Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nu är jag ju nybörjare och försöker komma undan Windows så jag håller allt väldigt default
men det vill sig helt enkelt inte. Dem flesta distros jag provat i 2-3 dagar brukar strula förr eller senare.
I det stora hela känns det som att alla konstigheter jag träffat på rör själva fönsterhanteraren
och inte något med hårdvaran.
Känns väldigt oslipat på något sätt.
Igår lekte jag lite med gnome extensions och det tog inte många minuter innan gnome-shell crashade för mig.
Och då hade jag kanske provat 3 tillägg för att få fram en docka som inte göms så fort jag klickar
på skrivbordet. :/

Jag kan inte mycket om Gnome-extensions men känns som att man kan introducera instabilitet genom en extension. Går det inte att göra inställningar i default dockan för att förlänga tiden tills den gömmer sig?

Kommer inte ihåg om det var här eller i en annan tråd där jag uttryckt att jag ogillar Manjaro utav den anledningen att dom har konstiga dependencies. Exempelvis introducerade dom så att paket för olika Window Managers konfliktar med varandra medans tanken är att du ska kunna ha hur många Window Managers som du känner för. Sådan konflikter upplevde jag fanns mellan andra paket som rörde hjälpprogram till Window Managers. Detta skapar problem ifall man försöker installera massa saker för att påverka extensions, teman osv där man lätt kan råka avinstallera paket som behövs.

Jag kör vanligtvis Arch men har blivit för lat för att installera det så jag testade Manjaro. Jag övergav det snabbt för att jag inte kunde installera i3 vid sidan av i3-gaps och när jag försökte ersätta i3-gaps med i3 så triggades borttagning av mängder av paket som jag behövde.

Jag skulle rekommendera Ubuntu ifall du vill ha en stabil och genomtänkt upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag kan inte mycket om Gnome-extensions men känns som att man kan introducera instabilitet genom en extension. Går det inte att göra inställningar i default dockan för att förlänga tiden tills den gömmer sig?

Kommer inte ihåg om det var här eller i en annan tråd där jag uttryckt att jag ogillar Manjaro utav den anledningen att dom har konstiga dependencies. Exempelvis introducerade dom så att paket för olika Window Managers konfliktar med varandra medans tanken är att du ska kunna ha hur många Window Managers som du känner för. Sådan konflikter upplevde jag fanns mellan andra paket som rörde hjälpprogram till Window Managers. Detta skapar problem ifall man försöker installera massa saker för att påverka extensions, teman osv där man lätt kan råka avinstallera paket som behövs.

Jag kör vanligtvis Arch men har blivit för lat för att installera det så jag testade Manjaro. Jag övergav det snabbt för att jag inte kunde installera i3 vid sidan av i3-gaps och när jag försökte ersätta i3-gaps med i3 så triggades borttagning av mängder av paket som jag behövde.

Jag skulle rekommendera Ubuntu ifall du vill ha en stabil och genomtänkt upplevelse.

Jag får väl ge Ubuntu en ärlig chans till känns det som om det inte strular för mycket med drivisar till nvidia
kortet.
Hur funkar det att uppdatera drivisar vs nya kernel?
Sköts allt genom apt-get update eller får man mecka terminal och fixa själv?

Tack för tålamodet då min börjat tryta

/S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jag får väl ge Ubuntu en ärlig chans till känns det som om det inte strular för mycket med drivisar till nvidia
kortet.
Hur funkar det att uppdatera drivisar vs nya kernel?
Sköts allt genom apt-get update eller får man mecka terminal och fixa själv?

Tack för tålamodet då min börjat tryta

/S

Det här är ett exempel på varför man ska dualboota win-Linux i början.. När tålamodet tar slut bootar man in io windows ett tag och när nyfikenheten/tålamodet kommer tillbax bootar man in i Linux igen.

Saker funkar inte som i windows... precis om att saker i MacOS inte funkar som i windows.
Med en stoooor portion tålamod och dualboot så kommer du komma förbi tröskeln.. framförallt tålamod
Jag hade flera datorer när jag började med linux 2018, så jag körde linux på en laptop som jag inte behövde förlita mig på och windows på huvudmaskinerna..

PoP_OS har ju flera pratat om som bra till Nvidia.. själv har jag inte haft Nvidia senaste 20åren, så jag kan inte svara på den biten
Hur nytt/gammalt är ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Jag har använt Lubuntu en hel del, men ärligt talat är jag skeptisk till Ubuntu som lubuntu är, fast med LXDE miljön som standard.
Linux Mint är väl ännu bättre att rekommendera, men det är fortfarande Ubuntu.

De distributioner som jag haft väldigt goda erfarenheter med, ja det är nog tyvärr Arch Linux, och Gentoo eftersom i princip alla paket är uppdaterade och ofta bara fungerar när de väl är installerade.

Nackdelen med Arch är, ja... Du kommer att behöva använda ett "skal" innan du fått din grafiska miljö på plats, detsamma gäller gentoo, såvida du inte testar någon distribution som bygger ut med grafiska gränssnitt för att underlätta installationen.

Många överdriver att distributioner som Arch och Gentoo skulle ha problem med "bleeding edge" paket som inte är testade och kan vara buggiga.

Ärligt talat har de paket jag använt på Arch linux verkat mindre buggiga och problematiska än Ubuntus motsvarigheter.
Förövrigt behövs inte några PPAs i Arch bara för att få nyare mjukvara eller ett bredare paketutbud. Paketutbuden är väldigt väluppdaterade och breda, och saknas något är AUR ett hyfsat vackert sätt att komma runt det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det här är ett exempel på varför man ska dualboota win-Linux i början.. När tålamodet tar slut bootar man in io windows ett tag och när nyfikenheten/tålamodet kommer tillbax bootar man in i Linux igen.

Saker funkar inte som i windows... precis om att saker i MacOS inte funkar som i windows.
Med en stoooor portion tålamod och dualboot så kommer du komma förbi tröskeln.. framförallt tålamod
Jag hade flera datorer när jag började med linux 2018, så jag körde linux på en laptop som jag inte behövde förlita mig på och windows på huvudmaskinerna..

PoP_OS har ju flera pratat om som bra till Nvidia.. själv har jag inte haft Nvidia senaste 20åren, så jag kan inte svara på den biten
Hur nytt/gammalt är ditt grafikkort?

Jag förväntar mig inte att saker ska fungera som i något annat OS men det är inte sällan man ser
vana linuxanvändare häva ur sig att linux är stabilare och bättre än Windows och då tänkter man
sådana här problem finns ju inte.. eller?

Nu har jag ju testat så mycket det senaste halvåret och jag kan lätt säga att det mesta tiden jag suttit
vid linux så har jag spenderat det till att google lösningar på diverse problem och ominstallation
än jag faktiskt använt datorn till det jag vill.
Det som gör detta så tråkigt är ju att det är så svårt att hitta en lösning på dessa problem.
Senaste exemplet är några poster ovan med försvunna ikoner i 2 program.

Efter alla dessa distros och inget terminalpillande från min sida så krashar ALLA distars GUI ganska ofta.
Och det fulaste jag gjort som jag kan tänka mig som kan få GUI att krasha är diverse Gnome tillägg. (relaterade till Dockan)
Annars har det varit install av standard program som något RDP-klient, testade olika webbläsare,
något mail program. Thats it. Allt ur programbiblioteket.

Jag vet att du inte gillar Ubuntu men jag körde in det igen nu och det första jag möttes utav när jag loggade in
första starten efter installationen är meddelande "Tyvärr, Ubuntu 21.04 har påträffat ett internt fel..." Pusst...
Det ger mig inga vibbar av ett stabilt OS kan man säga.

Sedan i våras när jag började testa så har jag byggt en helt ny dator och jag upplever exakt samma
typ av problem som då så man kan ju lätt utesluta att det skulle vara hårdvaruproblem som någon nämnt tidigare.

AMD CPU 5950x
Nvidia RTX 3070

Vill helst inte dualboota för då ger jag upp ännu snabbare vid problem :/
Jag provar med Ubuntu (igen)...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Linux Mint är väl ännu bättre att rekommendera, men det är fortfarande Ubuntu.

Glöm inte bort linux mint LMDE(LinuxMintDebianEdition) den är ju inte ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har använt Lubuntu en hel del, men ärligt talat är jag skeptisk till Ubuntu som lubuntu är, fast med LXDE miljön som standard.
Linux Mint är väl ännu bättre att rekommendera, men det är fortfarande Ubuntu.

De distributioner som jag haft väldigt goda erfarenheter med, ja det är nog tyvärr Arch Linux, och Gentoo eftersom i princip alla paket är uppdaterade och ofta bara fungerar när de väl är installerade.

Nackdelen med Arch är, ja... Du kommer att behöva använda ett "skal" innan du fått din grafiska miljö på plats, detsamma gäller gentoo, såvida du inte testar någon distribution som bygger ut med grafiska gränssnitt för att underlätta installationen.

Många överdriver att distributioner som Arch och Gentoo skulle ha problem med "bleeding edge" paket som inte är testade och kan vara buggiga.

Ärligt talat har de paket jag använt på Arch linux verkat mindre buggiga och problematiska än Ubuntus motsvarigheter.
Förövrigt behövs inte några PPAs i Arch bara för att få nyare mjukvara eller ett bredare paketutbud. Paketutbuden är väldigt väluppdaterade och breda, och saknas något är AUR ett hyfsat vackert sätt att komma runt det.

Jag körde Manjaro en längre stund och det var ganska smärtfritt men rörde jag något som ändrar utseendet
visste man aldrig om man kunde gå tillbaka till det man haft innan som funkade.
Ofta när jag ändrade något och inte gillade det och ville byta tillbaka så gick det tillbaka endast halvvägs.
GUIt krashade på nåt sätt. Gick inte att stänga fönster eller få fram programmenyn så blev reboot.
Problemet ovan med försvunna ikoner kommer från Manjaro.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag körde Manjaro en längre stund och det var ganska smärtfritt men rörde jag något som ändrar utseendet
visste man aldrig om man kunde gå tillbaka till det man haft innan som funkade.
Ofta när jag ändrade något och inte gillade det och ville byta tillbaka så gick det tillbaka endast halvvägs.
GUIt krashade på nåt sätt. Gick inte att stänga fönster eller få fram programmenyn så blev reboot.
Problemet ovan med försvunna ikoner kommer från Manjaro.

/S

Jag har inget bra svar till din fråga, men ett tips kan jag bidra med. Har du provat Timeshift? Den tycker jag är bra om jag gör ändringar som jag inte är säker på.

Timeshift är ett slags backup program som har hjälpt mig otaliga gånger. Den finns (oftast) i repositories. Den kommer med ett GUI som är rätt enkelt och jag tror dom flesta kan använda den utan större problem.

Det gör det enkelt att "rulla tillbaka" senast fungerande inställning.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag körde Manjaro en längre stund och det var ganska smärtfritt men rörde jag något som ändrar utseendet
visste man aldrig om man kunde gå tillbaka till det man haft innan som funkade.
Ofta när jag ändrade något och inte gillade det och ville byta tillbaka så gick det tillbaka endast halvvägs.
GUIt krashade på nåt sätt. Gick inte att stänga fönster eller få fram programmenyn så blev reboot.
Problemet ovan med försvunna ikoner kommer från Manjaro.

/S

Ja, jag är inte någon distributionsguru. Jag har testat mig fram och stannat vid det som jag upplever funkar och grävt ner mig i det tekniska i den grad det varit lätt att ta till mig.
Och i det hänseendet så rekommenderar jag många, inte bara Arch användare att kika på Archlinux wikin då den inte bara innehåller Arch specifika saker utan tips kring många program, vad man kan tänkas vilja ha utöver dem och så vidare.

Jag har använt skrivbordsmiljöer som XFCE, LXDE, KDE4 en kort period, Gnome med eller utan Unity samt Enlightenment som var väldigt snyggt åtminstone.

Jag har även kört tiling window managers som i3, Awesome och spectrwm, vilket är som en helt ny värld för den som är van vid windows. I princip gör en tiling WM att du ska slippa använda mus så mycket som möjligt, vilket kan göra enkla saker väldigt snabba och användandet av datorn mer ergonomiskt eftersom tangentbordet används mycket mer.
Men det kanske finns nåt som heter tangentbordsarm, jag vet inte

Jag kände mig som värsta låtsashackern där jag satt med flera fönster som vackert delade skärmutrymme och knackade kod, eller läste webben och kanske körde nån video i hörnet.

Dold text
Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Jag förväntar mig inte att saker ska fungera som i något annat OS men det är inte sällan man ser
vana linuxanvändare häva ur sig att linux är stabilare och bättre än Windows och då tänkter man
sådana här problem finns ju inte.. eller?

Nu har jag ju testat så mycket det senaste halvåret och jag kan lätt säga att det mesta tiden jag suttit
vid linux så har jag spenderat det till att google lösningar på diverse problem och ominstallation
än jag faktiskt använt datorn till det jag vill.
Det som gör detta så tråkigt är ju att det är så svårt att hitta en lösning på dessa problem.
Senaste exemplet är några poster ovan med försvunna ikoner i 2 program.

Efter alla dessa distros och inget terminalpillande från min sida så krashar ALLA distars GUI ganska ofta.
Och det fulaste jag gjort som jag kan tänka mig som kan få GUI att krasha är diverse Gnome tillägg. (relaterade till Dockan)
Annars har det varit install av standard program som något RDP-klient, testade olika webbläsare,
något mail program. Thats it. Allt ur programbiblioteket.

Jag vet att du inte gillar Ubuntu men jag körde in det igen nu och det första jag möttes utav när jag loggade in
första starten efter installationen är meddelande "Tyvärr, Ubuntu 21.04 har påträffat ett internt fel..." Pusst...
Det ger mig inga vibbar av ett stabilt OS kan man säga.

Sedan i våras när jag började testa så har jag byggt en helt ny dator och jag upplever exakt samma
typ av problem som då så man kan ju lätt utesluta att det skulle vara hårdvaruproblem som någon nämnt tidigare.

AMD CPU 5950x
Nvidia RTX 3070

Vill helst inte dualboota för då ger jag upp ännu snabbare vid problem :/
Jag provar med Ubuntu (igen)...

Jag skrev ur egen erfarenhetsperspektiv När jag börja med linux så blev jag ofta frustrerad över varför kan jag inte göra så här, det kan jag ju i windows så det var egetperspektiv att jag tänkte så i början

Det med stabilitet kommer med egen kunskap VS hårdvara/mjukvara.
Det är lika dant i windows.. Viss hårdvara o windowsuppdateringar känner ju alla till att det slutar med en systemåterställning eller installation med drivar och vissa installerar till o med om hela datorn.. och ju mindre man kan om windows, ju svårare är det att få det stabilt om man råkar ha något som operativet inte riktigt vill vara helt hundra kompis med.
Jag har en windows PRO dator just i denna stund med en upptid på 161dagar 14timmar o 32minuter och den sackar inte det minsta... Hur många windowsanvändare utan större windowskunskaper uppnår den stabiliteten i windows. oftast mer än 6månaders erfarenhet med windows.

Så det att vana Linux användare kan säga att saker är stabilt o pålitligt hänger ihop med kunskapen när man lär sig att göra den perfekta setupen undermedvetet och medvetet undviker viss hårdvara som man vet är extra problematisk.
Det är ingen hemlighet att Linux lirar bäst med hårdvara som har ett år på nacken, så de hunnit att fixa alla drivar o buggar.
Så det är här man behöver lugn och tålamod innan man kommer in i det och inte ge upp.

Nu är inte jag påläst, men jag googla lite snabbt och av det lilla jag såg har du ett grafikkort som hade release datum slutet oktober 2020 och ubuntu 21.04 har kernel 5.11 med release datum april 2021 så det kan vara så att det är buggar i första drivers releasen.

Här kan nog de erfarna Linux anvädarna svara på den teorin... för om ditt system kraschar med KDE, Gnome, Xfce, cinnamon mm.. då är det bara kolla på vad är den gemensamma nämnaren.. Jag vågar nästan sticka ut hakan o påstå att det har med drivrutinerna till ditt grafikkort att göra. Nyast kernel med nyaste drivarna har arch tror jag... Jag tror inte jag skulle våga ge mig på arch riktigt ännu.

Det finns några hejare här inne på Linux som är riktigt vassa, så jag hoppas de kikar i din tråd annars får vi tagga dem o få deras uppmärksamhet.. Men har du testat att snoka runt lite i Ubuntus egna forum?

.
PS. Jag sitter med huvudvärk just nu, så jag ber om ursäkt ifall jag missade saker eller verkar oskärpt. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag skrev ur egen erfarenhetsperspektiv När jag börja med linux så blev jag ofta frustrerad över varför kan jag inte göra så här, det kan jag ju i windows så det var egetperspektiv att jag tänkte så i början

Det med stabilitet kommer med egen kunskap VS hårdvara/mjukvara.
Det är lika dant i windows.. Viss hårdvara o windowsuppdateringar känner ju alla till att det slutar med en systemåterställning eller installation med drivar och vissa installerar till o med om hela datorn.. och ju mindre man kan om windows, ju svårare är det att få det stabilt om man råkar ha något som operativet inte riktigt vill vara helt hundra kompis med.
Jag har en windows PRO dator just i denna stund med en upptid på 161dagar 14timmar o 32minuter och den sackar inte det minsta... Hur många windowsanvändare utan större windowskunskaper uppnår den stabiliteten i windows. oftast mer än 6månaders erfarenhet med windows.

Så det att vana Linux användare kan säga att saker är stabilt o pålitligt hänger ihop med kunskapen när man lär sig att göra den perfekta setupen undermedvetet och medvetet undviker viss hårdvara som man vet är extra problematisk.
Det är ingen hemlighet att Linux lirar bäst med hårdvara som har ett år på nacken, så de hunnit att fixa alla drivar o buggar.
Så det är här man behöver lugn och tålamod innan man kommer in i det och inte ge upp.

Nu är inte jag påläst, men jag googla lite snabbt och av det lilla jag såg har du ett grafikkort som hade release datum slutet oktober 2020 och ubuntu 21.04 har kernel 5.11 med release datum april 2021 så det kan vara så att det är buggar i första drivers releasen.

Här kan nog de erfarna Linux anvädarna svara på den teorin... för om ditt system kraschar med KDE, Gnome, Xfce, cinnamon mm.. då är det bara kolla på vad är den gemensamma nämnaren.. Jag vågar nästan sticka ut hakan o påstå att det har med drivrutinerna till ditt grafikkort att göra. Nyast kernel med nyaste drivarna har arch tror jag... Jag tror inte jag skulle våga ge mig på arch riktigt ännu.

Det finns några hejare här inne på Linux som är riktigt vassa, så jag hoppas de kikar i din tråd annars får vi tagga dem o få deras uppmärksamhet.. Men har du testat att snoka runt lite i Ubuntus egna forum?

.
PS. Jag sitter med huvudvärk just nu, så jag ber om ursäkt ifall jag missade saker eller verkar oskärpt. DS.

Mm, jag förstår att det är väldigt lätt att få en blandad bild av hur det är att köra distributioner och ha problem med dem.
Vad det gäller grafikdrivrutiner finns det ett lager av komplexitet för oerfarna användare, och det är att var och en har möjlighet att välja mellan öppna och stängda drivrutiner (alltså open- eller closedsource).
Intel är än så länge undantaget då endast är öppna drivrutiner som gäller.

Om grafikdrivrutinerna strular kan du testa att växla mellan dessa, men hur man gör det på enklast skiljer sig om du kör t ex ubuntu jämfört med om du kör arch.

Vad det gäller stabilitet, då kan jag utan tvekan rekommendera LXDE då det är den mest lättviktiga och stabila, men ändå begripliga skrivbordsmiljö jag använt i GNU/Linux, vid sidan av XFCE kanske.
LXDE finns både i en GTK version och en QT version.
I mitt tycke är QT snyggare, men GTK versionen har funnits längre.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Prova att köra Ubuntu 20.04 istället och tanka drivrutinerna från Nvidias hemsida och följer guiden för Linux och inte förlita dig på det som kommer från sjävla disten (kan vara rätt risigt)

Jag kör själv Ubuntu 20.04 efter att min Windows7 installation crashade.
Tycker det mesta fungerar fin fint, förutom när det kom en Kernel som var corrupt.
Använder den till att surfa och spela spel (steam etc)

Men kan hålla med dig om att sjävla GUIt och fönster hantering är risigt om man är van vid windows.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Mm, jag förstår att det är väldigt lätt att få en blandad bild av hur det är att köra distributioner och ha problem med dem.
Vad det gäller grafikdrivrutiner finns det ett lager av komplexitet för oerfarna användare, och det är att var och en har möjlighet att välja mellan öppna och stängda drivrutiner (alltså open- eller closedsource).
Intel är än så länge undantaget då endast är öppna drivrutiner som gäller.

Om grafikdrivrutinerna strular kan du testa att växla mellan dessa, men hur man gör det på enklast skiljer sig om du kör t ex ubuntu jämfört med om du kör arch.

Vad det gäller stabilitet, då kan jag utan tvekan rekommendera LXDE då det är den mest lättviktiga och stabila, men ändå begripliga skrivbordsmiljö jag använt i GNU/Linux, vid sidan av XFCE kanske.
LXDE finns både i en GTK version och en QT version.
I mitt tycke är QT snyggare, men GTK versionen har funnits längre.

Jag började med linux för 3år sedan.. och min personliga erfarenhet är, att ju mer man kan om windows, ju längre tid tar det att komma över tröskeln när man börjar få pusslet att hänga ihop.
Jag svär än idag på att linux saknar GUI's, det har du säkert sett mig göra i andra trådar. *hihihi*
Meeen det är OT i denna tråden.

För min del kör jag Xfce sedan 2019 som jag gjort en egen variant av med lite kidnappningar från KDE och gnome för att få mer GUIs

När det gäller Nvidia så har jag bara en erfarenhet av det i linux.. Jag skulle använda ett 15+år gammalt nvidiakort till LMDE och det ville sig inte då det var för gammalt..
Själv använder jag Intels inbyggda grafik och även på ettpar datorer som är upp mot 10-15år gamla och det är inga problem.. Det bara går med Intel... Nu kör jag Debian Buster Xfce sedan i våras då jag övergett LMDE.. den hade för kort livscykel men jag gillade LMDE3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag får väl ge Ubuntu en ärlig chans till känns det som om det inte strular för mycket med drivisar till nvidia
kortet.
Hur funkar det att uppdatera drivisar vs nya kernel?
Sköts allt genom apt-get update eller får man mecka terminal och fixa själv?

Tack för tålamodet då min börjat tryta

/S

Jag hade valt Ubuntu eftersom Ubuntu har större mängd användare och har ett större företag bakom sig. Det enda som möjligen kan utmana gällande mängd användare är Debian, alternativt Fedora som har ett även större företag bakom sig. Jag hade väntat med både PopOS och Mint.

För att besvara dina frågor....

Skrivet av Superthug:

Hur funkar det att uppdatera drivisar vs nya kernel?

Ubuntu rör sig inte supermycket i jämförelse med Manjaro. Drivare och kernel hanteras via pakethanteraren, precis som dom gör i Manjaro. Den enda skillnaden är att det kommer hända mindre frekvent och att pakethanteraren heter apt(för det som existera utanför din dator, dvs det som går att installera)/dpkg(för det som är installerat på din dator) istället för pacman.

Skrivet av Superthug:

Sköts allt genom apt-get update eller får man mecka terminal och fixa själv?

Jag sköter personligen allt via terminalen och jag skulle rekommendera dig att kolla lite på hur pakethanteraren fungerar via terminalen eftersom det är mindre förvirrande och ganska lätt att förstå. Jag skulle rekommendera alla som kör Linux att lära sig lite terminal för Linux blir mycket roligare då.

Vidare. Om du tänker ge dig in i träsket med distrohoppande så skulle jag föreslå ordningen(Rekommenderar starkt mot distrohopp i fall du vill ha något stabilt):
1. Ubuntu
2. Fedora
3. PopOS
4. Mint, Debian, Arch

Permalänk
Medlem

Distrohoppat har jag nu gjort i flera månader i jakt på någorlunda polerad GUI
Låt oss see vad 20.04 har att erbjuda i form av GUI stabilitet.
Man tycker att nvidia grafiken inte borde vara ett så stort problem
eftersom (om jag kommer ihåg rätt) dem har den överlägset största
marknadsandelen där.

Tack för feedbacken alla. Man balanserar på en tunn tråd mellan OS....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Distrohoppat har jag nu gjort i flera månader i jakt på någorlunda polerad GUI
Låt oss see vad 20.04 har att erbjuda i form av GUI stabilitet.
Man tycker att nvidia grafiken inte borde vara ett så stort problem
eftersom (om jag kommer ihåg rätt) dem har den överlägset största
marknadsandelen där.

Tack för feedbacken alla. Man balanserar på en tunn tråd mellan OS....

Vad använder du din dator till? Jag får liksom inte problem med Gnome-extensions för jag går till smhi, dmi eller yr och kollar vädret.

Jag tror att du kan köra Ubuntu 21.04 utan att vara orolig.

Personligen kör jag Arch hemma och sedan har jag kört Debian på gamla jobbet och kör Ubuntu på nuvarande jobbet. Det är i princip samma sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superthug:

Man tycker att nvidia grafiken inte borde vara ett så stort problem
eftersom (om jag kommer ihåg rätt) dem har den överlägset största
marknadsandelen där.

Japp man kan tycka det.. Problemet är Nvidia själva, så Linux alla distros är oskyldiga.
De är mycket snabbare med drivrutiner till windows än till linux
Drivrutinerna de släpper har bättre GUIs o funktioner till windows än linux
Sista drivern till windows att ladda ner hette 471.96
Sista drivern till Linux x64 att ladda ner heter 470.63

Men efter du installerat ubuntu, ladda ner senaste drivarna från Nvidia och testa om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill tanka drivare från nvidias sida så kan du prova alternativ 1 här: https://www.cyberciti.biz/faq/ubuntu-linux-install-nvidia-dri...

D.v.s. direkt via ubuntus software updater Har sj kört det på bägge datorerna i signaturen, samt en tredje dator med ett gtx970, och det har fungerat finfint. Kan ju dock inte svara hur det kommer fungera på 3000-serien!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Men efter du installerat ubuntu, ladda ner senaste drivarna från Nvidia och testa om det fungerar bättre.

Problemet med att installera drivrutinerna manuellt är att man då även måste installera om dem manuellt när Linux-kärnan uppdateras, det är en vanlig felkälla för Windows-vana användare som tror att det är så man ska göra (NVIDIA skriver på nedladdningssidan att de inte rekommenderar det, men det är väl lätt att missa antar jag).

Men jag har tyvärr inga särskilda råd att ge TS i övrigt, jag förstår faktiskt inte varför det strular så mycket (dags att uppsöka en exorcist?). Jag har använt ett RTX 3070 sen förra hösten och har inte haft mer strul än de vanliga småbuggarna med NVIDIA-drivrutinerna i Arch Linux (skulle dock inte rekommendera Arch till en nybörjare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Vad använder du din dator till? Jag får liksom inte problem med Gnome-extensions för jag går till smhi, dmi eller yr och kollar vädret.

Jag tror att du kan köra Ubuntu 21.04 utan att vara orolig.

Personligen kör jag Arch hemma och sedan har jag kört Debian på gamla jobbet och kör Ubuntu på nuvarande jobbet. Det är i princip samma sak.

Inget speciellt i mitt tycke.
Jag surfar mest och använder ssh i terminalen. Remmina kör jag till RDP för att
koppla till min Windows maskin.
Som jag beskrev några poster ovan så installerar jag väldigt få paket då jag inte hunnit hitta eller har
behov av många program Men jag lyckas på nåt sätt hitta buggar hela tiden.

Nu när jag installerade 20.04 så kunde jag inte ens logga in fösta booten efter installationen.
Skrev jag användarnamnet och lösen och tryckte enter så blev det svart sen kom jag till inloggningen igen.
Jag hinner ju inte ens använda datorn :/
Detta löste jag dock med att lägga till nomodeset i startparametrarna. Då kunde jag logga in
och installera drivisarna iaf.
Klart problem med nvidia men jag menar har alla dessa problem eller är det bara jag
för att jag har hyffsat nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Inget speciellt i mitt tycke.
Jag surfar mest och använder ssh i terminalen. Remmina kör jag till RDP för att
koppla till min Windows maskin.
Som jag beskrev några poster ovan så installerar jag väldigt få paket då jag inte hunnit hitta eller har
behov av många program Men jag lyckas på nåt sätt hitta buggar hela tiden.

Nu när jag installerade 20.04 så kunde jag inte ens logga in fösta booten efter installationen.
Skrev jag användarnamnet och lösen och tryckte enter så blev det svart sen kom jag till inloggningen igen.
Jag hinner ju inte ens använda datorn :/
Detta löste jag dock med att lägga till nomodeset i startparametrarna. Då kunde jag logga in
och installera drivisarna iaf.
Klart problem med nvidia men jag menar har alla dessa problem eller är det bara jag
för att jag har hyffsat nytt grafikkort?

Jag har en ny dator men gammalt grafikkort men jag har sällan problem som jag inte klarar att reda ut. Sedan jobbar jag med mjukvaruutveckling och mycket med Linux. Kan man koda så är Linux ett paradis men jag tror att man kan komma ganska nära ett paradis bara man kan lite mer om datorer och hur vissa baskoncept fungerar i Linux. Till skillnad från Windows så kan du gå in och läsa all kod som får operativsystemet att fungera på ett visst sätt och alla systemfunktionalitet som utökar Linux med undantag från proprietära mjukvara, exempelvis Nvidias drivare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Problemet med att installera drivrutinerna manuellt är att man då även måste installera om dem manuellt när Linux-kärnan uppdateras, det är en vanlig felkälla för Windows-vana användare som tror att det är så man ska göra (NVIDIA skriver på nedladdningssidan att de inte rekommenderar det, men det är väl lätt att missa antar jag).

Jag tänkte bara om det kanske löste tillfälliga problemet med att kärnans drivar spökar och på så vis att ladda ner från Nvidia som test.. sedan när en ny kärna släpps med nyare drivar så kan man köra på det.
Liten felsökningstanke jag tänkte bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Distrohoppat har jag nu gjort i flera månader i jakt på någorlunda polerad GUI
Låt oss see vad 20.04 har att erbjuda i form av GUI stabilitet.
Man tycker att nvidia grafiken inte borde vara ett så stort problem
eftersom (om jag kommer ihåg rätt) dem har den överlägset största
marknadsandelen där.

Tack för feedbacken alla. Man balanserar på en tunn tråd mellan OS....

Efter att testat många av existerande DE under årens gång så slutade jag förra året på "KDE Plasma". IMO ett av de mest polerade GUI och speciellt om man kör med KWrite etc. (de som börjar med K) för då får man ett enhetligt och snyggt GUI som dessutom du kan anpassa i stort sett hur du vill via System Settings panelen!

Ett tips är att som nybörjare skapa en ny användare och leka runt med alla settings för att experimentera med vad du gillar och inte gillar utan att riskera du "förstör" din vanliga användar profil.

Så mitt förslag är att du även testar Kubuntu som just kör "KDE Plasma" som DE. Med det sagt så är det ju så att smaken är som baken och själv spyr jag på Ubuntu's vanliga GNOME DE som IMO är både fult och begränsande i form a tweaks etc.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se lite förändring här. Om någon nu börjar med att gå över till Linux och har distrohoppat lite men sedan söker stabilitet. Varför föreslår alla att testa mindre beprövade distros eller mindre beprövade Desktop Environments? Varför inte rekommendera det mest stabila och låta personen lära sig krypa innan de ska lära sig gå?

Det känns ofta som att folk kommer hit har har problem med X,Y,Z och svaren är ofta "byt distro" eller "byt desktop environment". I detta fallet så vänligen testa det mest stabila och sedan kan vi börja polera upplevelsen efter behov. Det går alltid att installera andra desktop environments, windows managers, display managers etc efter att man kommit igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

...Varför inte rekommendera det mest stabila och låta personen lära sig krypa innan de ska lära sig gå?

Vilket som är det mest stabila är ju en svår fråga att svara på. För egen del har jag inte haft några som helst
problem med KDE Plasma i Kubuntu 20.04.3 LTS så för mig är det stabilt

Sen önskade OP även ett välpolerat och enhetligt GUI vilket jag tycker KDE Plasma erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nu är inte jag påläst, men jag googla lite snabbt och av det lilla jag såg har du ett grafikkort som hade release datum slutet oktober 2020 och ubuntu 21.04 har kernel 5.11 med release datum april 2021 så det kan vara så att det är buggar i första drivers releasen.

Det går tyvärr inte att komma till slutsatsen från det hållet, eftersom kärnan inte innehåller nvidia-drivarna. Drivrutiner fungerar som moduler som man slår på för att kärnan ska ge dom tillgång och högre prio till hårdvara. Man får kolla på vilken version av nvidia-drivarna som introducerade stöd för RTX3070 och sedan kan dom ställa krav på kärnversion. Exempelvis om de kräver interface eller lågnivå stöd som introducerats i en nyare version av kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Vilket som är det mest stabila är ju en svår fråga att svara på. För egen del har jag inte haft några som helst
problem med KDE Plasma i Kubuntu 20.04.3 LTS så för mig är det stabilt

Sen önskade OP även ett välpolerat och enhetligt GUI vilket jag tycker KDE Plasma erbjuder.

För mig verkar inte frågan jättesvår eftersom Ubuntu är standardreleasen och har ett mycket större team bakom sig. Det är även denna versionen som distribueras med laptops från Dell och har därför större ekonomiskt initiativ. Jag är också ganska övertygad om att Gnome har ett större utvecklingsteam bakom sig än vad KDE har.

Som jag skrev så går det alltid att byta från Gnome till KDE i ett senare skede när man blivit mer van vid Linux som miljö.

Ber om ursäkt i fall jag låter barsk. Föreställer mig hur förvirrande det måste vara för nya Linux-användare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men verkar ju varit väldigt mycket problem för TS. Jag kör själv dual-boot med Pop! och det har fungerat väldigt bra, i princip automatiskt. Det enda krånglet jag haft var att få till dual-booten på ett bra sätt

Permalänk
Medlem

Gällande Nvidias drivare så verkar det som att stöd för RTX 3070 introducerades i:
Version: 465.31
Release Date: 2021.5.18

Och kollar man requirements för drivaren i README:n för den versionen så är kraven väldigt generösa. Om jag tolkar kernelinfon korrekt så kan man köra en kärna från slutet av 2009.

Software Element Supported versions Check With... Linux kernel 2.6.32 and newer cat /proc/version X.Org xserver * 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 1.11, 1.12, 1.13, 1.14, 1.15, 1.16, 1.17, 1.18, 1.19, 1.20 Xorg -version Kernel modutils 2.1.121 and newer insmod --version glibc 2.11 /lib/libc.so.6 libvdpau ** 0.2 pkg-config --modversion vdpau libvulkan *** 1.0.61 pkg-config --modversion vulkan * Please see “How do I interpret X server version numbers?” for a note about X server version numbers. ** Required for hardware-accelerated video playback. See Appendix G, VDPAU Support for more information. *** Required for applications which use the Vulkan API. If you need to build the NVIDIA kernel module: Software Element Min Requirement Check With... binutils 2.9.5 size --version GNU make 3.77 make --version gcc 2.91.66 gcc --version All official stable kernel releases from 2.6.32 and up are supported; pre-release versions, such as 4.19-rc1, are not supported. The Linux kernel can be downloaded from http://www.kernel.org or one of its mirrors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

För mig verkar inte frågan jättesvår eftersom Ubuntu är standardreleasen och har ett mycket större team bakom sig. Det är även denna versionen som distribueras med laptops från Dell och har därför större ekonomiskt initiativ. Jag är också ganska övertygad om att Gnome har ett större utvecklingsteam bakom sig än vad KDE har.

Som jag skrev så går det alltid att byta från Gnome till KDE i ett senare skede när man blivit mer van vid Linux som miljö.

Ber om ursäkt i fall jag låter barsk. Föreställer mig hur förvirrande det måste vara för nya Linux-användare.

Förstår vad du menar men som jag sa så spyr jag personligen på Ubuntu's default GNOME desktop.

Första intrycket av ett GUI är viktigt för en ny användare för det är det hen skall titta på/hantera under tiden hen lär sig alla fördelar (och nackdelar) med Linux som ett Desktop OS och Kubuntu är lika enkelt att installera som Ubuntu, det ser bara annorlunda ut när man väl ser sin Desktop.