analytica.

Tror detta problemet snarare har med folket att göra och är ett mycket större politiskt/utbildnings problem. Facebook vill inte konvertera dessa, det är endast ett resultat av att algoritmen visar folket vad de vill se. Algoritmen visar det som individen har confirmation bias mot vilket gör att alla hamnar i en bubbla. För övrigt är det rätt uppenbart att facebook banlyser dessa personerna ifall du kollar på intervjuer med tex. Q personer.

Jag ser inget problem med att inte behöva se inlägg av saker jag inte är intresserad av och inte behöva leva med dessa konspirationsteoretiker i mitt flöde.

Edit: Med Q personer menar jag en rörelse i USA som tror att Trump kommer ta över makten via en kupp.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Löjligt Facebook/Meta de främst bytte namn främst för att försöka att tvätta bort sitt riktigt dåliga rykte. Facebook är fortfarande ett bra namn för en Social media site.

Det riktiga problemet ligger i Facebook 's ledning de kommer aldrig att kunna tvätta bort sitt dåliga rykte utan att även byta ut hela ledarstrukturen inklusive att ta bort Mark Zuckerberg som CEO.

Permalänk
Medlem

Är ju precis som Alphabet, inget namn en kan patentera då det är något allmänt använt. Speglar då också intentionen att det bara blir ett paraply för övriga underliggande företag.

PRV och Skatteverket har bättre idéer som sitt inflytande över detta om hur ett företagsnamn ska utformas.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BadNewsBrod:

Jargongen på swec = hata alla stora företag

Jag hatar inte Facebook/Meta. Men jag inser också att de inte finns till för att göra mig glad, de finns till för att fylla fickorna på redan riktigt rika vita män, primärt.
De gör produkter som tilltalar massorna, inte för att de har nån strikt ond agenda utan för att det säljer och ger dem intäkter. Det finns inte nån stor konspiration bakom, om man inte kan kalla kapitalism för konspiration.

Det jag däremot avskyr är deras fullständiga ovilja att ta mer socialt ansvar än lagen strikt avkräver dem, och i många fall inte ens det.
"With great power comes great responsibility." Men det säljer ju inte, så det skiter man i. DET tycker jag inte om.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Meta data....

Var väl passande då

Du menar phishing?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Mitt lilla förtroende för mänskligheten ökade precis när jag ser hur många som ogillar facebook här.

Permalänk
Medlem

Undra om de kommer slå två flugor i en smäll och skapa ett metaverse och samtidigt låta Facebook vara plattformen för desinformationen för att förstöra samma metaverse?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för shadow profiles?

Driver konvertering av fundamentalister och sprider konspirationsteorier? det är väll det Facebook och google försöker förhindra?
eller iofs, det beror väll på vilken sida man står på.
Jag vet att negativt prat om corona vaccin osv bannas lite här och var, men egentligen kanske det är bra

Det är ett internetsök bort. Kort och gott har du en kompis som har givit access till FB appen på din telefon så är du registrerad hos FB.

Du kan ju även kolla in kongress-utfrågningen med visselblåsaren Frances Haugen. Bl. a. konspirationsteorier driver engagement=pengar till FB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Tror detta problemet snarare har med folket att göra och är ett mycket större politiskt/utbildnings problem. Facebook vill inte konvertera dessa, det är endast ett resultat av att algoritmen visar folket vad de vill se. Algoritmen visar det som individen har confirmation bias mot vilket gör att alla hamnar i en bubbla. För övrigt är det rätt uppenbart att facebook banlyser dessa personerna ifall du kollar på intervjuer med tex. Q personer.

Jag ser inget problem med att inte behöva se inlägg av saker jag inte är intresserad av och inte behöva leva med dessa konspirationsteoretiker i mitt flöde.

Edit: Med Q personer menar jag en rörelse i USA som tror att Trump kommer ta över makten via en kupp.

Det är algoritmen som gör att folk konverteras och deras klick matar FB med pengar. Såklart kan man banna folk i efterhand men då är problemet redan skapat och problemet i grunden är algoritmen och FB:s totala naivitet och ambivalens till all skit de hjälper att sprida. Kombinerat med alla rykten kring Zuckerbergs totala narcissism och världsräddar-drömmar.

Som du säger så är det ett generellt problem med dagens internet som driver alla till sin egen lilla bekräftelse-bubbla (aka "communities") men FB har gång på gång visat sig vara den värsta enablern av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Det är algoritmen som gör att folk konverteras och deras klick matar FB med pengar. Såklart kan man banna folk i efterhand men då är problemet redan skapat och problemet i grunden är algoritmen och FB:s totala naivitet och ambivalens till all skit de hjälper att sprida. Kombinerat med alla rykten kring Zuckerbergs totala narcissism och världsräddar-drömmar.

Som du säger så är det ett generellt problem med dagens internet som driver alla till sin egen lilla bekräftelse-bubbla (aka "communities") men FB har gång på gång visat sig vara den värsta enablern av detta.

Du har mycket rätt här, men enligt mig är problemet extremt mycket större än Facebook. Tar man bort facebook går dessa över till twitter, sen ifall de inte får vara där går de över till reddit osv osv.. Ifall inte internet finns går de till kyrkan eller andra event. Problemet är systematiskt och det är därför vi ser det tydligast i USA. Det statliga systemet sviker individer, vilket gör att de söker fel svar.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Frågan är vad som är farligt.
Utvecklar du själv och vet vad som "säljs" eller vet vad man får veta eller vet du nån som kan bekräfta?
Ifrågasätter inte utan bara en undran.

Det är inget fel i att undra!

Här är ett bra exempel på vad dom pysslar med
https://blog.malwarebytes.com/malwarebytes-news/2021/05/faceb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jargongen på swec = hata alla stora företag

Jargongen på swec = hata alla stora företag - AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för shadow profiles?

Driver konvertering av fundamentalister och sprider konspirationsteorier? det är väll det Facebook och google försöker förhindra?
eller iofs, det beror väll på vilken sida man står på.
Jag vet att negativt prat om corona vaccin osv bannas lite här och var, men egentligen kanske det är bra

Facebook är känt för att skapa/visa mer innehåll som du tycker om att se. Algoritmen vill få ökad tid på plattformen och fler klick från dig på annonser och annat. Detta gör att de visar mer saker som du tycker om och färre saker som du inte gillar, och rekommenderar dig grupper med liknande intressen

Om du då redan har någon åsikt som sticker ut kommer algoritmen aktivt styra dig i riktningen att fördjupa den åsikten, då det ger mer pengar till facebook. Både som riktad reklam mot saker relaterade till åsikten men också för att det är mer sannolikt att du spenderar mer tid på plattformen då.

Många har forskat på detta och visselblåsare rapporterat om detta.

Utåt försöker de såklart visa att de gör saker för att stoppa denna utveckling, men det ligger i deras intresse att förvärra den tyvärr.

Denna utveckling kommer (eller har redan) påverka val och annan opinionsbildning, spär på segregation och främlingsfientlighet, framhäver skillnader hos olika grupperingar

———————

Skuggprofiler är en helt annan sak och ser främst till att sälja annonser och spåra användare som gör olika köp i butiker. Spårar människor utan FB vilka sidor/kampanjer/annonser de tidigare sett och agerat på etc. Denna typ av spårning gjorde Apple svårare i iOS14 och fick ganska mycket uppmärksamhet i media

FB hävdar att det skadar butiker och andra att spåra intrycket och effekten av reklam (på deras plattform) och därmed skadar de företag som annonserar, men också användarna för att de får ’mindre relevanta’ annonser (är det försämring?)

Sanningen är främst att det minskar incitament att betala för dyra riktade annonser på deras plattform.

Skuggprofilerna hjälper även att sälja riktade annonser till människor som inte alls tillhör plattformen. Och de spårar dessa profiler över flera plattformar genom att sammanfoga profiler från olika källor genom statistik och att unikt identifiera mönster i informationen. Kanske enkla saker som att de loggat in i samma butik eller annat som de vanligaste besökta sidorna eller unika sidor som inte besöks av så många som besöks inom en viss tid på olika enheter, och så vidare...

———————

Skadligt är det, hur illa det är och vad man kan göra åt det är inte lika lätt att säga. Slutet av videon är tyvärr en mysko kickstarter, men den har ganska bra förklaring av vad som sker på en större skala:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Frågan är vad som är farligt.
Utvecklar du själv och vet vad som "säljs" eller vet vad man får veta eller vet du nån som kan bekräfta?
Ifrågasätter inte utan bara en undran.

Finns uppenbara problem med för stora och inflytelserika företag, inte så svårt att inse det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det en slump att loggan ser ut som ansiktsmaskerna som alla banditer i Kalle Anka bär?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nätfiske hade varit ett bättre namn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi