Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du har inte fått någonting förrän du realiserat vinsten
Just nu är det bara siffror. Som sagt jag hade sålt av vinsten och köpt utdelare för dessa. Tar inte många år innan de genererar mer pengar av sig självt.
Du kan har kvar resten i GME.

japp, men det är just det som är grejen med $GME att hålla aktierna, skulle alla göra som du föreslår så kan SHF täcka sina blankningar och det är jag inte intresserad av vid nuvarande löjligt låga kurs, att vänta flera år är inget jag är intresserad av och kommer inte ge mig tillräckligt med cash för att gå ner i arbetstid vilket $GME med hög sannolikhet kan göra.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nej varför skulle jag? enbart losers tänker så, därför nöjer de sig med att jobba tills de knappt kan gå längre...

Jadu, vad säger man.. ignorance is bliss!

Citat:

The future appears brilliant! -Thomas W. Lamont

Skrivet av Gilgamesh:

japp, vad är livet utan att ta risker, man vill ju inte bli ihågkommen som en fegis liksom...😂 nä men alla får köra sitt eget race, jag har inte tid med ränta på ränta, kan ränta på ränta ge 500k på 24h som $GME gett mig?

Har du sålt av och plockat ut 500k i vinst så får man gratulera!

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh @birdman @Ninotramp @griid @yaxez @anon5930

Kan ni ta diskussionen angående memestonks i dess egna tråd? Tack.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jadu, vad säger man.. ignorance is bliss!
Har du sålt av och plockat ut 500k i vinst så får man gratulera!

nej har som sagt inte sålt en enda aktie, därav inte tagit ut något, ännu, för låg kurs för det.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nej har som sagt inte sålt en enda aktie, därav inte tagit ut något, ännu, för låg kurs för det.

Hade du sålt för 1 miljon kronor och köpt utdelningsaktien Bulkers 2020 som har utdelning varje månad hade du fått 17 tusen kronor denna månad.
Och snarlik summa nästa månad.
Härlig yolo förresten! Grattis!

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Inte för jag själv skulle köra Yolo men bor man i Sverige är den inte så dum. Lägsta nivån man får som pensionär är ganska ok så botten är inte jätte långt ner som om man bott i ex usa.
Detta gäller så länge man inte belånar sig så klart.

Vette f-n om lägsta nivån man får som pensionär är något jag skulle känna mig trygg med:
"Som mest kan garantipensionen bli 8 651 kronor för ensamstående" (detta är alltså brutto), sen får man lite bostadstillägg, men det är ingen vidare bra tillvaro.
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fung...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Hade du sålt för 1 miljon kronor och köpt utdelningsaktien Bulkers 2020 som har utdelning varje månad hade du fått 17 tusen kronor denna månad.
Och snarlik summa nästa månad.
Härlig yolo förresten! Grattis!

ok, vad ska jag göra med 17k? man får knappt ett grafikkort för det idag...😂

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Lust att utveckla?

Skrivet av griid:

Han menar säkert teknikfonden TIN ny teknik.

Inte TIN ny teknk, Endat Ny Teknik, the Original flavour. 🙂

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vette f-n om lägsta nivån man får som pensionär är något jag skulle känna mig trygg med:
"Som mest kan garantipensionen bli 8 651 kronor för ensamstående" (detta är alltså brutto), sen får man lite bostadstillägg, men det är ingen vidare bra tillvaro.
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fung...

Efter att kollat vad man får i bostadstillägg så hamnar man efter boendekostnader på ca 6-7000kr låter helt ok tycker jag.
Det är en extrem skillnad mot att vara helt utan som kan ske på andra ställen i världen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det finns nog dom som köper bostad bara för att det är en bra placering av pengar. Eftersom lånet är så subventionerat och i tätort säger statistiken att den årliga ökningen är någonstans kring 5% så har det varit en säker placering.

Men jag ser väl mer att man köper något man gillar (läget utseendet etc), och det "gör inget" om den blir lite dyrare än från början tänkt eftersom som det är ganska säkert att jag kommer få tillbaka pengarna.

Hade bostaden varit en given kostnad snarare än ett sparkonto hade troligen långt många färre varit lika offensiva i budgivningarna.

Jag skulle ha mycket svårt att rekommendera någon att köpa en dyrare bostad enbart för att det pengarna statistiskt kommer öka. Men har man ekonomiskt utrymme att köpa en (dyrare) bostad närmare arbetsplatsen för att spara pendlingstid, eller större för att kunna ha en ordentlig man-cave, eller närmare polarna/stan för att det ska vara lättare att hitta på roliga saker, så tycker jag absolut att man ska köra på det.
För även om bostaden inte blir den ekonomiska raket framåt som det varit historiskt så har du i alla fall fått annan glädje av den.

Enda gången köp av bostad är en investering är om du inte bor i den (hyr ut alltså). Annars är, över tid, utgifter etc högre än värdeökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Ända gången köp av bostad är en investering är om du inte bor i den (hyr ut alltså). Annars är, över tid, utgifter etc högre än värdeökningen.

Räknar du med alternativ kostnaden då?
Menar bor du inte i något du äger måste du ju hyra, för någonstans måste man ju bo. Även en etta ligger på 4-5000kr/mån.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Inte TIN ny teknk, Endat Ny Teknik, the Original flavour. 🙂

Du är medveten om att det är förvaltarna som tidigare skötte Swedbanks Ny Teknik som nu driver Tin-fonden? Dvs. man kan man rätta hävda att det snarare Tin Ny Teknik som är "the original flavour" i en ny förpackning, och Swedbank Ny Teknik är en ny smak men i gamla förpackningen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Räknar du med alternativ kostnaden då?
Menar bor du inte i något du äger måste du ju hyra, för någonstans måste man ju bo. Även en etta ligger på 4-5000kr/mån.

Finns säker många olika senario men att köpa en bostad/fastighet som du sedan bor i själv är inte en investering. Punkt.🙂

P.S. Givetvis måste man räkna in underhåll, driftkostnader etc. Det är ju inte bara fastigheten du betalar för om du själv bor där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Finns säker många olika senario men att köpa en bostad/fastighet som du sedan bor i själv är inte en investering. Punkt.🙂

Definitionen av investering håller inte med dig.

Investering
En ekonomisk satsning som görs med förhoppning om framtida avkastning. En investering görs antingen för att öka intäkterna eller för att minska kostnaderna.

Punkt!

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Definitionen av investering håller inte med dig.

Investering
En ekonomisk satsning som görs med förhoppning om framtida avkastning. En investering görs antingen för att öka intäkterna eller för att minska kostnaderna.

Punkt!

Du har fel men ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du har fel men ok.

När man vägrar inse man har fel. 🤣

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

När man vägrar inse man har fel. 🤣

Ok, säg så här (det var då själva fan). Låter det som en bra "investering" att köpa tex aktier för 3 milioner som du sedan betalar runt 15-20 tusen i avgift för, i månaden. Ett enkelt ja eller nej duger gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Ok, säg så här (det var då själva fan). Låter det som en bra "investering" att köpa tex aktier för 3 milioner som du sedan betalar runt 15-20 tusen i avgift för, i månaden. Ett enkelt ja eller nej duger gott.

Ja, så länge jag får ut mer när jag säljer. Även inkluderat alternativ kostnader.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Ok, säg så här (det var då själva fan). Låter det som en bra "investering" att köpa tex aktier för 3 milioner som du sedan betalar runt 15-20 tusen i avgift för, i månaden. Ett enkelt ja eller nej duger gott.

Jag kan ta ett exempel.

Köpte en lägenhet i Sundbyberg för 2,8 miljoner 2016. Petade in 150 tkr i renovering. Sålde för 3,9 miljoner 2017. Betalade väl ca 6000 i avgift, försäkring, el etc. i månaden så ca 72 tkr under hela perioden.

För mig var det en riktigt lyckad investering och beroende hur man ser på det, ett gratis boende under ett år.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ja, så länge jag får ut mer när jag säljer. Även inkluderat alternativ kostnader.

Tror vi pratar om två vitt skilda saker. Jag snackar om en fastighet du bor i 20-30 år. Jag tror du menar att köpa en fin lägenhet på Östermalm för kaffepengar som du sedan fixar till och flippar på 2-3 månader. I mitt exempel så är ett bostadsköp som du sedan själv bor i aldrig någonsin en investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag kan ta ett exempel.

Köpte en lägenhet i Sundbyberg för 2,8 miljoner 2016. Petade in 150 tkr i renovering. Sålde för 3,9 miljoner 2017. Betalade väl ca 6000 i avgift, försäkring, el etc. i månaden så ca 72 tkr under hela perioden.

För mig var det en riktigt lyckad investering och beroende hur man ser på det, ett gratis boende under ett år.

6000 för drift och avgifter för lägenheten OCH 2,8 milioner i lån? Det inget dåligt deal det. Kan jag få numret till din bank?

Sen måste ju nämnas att rådande bostadsmarknad är en blipp på radarn och kan inte räknas som regel över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

Hade du sålt för 1 miljon kronor och köpt utdelningsaktien Bulkers 2020 som har utdelning varje månad hade du fått 17 tusen kronor denna månad.
Och snarlik summa nästa månad.
Härlig yolo förresten! Grattis!

Kikar man på deras sida är det endast det senaste kvartalet de har betalat ut stort, och jag tror inte det beror på kursökningen under samma period. Hur som helst, har du tips på några fler utdelningsaktier? En jag känner till är Prospect capital (NASDAQ: PSEC) som i ditt räkneexempel med 1 M SEK investerat hade gett stabila utdelningar på 7.5 k/mån.

https://2020bulkers.com/investor-relations/#cash-history
https://www.prospectstreet.com/investors/dividends/default.as...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

6000 för drift och avgifter för lägenheten OCH 2,8 milioner i lån? Det inget dåligt deal det. Kan jag få numret till din bank?

Vem sa att jag hade 2,8 millar i lån? Jag flyttade till Stockholm för 21 år sedan och har haft som sidogrej att flippa en lägenhet typ vartannat år. Sjukt jobbigt att renovera och sedan flytta. Men lönsamt har det varit.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vem sa att jag hade 2,8 millar i lån? Jag flyttade till Stockholm för 21 år sedan och har haft som sidogrej att flippa en lägenhet typ vartannat år. Sjukt jobbigt att renovera och sedan flytta. Men lönsamt har det varit.

Kolla min post ovan, det pratas om två olika saker verkar det som.

Dessutom, om du hyrt ut istället hade du tjänat bra mycket mer.😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Kolla min post ovan, det pratas om två olika saker verkar det som. 😉

Ja, du verkar väldigt bestämd på att bevisa att en bostad aldrig kan vara en bra investering. Ok, tyck det då.

Skrivet av Maaxan:

Dessutom, om du hyrt ut istället hade du tjänat bra mycket mer.😉

Men då hade jag ju behövt bo någon annanstans och antingen hyrt dyrt eller lånat pengar för att köpa en andra bostadsrätt vilket känns som en onödig risk. Dessutom faller hela idén om att långsamt på fritiden renovera ett rum i taget medans man bor i lägenheten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror vi pratar om två vitt skilda saker. Jag snackar om en fastighet du bor i 20-30 år. Jag tror du menar att köpa en fin lägenhet på Östermalm för kaffepengar som du sedan fixar till och flippar på 2-3 månader. I mitt exempel så är ett bostadsköp som du sedan själv bor i aldrig någonsin en investering.

Hur lång tid man har fastigheten är irrelevant för om det är en investering eller ej.

Ska vi ta mitt boende (nu har jag dock inte sålt än men iaf)

Köpte för 1 045 000kr avgiften är på 3800kr/mån.
Har renoverat för 150 000kr.
Ränta 1,14% med belåningsgrad 60% om alternativet varit att ha de övriga 40% på börsen kan vi räkna en alternativ intäkt på 8%.

Alternativkostnaden dvs motsvarande lägenhet att hyra kostar 8500kr/mån.

Har bott här i 5år.

Räknar vi på detta innebär det att jag betalat:
Ränta 40 869kr + alternativ intäkt 191 200kr + avgift 228 000kr - alternativ kostnad 510 000kr = −49 931kr

Så kan jag sälja för mer än 1 045 000kr + 150 000kr - 49 931kr = 1 145 069kr har jag tjänat på boendet dvs gjort en positiv investering.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

I runda slängar har du än så länge, ränta ej inkluderat, lagt ner runt 1,4 miljoner på din bostad.

Har ingen aning om vad du menar med alternativa intäkter och kostnader.

Värdeökning i en fastighet du bor i är generellt sett inget annat än inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

I runda slängar har du än så länge, ränta ej inkluderat, lagt ner runt 1,4 miljoner på din bostad.

Har ingen aning om vad du menar med alternativa intäkter och kostnader.

Värdeökning i en fastighet du bor i är generellt sett inget annat än inflation.

Har du missat prisökningen på bostäder sista åren?

Permalänk

Genom fondrobot, använder Lysa, är magiskt ointresserad och vill inte lägga en nanosekund på att trolla bort mina pengar med egensmidda enfaldiga spekuleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Du är medveten om att det är förvaltarna som tidigare skötte Swedbanks Ny Teknik som nu driver Tin-fonden? Dvs. man kan man rätta hävda att det snarare Tin Ny Teknik som är "the original flavour" i en ny förpackning, och Swedbank Ny Teknik är en ny smak men i gamla förpackningen.

Så kan man också se på saken. Jag tänkte mer på att skutan är OG, även om kapten hoppat till nytt skepp😂.
TIN Ny teknik prestar inte lika bra dock.

Edit: Tar tillbaks senasta påstående, de verkar visst vara ganska lika på sistone. Dock kostar tin ny teknik 0.16% mer på redan hög avgift.

Jag var all in på ny teknik, men sålt hälften och hoppat på Spiltan istället. Vet inte hur jag gör med resterande hälft ännu dock.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10