Tappar ständigt uppkopplingen i några sekunder

Permalänk

Tappar ständigt uppkopplingen i några sekunder

Hej!
Jag har precis flyttat till en ny lägenhet och har några mystiska problem med mitt nya internet. Av någon anledning tappar jag anslutningen under några sekunder då och då. Det som gör det skumt är att jag inte riktigt vet varför, och det är inte allt som tappar anslutning heller.
Jag kan till exempel surfa och hemsidan jag försöker besöka slutar att ladda in, vilket jag tolkar som att den tappar anslutning. Ett annat problem är att discord helt plötsligt slutar att ta emot eller skicka röstdata, så ingen hör mig och jag hör ingen. Men samtidigt som detta händer kan jag utan problem spela CS eller Dota, utan att någonsin tappa anslutningen. Jag förstår verkligen ingenting.

Routern är ganska ny, den köptes för något år sedan men har varit oanvänd tills nu, en Asus RT-AC57U. Jag har fiber på runt 1000 mbit upp och ner, och hastigheterna är det inget problem med. Det jag har försökt prova var att ändra routerns DNS till Googles, men märkte ingen direkt skillnad. Har försökt kolla på loggarna när jag DCat, men har inte sett något som jag kan tolka som ett fel.

Jag fattar verkligen inte vad problemet kan vara. Har någon annan haft liknande problem?

Permalänk

Tydligen kunde mina kompisar höra mig på discord, fast för mig står det att discord har tappat anslutning. Jag är riktigt förvirrad.

Permalänk

Problemet är helt och hållet med routern, om jag kör datorn rakt in i jacket i väggen så dör aldrig nätet. Någon som har koll på felande asus-routrar?

Permalänk
Medlem

WiFi eller kabel? Problem på fler enheter än en?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Problemet är helt och hållet med routern, om jag kör datorn rakt in i jacket i väggen så dör aldrig nätet. Någon som har koll på felande asus-routrar?

Det är väldigt vanligt att det sker på konsumentroutrar, brukar vara wifi-delen som spökar, har du inga wifi-enheter prova inaktivera det i routern. Annars prova att se om det finns någon firmwareuppdatering. Om det inte finns/hjälper kolla på alternativa fw ex dd-wrt. Det brukar göra enheterna mycket stabilare samt en del extra funktioner.
Annars köp en ny router.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kör du wifi eller trådat ifrån routern till datorn?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Det är väldigt vanligt att det sker på konsumentroutrar, brukar vara wifi-delen som spökar, har du inga wifi-enheter prova inaktivera det i routern. Annars prova att se om det finns någon firmwareuppdatering. Om det inte finns/hjälper kolla på alternativa fw ex dd-wrt. Det brukar göra enheterna mycket stabilare samt en del extra funktioner.
Annars köp en ny router.

Hmm, ska prova inaktivera wifi ikväll när jag spelar och se om det blir någon skillnad. Det finns ingen uppdatering, min router kör "3.0.0.4.380_10732" och det är den nyaste. Men ska kolla upp alternativa, det är värt ett försök. Är inte taggad på att köpa en ny router precis.

Skrivet av Bernd_P1:

Kör du wifi eller trådat ifrån routern till datorn?

Hej! Trådat till datorn, trådlöst till allt annat. Märker nedgång på bägge.

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem senaste 2 åren efter jag uppgraderade till en Ryzenplattform. Nu när jag tänker efter har jag inte haft detta problem senaste månaden, men vanligtvis när det inträffar brukar det vara 1-3 ggr per dygn.

Har en Linksys EA7300. Kör trådat. Vad som gör detta ännu mer förvirrande är att routern är trådad till en ovanvåningens router som sedan är kopplad till vardagsrummets router. På denna router har jag två datorer, Ryzendatorn och en spelserver (Space Engineers, CS:GO, etc). När jag tappar internet på Ryzendatorn i ~10-20 sek har folk på servern aldrig något connection issue.

Min tanke är att jag fick ett felande moderkort, en Gigabyte x570 Aorus Elite. Den har även haft problem med USB när jag för över bilder/filmer till datorn från mobil så kan datorn tappa connection med mobilen. Har inte haft detta problem på någon månad heller. Vet ej om dessa är relaterade men misstänker att så är fallet.

Vet inte om detta hjälper dig iomed att direktanslutet verkar lösa ditt problem (något jag ej testat) men om andra enheter kopplade till routern inte har internetproblem kanske något liknande kan vara en aveny att utforska. Har du två datorer över kan du koppla ena till den andra (bara hänga i en lobby över internet i ett spel eller liknande) och se om de timar ut när du får internetproblem på din huvuddator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Har en Linksys EA7300. Kör trådat. Vad som gör detta ännu mer förvirrande är att routern är trådad till en ovanvåningens router som sedan är kopplad till vardagsrummets router. På denna router har jag två datorer, Ryzendatorn och en spelserver (Space Engineers, CS:GO, etc). När jag tappar internet på Ryzendatorn i ~10-20 sek har folk på servern aldrig något connection issue.

Jag måste bara fråga om det verkligen är tre routrar i samma nät och hur är de konfigurerade i så fall? Som accesspunkter och en huvudrouter samt dhcp avslaget på alla utom första routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag måste bara fråga om det verkligen är tre routrar i samma nät och hur är de konfigurerade i så fall? Som accesspunkter och en huvudrouter samt dhcp avslaget på alla utom första routern?

Om man bara inaktiverar dhcp-servern på routern så blir det som en switch + AP vilket fungerar bra. Men problemet är att de ibland får för sig att nollställas dvs den aktiverar dhcpn igen och fuckar hela nätet. Samt det går åt onödigt med resurser för funktioner som inte används i router. Men fungerar ok som en temp/paniklösning.

Visa signatur

.