Permalänk
Medlem

Inget internet efter sleep

Så jag har ett jättemystisikt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag har en Win 10 laptop där jag ansluter till nätverk via USB Gigabit nätverkskort. Efter datorn har varit i sleep fungerar inte åtkomst till internet. Inom lokala nätet fungerar allt, men utanför min router når den inte. Det ända som hjälper är enable/disable eller koppla ur och i nätverkskortet.

Jag har kollat routing tabeller, stängt av strömspar funktioner på USB devices osv utan att hitta något.
Testat att köra massa kommandon med netsh, ipconfig /renew/release osv.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Samsung Sverige

Det enda jag kan flika in med är att min Fru's jobbdator betér sig likadant och jag har blivit skallig i min jakt för att jaga fram orsaken.

Med andra ord så följer jag tråden då jag också, är intresserad av lösningen.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av webbson:

Så jag har ett jättemystisikt problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag har en Win 10 laptop där jag ansluter till nätverk via USB Gigabit nätverkskort. Efter datorn har varit i sleep fungerar inte åtkomst till internet. Inom lokala nätet fungerar allt, men utanför min router når den inte. Det ända som hjälper är enable/disable eller koppla ur och i nätverkskortet.

Jag har kollat routing tabeller, stängt av strömspar funktioner på USB devices osv utan att hitta något.
Testat att köra massa kommandon med netsh, ipconfig /renew/release osv.

Du har inte wifi igång ? Hur ser en ipconfig /all ut när det funkar respektive efter sleep när det strular ?
Har du kollat om det finn uppdateringar för usb, har du provat andra usbportar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det enda jag kan flika in med är att min Fru's jobbdator betér sig likadant och jag har blivit skallig i min jakt för att jaga fram orsaken.

Med andra ord så följer jag tråden då jag också, är intresserad av lösningen.

//Pontus

Detta är faktiskt en jobbdator, så den är ansluten till domän osv. Kanske det kan ha något med det hela att göra?

Skrivet av mrqaffe:

Du har inte wifi igång ? Hur ser en ipconfig /all ut när det funkar respektive efter sleep när det strular ?
Har du kollat om det finn uppdateringar för usb, har du provat andra usbportar ?

WiFi är avstängt, de gånger det har varit igång har den använt den uppkopplingen istället.
ipconfig /all ser ut exakt likadan före/efter sleep, samma med route PRINT. Har två usb portar och kört i båda.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis någon "strömsparlägefunktion" på nätverkskortet? Tror den heter nått med "tillåta stänga ner nätverkskortet för att spara ström" eller nått i den stilen.

Permalänk
Medlem

automagiskt VPN uppkoppling på jobbdatorn som spökar?

// LZ

Permalänk
Medlem

Ja, det låter ju helt klart märkligt. Skulle ev. kunna vara drivrutinsrelaterat, kikat om det finns någon nyare version till din USB-nic?

Nästa gång problemet inträffar så skulle du kunna skumma igenom eventviewer för att se ifall du hittar något felmeddelande relaterat till problemet du upplever. En annan sak som du skulle kunna testa är att i samband med detta, öppna upp powershell (som admin) och kör: Restart-NetAdapter * (kommandot startar om alla dina nic:ar) för att se ifall datorn kopplar upp korrekt efter det.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har du möjligtvis någon "strömsparlägefunktion" på nätverkskortet? Tror den heter nått med "tillåta stänga ner nätverkskortet för att spara ström" eller nått i den stilen.

Har gått igenom allt med USB och nätverk och stängt av eventuella strömsparfunktioner.

Skrivet av Tea42BBS:

automagiskt VPN uppkoppling på jobbdatorn som spökar?

// LZ

Vi har bara manuell VPN uppkoppling som vi startar vid behov.

Skrivet av Hotfuzz08:

Ja, det låter ju helt klart märkligt. Skulle ev. kunna vara drivrutinsrelaterat, kikat om det finns någon nyare version till din USB-nic?

Nästa gång problemet inträffar så skulle du kunna skumma igenom eventviewer för att se ifall du hittar något felmeddelande relaterat till problemet du upplever. En annan sak som du skulle kunna testa är att i samband med detta, öppna upp powershell (som admin) och kör: Restart-NetAdapter * (kommandot startar om alla dina nic:ar) för att se ifall datorn kopplar upp korrekt efter det.

Jag såg inget som stack ut i EventViewern. Kommandot gjorde så att internet kom igång igen efter sleep så det är ju alltid något

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av webbson:

Har gått igenom allt med USB och nätverk och stängt av eventuella strömsparfunktioner.

Vi har bara manuell VPN uppkoppling som vi startar vid behov.

Jag såg inget som stack ut i EventViewern. Kommandot gjorde så att internet kom igång igen efter sleep så det är ju alltid något

Det var väldigt vanligt med nätverksproblem när win 8 kom eftersom MS införde conected standby och det orsakade mycket problem med drivrutiner, är det en gammal krets/driver är det möjligt att de fortfarande ger problem men det är ju underligt om inte allt stänger av utan bara internetåtkomsten. är det möjligen nått med din brandvägg som stoppar internet men inte lanet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Har gått igenom allt med USB och nätverk och stängt av eventuella strömsparfunktioner.

Vi har bara manuell VPN uppkoppling som vi startar vid behov.

Jag såg inget som stack ut i EventViewern. Kommandot gjorde så att internet kom igång igen efter sleep så det är ju alltid något

ok... blir felet om den sleepar med vpn uppkopplat eller nedkopplat? Eller spelar det ingen roll?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var väldigt vanligt med nätverksproblem när win 8 kom eftersom MS införde conected standby och det orsakade mycket problem med drivrutiner, är det en gammal krets/driver är det möjligt att de fortfarande ger problem men det är ju underligt om inte allt stänger av utan bara internetåtkomsten. är det möjligen nått med din brandvägg som stoppar internet men inte lanet ?

Det är en sån generisk som går på några inbyggda Windows drivers. Finns inga att ladda ner vad jag kan finna. Jag ska fråga vår it-snubbe på jobbet imorgon om han kan tänka sig att det är något brandväggsrelaterat.

Skrivet av Tea42BBS:

ok... blir felet om den sleepar med vpn uppkopplat eller nedkopplat? Eller spelar det ingen roll?

// LZ

Har inte haft VPN uppkopplat på denna datorn sen jag fick den, kan inte heller koppla upp det såg jag nu då certet i mobil authentiseringsappen har gått ut. Har jag något att lösa imorgon på kontoret iallafall.

Visa signatur

/dev/null