Komplett Faktura 521 Kronor: Då gjordes en kreditupplysning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zirgo:

Saxat från Internet:
Vad händer om man har för många UC?
Banker ser varje kreditupplysning genom UC som en ansökan om lån
oavsett dess syfte, därför är det inte BRA ATT INTE HA FÖR MÅNGA

Saxat från Internet. Jag gissar att du saxat det från typ Lendo som marknadsför en jämföringstjänst som bara tar en upplysning.

Men detta är inte ett reellt problem, utan en myt skapad av Lendo. Eller det blir bara ett problem om du samlar på dig massvis med kreditupplysningar. Om du vill ta ett huslån/billån whatever och du frågar ett antal långivare och det görs 10 kreditupplysningar så kommer ingen reagera på det. Kommer frågan så kan du ju bara hänvisa till att du jämför olika långivare.

Det som dock är ett problem ur ett kreditprövningshänseende är alla dessa kort som olika kedjor har. Kort på Jula, Bauhaus, NetOnNet, Elgiganten osv. med kredit. När du fått kredit på ett sånt medlemskort så kommer det att belasta din kreditvärdighet på liknande sätt som andra skulder, tex billån, huslån osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det kan ju också bero på olika saker. Stället du handlade på för över 500 kronor kanske i relativ närtid har gjort en kreditprövning på dig, och anser därmed att de kan godkänna ytterligare en kredit, medans du för kreditgivaren för 100 kronor var en helt okänd figur och de därmed tog en kreditprövning.

Om man tycker att sådant är ett problem kan man ju försöka använda exempelvis Klarna, då Klarna gör en kreditprövning och sedan kan du handla på allehanda ställen utan att någon ny kreditprövning görs (förutom möjligen på årsbasis eller liknande). När man väljer handlarens egna faktura-partner så är det ju olika kreditgivare varje gång, och de måste alla göra en kreditprövning.

Jag är absolut med på ditt resonemang. Dock kan kreditprövningar även göras trots att man använder Klarna, åtminstone har jag varit med om det. Jag nämner det i mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Jag är absolut med på ditt resonemang. Dock kan kreditprövningar även göras trots att man använder Klarna, åtminstone har jag varit med om det. Jag nämner det i mitt tidigare inlägg.

Det är klart att det kan. Och det beror på saker som beloppet på krediten, den totala summan av dina innestående krediter (hos Klarna), hur länge sedan den senaste kreditprövningen gjordes, etc.

Du säger att du är med på resonemanget, men ändå argumenterar du för att det här är något som är underligt här och som måste besvaras av den kreditgivande banken...

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i en säljande position, med både privatpersoner och företag som kunder. Vi använder UC som tjänst för att kolla kreditvärdigheten hos våra kunder.
Om jag ska göra en upplysning på ett företag så är det bara till att trycka på en knapp så får jag upp alla nödvändiga uppgifter.

Ska jag göra samma sak på en privatperson så får jag upp en ganska rejäl varning om att legitimt skäl krävs och att information om att upplysningen tagits kommer skickas till personen. Jag brukar nästan alltid fråga kunden om det är okay först eller om dom hellre vill betala i förskott då jag vet att många inte tycker om att få kreditupplysningar tagna på sig.

Men det finns även en snabbkoll tror jag det heter. Där får jag mycket mindre information men brukar fortfarande räcka för att avgöra om man ska lämna kredit till kunden. Denna koll skickar också kopia till kunden men visas inte när banker mm. kollar antal upplysningar.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Har det gjorts en kreditupplysning utan godkännande bör man undersöka ja. Ett "SMS-lån"-företag gjorde kreditupplysningar på mig, visade sig att någon satt in mig som medsökande på ett större lån. Jag spärrade mig hos UC och deras kumpaner, vilket gjort att jag å ena sidan kan sova lugnt på natten, å andra sidan inte längre kan handla via Klarna - även om jag tillfälligtvis låser upp på UC vilket man ju måste göra när man skaffar telefonabb etc.

(Klarna gjorde en kreditupplysning på mig när jag köpte en klase bananer, som test för att se om UC låst upp mig när det strulade att fixa telefonabb, därefter är jag nekad som kund hos Klarna trots upplåsning på UC och trots kontakt med kundtjänst - de har sina algoritmer, jag är inte betrodd att ens handla mat på Hemköp tydligen, de gör en ny kontroll "om ett tag" (ospecifierat när) vilket innebär att jag just då måste ha UC upplåst tydligen)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är klart att det kan. Och det beror på saker som beloppet på krediten, den totala summan av dina innestående krediter (hos Klarna), hur länge sedan den senaste kreditprövningen gjordes, etc.

Så kan det säkert vara.

Skrivet av Blomman90:

Du säger att du är med på resonemanget, men ändå argumenterar du för att det här är något som är underligt här och som måste besvaras av den kreditgivande banken...

Vad i mitt inlägg talar för detta? (Det fetmarkerade) Förlåt att jag är trögfattad!
Jag har bara återberättat mina upplevelser. Att någonting (möjligen) är underligt betyder inte nödvändigtvis att det är fel.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att många upplysningar inte påverkar så mycket givet att du har bra ekonomi.

Om det faktiskt gör det så är det helt hjärndött. Typ "aha så du vill ha ett lån med bra ränta och har därför frågat många banker? Dig går inte lita på...". Hade som bank varit mer orolig för någon som bara tar första bästa lån, men men, de tänker väl inte så.

Upplysningar på faktura för småköp loggas dessutom inte ens i det systemet så det är ingen fara.