Snabbkoll: Har du installerat Windows 11?

Permalänk
Snusfri

Fläckvis.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Om man helt borter ifrån det faktum att de gör det osmidigt om man inte vill ha TPM och Secure boot, så är det ju så att de har "flyttat osten" med en hel del saker. Samma misstag de gjorde med Windows 8, samt att prestanda inte verkar ha förbättrats alls. Fick man typ 10% högre framerate och några hundra extra poäng i Cinebench så kunde det ju vara värt det men nej, så det verkar i nuläget vara en helt poänglös "upp"datering. Det kanske blir bättre med tiden. Men just nu finns noll anledningar för mig persinligen att "upp"gradera" och minst 14 skäl att låta bli, så det är upp till Microsoft att övertala mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Never buy (or use, install, trust etc) Mark I !!!

Finns i dagens läge ingen anledning för mig att använda W11.
Det tar inte med sig något nytt om du inte har CPU med Hybrid funktionen som Alder Lake och det är inte släppt än. Kommer att dröja minst ett år för mig innan jag lägger det på någon "skarp" maskin i min ägo.
Privatlivet online är en katastrof och allt fipplande med reg-nycklar etc för att installera det på maskiner utan officiellt stöd är itne värt det (även om det är väldigt lätt att göra).
Inte heller är det några riktigt stora prestanda ökningar i spel som gör det värt att installera heller även om funktionen som D12 Ultimate och Direct Storage är intressant.
Kommer att vänta och avvakta iaf som det är just nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr. Inte mycket mer än en facelift för Windows 10 med sämre prestanda för oss på Zen 3.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Har både hunnit installera och avinstallera.
Installerade, noterade buggarna och prestandaförlusten, avinstallerade.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tycker att W11 är som Android, något som gör "OS-saker" vid sidan om.
En tydlig riktining mot en proprietär trädgård, påtvingat "medlemskap" hos MS

Skillnaden är att det inte är gratis

Så nej tack.

Att ingen av mina datorer uppfyller de löjligt höga kraven bidrar ju en del också

Vad för medlemskap är påtvingat?
Har man ett äldre Windows så är det gratis.

Permalänk
Medlem

Jadå, inte sett något problem ännu.
Gillar designen på de nya fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Found the vegan"

OT -

Meh. Det enda som förändrats är ett bättre sätt att ta tillvara om telemetri och annat krafs, för att inte tala om hur man helt och hållet raderar möjligheten till "muskelminne" som man byggt sedan 90-talet.

Nä, jag tror minsann att Windows 11 är precis som ME, Vista och Windows 8. Det är ett sätt för Microsoft att "skippa den dåliga iterationen", så att nästa Windows kan bli lika bra som XP, W7 eller W10.

Edit*

Insåg nu att Windows faktiskt använder sig av Tick-Tock-metoden. Dock är Tick bra, och Tock skitkasst

Och TikTok skitkasst

Permalänk
Avstängd

Japp, och ändrat en del så att det är mer likt äldre windows (dvs faktiskt användbar!) genom StartAllBack.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ja. På båda datorerna. Men stordatorn fick jag rulla tillbaka direkt dessvärre pga viss inkompatibilitet med tillbehör och att den betedde sig lite skumt.

4790K-datorn däremot tog det bra. Behövde inte modda windows-installationen ett dugg heller tack vare att jag fått TPM 1.2-modul till moderkortet.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har kört det sen innan releasen, men ångrar lite just nu att man testade dev-kanalen. Får krascher relaterat till ntoskrnl flera gånger om dagen, så det lutar åt ominstallation Kanske 10, kanske 11 men i vanliga kanalen.

Enda störande momentet (i övrigt) är högerklicksmenyn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Nej, just nu känns min W10 installation perfekt. Tycker spelen flyter på bättre än dom någonsin gjort. Om det beror på nyare drivare eller uppdateringar i windows vet jag inte men känner att det finns noll fördel att lägga in 11:an, speciellt med risk för att prestandan faktisk blir sämre.

Permalänk
Medlem

Har dragit in det på en lite äldre laptop jag ofta mekar med, inklusive registerhack för bristande CPU stöd, (21H2, 22000.258).
Kört det virtuellt ett tag med (22478.1012) så två stycken fungerade W11.

Gillar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, känns inte värt besväret. Ser inte att jag skulle vinna nått på det.

Men jag har alltid vart "bakåtsträvare" när det kommer till OS. Alltid hållt länge på dem innan jag gått över till det nya. Win 2000, XP, 7 och nu 10

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Nyfiken så sopa jag in win11 på min äldre bräda ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X.
Fick uppdatera bios sen in och aktivera tpm och säker bot ..
Den fungerar fin fint

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Windows 7 for life!!!

.

Absolut, finaste OS:et MS gjort. Jag önskar att Windows 7 2021 fanns i verligheten men den det är bara fejk. Finns på youtuben

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Både och. Installerat på dotterns spel-PC och frugans TV-PC, som fick agera testkaniner. Min arbetsstation väntar jag med för den är lite mer ”mission critical” (dessutom Zen 3).

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Både och. Installerat på dotterns spel-PC och frugans TV-PC, som fick agera testkaniner.

Hur i hela ... vågade du använda frugan och dottern som guinea pigs? En annan hade troligen blivit utfryst, utkastad och hänvisad till Frälsningsarméns soppkök... de är ju såna bakåtsträvare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

La in det på laptopen. Kommer vänta med (AMD) desktopen tills det känns färdigt. Var tvungen att ändra registert för att få tillbaka högerklicksmenyn. Har inga synpunkter på den nya startmenyn annars

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Min Surface 4 Pro skulle jag vilja uppgradera, men den uppfyller inte kraven, testar kanske ominstallera till W11 en dag när jag orkar.
Speldatorn har Ryzen, så nej på den.

Jag gjorde en ren installation på min SP4 utan några modifikationer. Det fungerar ok och har hittills fått alla uppdateringar men auto hibernation funkar inte så jag måste göra det manuellt varje gång. Min SP4 har det ökända sleep of death-problemet så måste förlita mig på hibernate.

Kommer inte installera W11 på mina stationära maskiner då jag inte klarar mig utan never combine taskbar buttons på dem. Eventuellt längre fram om det visar sig att tredjepartsprogram som startallback fungerar långsiktigt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att W11 kommer bli hur bra som helst, men väntar på Ryzen-fixarna. Folk gnällde på 8:an också, men tyckte jag också var bra som fan. Millenium och Vista är väl de enda som jag har hoppat över.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Nej, varför fixa något som inte är trasigt. Jag har bara sett nackdelar med 11:an mot 10:an.
Jag väntar tills pyttemjuk fixar problemen och ger oss något mervärde, annars går jag över till Linux när 10:an krackelerar. Jag skaffade inte Windows 10 förrän 2018.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sötast

Installerat
Avinstallerat

Permalänk
Medlem

Nja, jag är inte så sugen på att uppdatera till vista 2, (eller var det win 11 det kallades? )

Det får bli att installera det på vinterns nya burk, dvs om det kommer gå att få tag på alder lake...

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Kommer W11 som en smyguppdatering via Windows Update?

Permalänk
Medlem

Nej. Inte än.
Min maskin har ej officiellt stöd. Har inte lust att böka med eventuellt krångel _om_ något skulle gå fel, eller riskera bli utelåst från framtida uppdateringar. Låter andra, mer otåliga individer agera labbråttor åt mig.

Ynglingens gaminglaptop - som är av något modernare slag - har jag inte heller vågat testa på ännu. Han skulle riva hela huset om något råkade skita sig med den.
Blir väl ändå att jag smyger in det någon kväll efter att M$ patchat upp de värsta barnsjukdomarna.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag skulle boota windows är för de spel som inte fungerar via proton eller lutris.

Så länge Win10 stöds för de spel jag vill köra har jag ingen anledning att uppdatera.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nej gud nej, varför skulle jag?

Rundade hörn på fönster går att fixa ändå...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Borttaget

Där saknas ett alternativ - Installerat och borttaget

Högerklicksmeny - Där saknar jag 7z
Taskbaren - För att minska den blev jag tvungen till registerhack och sen kunde jag ändå inte ta bort datumet med följden att den blev avklippt.
Samma med tgb-språk, hur tar man bort det? Jag vet vilket språk jag installerade.

Och så kan det ju inte se ut.

bild
Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att byta idag. Är inte betatestare för MS eller har OS som hobby/arbete.

Blir antagligen nästa gång jag byter nån av datorerna

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.