Permalänk
Livsnjutare 😎

Pensionssparande

Som rubriken lyder, hur pensionssparar ni ?
Jag har mina tillgångar i fonder och/eller aktier till stor del, och det blir då "pengar jag inte ser" men visst - man gamblar ju lite med sin framtid rent ekonomiskt.

Jag sätter in pengar lite då och då, inga förutbestämda belopp eller så.
Finns det pengar kvar på kontot när nya lönen kommer brukar det bli hälften av det kvarvarande ungefär, resten splittas upp på buffertkonto och annat.
Blir ändå några tusenlappar i sparande per månad om man slår ut det skulle jag tro.

Frugan sparar inget direkt mer än på ett e-sparkonto hos Swedbank, för hon "förstår sig inte på" (läs har 0 intresse) för fonder etc. Problemet som jag ser det är ju att det ger också henne ingen utveckling i hennes sparande, samt att hon saknar månadsinsättning eller dylikt.
Hon har sagt flera gånger att hon skulle vilja komma igång med ett sparande, men det drar liksom inte igång... så hon bad mig fråga här på Swec hur andra gör - hon har förstått att här finns många kloka människor

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ett lätt sätt att komma igång med månadssparande är ju att t.ex ha ett gäng fonder på SAVR eller liknande tjänst där man kan ha någon hundring i ett flertalet fonder som automatiskt dras från ens bankkonto varje månad i ett så kallat månadssparande. Då kan man logga in ibland och kika men över tid bör det förhoppningsvis ge en bra utveckling.

Att ha pengarna på ett e-sparkonto ger ju ingen värdeökning alls som du är inne på, snarare att man förlorar lite på det pga inflation.

Permalänk
Medlem

Mitt pensionssparande är tjänstepensionen så den är rätt inaktivt placerad. Ser ingen mening i att ha något annat pensionssparande utan det är bara sparande.

Permalänk
Medlem

Vi har gemensam ekonomi. Det innebär att allt sparande också är gemensamt. Delen av sparandet som består av investeringar är tredelat; långsiktigt, pension samt barn. Samma belopp avsätts för alla tre investeringsformerna varje månad. Innehaven är också desamma förutom på pensionssparandet, där är frun för nervös för fonder utan nöjer sig med sparkonto.

Om man planerar att leva tillsammans även som gamlingar tycker jag det skulle kännas olustigt om den ena sparar markant mer. Vet inte hur fördelningen ser ut för er? Det mest rättvisa är väl om båda stoppar in ungefär lika mycket i sparandet.

Om du sitter med flera miljoner i fonder när du är 70 år förmodar jag att din fru också vill ta del av pengarna även om hon bara har en bråkdel av det (fonder vs. sparkonton riskerar ju att diffa väldigt mycket efter många år). Kommer du vilja ha dem själv då eller dela med dig? Rimligen kommer du väl dela med dig. Så länge man stoppar in lika mycket pengar kan det väl vara OK att avkastningen blir olika (sparkonto vs. fonder kan ju ses som en riskspridning). Men om man har stoppat in olika mycket pengar i 30-50 år kanske det känns mer skevt.

Permalänk
Medlem

För den enklaste planen till spararen som "har 0 intresse" skulle jag göra enligt följande:

1. Alla pengar går till en buffert på lönekontot, tills man har 3-5 månadslöner (netto) där. Verkar som hon redan klarat av detta.
2. När bufferten är "full" går sparpengarna till Avanza Auto 6 alternativt månadsspar med lång tidshorisont på Nordnet. Jag föredrar det senare pga lägre avgift. Bägge ger ungefär marknadens avkastning över tid utan att du behöver betala ockeravgifter. Pengarna dras automagiskt varje månad och investeras åt dig.

Hur mycket sparpengar som dras varje månad är upp till var och en. En bra "sparkvot" är 20% och uppåt (20% av ens nettolön går till sparande). Lyckas man med bara 5% är det bättre än inget, men man bör då se över sina utgifter. Misstänker att de allra flesta ligger någonstans däremellan.

Om vi talar om faktiskt pensionssparande (tjänstepension och premiepension), skulle rådet vara att låta premiepensionen vara som den är default. Tjänstepensionen placeras beroende på utbudet där hon har den. Oftast har de fond-i-fonder som investerar allt åt dig på ett rimligt sätt. Hos SPP har de t.ex. SPP Mix

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Då jag valt bort tjänstepension då jag ogillar upplägget så sätter jag av 5k per månad på isk. Fast jag ser det inte som ett pensionsspar utan mer som investeringar för framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Har man stora lån i boendet så anser jag att man skall amortera av dessa som "sparande". Ökar låneräntan från en till två procent, så ökar lånekostnaden 100%! Det kan bli kännbart. Vid fastighetskrisen kring 1995 fick många gå från hus och hem när regeringen ville "rädda" kronan till varje pris. Vilket givetvis misslyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Har man stora lån i boendet så anser jag att man skall amortera av dessa som "sparande". Ökar låneräntan från en till två procent, så ökar lånekostnaden 100%! Det kan bli kännbart. Vid fastighetskrisen kring 1995 fick många gå från hus och hem när regeringen ville "rädda" kronan till varje pris. Vilket givetvis misslyckades.

Jag anser du har fel. Hade du ändå tänkt placera i räntor (vilket i sig är dumt med så lång horisont) så är det bättre amortera på bolånet. Men vill du ha någon form av avkastning och inte behöva bli fattigpensionär är det ett dåligt alternativ.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

SÅPA7 + Tjänstepension + privat fondsparande. Går varje månad så ser inte pengarna. Varje gång jag får ett ryck i lön så försvinner den ökningen också utan att jag ser den. Ju länge jag kan leva som en fattig student desto bättre!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag anser du har fel. Hade du ändå tänkt placera i räntor (vilket i sig är dumt med så lång horisont) så är det bättre amortera på bolånet. Men vill du ha någon form av avkastning och inte behöva bli fattigpensionär är det ett dåligt alternativ.

Men det var exakt vad jag menade! Amortera av bolånet om du riskerar få problem när räntan höjs. Innan det är försent.

Själv har jag placerat hälften av pensíonspengarna i Ryska/kinesiska fonder. Resten i aktier. Huset har jag betalat av helt eftersom det var billigare än en övervärderad bostadsrätt i innerstan som jag sålde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Som rubriken lyder, hur pensionssparar ni ?
Jag har mina tillgångar i fonder och/eller aktier till stor del, och det blir då "pengar jag inte ser" men visst - man gamblar ju lite med sin framtid rent ekonomiskt.

Jag sätter in pengar lite då och då, inga förutbestämda belopp eller så.
Finns det pengar kvar på kontot när nya lönen kommer brukar det bli hälften av det kvarvarande ungefär, resten splittas upp på buffertkonto och annat.
Blir ändå några tusenlappar i sparande per månad om man slår ut det skulle jag tro.

Frugan sparar inget direkt mer än på ett e-sparkonto hos Swedbank, för hon "förstår sig inte på" (läs har 0 intresse) för fonder etc. Problemet som jag ser det är ju att det ger också henne ingen utveckling i hennes sparande, samt att hon saknar månadsinsättning eller dylikt.
Hon har sagt flera gånger att hon skulle vilja komma igång med ett sparande, men det drar liksom inte igång... så hon bad mig fråga här på Swec hur andra gör - hon har förstått att här finns många kloka människor

Finns redan en väldigt bra tråd där all sparande diskuteras
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar...

Enklast är att välja lågavgiftsfonder att månadsspara i för de med 0 intresse...

Du kan förklara för henna att ha pengar på ett sparkonto gör att pengarna minskar i värde med ~2,5% (inflation)

Fixa månadssparande i globafonder och någon teknikfond.
Länsf. indexnära/tin ny teknik

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Sparar privat i några olika fonder på ett ISK. Vet inte om det är det smartaste eller inte, men jag känner att jag själv har kontroll över det vilket jag gillar. Har satt upp så det dras automatiskt från mitt e-spar konto varje månad och distribueras ut på fonderna

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |