Permanent ta bort redan borttagna filer

Permalänk
Medlem

Permanent ta bort redan borttagna filer

Har en asus g74s, moderkort tror jag heter g74sx och ssd är liteonit lat-256m3s.

Jag skulle behöva permanent ta bort filer jag redan raderat på det vanliga sättet genom papperkorgen. Är det möjligt? Om det krävs så kan jag radera hela SSD:n.

CCleaner tillåter mig inte till "disk wipe" (bild 1), endast "free space" (bild 2) och det är jag osäker på hur det funkar. Bör det funka för mitt problem?

Eraser programmet tillåter mig inte att radera hela disken, och inte andra program jag testat... jag har en usb med ubuntu och en usb med boot win 7 om det hjälper. Jag hittar inget program för secure erase såsom man får med till samsung, seagate, western digital etc.. Jag hittar inget alternativ för secure erase i BIOS...

Tacksam för hjälp

Permalänk

Sitter det en tom hårddisk i datorn så skriv över den tills den är full. Formatera(inte snabbformatering).
Fyll igen och sen formatera igen.
8ggr är väl vad som anses helt säkert.
Partionera gärna mellan varven med.
Så funkar eraserprogram(förutom partionering) men det går lika bra att göra det manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tert:

Har en asus g74s, moderkort tror jag heter g74sx och ssd är liteonit lat-256m3s.

Jag skulle behöva permanent ta bort filer jag redan raderat på det vanliga sättet genom papperkorgen. Är det möjligt? Om det krävs så kan jag radera hela SSD:n.

CCleaner tillåter mig inte till "disk wipe" (bild 1), endast "free space" (bild 2) och det är jag osäker på hur det funkar. Bör det funka för mitt problem?

Eraser programmet tillåter mig inte att radera hela disken, och inte andra program jag testat... jag har en usb med ubuntu och en usb med boot win 7 om det hjälper. Jag hittar inget program för secure erase såsom man får med till samsung, seagate, western digital etc.. Jag hittar inget alternativ för secure erase i BIOS...

Tacksam för hjälp

http://www.bilddump.se/bilder/20210930194856-84.55.86.199.PNG
http://www.bilddump.se/bilder/20210930194921-84.55.86.199.PNG

Disk Wipe rensar hela disken, och kan inte göra det på disken du kör OS:et från (för då skulle du ju paja OS:et medans du kör.) Wipe Free Space skriver över ledigt utrymme, vilket jag förstår är vad du vill göra.

Men det funkar inte till 100% för SSDs eftersom de kan mappa om sektorer utanför OS:ets kontroll, så du kan inte vara säker på att exakt allt skrivs över.

Skrivet av gummybearkiller:

Sitter det en tom hårddisk i datorn så skriv över den tills den är full. Formatera(inte snabbformatering).
Fyll igen och sen formatera igen.
8ggr är väl vad som anses helt säkert.
Partionera gärna mellan varven med.
Så funkar eraserprogram(förutom partionering) men det går lika bra att göra det manuellt.

Det här är typ det Disk Wipe gör, fast på ett litet smidigare sätt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Vila i frid

PrivaZer är rätt bra på att ta bort spår av aktivitet från diskar.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är syftet med raderingen ? Om det inte är nått extremt känsligt så lär det räcka att radera, tömma papperskorgen och tvinga en trimning så är det mesta oåterställeligt utplånat från ssdn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är syftet med raderingen ? Om det inte är nått extremt känsligt så lär det räcka att radera, tömma papperskorgen och tvinga en trimning så är det mesta oåterställeligt utplånat från ssdn.

Det är rätt känsligt, jobbgrejer som egentligen borde göras via något företag som fixar det åt en, men som egenföretagare ville jag se om jag kunde fixa det själv för att spara lite.

Kanske ändå rimligt att formatera om ett par gånger så är det lugnt.

Permalänk

Finns det verktyg för en vanlig användare för att återskapa data från en formatterad (icke snabb) hårddisk? Det måste väl krävas special hårdvara för sådant (?)

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Finns det verktyg för en vanlig användare för att återskapa data från en formatterad (icke snabb) hårddisk? Det måste väl krävas special hårdvara för sådant (?)

Det är därför det är viktigt att bedöma hur pass känslig data det är. Kan det skapa stor ekonomisk skada o.s.v. är det bara att förstöra hårddisken och kasta resterna. Kan man leva med att någon mot förmodan återskapar datan kanske det passar att rensa disken så gott det går.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tert:

Det är rätt känsligt, jobbgrejer som egentligen borde göras via något företag som fixar det åt en, men som egenföretagare ville jag se om jag kunde fixa det själv för att spara lite.

Kanske ändå rimligt att formatera om ett par gånger så är det lugnt.

Du borde snarare ta för vana att kryptera filerna om de är så hemliga, då är de ju även skyddade om någon skulle stjäla din dator.

Men ska du sälja ssdn eller varför är det så extremt viktig att utplåna garanterat allt omedelbart ? Raderar och trimmar du är det oerhört liten chans att nått läsbart överlever och använder du ssdn normalt ett tag efter det är det garanterat ingen data kvar som går att återställa och du har då inte slösat skrivcykler på troligen onödiga överskrivningar.

Skrivet av oRBIT2002:

Finns det verktyg för en vanlig användare för att återskapa data från en formatterad (icke snabb) hårddisk? Det måste väl krävas special hårdvara för sådant (?)

En hdd raderar inte datan förrän man verkligen skriver över med ny data men en ssd funkar annorlunda för den blir väldigt långsam om den används på samma sätt pga att den måste skriva ett minnesblock i taget så när man raderar något så kommer trim förbereda blocket för skrivning så raderar man nått och kör trim så är chansen att det går att återställa data nästan helt obefintlig på en ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det riktigt känsliga grejor så tar man ut hårddisken/SSD och bankar på med storsläggan till den är helt oigenkännligt, därefter ha som mål när man skjuter in älgstudsaren för älgjakten.

Är det känslig data så är inte mediakostnaden en issue.

Du kan inte radera filer och all ledig yta på disken och försöka ha windows kvar samtidigt och tro att all känslig data nu är raderad - du måste radera _hela_ disken - från första till sista sektorn, annars kan någonting finnas kvar i någon skräpfil under AppData för din användare och andra temporärfiler - finns kopia av dina känsliga data i någon tempfil/cache-fil, hibernate-fil och swap/page-fil med ofta kryptisk namn eller hashnummer som namn så försvinner inte innehållet även om du skriver över all ledig utrymme med slump.

---

En SSD/NVMe har 3-7% flashminne som inte syns och som den växlar med när den skriver ny data eftersom flash bara kan radera i stora block på åtskilliga Mbyte och inte sektorvis radering. Det gör att om man skriver disken med slump från första sektorn till sista sektorn så finns 3-7% av datat kvar (det som knuffades bort sist när ny data skrevs) - man måste alltså skriva med slump en gång till - och inte ens då är man riktigt helt säker att datat är borta till sista sektorn utan det kan finna någon kant kvar ändå

En väg är att man kör veracrypt och skapa en krypterad volym direkt på SSD:n som käkar upp all ledig utrymme och i veracrypt gör en full formatering (ej snabb) - tar bort volymen igen och så skapar man en ny volym igen med annan passord (med 'psedoslumpen' som veracrypt ger kan inte SSD/NVMe komprimera datat och tvingar att skriva all ny data till sina flashblock) - detta skall göras i RAW på din SSD (alltså inte någon container i någon befintlig filsystem på disken du skall säkra/radera eller på SSD du kör windows/annan OS för att göra raderingen - utan som en oformaterad 'D'-disk ) och all data kommer att försvinna permanent

När det är gjort färdigt så kör man av diskmärket egna diskmanagerprogram (i Samsungs fall 'magician') en 'security erase' som ofta genererar en USB-sticka som du sedan skall starta upp på för själva raderings-momentet och om det är SATA-disk så måste du kunna koppla in och koppla ut disken (spänningsmässigt) utan att starta om datorn eller stänga av programmet som körs för raderingen och det kan bara ske med direktinkopplad SATA-sladd till moderkortet - ej via USB-docka/adapter.

SATA-disken måste alltså kunna göras spänningslös och få spänning igen innan det kan gå nästa steg i security erase-processen (det är alltså en eskalerings-steg som då görs) och hoppar man förbi någon moment så kan det resultera i en disk som är permanent låst. - detta skall helst göras minst 3 gånger då det har visat sig på några SED-diskar (externa USB-diskar med kryptering) från framförallt WD:s tillverkning att man spar senaste gamla krypteringsnycklarna så att det överlever 2-3 "security erase" och kan extraheras fram igen och det är helt klart en 'goverment' beställning eller så har man hackat slumptalsgeneratorn så att den börja ge samma värden igen inom rimlig tid. Att det finns rykte att NSA och andra nationers motsvarighet har bakvägar i all lagringsmedia, även krypterad dito är inte helt ogrundad efter att man funnit sådana saker... det är alltså orsaken varför man kör veracrypt-krypteringen före i två omgångar innan man kör security erase... - gamla nyckeln för kryptering i SSD kan finnas kvar...

Det som körs på USB-stickan är i praktiken en Linux och ett script och hdparm för momenten för att göra en security erase - inte ens Samsung gör något eget idag utan allt bygger på linux... - det går att göra stegen manuellt under linux men här måste man hålla tungan rätt i munnen om det inte skall sluta med en permanentlåst disk med en password som du inte kan få fram igen och man har bara 15 försök i 3 eskaleringssteg (= spänning på och av-cykler) på sig att öppna disken med password - därefter skrivs vitala delar av firmwaren över på disken och jag tror också att det gör en security erase som inte går att stoppa innan detta. På snurrdiskar förutom firmware på SA-arean skrivs sönder så åker också alla kalibreringsparametrar för att läshuvuden skall kunna kunna spåra och läsa datat på skivan på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde snarare ta för vana att kryptera filerna om de är så hemliga, då är de ju även skyddade om någon skulle stjäla din dator.

Men ska du sälja ssdn eller varför är det så extremt viktig att utplåna garanterat allt omedelbart ? Raderar och trimmar du är det oerhört liten chans att nått läsbart överlever och använder du ssdn normalt ett tag efter det är det garanterat ingen data kvar som går att återställa och du har då inte slösat skrivcykler på troligen onödiga överskrivningar.

En hdd raderar inte datan förrän man verkligen skriver över med ny data men en ssd funkar annorlunda för den blir väldigt långsam om den används på samma sätt pga att den måste skriva ett minnesblock i taget så när man raderar något så kommer trim förbereda blocket för skrivning så raderar man nått och kör trim så är chansen att det går att återställa data nästan helt obefintlig på en ssd.

Jag ska absolut kolla på kryptera filer från början.

Det är en dator jag skulle vilja sälja. Kan jag inte radera filerna permanent så säljer jag inte utan tar sönder den. Ingen dyr dator så inget förlorat, men lite för att jag vill lära mig också. Jag ska se hur jag tvingar fram en trimning. Tack för alla svar!

Försökt lägga ett program via usb program som gör ISO filen till läsbar på usb, men får bara bootmanager is missing när jag laddar från usb. Disk wipe förstår jag inte hur jag ska använda för att wipa hela disken, det är bara en exe fil så kunde inte boota från den.. ville inte funka på min Ubuntu usb 😅

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha sönder hela datorn för att säkra den - bara ta ut SSD/NVMe-lagringen med den känsliga datat i sig och kasta in något billigt nytt skit istället och sedan ominstallera windows igen.

Bootbara USB-stickor behöver ofta tillverkas av specifika program som 'rufus' under windows, men man slåss också med BIOS och UEFI att vissa batcher USB-stickor helt enkelt inte går att boota ifrån för att en bit i identifieringen är felsatt - vilket händer även etablerade tillverkare som Sandisk... och en reklam-USB sticka på 4 GB fungerar bättre... - en sak till att komma ihåg - USB-stickan skall sitta i när du gör en kall-boot av datorn - en omstart (varm-reboot) räcker inte då det inte skannar om alla PCI-enheter och ansluten media i det läget - det görs bara vid kall-boot.

krypterade lagringsdiskar hjälper inte om du kör systemdisken okrypterat då det lämnar 'rester' kvar i filsystemet på systemdisken som temporärfiler och annat i page och hibernate-filer. möjligen om du installerar från början under veracrypt med krypterad systemdisk och alltså måste slå in passord för att kunna starta datorn var gång.

när man krypterar sina arbetsdatorer så måste man vara väldigt noga med backupper - helst både manuell och automatisk process då man får se sin dator som 'offringsbara' och en dag kommer du inte in i denna och all räddningsförsök av data är lönlöst.

de flesta krypteringsprogram av opensource-typ litar inte på TPM-chip eller motsvarande inbyggda i CPU och betraktar dem som redan hackade/bakdörrade även om det inte är sant just nu...

Permalänk
Skrivet av Tert:

jag har en usb med ubuntu och en usb med boot win 7 om det hjälper.

I Ubuntu kan du köra sudo dd if=/dev/zero of=/dev/partitionen för att radera allt på partitionen. Var noga med att ange rätt partition så att du inte råkar radera något du tänkt ha kvar. Kommandot dd kan göra stor skada om man råkar skriva fel.

Kör du of=/dev/sda tömmer du hela den fysiska hårddisken (eller halvledarminnet eller vad man nu ska kalla prylen) inklusive partitionstabellen och alla partitioner. Kör du of=/dev/sda1 raderas endast första partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du behöver inte ha sönder hela datorn för att säkra den - bara ta ut SSD/NVMe-lagringen med den känsliga datat i sig och kasta in något billigt nytt skit istället och sedan ominstallera windows igen.

Bootbara USB-stickor behöver ofta tillverkas av specifika program som 'rufus' under windows, men man slåss också med BIOS och UEFI att vissa batcher USB-stickor helt enkelt inte går att boota ifrån för att en bit i identifieringen är felsatt - vilket händer även etablerade tillverkare som Sandisk... och en reklam-USB sticka på 4 GB fungerar bättre... - en sak till att komma ihåg - USB-stickan skall sitta i när du gör en kall-boot av datorn - en omstart (varm-reboot) räcker inte då det inte skannar om alla PCI-enheter och ansluten media i det läget - det görs bara vid kall-boot.

krypterade lagringsdiskar hjälper inte om du kör systemdisken okrypterat då det lämnar 'rester' kvar i filsystemet på systemdisken som temporärfiler och annat i page och hibernate-filer. möjligen om du installerar från början under veracrypt med krypterad systemdisk och alltså måste slå in passord för att kunna starta datorn var gång.

när man krypterar sina arbetsdatorer så måste man vara väldigt noga med backupper - helst både manuell och automatisk process då man får se sin dator som 'offringsbara' och en dag kommer du inte in i denna och all räddningsförsök av data är lönlöst.

de flesta krypteringsprogram av opensource-typ litar inte på TPM-chip eller motsvarande inbyggda i CPU och betraktar dem som redan hackade/bakdörrade även om det inte är sant just nu...

Tack för ditt svar, jag ska ta till mig infon till framtiden. Blev att jag ominstallerade och fyllde SSDn 8-10ggn som ad hoc lösning, vet inte om det var bäst, men nu är det gjort 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

I Ubuntu kan du köra sudo dd if=/dev/zero of=/dev/partitionen för att radera allt på partitionen. Var noga med att ange rätt partition så att du inte råkar radera något du tänkt ha kvar. Kommandot dd kan göra stor skada om man råkar skriva fel.

Kör du of=/dev/sda tömmer du hela den fysiska hårddisken (eller halvledarminnet eller vad man nu ska kalla prylen) inklusive partitionstabellen och alla partitioner. Kör du of=/dev/sda1 raderas endast första partitionen.

Tack för svaret! Jag ska spara det så jag har det framöver 😊🙏

Permalänk
Medlem

'dd' har nickname 'Disk Destroyer' - det är inte helt oförtjänt....

Vill man ha lite småbarns-skydd så kan man prova "ddrescue" då den inte skriver mot diskdevice direkt (dvs. direkt mot /dev/sdx) om man inte forcerar den till det.

Permalänk
Medlem

Om man kör en reset av Windows på OEM datorer så finns det ett läge där man kan klicka i secure wipe innan den lägger tillbaka Windows från special partitionen.

Själv brukar jag köra shred på hela disken 1 gång eller om man är paranoid 3 gånger + 000 överallt innan man slänger den etc.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

'dd' har nickname 'Disk Destroyer' - det är inte helt oförtjänt....

Vill man ha lite småbarns-skydd så kan man prova "ddrescue" då den inte skriver mot diskdevice direkt (dvs. direkt mot /dev/sdx) om man inte forcerar den till det.

Haha, tack för info 😎☀️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Om man kör en reset av Windows på OEM datorer så finns det ett läge där man kan klicka i secure wipe innan den lägger tillbaka Windows från special partitionen.

Själv brukar jag köra shred på hela disken 1 gång eller om man är paranoid 3 gånger + 000 överallt innan man slänger den etc.

Okay! Tack 😎☀️
Framöver kommer jag molnlagra via tredjepart som får ansvaret för allt, så slipper jag tänka på det och kan slippa ansvaret också, även om jag förstår att det kanske inte är det säkraste så slipper jag ansvaret🙏

Permalänk
Medlem

Redkey USB som LTT pratade om verkar vara bra grejjer för sådant.