24 mån avbetalning hos CDON via Qliro - nu avbrutet då det är upp till mig att följa upp?

Permalänk
Sötast

Kollar man Qliro idag så erbjuder de inte ens efaktura, något som alla? andra bolag gör.
Du blir hänvisad till en app som skall men är inte garanterad att påminna om din betalning.

Vill du sedan betala via appen så måste du registrera dig till deras provider som inte heller är en standardlösning.

Det sista valet du får - är ett OCR nummer och bankgiro, helt utan påminnelse eller något annat.
Skulle du sedan vara så värdelös att du missar en betalning så ändras villkoren direkt till Qliros fördel.

Det finns inget trevligt med Qliro alls, ett helt system designat endast för att du skall bryta avtalet så att de kan tjäna mer pengar på dig än det man kom överrens om vid köptillfället. Ett fullständigt vidrigt människofientligt företag.

Jämför det sedan med t.ex Easypark som tjänar pengar på parkeringar och inte hyckleri så har de en app som registrerar dina besök automatiskt och tar betalt av dig automatisk utan att du ens behöver lägga dig i. Att vinna pengar genom att vinna kunder genom en fördelaktig/enkel upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kollar man Qliro idag så erbjuder de inte ens efaktura, något som alla? andra bolag gör.
Du blir hänvisad till en app som skall men är inte garanterad att påminna om din betalning.

Vill du sedan betala via appen så måste du registrera dig till deras provider som inte heller är en standardlösning.

Det sista valet du får - är ett OCR nummer och bankgiro, helt utan påminnelse eller något annat.
Skulle du sedan vara så värdelös att du missar en betalning så ändras villkoren direkt till Qliros fördel.

Det finns inget trevligt med Qliro alls, ett helt system designat endast för att du skall bryta avtalet så att de kan tjäna mer pengar på dig än det man kom överrens om vid köptillfället. Ett fullständigt vidrigt människofientligt företag.

Jämför det sedan med t.ex Easypark som tjänar pengar på parkeringar och inte hyckleri så har de en app som registrerar dina besök automatiskt och tar betalt av dig automatisk utan att du ens behöver lägga dig i. Att vinna pengar genom att vinna kunder genom en fördelaktig/enkel upplevelse.

Bra reflektion/förklaring. Dock väldigt fult av Qliro att bete sig på det här viset.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk

Jag har funderat på en grej. Om man är kund hos Qliro, och valt att använda Qliros tjänst för autogirodebitering, men Qliro av någon anledning väljer att inte debitera ditt konto, är det då inte ett fel på tjänsten autogirodebitering som man kan begära att få avhjälpt genom att hänvisa till konsumenttjänstlagen? Jag förutsätter här att felet inte är hos kunden utan hos Qliro eller Qliros bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag har funderat på en grej. Om man är kund hos Qliro, och valt att använda Qliros tjänst för autogirodebitering, men Qliro av någon anledning väljer att inte debitera ditt konto, är det då inte ett fel på tjänsten autogirodebitering som man kan begära att få avhjälpt genom att hänvisa till konsumenttjänstlagen? Jag förutsätter här att felet inte är hos kunden utan hos Qliro eller Qliros bank.

Moraliskt och logiskt är det bolagets fel, lagligt är det privatpersonens ansvar. I en situation där bolagen har möjlighet styra allt och kunden får hålla reda på dussintals olika antal fördelade på dussintals olika ställen för att försöka skapa sig en bild av kraven på dem. Företagen hade kunnat lösa detta helt perfekt, men de har rätt att tjäna pengar när något går fel, så de vill naturligtvis att det går fel.

Systemet är absurt och bolagen är tjuvar i den renaste formen. Undvik denna formen av krediter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Kollar man Qliro idag så erbjuder de inte ens efaktura, något som alla? andra bolag gör.
Du blir hänvisad till en app som skall men är inte garanterad att påminna om din betalning.

Vill du sedan betala via appen så måste du registrera dig till deras provider som inte heller är en standardlösning.

Det sista valet du får - är ett OCR nummer och bankgiro, helt utan påminnelse eller något annat.
Skulle du sedan vara så värdelös att du missar en betalning så ändras villkoren direkt till Qliros fördel.

Det finns inget trevligt med Qliro alls, ett helt system designat endast för att du skall bryta avtalet så att de kan tjäna mer pengar på dig än det man kom överrens om vid köptillfället. Ett fullständigt vidrigt människofientligt företag.

Jämför det sedan med t.ex Easypark som tjänar pengar på parkeringar och inte hyckleri så har de en app som registrerar dina besök automatiskt och tar betalt av dig automatisk utan att du ens behöver lägga dig i. Att vinna pengar genom att vinna kunder genom en fördelaktig/enkel upplevelse.

Jag var med dig fram till Easypark.

De tar ju ut avgifter i vissa kommuner men inte i andra, tar betalt för epostkvitton och liknande konstigheter. Göteborgs stad har en parkeringsapp som bara drar pengarna från ens kort, inga fakturor, inga sms-påminnelser eller annat som kostar pengar (appen kan däremot påminna gratis dock). Varför kan inte andra göra på samma sätt? Sannolikt för att de lever på dolda avgifter och påminnelser. En genomgång av olika parkeringsappar: https://sverigesradio.se/artikel/7352491

Permalänk
Sötast
Skrivet av snajk:

Jag var med dig fram till Easypark.

De tar ju ut avgifter i vissa kommuner men inte i andra, tar betalt för epostkvitton och liknande konstigheter. Göteborgs stad har en parkeringsapp som bara drar pengarna från ens kort, inga fakturor, inga sms-påminnelser eller annat som kostar pengar (appen kan däremot påminna gratis dock). Varför kan inte andra göra på samma sätt? Sannolikt för att de lever på dolda avgifter och påminnelser. En genomgång av olika parkeringsappar: https://sverigesradio.se/artikel/7352491

Jag är själv galet förvånad över att jag själv valde ett parkeringsbolag/app som en positiv jämförelse, men det visar väl lite mer på hur illa Qliro är

Jag visste inte att de tog ut avgifter för epostkvitton och liknande, det är också såklart helt absurt

Jag loggar in å laddar ner monthly invoice för att kunna rapportera avgifterna på jobb så har inte märkt av det själv.
I övrigt drar ju easypark direkt från mitt kontokort så för min del är det busenkelt. Jag får en notis på mobilen när jag kört in i kamerabevakade garage och en notis på vägen ut. Om kamera saknas så trycker jag bara start park med gps aktiverad.

Men ja, det verkar vara kommunens serviceavtal som täcker de avgifterna då..... mm då blev ju mitt exempel litegrann sämre.. :/

Permalänk
Medlem

Och så kom den här tråden att handla om något helt annat; parkeringsappar…

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag har funderat på en grej. Om man är kund hos Qliro, och valt att använda Qliros tjänst för autogirodebitering, men Qliro av någon anledning väljer att inte debitera ditt konto, är det då inte ett fel på tjänsten autogirodebitering som man kan begära att få avhjälpt genom att hänvisa till konsumenttjänstlagen? Jag förutsätter här att felet inte är hos kunden utan hos Qliro eller Qliros bank.

Du har gått med på att betala varje månad och kravet består då du vet att du har en fordran som ska betalas varje månad.

Din bank och Bankgirocentralen har inget med ditt avtal mot Qliro att göra. Ser Qliro att de aldrig skickade filen till Bankgirocentralen/banken kan de gå med på goodwill, men annars kan du glömma. Du ska kontakta företaget för betalningsuppgifter om inget dras. Spelar ingen roll hur många påminnelser som skickas, kommer aldrig vara kundens fel i deras egna synsätt. Autogiromedgivande skickas i praktiken in till Bankgirocentralen, och ofta gör du ansökan direkt via din egna bank. Fordran försvinner inte för att du använder autogiro.

Hallå konsument är ganska tydliga:

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-faktur...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salsa:

sen passar mig för Qliro igen.

Avbetalningar som dessutom är räntefria, är riktigt bra lösningar för den som inte vill binda kapital. Samt så har man foten kvar i bolaget man köpt produkten hos en längre stund och kan använda betalning som gisslan om bolaget är värdelösa i en reklamation t ex.

Men, du ska nog hålla dig ifrån allt vad avbetalning heter, speciellt autogiro. Att du som vuxen individ klagar på andra för att du har Lyxfällan-koll på din ekonomi, är så sorgligt att se. Och dessutom önska få medhåll här.