Vad för stekpanna till spis med glaskeramikhäll?

Permalänk
Medlem

Vad för stekpanna till spis med glaskeramikhäll?

Tjena!

Har bytt ut en 20 år gammal spis. Nya spisen har glaskeramikhäll så jag behöver byta ut mina gamla stekpannor då spisen inte bör användas med aluminium eller koppar.

Har noll koll vad som är bäst för spisen och vad för stekpannor som är bra rent generellt. Tänker mig stål men är inte så petig. Ska man dra ner till ÖOB eller något och köpa det billigaste, eller finns det bättre alternativ? Kan tänka att lägga ett par hundralappar men är öppen för förslag. Minst 24CM diameter. Bonus om de går att rengöra lätt.

Tack på förhand!

//zin

Permalänk
Medlem

Står enbart häll, så blir fundersam om det är induktion eller ej.
Blir plattorna varma utan någon platta är på spisen så är det ej induktion, då kan du väll använda vilken stekpanna som helst, annars kollar du efter märket om den kan användas för induktion.
Finns en guide här
https://www.tretti.se/vardagen/post/snabbguide-vilka-kastrull...

Själv köper jag inte pannor med teflån, då det inte är så bra att få i sig. Men är man noga med att inte använda metall och byter ut pannan i tid så ska de inte vara någon fara.
Själv har jag börjat testa ceramiska(beläggning) pannor istället.

Permalänk
Medlem

Finns inget som slår en instekt gjutjärnspanna, visst den är tung men en vänjer sig och får starkare underarmar med tiden

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jaså, får man inte använda aluminium på glaskeramik? Det var en nyhet för mig... Beror väl på vad du har för budget, men en bra gjutjärnspanna har du livet ut.

Kastruller är inte lika petigt, men kör med rejäl botten.

@Sions Hade det varit induktion så hade det stått det med största sannolikhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jaså, får man inte använda aluminium på glaskeramik? Det var en nyhet för mig...

Du får väl använda vad du vill, men aluminium är mjukare än keramiken och lämnar silvriga märken med tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt spisens hemsida är det inte induktion utan den värmer "plattan" så det viktigaste är en plan stekpanna, välj en begagnad gjutjärnspanna (eller 3) så slipper du steka in dem själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gjutjärnspanna är det som gäller. Lär dig använda dem så kommer du inte ångra dig.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Det där är inte en induktionshäll, så du kan köra vad du vill på den.

På induktionshällar kan man inte använda koppar eller aluminium eftersom de inte är magnetiska, inget kommer hända om du ställer en kopparpotta på hällen, ingen värme.