Helgsnack: Vilken framtida teknik ser du fram emot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Teleporting.

Om teleportering innebär att man öppnar ett maskhål i tidsrymden är jag på, men om det innebär att du dör en plågsam död och en kopia "skrivs ut" på en annan plats så tar jag hellre bussen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Det är korrekt, eftersom jag bor i hyresrätt och inte har möjlighet att ladda någonstans.
Gatuparkering, garageparkering utan laddstoplar, etc. Batteribyte hade löst alla dessa problem, samt problemet med att man bara kommer X mil på en laddning.
Jag tror såklart att man hellre hade laddat hemma om man hade den möjligheten, men många saknar den möjligheten. Jag ser att du äger både villa/radhus och elbil och inte förstår vilket problem laddning faktiskt är för övriga.

Det är väldigt skevt att tänka sig att bygga ett helt rikstäckande system för att lösa hemmaladdning i hyresrätt; vilket kan lösas bra mycket smidigare än så. Det är ett temporärt problem.

Jag bor i hyresrätt och kör elbil. För mig är laddning ett ickeproblem. Bil i städer är generellt sett ett problem och jag skulle aldrig skaffa det om jag bodde där.

Tyvärr är det väldigt vanligt att förståsigpåare säger att det är X, Y och Z med bilar. Sådan tur är har dom i stort sätt alltid fel, men samtidigt svårt för dem att ta till sig att det är ett helt nytt systemtänk med elbil emot ICE.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Laptopskärmar som man kan använda i solljus.

Kommer aldrig att hända.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tidsmaskiner och teleportering, en flaska Pepsi max som aldrig tar slut. Att SVT slutar sända repriser på rederiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Utbytbara batterikassetter för fordon.

  • Istället för att stå parkerad på en laddningsstation i en timma så byter du ut ditt batteri mot ett laddat på några minuter.

  • Jag, som bor i en hyresrätt utan laddstolpe, kan åka till "macken" och byta batteri och kan därmed ha elbil trots avsaknad av laddstolpe.

  • Villaägare m.fl. behöver inte installera laddstolpar.

  • Det går att köra i princip hur långt som helst med en elbil, om man får byta sitt batteri med jämna mellanrum.

  • "Macken" kan bättre anpassa laddning efter elnätets belastning över dygnet än jag kan hemma.

  • Andrahandsvärdet för fordon förbättras avsevärt när man inte har batteriets skick att ta hänsyn till.

Tyvärr verkar utvecklingen gå åt exakt motsatt håll. Batterier ska nu byggas in i karossen och alltmer bli en del av bilens bärande delar. På så vis kan tillverkarna få ner vikten på bilen och öka räckvidden.

Stavfel
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Nanorobotar som man injicerar i blodomloppet för att bota cancer eller reparera trasiga organ.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Minskar eller utrotar människan som art? Så jävla ironiskt är det nog inte när det händer.

Jag hade tyckt det varit välsigt ironiskt. Efter att så länge ha ignorerat varningar från forskare..

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar som inte har några kompromisser.

Permalänk
Medlem

- Snabb och bred sjukdomsdiagnostik genom enkla blodprov, där ytterst små mängder markörer kan detekteras, så man kan hitta och klassificera t ex många cancerformer i väldigt tidiga skeden, flera år eller årtionden innan symtom uppträder, och behandla tidigt. Så går man till vårdcentralen för hälsokoll en gång per år och lämnar ett blodprov för detta.

- Konstgjort och billigt blod som är helt fullvärdigt som blodersättning vid operationer eller akuta skador, oavsett blodgrupp hos mottagaren.

- Syntetisk mat som kan produceras billigt och storskaligt från t ex skogsråvara (cellulosa är i princip ren glukos, bara knepigt sammansatt, så jag hoppas på att en effektiv och billig process för att bryta ner cellulosa till ätlig glukos upptäcks) och proteinproducerande bakterier.

- Konstgjord fotosyntes, som inte förlitar sig på levande organismer, utan är strikt "kemisk", och mer effektiv än naturlig fotosyntes.

- Verkligt effektiva, hållbara och billiga vågkraftverk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Infiniti:

Tyvärr verkar ut utvecklingen gå åt exakt motsatt håll. Batterier ska nu byggas in i karossen och alltmer bli en del av bilens bärande delar. På så vis kan tillverkarna få ner vikten på bilen och öka räckvidden.

Det är enda vägen framåt för elbilar för att hitta viktfördelar är att integrera. Finns väldigt få fördelar med utbytessystem för batterier på bilar. Du laddar dom så pass lätt och snabbt.

Truckar som någon nämnde som jämförelse som har utbytessystem är något helt annat…
Används bara när truckar går i stort sett dygnet runt och enbart för bly/syra batterier som behöver helt andra laddcykler/underhåll för att må bra. Man gör i stort sett allt för att slippa dessa utbytessystem. Det är ett väldigt dyrt och riskfyllt sätt att jobba på. Litium är på uppgång där också men behovet av det är inte alls samma som på bilar, väldigt få har behovet.

Visa signatur
Permalänk

En sak till. Om vi får tillgång till rikligt med billig energi, typ fusionskraft, så kan vi fortsätta att köra våra bensin och dieselmotorer men med ett miljöriktigt bränsle bestående av C från luften och H från vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det är enda vägen framåt för elbilar för att hitta viktfördelar är att integrera. Finns väldigt få fördelar med utbytessystem för batterier på bilar. Du laddar dom så pass lätt och snabbt.

Truckar som någon nämnde som jämförelse som har utbytessystem är något helt annat…
Används bara när truckar går i stort sett dygnet runt och enbart för bly/syra batterier som behöver helt andra laddcykler/underhåll för att må bra. Man gör i stort sett allt för att slippa dessa utbytessystem. Det är ett väldigt dyrt och riskfyllt sätt att jobba på. Litium är på uppgång där också men behovet av det är inte alls samma som på bilar, väldigt få har behovet.

Väldigt få fördelar bortsett från att batteriet åldras och tappar kapacitet, vilket leder till att bilen tappar värde relativt fort? Så småningom till den grad att ett batteribyte inte blir lönsamt och bilen måste skrotas?

Hur mycket koldioxid släpps ut i atmosfären när varje 15 år gammal elbil måste skrotas och en ny måste tillverkas? Vad gör detta för tillgängligheten på rimligt prissatta elbilar för de i samhället som inte har de mest högavlönade jobben?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Datorer inbyggt i linser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Väldigt få fördelar bortsett från att batteriet åldras och tappar kapacitet, vilket leder till att bilen tappar värde relativt fort? Så småningom till den grad att ett batteribyte inte blir lönsamt och bilen måste skrotas?

Hur mycket koldioxid släpps ut i atmosfären när varje 15 år gammal elbil måste skrotas och en ny måste tillverkas? Vad gör detta för tillgängligheten på rimligt prissatta elbilar för de i samhället som inte har de mest högavlönade jobben?

Han pratar om specifika system för snabb-byten av batterier, som att kunna åka in på en station och få ett fulladdat batteri på några minuter, motsvarande att tanka. Inte ifall batteriet ska gå att byta alls. Redan nu kan man ju ta bort batteriet från alla elbilar jag känner till. Tror inte det kommer ändras

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Utbytbara batterikassetter för fordon.

  • Istället för att stå parkerad på en laddningsstation i en timma så byter du ut ditt batteri mot ett laddat på några minuter.

  • Jag, som bor i en hyresrätt utan laddstolpe, kan åka till "macken" och byta batteri och kan därmed ha elbil trots avsaknad av laddstolpe.

  • Villaägare m.fl. behöver inte installera laddstolpar.

  • Det går att köra i princip hur långt som helst med en elbil, om man får byta sitt batteri med jämna mellanrum.

  • "Macken" kan bättre anpassa laddning efter elnätets belastning över dygnet än jag kan hemma.

  • Andrahandsvärdet för fordon förbättras avsevärt när man inte har batteriets skick att ta hänsyn till.

Du bör kolla in kineskia Nio som börjar etablera sig sakta i Europa.
De har med stationer för batteri skiften i sin portfölj.
Etablerar sig ju nu i Norge.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Inaktiv

Jag fick en annan ide. En tablett som botar alla sjukdomar i hela världen, som de har i ett "Family guy" avsnitt. Men också en tablett som gör att man lär sig allt i skolan, så att man får A i alla betyg. Då kan man alternativt ha mer fritid för det.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot min ständigt försenade Model S

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Förbättrade och renare energikällor vore väldigt trevligt. Fungerande fusionskraft, bättre solceller och batterier som rymmer mer känns alla väldigt behövliga för att vi ska ta oss framåt.

Efter det hoppas jag verkligen att medicinvetenskapen ska ta avsprång i hur de jobbat under pandemin och finna samverkansmetoder som driver oss framåt i högre hastighet än idag. Vaccin mot HIV, cancer och förhoppningsvis diverse autoimmuna och reumatiska sjukdomar är saker jag hoppas innerligt på.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

- Nästintill obegränsat med energi från fusion eller effektiva kärnreaktorer.

- Med kunskapen om hur hjärnan lagrar minnen, kunna ladda upp all mänsklighetens kunskap och vetenskap i hjärnan stegvis och istället fokusera skoltiden helt på att lära oss bli kreativa, lyckliga och ha medkänsla.
Samt ladda ner ny kunskap/vetenskap från människor genom deras livstid som kan läggas till den befintliga datan.

- Genom att kunna manipulera celler att återhämta sig få kroppen att bli immun mot ålder.

- Rymdkolonisering

Permalänk
Medlem

Massa skriverier om fusion på senaste, det sker framsteg! Intressant att följa!

Permalänk

2018 lyckades världens bilindustri nå 1 milijard tillverkade bilar, vi har inte resurser att tillverka mer än 800.000.000 till och då får vi inte använda den olja som finns kvar. Att tillverka ett däck till bilen krävs åtta liter olja 470 liter mjukgörare, bindämnen samt kopiösa mängder vatten, att återvinna återvinna samma däck kräver 1/3 mängd olja och tre gånger så mycket kemikalier och vatten i mängder, den dagen vi löst gåtan att flyga ut i rymden med 5 gånger ljusets hastighet får det bli i en gammal Nissan micra någon lyckats gräva fram i tredje världen..
Men om jag fick önska en sak! En dator driven av ett 1.5volts batteri med en prestanda som fått dagens att likna 60 - 70 talets miniräknare. Fick jag två önskningar en fjärrkontroll till frugan av/ på räcker bra.. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Problemet är väl bara att energi är energi, ren eller inte. Vill man minska den globala uppvärmningen ska man nog inte ge mänskligheten obegränsat med billig energi.

Hur skulle ren energi (koldioxidfri i detta fall) bidra till global uppvärmning?

Permalänk
Medlem

En teknik som gör att alla får det bra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur skulle ren energi (koldioxidfri i detta fall) bidra till global uppvärmning?

Produceras ju en hel del mer värme i slutändan ändå..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mer billig energi Fusionskraftverk.
Som alla andra bättre batterier eller liknande teknik, så bilar, båtar och flygplan kan gå på el.
Exoskelett, drönare och annat skulle bli mycket mer användbart med bättre batterier.
Telefoner och datorer som fungerar i månader utan att laddas.

SSD som går om hårddiskar 20TB eller större och inte kostar skjortan max 7000kr
(är väl där någonstanns som dyraste hårddisken ligger på).

Kanske för mycket begärt?
Något form av futuristisk verklighetstrogen VR så spelen blir som en egen värld
Flygande bilar och hooverboards
Rymdskepp mer liknande kryssningsbåt än påskraket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Produceras ju en hel del mer värme i slutändan ändå..

Förnybar energi värmer inte upp planeten då det ändå är energi som kommit in från solen. Vind/sol/vatten etc är energi som ändå skulle blivit värme.

Fusion skulle generera värme då det inte är solenergi, utan "ny" energi.

Däremot är effekten väldigt väldigt lite. Mänskligheten förbrukar ungefär 18 TW, medan jorden tar emot ca 18000 TW solenergi. Så om vi ersatte all energi med fusion skulle vi bara öka värmen som jorden "utsätts" för med ca 1 promille.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Hur skulle ren energi (koldioxidfri i detta fall) bidra till global uppvärmning?

Som någon sa ovan: varje kilowattimme som produceras i ett kärnkraftverk (till exempel) skapar 5 i ren värme. Så är det för många kraftkällor. Ökad energianvändning blir helt enkelt mer värme globalt pga av detta. Än så länge brukar det räknas som marginellt eller försumbart i jämförelse med solens totala instrålning, men det kommer inte stämma länge till om vi har obegränsat med energi

Permalänk
DingDongerMcDongface

Efter att ha kämpat med att få ned en bäddmadrass i en vakuumpåse idag så drömmer jag innerligt om något i stil med Pym Particles i Marvels Antman, för att krympa ned skit. Fatta vad smidigt om det räckte med typ ett sånt där lådsystem för småskruv för att förvara prylar man inte använder superofta, men tillräckligt ofta för att det ska vara lagom störigt att packa upp och ned det.

Permalänk
Medlem

Google Glass. Jag väntar!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som någon sa ovan: varje kilowattimme som produceras i ett kärnkraftverk (till exempel) skapar 5 i ren värme. Så är det för många kraftkällor. Ökad energianvändning blir helt enkelt mer värme globalt pga av detta. Än så länge brukar det räknas som marginellt eller försumbart i jämförelse med solens totala instrålning, men det kommer inte stämma länge till om vi har obegränsat med energi

Skrivet av Kaleid:

Produceras ju en hel del mer värme i slutändan ändå..

Det som avgör temperaturen på jorden är till överlägset störst del växthuseffekten.

Men om ni tänker att vi framställer så mycket energi att så mycket av den överskottsvärmen strålar tillbaka och värmer upp jorden en betydande del har vi nog tillräckligt med energi för att fånga upp koldioxid ur atmosfären (för att minska växthuseffekten) och häva den temperaturökningen.