Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Är lite intresserad av att leasa en El-bil. Antingen Ioniq 5 eller Kia EV6, alternativt något annat om ni har bättre förslag? En bra prisvärd elbil som är rolig att köra men inte allt för dyr! Vi är 2 personer utan barn och tänkt att ha en elbil! 3 Mil om dagen t/r till jobb.

Ni som kör elbilar vad ger ni per månad i leasing? Så svårt att googla, mycket tacksam för lite feedback!

/a

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vad är det bästa priset på Tesla Model 3 SR+ / LR för privatleasing? Man får gå via tredjepartsfirma då, men hade vart intressant att ha som referens emot en eventuell EV6.

Kia EV6 RWD kan man få för 4 695kr (1500 mil/år).

Det är inte det lättaste att hitta, men går att privatleasa direkt från Tesla. (Hittade länken i denna artikeln i M3)

https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3

Annars finns det som du sa tredjepartsfirmor som denna.

https://www.carla.se/privatleasing

Permalänk
Avstängd

https://ionity.eu/_Resources/Persistent/e/6/2/7/e62730454b1e3...

Permalänk
Medlem

Och priset per kWh är?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Och priset per kWh är?

Beror på ditt avtal.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en tillförlitlig uppgift på vad det kostar att byta batteri på någon (vilken som helst) elbil?

Jag vill minnas en story från något år sen om en som bytte i sin BMW i3 för 250 000, men jag har hört neråt 120 000 från diverse säljare som alltid brasklappar med någon variant på "lite svårt att säga exakt eftersom vi aldrig behövt göra det ännu" så det vore intressant att höra från någon som exempelvis har gjort det eller fått en offert på att få det gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Är det någon som har en tillförlitlig uppgift på vad det kostar att byta batteri på någon (vilken som helst) elbil?

Jag vill minnas en story från något år sen om en som bytte i sin BMW i3 för 250 000, men jag har hört neråt 120 000 från diverse säljare som alltid brasklappar med någon variant på "lite svårt att säga exakt eftersom vi aldrig behövt göra det ännu" så det vore intressant att höra från någon som exempelvis har gjort det eller fått en offert på att få det gjort.

Kostnaden beror nog lite på om biltillverkaren tillverkar sina batterier själv eller inte. Tesla hamnar runt 100000kr, men kommer bli billigare i framtiden. Detta då de gör sina egna batterier... och utvecklar dem för att bli både bättre och billigare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Är lite intresserad av att leasa en El-bil. Antingen Ioniq 5 eller Kia EV6, alternativt något annat om ni har bättre förslag? En bra prisvärd elbil som är rolig att köra men inte allt för dyr! Vi är 2 personer utan barn och tänkt att ha en elbil! 3 Mil om dagen t/r till jobb.

Ni som kör elbilar vad ger ni per månad i leasing? Så svårt att googla, mycket tacksam för lite feedback!

/a

Jag är i samma val och kval som dig. Just nu lutar det hårt åt Ev6. Riktigt bra pris på den och billigare (snyggare?) än Ioniq. Känns som den har mer utrymme också även om det säkert är likadant?

Ev6 får man för ca 5000kr/mån 1500mil och försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kostnaden beror nog lite på om biltillverkaren tillverkar sina batterier själv eller inte. Tesla hamnar runt 100000kr, men kommer bli billigare i framtiden. Detta då de gör sina egna batterier... och utvecklar dem för att bli både bättre och billigare.

Bra poäng, men jag tror också att batterier generellt borde bli billigare generellt när Northvolt m fl kommer igång med sina megafactories runt om i Europa. Men billigare jämfört med vad?

Vaga och väldigt runda belopp från säljare och gamla skräckberättelser från olika håll är lite tunnt te när man skall committa till såpass stora belopp. Kan man byta batteri och få 8+ fräscha nya år på en elbil till en rimlig peng förändrar det hela kalkylen fundamentalt, då kan man alltid tjäna in merpriset vs en fossilbil genom att behålla bilen länge nog.

Det har ju ni gått såpass lång tid att någon kanske kan veta vad det faktiskt har kostat att byta batteri på en Leaf, I3, E-golf eller liknande tänker jag. (Tesla är ju lite en grej för sig själva men också intressant förstås)

Permalänk
Medlem

@0cool: hittade lite info från elbilslandet nr 1 Norge.
https://www.tu.no/artikler/for-noen-elbilmodeller-er-batterie...
Det kan skilja lite mot Sverige men ger nog en bra bild av vad det kostar för olika märken. Summa summarum, det är dyrt!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Bra poäng, men jag tror också att batterier generellt borde bli billigare generellt när Northvolt m fl kommer igång med sina megafactories runt om i Europa. Men billigare jämfört med vad?

Vaga och väldigt runda belopp från säljare och gamla skräckberättelser från olika håll är lite tunnt te när man skall committa till såpass stora belopp. Kan man byta batteri och få 8+ fräscha nya år på en elbil till en rimlig peng förändrar det hela kalkylen fundamentalt, då kan man alltid tjäna in merpriset vs en fossilbil genom att behålla bilen länge nog.

Det har ju ni gått såpass lång tid att någon kanske kan veta vad det faktiskt har kostat att byta batteri på en Leaf, I3, E-golf eller liknande tänker jag. (Tesla är ju lite en grej för sig själva men också intressant förstås)

Det kommer självklart bli billigare med tiden för alla. Men det är väl ganska troligt att de som gör sina egna, fortfarande gör det billigare, än konkurenterna som köper in sina från 3:e part.

Hittade en artikel om Tesla Model 3, som även tar upp lite om S/X. Batterimodulerna på M3 ska klara 48000-80000 mil/1500 laddcykler. Bilen i övrigt ska hålla 160000 mil...

Nissan Leaf: "Ett nytt batteripaket på 24 kWh kostar drygt 50.000 kronor, 30 kWh kostar 61.000 kronor och 40 kWh kostar 65.000 kronor. Ett begagnat och renoverat batteri är förstås billigare och då börjar priserna på 24.000 kronor."
Uppgifterna är från 2018...

BMW I3: Har inte sett något annat än den virala grejen om 250000-300000kr...

Är rätt svårt att hitta priser på andra modeller, men generellt skulle jag väl säga att priset avspeglar antal kWh och tillverkare, om det inte är BMW...

Edit: @glemmy kan visst norska och hittade en bra länk.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@0cool: hittade lite info från elbilslandet nr 1 Norge.
https://www.tu.no/artikler/for-noen-elbilmodeller-er-batterie...
Det kan skilja lite mot Sverige men ger nog en bra bild av vad det kostar för olika märken. Summa summarum, det är dyrt!

Skrivet av DaBone:

Det kommer självklart bli billigare med tiden för alla. Men det är väl ganska troligt att de som gör sina egna, fortfarande gör det billigare, än konkurenterna som köper in sina från 3:e part.

Hittade en artikel om Tesla Model 3, som även tar upp lite om S/X. Batterimodulerna på M3 ska klara 48000-80000 mil/1500 laddcykler. Bilen i övrigt ska hålla 160000 mil...

Nissan Leaf: "Ett nytt batteripaket på 24 kWh kostar drygt 50.000 kronor, 30 kWh kostar 61.000 kronor och 40 kWh kostar 65.000 kronor. Ett begagnat och renoverat batteri är förstås billigare och då börjar priserna på 24.000 kronor."
Uppgifterna är från 2018...

BMW I3: Har inte sett något annat än den virala grejen om 250000-300000kr...

Är rätt svårt att hitta priser på andra modeller, men generellt skulle jag väl säga att priset avspeglar antal kWh och tillverkare, om det inte är BMW...

Edit: @glemmy kan visst norska och hittade en bra länk.

Tack till er båda, ni hittade info jag hade missat.

Det känns lite som att de elbilarna som faktiskt bygger på en "ren" elbilsplattform kan ha lite billigare batterier, (id.x vs E-golf exempelvis) men samtidigt att det är jäkligt svårt att sia om vad det faktiskt kommer kosta för en specifik bil.

Skaffar man en ny med full batterigaranti är det ju inte aktuellt på många år men det börjar ju finnas en och annan begagnad på marknaden också, därav funderingen.

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att man får tre leasingavgifter på ett bräde? Hämtade bilen 31/08 och fick idag tre fakturor för september, oktober och november, givetvis med fakturaavgift på varje.🤬

Säljaren sa att första fakturan skulle bli lite extra men inte 15k. Har inga problem att betala men tycker att det är lite fult.

Angående batterier då har jag hört att de degraderaderar med ca 2.5% per år så efter 10 år kan det ju börja bli aktuellt att byta bara för att få tillbaka räckvidden även om batteriet fungerar. Sen får man nog skilja på vad som går sönder också. Själva bsttericellen håller nog hela bilens livslängd men elektroniken runt gör inte det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det vanligt att man får tre leasingavgifter på ett bräde? Hämtade bilen 31/08 och fick idag tre fakturor för september, oktober och november, givetvis med fakturaavgift på varje.🤬

Säljaren sa att första fakturan skulle bli lite extra men inte 15k. Har inga problem att betala men tycker att det är lite fult.

Angående batterier då har jag hört att de degraderaderar med ca 2.5% per år så efter 10 år kan det ju börja bli aktuellt att byta bara för att få tillbaka räckvidden även om batteriet fungerar. Sen får man nog skilja på vad som går sönder också. Själva bsttericellen håller nog hela bilens livslängd men elektroniken runt gör inte det...

Verkar inte gälla Tesla dock - stabila batterier.
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-batteriet-tappar-10-proc...

Visserligen Tesla själva men hade det varit påhitt så lär vi fått höra om det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Verkar inte gälla Tesla dock - stabila batterier.
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-batteriet-tappar-10-proc...

Visserligen Tesla själva men hade det varit påhitt så lär vi fått höra om det.

Kanske lite optimistiska siffror från Tesla.
Björn Nyland har testat hur mycket batteriet på en Tesla M3 tappar.
Efter 14 månader och 60000 km tappade batteriet 6%.
Efter 22 månader och 80000 km tappade batteriet ytterliggare 2%.
Bilen hade följande laddhistorik:
11813 kWh (60%) DC laddning
7995 kWh (40%) AC laddning

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Verkar inte gälla Tesla dock - stabila batterier.
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-batteriet-tappar-10-proc...

Visserligen Tesla själva men hade det varit påhitt så lär vi fått höra om det.

Denna sidan har lite info. Kia Soul 2017 och Audi A3 2017 verkar vara riktigt bra. Men man vet inte hur många bilar varje modell finns i eller hur långt resp. bil gått.
https://www.geotab.com/fleet-management-solutions/ev-battery-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Kanske lite optimistiska siffror från Tesla.
Björn Nyland har testat hur mycket batteriet på en Tesla M3 tappar.
Efter 14 månader och 60000 km tappade batteriet 6%.
Efter 22 månader och 80000 km tappade batteriet ytterliggare 2%.
Bilen hade följande laddhistorik:
11813 kWh (60%) DC laddning
7995 kWh (40%) AC laddning

Björns siffror verkar ju vara rätt nära Teslas, degradering sker ju inte linjärt och mätosäkerheten i Björns mätningar är en del eftersom en obalans lätt kan överdriva effekten med någon procentenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Det är inte det lättaste att hitta, men går att privatleasa direkt från Tesla. (Hittade länken i denna artikeln i M3)

https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3

Annars finns det som du sa tredjepartsfirmor som denna.

https://www.carla.se/privatleasing

Tack! Konstigt att det är så svårt att hitta den informationen hos Tesla (utan direkt länk) då privatleasing blivit så populärt i Sverige.

När jag kikar på just Model 3 priserna så skulle jag säga att SR+ versionen inte är vidare konkurrens kraftig, medanns AWD (endast 500kr mer!) är väldigt konkurrenskraftig jämfört med EV6/Ioniq5. Dock så är det ju inte riktigt samma typ av bil, men för mig som skulle kunna tänka mig båda kaross typerna så är det väldigt intressant.

Just nu så letar jag dock privat leasing i entry segmentet, och anser bara att EV6 entry > Tesla M3 entry. speciellt med tanke på lanserings priset som de satt väldigt aggressivt.

hade jag tittat på EV6GT Line vs Tesla M3 Dual Motor så hade jag antagligen övervägt M3.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det vanligt att man får tre leasingavgifter på ett bräde? Hämtade bilen 31/08 och fick idag tre fakturor för september, oktober och november, givetvis med fakturaavgift på varje.🤬

Säljaren sa att första fakturan skulle bli lite extra men inte 15k. Har inga problem att betala men tycker att det är lite fult.

Lite fult att skicka alla fakturor för ett kvartal på en gång, då jag antar att iomed första fakturan så hade du täntk byta till elektronisk faktura. Min rekommendation är att byta till elektronisk, ringa dem och cancela de 2 extra fakturorna och be dem skicka dem elektroniskt.

Vad är det för bil ni leasat?

Det borde vara extremt tydligt hur stor den första förhöjda avgiften är. Det borde inte varit en chock, då har ni haft en extremt kass säljare eller så har det vart en super miss i kommunikationen någonstans.

Vet att i vissa leasing erbjudanden så står det att de har en "förhöjd" avgift första månaden. Det var ett Enyaq erbjudande nyligen som hade 20k förhöjd avgift första månaden t.ex. (diskuterades tidigare i tråden). Fast även om man slog ut den kostnaden på 3 år, så var just det erbjudandet en väldigt bra deal.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Är lite intresserad av att leasa en El-bil. Antingen Ioniq 5 eller Kia EV6, alternativt något annat om ni har bättre förslag? En bra prisvärd elbil som är rolig att köra men inte allt för dyr! Vi är 2 personer utan barn och tänkt att ha en elbil! 3 Mil om dagen t/r till jobb.

Ni som kör elbilar vad ger ni per månad i leasing? Så svårt att googla, mycket tacksam för lite feedback!

/a

Betalar ca 4500 för min kia e-niro med vinterdäck och advance plus paketet (ventilerade säten etc) och 1500 mil per år.
Dock så verkar den vara billigare att leasa nu. 3400 kr per månad, plus vinterdäck 300 kr per månad, plus advance plus 300 kr per månad. Så idag skulle den gå för 4000 kr per månad om de inte sänkt milen till 1000 mil per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Lite fult att skicka alla fakturor för ett kvartal på en gång, då jag antar att iomed första fakturan så hade du täntk byta till elektronisk faktura. Min rekommendation är att byta till elektronisk, ringa dem och cancela de 2 extra fakturorna och be dem skicka dem elektroniskt.

Vad är det för bil ni leasat?

Det borde vara extrekt tydligt hur stor den första förhöjda avgiften är. Det borde inte varit en chock, då har ni haft en extremt kass säljare eller så har det vart en super miss i kommunikationen någonstans.

Vet att i vissa leasing erbjudanden så står det att de har en "förhöjd" avgift första månaden. Det var ett Enyaq erbjudande nyligen som hade 20k förhöjd avgift första månaden t.ex. (diskuterades tidigare i tråden). Fast även om man slog ut den kostnaden på 3 år, så var just det erbjudandet en väldigt bra deal.

Kia e-niro Advanced Plus, 2000 mil och vinterhjul. Detta kostar då drygt 4500kr/månad.

Det är ingen förhöjd kostnad, bara att allt ska betalas i slutet av oktober. Jag var beredd på att betala för åtminstone 2 månader på första fakturan men inte tre.

Det roliga är att jag fått 3 separata fakturor digitalt via Kivra, detta kostar alltså 44kr extra per faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Tack! Konstigt att det är så svårt att hitta den informationen hos Tesla (utan direkt länk) då privatleasing blivit så populärt i Sverige.

När jag kikar på just Model 3 priserna så skulle jag säga att SR+ versionen inte är vidare konkurrens kraftig, medanns AWD (endast 500kr mer!) är väldigt konkurrenskraftig jämfört med EV6/Ioniq5. Dock så är det ju inte riktigt samma typ av bil, men för mig som skulle kunna tänka mig båda kaross typerna så är det väldigt intressant.

Just nu så letar jag dock privat leasing i entry segmentet, och anser bara att EV6 entry > Tesla M3 entry. speciellt med tanke på lanserings priset som de satt väldigt aggressivt.

hade jag tittat på EV6GT Line vs Tesla M3 Dual Motor så hade jag antagligen övervägt M3.

Tycker ändå att närmare 6500-7000 kr är sjukt mycket pengar för en bil som du inte ens behåller efter 3 år. Antar att försäkring tillkommer på det?

Men det är nog trots det första gången jag seriöst tror på att privatleasing kan vara värt. Man kan få en Tesla M3 med få mil på mätaren till en billigare peng via ex Blipp men då får man punga upp en kontantinsats och stå för risken kring värdeminskningen själv. Och just värdeminskningen är ju bland det mest osäkra vad gäller elbilarna just nu. Längre räckvidd, bättre laddtider etc, måste va rena döden för de tidiga elbilarna som skyndats ut på marknaden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Hur exakt har du kommit fram till att MG är den mest sålda elbilen i Sverige?
Är det totala mängden elbilar?
Är det för en specifik period du tänker?

Tror jag läste det i Aftonbladet. Har förstått att de satt ett mycket lågt pris för att få en en fot i marknaden. Misslyckas de så står ägarna där utan ett utbyggt servicenät. Själv undviker jag elbil i det längsta. Elpriserna rusar och inget tyder på att de skall sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tror jag läste det i Aftonbladet. Har förstått att de satt ett mycket lågt pris för att få en en fot i marknaden. Misslyckas de så står ägarna där utan ett utbyggt servicenät. Själv undviker jag elbil i det längsta. Elpriserna rusar och inget tyder på att de skall sjunka.

Hur mycket har bensin/dieseln priset gått upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tror jag läste det i Aftonbladet. Har förstått att de satt ett mycket lågt pris för att få en en fot i marknaden. Misslyckas de så står ägarna där utan ett utbyggt servicenät. Själv undviker jag elbil i det längsta. Elpriserna rusar och inget tyder på att de skall sjunka.

Så vad gör du i tråden?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Tror jag läste det i Aftonbladet. Har förstått att de satt ett mycket lågt pris för att få en en fot i marknaden. Misslyckas de så står ägarna där utan ett utbyggt servicenät. Själv undviker jag elbil i det längsta. Elpriserna rusar och inget tyder på att de skall sjunka.

Köpte en elbil i slutet av Augusti, laddade i 383 kWh i September och jag körde 181 mil samma månad. Med min gamla bil skulle det kosta ~2300kr i bränsle nu blev det ungefär ~400kr (då jag bor i norr). Så man kan säga att jag har fått en 12 år nyare bil med nya däck för ungefär 1400kr i månaden...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bart:

Hur exakt har du kommit fram till att MG är den mest sålda elbilen i Sverige?
Är det totala mängden elbilar?
Är det för en specifik period du tänker?

Vad jag har läst var MG:n den mest sålda elbilen i juli, och då räknas förstås leasing för det är ju typ ingen som faktiskt köpt den.

Frågan är om det kan hålla i sig efter att de inledande erbjudandena har gått ut. Det är rätt mycket dyrare att leasa en nu exempelvis så marknadsandelen lär ha dippat ganska rejält redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så vad gör du i tråden?

Jag är mycket intresserad av bilar och teknik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Tycker ändå att närmare 6500-7000 kr är sjukt mycket pengar för en bil som du inte ens behåller efter 3 år. Antar att försäkring tillkommer på det?

Men det är nog trots det första gången jag seriöst tror på att privatleasing kan vara värt. Man kan få en Tesla M3 med få mil på mätaren till en billigare peng via ex Blipp men då får man punga upp en kontantinsats och stå för risken kring värdeminskningen själv. Och just värdeminskningen är ju bland det mest osäkra vad gäller elbilarna just nu. Längre räckvidd, bättre laddtider etc, måste va rena döden för de tidiga elbilarna som skyndats ut på marknaden.

Jag håller med, det är mer än jag vill spendera på bil i dagsläget. Dock så ser jag det inte i relation till behålla bilen eller ej. Tror kostnaden för en bil är ungefär samma om du äger den. dvs om du försöker sälja den efter 3 år så kommer den förlorat motsvarande i värde.

Just nu är ju bilmarkanden lite crazy när det kommer till andrahandsvärden så kanske inte stämmer längre, men då tar man kostnaden emot att inte står för risken.

väljer hellre en billigare bil, samma concept. Är mer och mer säker på att det blir en EV6 entry model för 4695kr 1500mil/år. Känns lätt som den mest prisvärda bilen i det segmentet. Kostnaden är månad lär bli aningen lägre än min nuvarande bensin leasing (Tiguan 2019) när jag lämnar igen den i mitten av nästa år. när man slår på total kostnad. (högre leasing kompenseras av lägre skatt och bränslekostnad).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Går lite och lurar på en Kia EV6 Plus (AWD) vs Tesla Model Y LR AWD. Min lokala Kia har tydligen få in demo-ex i hallen helgen 13-14/11. Tesla'n känns ju som det säkra kortet, speciellt med laddnätverket. Å andra sidan blir den ju mindre attraktiv efter nyår om den ligger kvar över 700" och missar bonusen om 70"...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX