Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Det finns såklart möjlighet att skapa konstgjord svängmassa men vi är inte riktigt där ännu plus att det blir jobbigare ju närmare noll du kommer.

Om jag får vara lite petig så är väl elnätet en elektrisk mojäng. Inga kugghjul, planetväxlar, stötstänger eller kardanknutar så långt ögat når.

Då är inte ett batteri att betrakta som en konstgjord svängmassa, det är svängmassa som är att betrakta som ett konstgjort batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Eller så är det för att kärnkraft ofta släpper ut lägre mängd co2e än alla andra kraftkällor över sin planerade livslängd

Ja, även lägre än sol, vind, och vatten.

Jag håller helt med att Kärnkraften är grön, framförallt nyare generationer som kan bränna kärnbränsle till restprodukter som har mycket mindre problem med lagringstid efteråt

Det är därför de kanske får sin vilja igenom men utan ekonomiska intressen hade de inte orkat ta den här fajten tror jag. Poängen med taxonomin var ju för att avgöra vilka källor som skulle kunna dra nytta av fonden. Länderna som vill att det ska klassas som grönt är länder som har uttryckt en vilja att bygga ut kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är därför de kanske får sin vilja igenom men utan ekonomiska intressen hade de inte orkat ta den här fajten tror jag. Poängen med taxonomin var ju för att avgöra vilka källor som skulle kunna dra nytta av fonden. Länderna som vill att det ska klassas som grönt är länder som har uttryckt en vilja att bygga ut kärnkraft.

Jaha, då är jag med! Självklart en fråga som är viktig om det står pengar på spel!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är oklart vad du syftar på och vad vi ska göra med informationen, kan du förklara lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är oklart vad du syftar på och vad vi ska göra med informationen, kan du förklara lite?

Enda slutsatsen vi kan dra är att en mindre skara förespråkare skickat länken mellan sig. Som att ställa en fråga på SweClockers om vi bör ha lägre grafikkortspriser och bättre tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är oklart vad du syftar på och vad vi ska göra med informationen, kan du förklara lite?

1) Intressant att det börjar gunga inom (S) på denna fråga.
2) Hög andel aftonbladetläsare som är positiva till kärnkraft, vilket är väldigt positivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

1) Intressant att det börjar gunga inom (S) på denna fråga.
2) Hög andel aftonbladetläsare som är positiva till kärnkraft, vilket är väldigt positivt!

Okej du syftade på båda, då förstår jag.
1) Jag visste inte ens att S var emot kärnkraft, jag trodde det bara var MP. Det känns överlag som att folk har blivit mer positiva till kärnkraft.
2) Tyvärr går det inte att säga, de statistiska förutsättningarna för att kunna dra några slutsatser saknas här.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pine-orange:

Okej du syftade på båda, då förstår jag.
1) Jag visste inte ens att S var emot kärnkraft, jag trodde det bara var MP. Det känns överlag som att folk har blivit mer positiva till kärnkraft.
2) Tyvärr går det inte att säga, de statistiska förutsättningarna för att kunna dra några slutsatser saknas här.

Över 80% av 140 000, visserligen bara bland AB:s läsare, säger en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Över 80% av 140 000, visserligen bara bland AB:s läsare, säger en hel del.

Det är väl i linje med vad man förväntar sig av en ledande fråga när vi har haft höga elpriser i flera månader.
Det går inte att garantera att det inte är en self-selected grupp av människor som har svarat på enkäten. T.ex. Om du ser en artikel som bekräftar din bias kommer du antagligen klicka och läsa den och det är i artikeln som vi hittar enkäten.

Analysgruppens enkät från i våras är kanske lite närmare sanningen. Det finns risker där med dock. 46% valde behåll kärnkraft och bygg ut vid behov, 31% behåll och bygg inte ut, 14% avveckla och 10% vet ej.

Det blir 101% @_@

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är väl i linje med vad man förväntar sig av en ledande fråga när vi har haft höga elpriser i flera månader.

Det kan i tillägg vara så att flera personer nu faktiskt inser att strömförsörjningen i Sverige inte är så bra som regeringen hävdar och att opinionen har börjat svänga.

Oavsett så skall man inte dra alltför stora slutsatser av dylika enkäter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Enda slutsatsen vi kan dra är att en mindre skara förespråkare skickat länken mellan sig. Som att ställa en fråga på SweClockers om vi bör ha lägre grafikkortspriser och bättre tillgänglighet.

Eller att opinionen svänger beroende på om priset per KWH ligger på 40öre eller 4kr.

Permalänk
Medlem

Vägen till svenskens hjärta går genom plånboken. Det är nog inte svårare än så. Man läser mycket missnöje kring oljepriset nu också. Man kan ju se det som en global tillfällig energibrist. Jag tror det det kommer gå tillbaka något redan till våren

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Eller att opinionen svänger beroende på om priset per KWH ligger på 40öre eller 4kr.

Det är ingen opinionsundersökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen opinionsundersökning.

Har han påstått det?
Opinion är ett annat ord för åsikt och den kan mycket väl ändrat sig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Petterk:

Det är ingen opinionsundersökning.

Fast... jo? "Tycker du Sverige ska ha mer kärnkraft?". Det är att efterfråga vad någon tycker om något, alltså en opinionsundersökning. Det är inte en undersökning där man försöker komma fram till om det bästa för Sverige ÄR att skaffa mer kärnkraft, bara om en bunt aftonbladetläsare tycker att man ska ha det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har han påstått det?
Opinion är ett annat ord för åsikt och den kan mycket väl ändrat sig.

Skrivet av Xyborg:

Fast... jo? "Tycker du Sverige ska ha mer kärnkraft?". Det är att efterfråga vad någon tycker om något, alltså en opinionsundersökning. Det är inte en undersökning där man försöker komma fram till om det bästa för Sverige ÄR att skaffa mer kärnkraft, bara om en bunt aftonbladetläsare tycker att man ska ha det.

Hur ska ni veta något utan en opinionsundersökning? Det är en länk som skickas runt till en liten skara förespråkare, inget som görs av ett urval av Aftonbladets läsare. Det är inte en undersökning av Aftonbladets läsare. Det är inte intressant då det är samhället i stort som behöver svänga.

Permalänk
Medlem

Jag och min lärare snackade om kärnkraft igår och han erkände att han var mot kärnkraft en lång tid men nu svängt ganska hårt och det är det flera som gjort. solkraft är bra och vindkraftverk är rätt dåliga och andra alternativ borde utforskas bättre. vindkraft tar så stor yta i anspråk och förstör naturen runtomkring medan solkraft kanske bara fungerar i 20 år.
Kärnkraft håller och fungerar ofta längre än så och kan dessutom uppgraderas vartefter. ALLT kommer dra mer el och jag personligen ser ingen utväg annat än kärnkraft speciellt om alla ska ha en elbil som ska laddas under natten samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Petterk:

Hur ska ni veta något utan en opinionsundersökning? Det är en länk som skickas runt till en liten skara förespråkare, inget som görs av ett urval av Aftonbladets läsare. Det är inte en undersökning av Aftonbladets läsare. Det är inte intressant då det är samhället i stort som behöver svänga.

Nu tror jag du missförstår mig. Jag säger inte att det är en bra opinionsundersökning. Eller att resultatet går att använda som underlag till vad Sveriges befolkning i stort tycker. Men det är per definition en opinionsundersökning. En undersökning där man frågar folk vad dem tycker. Det kan det vara om man så bara frågat tre personer på ett torg.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag och min lärare snackade om kärnkraft igår och han erkände att han var mot kärnkraft en lång tid men nu svängt ganska hårt och det är det flera som gjort. solkraft är bra och vindkraftverk är rätt dåliga och andra alternativ borde utforskas bättre. vindkraft tar så stor yta i anspråk och förstör naturen runtomkring medan solkraft kanske bara fungerar i 20 år.
Kärnkraft håller och fungerar ofta längre än så och kan dessutom uppgraderas vartefter. ALLT kommer dra mer el och jag personligen ser ingen utväg annat än kärnkraft speciellt om alla ska ha en elbil som ska laddas under natten samtidigt.

Rent krasst har vi ingen annan utväg än att producera och använda mer fossilt om vi ska (fortsätta) öka energianvändningen i världen. Att Sverige bygger kärnkraft kommer tyvärr inte öka kapaciteten att bygga kärnkraft, de som producerar verken är i för dåligt skick för att kunna göra skillnad globalt.

Elbil har vi kommit till många gånger, den mängden el som kan komma att användas där täcks mer än väl upp av besparingar (effektivisering) på andra områden eller vindkraft. Sverige är en stor nettoexportör, skattebetalarna ska inte behöva stå för Danmarks och Finlands energiförsörjning så att bygga med stora subventioner och vara del av energimarknaden fungerar inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur ska ni veta något utan en opinionsundersökning? Det är en länk som skickas runt till en liten skara förespråkare, inget som görs av ett urval av Aftonbladets läsare. Det är inte en undersökning av Aftonbladets läsare. Det är inte intressant då det är samhället i stort som behöver svänga.

Undersökningen har varit på framsidan på aftonbladet hela tiden. Så man har inte behövt gå in på någon speciell artikel eller länk.
Det har tidigare varit frågor om vad folk tycker om kärnkraft på aftonbladet och då har fördelningen varit runt 55% för så jag tycker det är en kraftig skillnad mot normalt för att vara på aftonbladet. Även om den inte är statistiskt säkerställd pekar den på att fler har blivit positiva till kärnkraft.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Undersökningen har varit på framsidan på aftonbladet hela tiden. Så man har inte behövt gå in på någon speciell artikel eller länk.
Det har tidigare varit frågor om vad folk tycker om kärnkraft på aftonbladet och då har fördelningen varit runt 55% för så jag tycker det är en kraftig skillnad mot normalt för att vara på aftonbladet. Även om den inte är statistiskt säkerställd pekar den på att fler har blivit positiva till kärnkraft.

Det är fortfarande inget urval, det är riktad trafik där folk mer eller mindre ombedes rösta. Går inte att jämföra med tidigare omröstningar hos Aftonbladet. Pekar inte på någon förändring i samhället.

Skrivet av Xyborg:

Nu tror jag du missförstår mig. Jag säger inte att det är en bra opinionsundersökning. Eller att resultatet går att använda som underlag till vad Sveriges befolkning i stort tycker. Men det är per definition en opinionsundersökning. En undersökning där man frågar folk vad dem tycker. Det kan det vara om man så bara frågat tre personer på ett torg.

Va? En opinionsundersökning som inte är metodisk är väl ingen opinionsundersökning?

Permalänk
Medlem

Lite balans i denna tråd som på nått sätt får mej att tänka på sektbeteenden och nonchalansen mot alla, mest kvinnor,
för en befogad rädsla.
Typiskt manligt att bara ösa på med tekniskt rabblande och "jag har rätt" mentalitet.

5 myter om kärnkraften
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myter-om-ka...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Nu tror jag du missförstår mig. Jag säger inte att det är en bra opinionsundersökning. Eller att resultatet går att använda som underlag till vad Sveriges befolkning i stort tycker. Men det är per definition en opinionsundersökning. En undersökning där man frågar folk vad dem tycker. Det kan det vara om man så bara frågat tre personer på ett torg.

Nej det blir galet nu tycker jag. En svarsfråga på Aftonbladet blir det per automatik ett systematiskt fel på när det kommer till urvalet och kan inte därför kallas opinionsundersökning.

Även om jag också uppfattar att fler är positiva till kärnkraft så finns det uppenbara problem med svarsfråga på Aftonbladet eftersom de gärna skickas runt i olika grupper. T ex när de haft frågor om vaccination så skickas det runt i antivaxxer grupper och helt plötsligt ser det ut som om ingen vill vaccinera sig. Samma sak har hänt i klimatfrågor med. Detta behöver inte va ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Lite balans i denna tråd som på nått sätt får mej att tänka på sektbeteenden och nonchalansen mot alla, mest kvinnor,
för en befogad rädsla.
Typiskt manligt att bara ösa på med tekniskt rabblande och "jag har rätt" mentalitet.

5 myter om kärnkraften
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myter-om-ka...

Ok så du hänvisar till en sida som är kraftigt mot kärnkraft? På vilket sätt ska det tillföra kunskap till tråden. Finns gott om motståndare i tråden som jag anser argumenterar bra mot kärnkraft. Sedan kanske jag inte håller med. Såg heller inte att din länk nämnde 4 g CO2/kWh men de kanske glömde nämna det? CO2 är ju inte så intressant för klimatet eller? Var dessutom en gammal källa till slutförvaret. Det har ju hänt en del sedan dess. Det är också diskuterat sedan tidigare. Och slutligen, om man inte får ange tekniska anledningar, vad finns det då kvar? Obefogad rädsla?

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/sa-mycket-lovar...
Tycker länken får tala för sig själv.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av M_X_E_Q:

5 myter om kärnkraften

Att kalla andras åsikter för myter... Uhm, man ställer även vattenkraft mot kärnkraft - men då skulle jag vilja utbrista "Won't someone think of the fish!". Behöver vi fler eller färre utbyggda älvar? Baskraft och svängmassa vågar man inte beröra. I veckan fick Limey betala över 5 spänn kWh för elen i England vissa timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om jag får vara lite petig så är väl elnätet en elektrisk mojäng. Inga kugghjul, planetväxlar, stötstänger eller kardanknutar så långt ögat når.

Då är inte ett batteri att betrakta som en konstgjord svängmassa, det är svängmassa som är att betrakta som ett konstgjort batteri.

Batterier har kanske en liknande effekt, men om vi vill ha samma sorts kinetisk tröghet på nätet som vi får från snurrande turbiner idag så går det ju att använda bokstavlig svängmassa. Vi hade kunnat ta någon lagerlokal, gjuta en gigantisk betongcylinder på ett lågfriktionsnav i mitten och snurra upp den. Sen kan man koppla motor och generator till cylindern för att få samma elektriska svängmassa vi har idag. Med batterier, och speciellt med att Sverige ändå har vattenturbiner, så är detta kanske onödigt. Men det går absolut att göra. Vill vi lägga till tiotusen ton svängmassa till nätet så kan vi ganska lätt göra det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Batterier har kanske en liknande effekt, men om vi vill ha samma sorts kinetisk tröghet på nätet som vi får från snurrande turbiner idag så går det ju att använda bokstavlig svängmassa. Vi hade kunnat ta någon lagerlokal, gjuta en gigantisk betongcylinder på ett lågfriktionsnav i mitten och snurra upp den. Sen kan man koppla motor och generator till cylindern för att få samma elektriska svängmassa vi har idag. Med batterier, och speciellt med att Sverige ändå har vattenturbiner, så är detta kanske onödigt. Men det går absolut att göra. Vill vi lägga till tiotusen ton svängmassa till nätet så kan vi ganska lätt göra det.

Kanske blir svårt att få tag i betongen dock

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen opinionsundersökning.

Är oponion ett skyddat begrepp som inte får användas om aftonbladetbesökares åsikter?

Jag tycker förövrigt att inte det vore speciellt märkligt om även den allmänna oponionen skulle svänga i frågan efter att elräkningen både två och tredubblas på kort tid.
Men det krävs förståss mer än en poll på aftonbladet för att reda ut det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Nej det blir galet nu tycker jag. En svarsfråga på Aftonbladet blir det per automatik ett systematiskt fel på när det kommer till urvalet och kan inte därför kallas opinionsundersökning.

Även om jag också uppfattar att fler är positiva till kärnkraft så finns det uppenbara problem med svarsfråga på Aftonbladet eftersom de gärna skickas runt i olika grupper. T ex när de haft frågor om vaccination så skickas det runt i antivaxxer grupper och helt plötsligt ser det ut som om ingen vill vaccinera sig. Samma sak har hänt i klimatfrågor med. Detta behöver inte va ett undantag.

Det finns ju andra mer vetenskapligt utförda undersökningar, exempelvis SOM-institutet som jag har deltagit i under några år. Kolla exempelvis på sidorna 43 och 44 här: https://www.gu.se/sites/default/files/2021-04/1.%20Svenska%20... (OBS pdf). Den fångar förstås inte de senaste veckornas svängningar men de som svajar så i sin uppfattning lär väl fortsätta att göra det liksom (det är ju problemet med demokrati: De obestämda väljarna är de mest oinformerade men ändå de som avgör val och således måste partierna gå dem till mötes).

Skrivet av ingenjören:

Ok så du hänvisar till en sida som är kraftigt mot kärnkraft? På vilket sätt ska det tillföra kunskap till tråden. Finns gott om motståndare i tråden som jag anser argumenterar bra mot kärnkraft. Sedan kanske jag inte håller med. Såg heller inte att din länk nämnde 4 g CO2/kWh men de kanske glömde nämna det? CO2 är ju inte så intressant för klimatet eller? Var dessutom en gammal källa till slutförvaret. Det har ju hänt en del sedan dess. Det är också diskuterat sedan tidigare. Och slutligen, om man inte får ange tekniska anledningar, vad finns det då kvar? Obefogad rädsla?

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/sa-mycket-lovar...
Tycker länken får tala för sig själv.

Naturskyddsföreningen är inte nödvändigtvis emot kärnkraft utan för miljön. Jag vet inte alls vad du vill säga med din länk, de bad partierna säga ja eller nej till ett antal av deras förslag, varav inga handlade om kärnkraft, för att se vart de stod i fråga om miljön. Resultaten är knappast förvånande. V och MP högst, C ser sig gärna som något av ett miljöparti men samtidigt är de ganska extrema i sin nyliberalism och många av deras väljare bor på landsbygd och således halkar de efter då de motsätter sig regleringar av skogsbruk och liknande. Etc.