Qualcomms Aptx Lossless ska ge CD-kvalitet över Bluetooth

Permalänk
Medlem

Haha ... va? Jag trodde allt att BT-audio kunde erbjuda cd-kvalité för länge sedan redan?

Men nej, jag är ingen överkvalitetsförespråkare (eller "audiofil") och som gammal hobbymusiker har jag ändå aldrig hört någon verklig skillnad ens med mina egna låtar i lossless (mastrat i 44.1 kHz 16-bit stereo) kontra bra komprimerat (t.ex. mp3, så länge som det är tillräckligt hög bitrate med en codec som inte är skit).

(Ser heller ingen mening med "högre" kvalité än cd-standarden; mänskliga örat har ändå ingen nytta av varken högre samplingsfrekvens eller upplösning, annat än om man gått ned sig i placeboträsket.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

och vilka trådlösa lurar kör lossless?

Varför tror du att jag har ett svar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Varför tror du att jag har ett svar på det?

trodde du visste bara..

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Apple Music kör lossless utan prispåslag.

Ja, fast deras lossless codec funkar väl inte över Bluetooth, eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xermalk:

*censored* lossless, ge mig ultralåg latens och en mikrofon som faktiskt fungerar.

Ljudet i mina Sony WF-1000XM3 är riktigt bra för att vara ett par små fesna in ears. Men mikrofonen och latensen är smärtsam om man vill köra med dom till datorn eller för samtal.

Mikrofonen fungerar säkert. Flaskhalsen sitter vanligen i protokollet som används för samtal där ljud ska skickas i båda riktningarna över BT.
Det där protokollet är framtaget för att fungera för BTprylar kring millenieskiftet när bandbredden för BT var väldigt mycket lägre, samt att telefonnäten ändå lät som skit och det var enda användningen för bluetoothheadsets.

Rimligen borde man ha slägt ut det gamla härket sedan många år. Eller försökt satsa nå nå nyare som kan ta tillvara på bandbredden. Folk använder headsets annorlunda idag. Men det händer inte.
Jag vet inte varför. Om det helt saknas protokoll för bättre duplexljud över BT fortfarande (really?) - eller om headsettillverkarna bara inte är intresserade.
Dunno.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Visst kan man köra "hög" bitrate över blåtand men latensen blir betydligt högre. Jag tycker APTXLL låter tillräckligt bra och har hyfsat låg latens. LDACs latens är oanvändbar till annat än endast ljud.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför det inte finns en bra codec inbyggt direkt i standarden för blåtand? Känns inte rimligt att andra ska behöva skapa egna codecs som båda enheterna sedan måste licensera och implementera stöd för.

Varför har inte t ex BT5 inbyggda bra codecs för samtal och ljuduppspelning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Någon som kan förklara varför det inte finns en bra codec inbyggt direkt i standarden för blåtand? Känns inte rimligt att andra ska behöva skapa egna codecs som båda enheterna sedan måste licensera och implementera stöd för.

Varför har inte t ex BT5 inbyggda bra codecs för samtal och ljuduppspelning?

Jag skulle förmoda att det har att göra med vad det faktiskt finns för codecs anpassade för väldigt låg bandbredd i kombination med licensvillkoren för dessa.
Dvs, jag skulle tro att problemet är att allting befintligt som verkligen är bra för ändamålet kräver royalties i sådan utsträckning att det genast blir mer eller mindre en omöjlighet att standardisera.
Är säkert ett riktigt minfält att göra något eget också, sett till allehanda patent som innehas av samma parter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Anledningen är att det är högt nog. Till och med 320kbit AAC är högt nog. Det som spelar roll är inte bitdjup och bithastighet utan hur bra själva filen låter ifrån början. Så länge artister skiter i ljudkvalitén så kommer det inte spela någon roll om vi sen spelar upp de i 5 miljarder kilobit per sekund i 700 bit.

Precis. Man hör skillnad på en 128 och 320 MP3 fil. Där är det ganska tydlig skillnad faktiskt. Och sedan om man jämför en 320 MP3 fil med en FLAC fil så hör man nästan ingen skillnad alls, det är mycket lite. Beror på vilken musik det är osv. Även i blindtester så var det inte många som kunde skilja på en en hög kvalite MP3 fil och ljud direkt från en CD-skiva. Sedan beror det ju också på vilken kvalite det är på CD-skivan. Det finns ju olika tekniker och kvalite här också. Det är ju hela kedjan från det inspelade ljudet och tills det att ljudet spelas upp i en högtalare.

Hur många här har inte dassiga prylar egentligen, datorhögtalare, kassa hörlurar, halvbra ljud från det inbyggda ljudet på TV osv. Jag är nöjd med det ljudet men det är helt klart stor skillnad om man lyssnar på musik etc på en bra HiFi anläggning. Många kör nog med streaming och annat plus man lyssnar på det som är mest praktiskt och behändigt, ljudet är ofta inte speciellt bra men folk bryr sig inte. Det är ju bra om man utvecklar tekniken så att man åtminstone har det bästa tänkbara ljudet och slipper störningar på väg från ljudets källa till det att ljudet spelas upp. Om man sedan själv har usel hörsel själv är ju något man inte kan göra något åt.

Men det är klart, mycket är ju säljsnack och tekniktrams. För dagens ljud är egentligen tillräckligt bra för de flesta, saker kan alltid bli bättre men det är inget som de flesta bryr sig så mycket om tror jag.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta. Befintliga aptX HD gör en enorm skillnad för musik och även påtagligt för klarheten i podcast/Youtube enligt mina öron. Finns i många telefoner men har varit svårare att hitta i andra änden bortom annars ganska dyra enheter. Löser inte latensproblemet även om skillnaden i ljudkvalitet kan göra det värt besväret.

Skrivet av Squallie:

Varför har inte t ex BT5 inbyggda bra codecs för samtal och ljuduppspelning?

Huvudmålet för Bluetooth-gruppen har hela tiden varit att minimera strömförbrukningen och arbetet på ljudsidan har fokuserat på tal. Man gör inget som kan riskera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Precis. Man hör skillnad på en 128 och 320 MP3 fil. Där är det ganska tydlig skillnad faktiskt. Och sedan om man jämför en 320 MP3 fil med en FLAC fil så hör man nästan ingen skillnad alls, det är mycket lite. Beror på vilken musik det är osv. Även i blindtester så var det inte många som kunde skilja på en en hög kvalite MP3 fil och ljud direkt från en CD-skiva. Sedan beror det ju också på vilken kvalite det är på CD-skivan. Det finns ju olika tekniker och kvalite här också. Det är ju hela kedjan från det inspelade ljudet och tills det att ljudet spelas upp i en högtalare.

Hur många här har inte dassiga prylar egentligen, datorhögtalare, kassa hörlurar, halvbra ljud från det inbyggda ljudet på TV osv. Jag är nöjd med det ljudet men det är helt klart stor skillnad om man lyssnar på musik etc på en bra HiFi anläggning. Många kör nog med streaming och annat plus man lyssnar på det som är mest praktiskt och behändigt, ljudet är ofta inte speciellt bra men folk bryr sig inte. Det är ju bra om man utvecklar tekniken så att man åtminstone har det bästa tänkbara ljudet och slipper störningar på väg från ljudets källa till det att ljudet spelas upp. Om man sedan själv har usel hörsel själv är ju något man inte kan göra något åt.

Men det är klart, mycket är ju säljsnack och tekniktrams. För dagens ljud är egentligen tillräckligt bra för de flesta, saker kan alltid bli bättre men det är inget som de flesta bryr sig så mycket om tror jag.

Jag är inte emot högre ljudkvalitet, jag är för det. Men vi står och stampar på fel ställe och tjatar om Spotify lossless hit och dit t.ex. Hade det varit uppenbara hörbara skillnader mellan lossless och 320kbit valfri codec så hade de släppt det för längesen. Spotify funderar nog på varför de skulle släppa den tjänsten när det enda som kommer hända är att de behöver streama en jävla massa mer data helt i onödan till folk som sitter och tror att de hör skillnad pga placebo. Det var väl Tidal som ljög om att deras stream körde lossless när det senare visade sig vara lossy, men det var ingen som märkte, haha! Skitkul.

Jag har och har haft en del olika dyrare hörlurar och högtalare, men har ändå inte lyckats urskilja faktiska ljudskillnader mellan 320kb/s mp3 och FLAC. När jag tror mig höra skillnad går jag tillbaka och lyssnar igen, och så är den borta.

Vad som däremot märks är när låten i sig är inspelad bra och låter bra. Kan vi inte pusha artister till att ta tag i den biten först, där skillnad faktiskt finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Jag är inte emot högre ljudkvalitet, jag är för det. Men vi står och stampar på fel ställe och tjatar om Spotify lossless hit och dit t.ex. Hade det varit uppenbara hörbara skillnader mellan lossless och 320kbit valfri codec så hade de släppt det för längesen. Spotify funderar nog på varför de skulle släppa den tjänsten när det enda som kommer hända är att de behöver streama en jävla massa mer data helt i onödan till folk som sitter och tror att de hör skillnad pga placebo. Det var väl Tidal som ljög om att deras stream körde lossless när det senare visade sig vara lossy, men det var ingen som märkte, haha! Skitkul.

Jag har och har haft en del olika dyrare hörlurar och högtalare, men har ändå inte lyckats urskilja faktiska ljudskillnader mellan 320kb/s mp3 och FLAC. När jag tror mig höra skillnad går jag tillbaka och lyssnar igen, och så är den borta.

Vad som däremot märks är när låten i sig är inspelad bra och låter bra. Kan vi inte pusha artister till att ta tag i den biten först, där skillnad faktiskt finns.

Jo precis. Många påstår ju att de hör STOR skillnad dessutom mellan 320 och FLAC t.ex. men ingen har väl kontinuerligt lyckats gissa rätt i blindtester vad jag vet.

Mycket av problemet du talar om är "loudness war" där man i syfte att öka ljudnivån även reducerar ljudkvalitén då det dynamiska omfånget minskar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

@Extrapaj, mmm. Instämmer.

Ibland tycker jag mig höra skillnad och bättre kvalite på FLAC filer men det kanske inte stämmer. Placebo. Däremot är det stor skillnad på en usel kvalite MP3 och en MP3 fil som har hög kvalite. Det fanns säkert en anledning till att man valde standarden på CD och ljudet vi har idag, även om det var för läge sedan den tekniken togs fram. Vi människor hör ju inte bättre nu än vad vi gjorde då. För vi har ju inte uppgraderat våra öron. Kanske dags att beställa tid hos läkare så jag kan installera digitala öron också.

De flesta idag kör nog med streaming, och det vanligaste är nog stereo ljud. Det har ju varit så mycket prat om HD ljud, hemmabio och allt det där men inget har lyckats slå ut den hederliga CD-skivan. Även om streaming har tagit över den stora marknaden för pop och annat som mest är för kortvarig konsumtion, dvs bara är i ropet ett tag. Så CD-skivor, DVD-R och annat kommer inte försvinna även om marknadsandelarna inte är så stora längre.

Jag tycker också teknisk utveckling är bra men jag tror nog att de flesta efterfrågar smidighet och enkelhet vad gäller just BlueTooth. När man förflyttar sig mellan hemma, bilen osv så vill man ju att allt bara ska följa. Precis som det tog lång tid för tillverkarna att erbjuda VoLTE står för ”Voice over LTE” för att få mycket bättre ljud på telefonsamtal. Hoppas att detta inte blir något som bara Qualcomm sitter på utan etablerade standarder. Vi har redan tillräckligt med problem med USB-C till 3.5 ljud adaptrar som inte fungera mellan olika telefoner osv.

Saker ska bli enklare, bättre och smidigare inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

Att det är minimal skillnad mellan 320 kbps och FLAC håller jag med om, men det är däremot en enorm skillnad mellan 320 kbps rakt in i öronen och 320 kbps som komprimeras en gång till genom SBC. aptX HD har jag aldrig provat med det vore fint men en standard som alla enheter stöder så att man inte blir inlåst. LC3 blir förhoppningsvis ett lyft på den fronten.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk
Medlem

Den stora nyheten här, är att man lyckats komprimera ljud i realtid, och lyckas packa upp det i realtid i en headset.
Men jag antar att det återstår att se om det verkligen är lossless, det har ju lovats guld och gröna skogar förut, hrrrm tidal,,

Och sen så kommer det faktiskt att förbättra ljudet, för dom som vet vad man ska lyssna efter. Tyvärr så är det ju så att de flesta bara tycker att det låter bra för att det låter högt.

Permalänk
Medlem

@Arzei, jaha. Jag har ingen aning om hur det fungerar när man komprimerar etc. Det enda jag anser stämmer är att om man lyssnar på en usel MP3 fil och en bra som har 320 komprimering så hör man stor skillnad. Och då tänker jag på om man spelar upp med en dator. Hur det blir med en smartphone och hörlurar vet jag inte, det kanske kräver att man har bra hörlurar och prylar för att man ska höra någon större skillnad.

Så det är möjligt att teknisk utveckling för ljud via BT fortfarande är relevant och kommer göra skillnad framöver för de personer som lyssnar mycket på musik med sin smartphone och trådlösa hörlurar. Och ju flera standarder vi har som alla kan använda sig av desto bättre för oss konsumenter som då kan få olika prylar att samspela och att saker fungerar oavsett vilket märket det är etc.

Jag verkligen hatar när man utvecklar bra saker och sedan håller man inne på det så bara vissa prylar fungera med vissa andra prylar. Usch, öppna standarder tack så man slipper allt krångel med prylar och behöver släpa med sig tonvis med extra grejer bara för att få saker att fungera.

Permalänk
Skrivet av minh:

är det bara jag som tycker att dem snacka så mkt med lossless och hifi ljud medan dem flesta trådlösa hörlurar där ute är knappt 100% felfritt. då menar jag typ är det inte att de tappa koppling med varandra eller ingen koppling alls så man måste lägga in de i sin case eller slår av och på igen. och när får vi typ lossless källa typ (spotify) då?

jag kan ge tidal att de har bättre ljud. men att betala 199kr/mån för den tjänsten som funkar sådär är verkligen inte intressant.

Vad är det som ej fungerar med tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Extrapaj, mmm. Instämmer.

Ibland tycker jag mig höra skillnad och bättre kvalite på FLAC filer men det kanske inte stämmer. Placebo. Däremot är det stor skillnad på en usel kvalite MP3 och en MP3 fil som har hög kvalite. Det fanns säkert en anledning till att man valde standarden på CD och ljudet vi har idag, även om det var för läge sedan den tekniken togs fram. Vi människor hör ju inte bättre nu än vad vi gjorde då. För vi har ju inte uppgraderat våra öron. Kanske dags att beställa tid hos läkare så jag kan installera digitala öron också.

De flesta idag kör nog med streaming, och det vanligaste är nog stereo ljud. Det har ju varit så mycket prat om HD ljud, hemmabio och allt det där men inget har lyckats slå ut den hederliga CD-skivan. Även om streaming har tagit över den stora marknaden för pop och annat som mest är för kortvarig konsumtion, dvs bara är i ropet ett tag. Så CD-skivor, DVD-R och annat kommer inte försvinna även om marknadsandelarna inte är så stora längre.

Jag tycker också teknisk utveckling är bra men jag tror nog att de flesta efterfrågar smidighet och enkelhet vad gäller just BlueTooth. När man förflyttar sig mellan hemma, bilen osv så vill man ju att allt bara ska följa. Precis som det tog lång tid för tillverkarna att erbjuda VoLTE står för ”Voice over LTE” för att få mycket bättre ljud på telefonsamtal. Hoppas att detta inte blir något som bara Qualcomm sitter på utan etablerade standarder. Vi har redan tillräckligt med problem med USB-C till 3.5 ljud adaptrar som inte fungera mellan olika telefoner osv.

Saker ska bli enklare, bättre och smidigare inte tvärt om.

Ibland tycker jag mig också höra skillnad, då går jag tillbaka och lyssnar igen men då är oftast skillnaden jag tycker mig höra borta. Sen utsätter jag mig själv för ett blindtest och inser att jag inte hör någon skillnad.

Ja det finns en anledning till att vi har stannat på 16bit 44.1khz. Väldigt kort förklarat så räcker 16 bit, och 44.1khz bitrate är det som krävs för att få rent ljud upp till 20khz. ( https://www.youtube.com/watch?v=-jCwIsT0X8M ) Riktigt bra förklarat om bitrate och djup.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Arzei, jaha. Jag har ingen aning om hur det fungerar när man komprimerar etc. Det enda jag anser stämmer är att om man lyssnar på en usel MP3 fil och en bra som har 320 komprimering så hör man stor skillnad. Och då tänker jag på om man spelar upp med en dator. Hur det blir med en smartphone och hörlurar vet jag inte, det kanske kräver att man har bra hörlurar och prylar för att man ska höra någon större skillnad.

Så det är möjligt att teknisk utveckling för ljud via BT fortfarande är relevant och kommer göra skillnad framöver för de personer som lyssnar mycket på musik med sin smartphone och trådlösa hörlurar. Och ju flera standarder vi har som alla kan använda sig av desto bättre för oss konsumenter som då kan få olika prylar att samspela och att saker fungerar oavsett vilket märket det är etc.

Jag verkligen hatar när man utvecklar bra saker och sedan håller man inne på det så bara vissa prylar fungera med vissa andra prylar. Usch, öppna standarder tack så man slipper allt krångel med prylar och behöver släpa med sig tonvis med extra grejer bara för att få saker att fungera.

Problematiken ligger I det sura äpple märket. De står för en så stor andel användare och Inger kommer ske förrän de får tummen ur och inser att deras egna standard hämmar mycket.
Medan på Android har du standarder som är öppna och kan stödja högupplöst sedan långt tillbaka. BT i sig med hjälp utav AptX kan hantera CD kvalitet sedan länge eftersom Apple inte har velat anama samma standard så är det inte lätt att få bollen i fortsatt rullning.

Permalänk
Medlem

@Buddaz112, aha säger du det.

Det visste jag inte, jag tycker ju BT har blivit betydligt bättre sedan typ 2.X dagarna och även med Android. Det var jobbigt som tusan att få det och fungera bra på den tiden och med dåtidens smartphones. Numera är det riktigt smidigt men ljudmässigt upplever jag inte som det hänt så mycket men det kanske snarare inte har något med BT tekniken att göra utan snarare mjukvaran, appar och annat samt musikindustrin inte brytt sig om det ?

Men jag har inte så bra koll på det eftersom jag inte lyssnar så mycket på musik, det blir mest FM radio för min del och ibland lite musik via FLAC eller den begränsade samling av CD-skivor jag har.

Bra att BT går framåt och att dom fortsätter uppdatera och utveckla tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dacen är nog inget problem alls för även mycket billiga kretsar är otroligt bra idag och klår äldre highendkretsar med råge, det som är problematiskt är snarare analogkretsarna och strömförsörjningen av luren, det finns faktiskt inte längre någon riktigt bra trådlös lur för hemmabruk heller sedan typ 25 år då Sennheiser sålde sin IS/HDI 850, efter den har det inte gjorts nån seriös trådlös hifilur utan utvecklingen har inte bara stannat av utan backat vad gäller ljudkvalitet.

Ah, okej. Det låter ju rimligt. Men det är ju fortfarande så att det känns inte som att det är bit-raten som är den begränsande faktorn. Nog för att det kan göra lite skillnad ändå, men det är försvinnande lite jämfört med drivarna i hörlurarna.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Buddaz112, aha säger du det.

Det visste jag inte, jag tycker ju BT har blivit betydligt bättre sedan typ 2.X dagarna och även med Android. Det var jobbigt som tusan att få det och fungera bra på den tiden och med dåtidens smartphones. Numera är det riktigt smidigt men ljudmässigt upplever jag inte som det hänt så mycket men det kanske snarare inte har något med BT tekniken att göra utan snarare mjukvaran, appar och annat samt musikindustrin inte brytt sig om det ?

Men jag har inte så bra koll på det eftersom jag inte lyssnar så mycket på musik, det blir mest FM radio för min del och ibland lite musik via FLAC eller den begränsade samling av CD-skivor jag har.

Bra att BT går framåt och att dom fortsätter uppdatera och utveckla tekniken.

AptX som det så fint heter är deras codec och den stödjer 16/44.1
Då är det en minimum version utav BT som gäller.
Utan det nya som är på tapeten är att stödja 24/48 för att kunna nyttja det behövs det senaste BT version och att enheten du lyssnar via även stödjer AptX HD till exempel senaste Android lur och senaste BOSE eller vad man nu gillar. Många appar på Android stödjer 24bit som sagt åter igen. Hela kedjan måste stödja protokollen, det är här som är kråksången i det hela.
Samtidigt handlar det mer än att få ut bästa möjliga bits utan även med den nya versionen kan även skall man säga få mindre störningar i själva överföringen. SweC är ibland dåliga på att skriva hela historien. Googlar du på senaste Aptx HD så kommer bilden klarna lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vad är det som ej fungerar med tjänsten.

Det buggit som satan.. Iaf android versionen har inte ios så kan inte svara på den fonten. Men även Spotify är inte helt felfritt men lite bättre för just mitt fall.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Har vi inte hört det här förut? Blir aldrig av dessa lovord och förstår aldrig riktigt var det fallerar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nice! Ser fram emot till en bilstereo som kommer med detta. I hörlurar bryr jag mig inte så mycket, men är dom allvarlig med cd-kvalité bör även signalen förstärkaren ser vara där i krokarna, så som S/N-ratio o.s.v. Dagens blåtand typ AAC är fruktansvärt kasst när man ligger på gränsen och balanserar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Vi har redan tillräckligt med problem med USB-C till 3.5 ljud adaptrar som inte fungera mellan olika telefoner osv.

Usb-c adaptrar kan antingen vara usb-c dac som omvandlar datorströmmar över usb protokollet eller adaptrar som ansluter till för att föra över analogt ljud, men som använder usb-c kontakten, fast det inte är en del av usb standarden. Den senare varianten har all elektronik som ett 3.5mm uttag kräver, fast inget inbyggt uttag.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Ibland tycker jag mig också höra skillnad, då går jag tillbaka och lyssnar igen men då är oftast skillnaden jag tycker mig höra borta. Sen utsätter jag mig själv för ett blindtest och inser att jag inte hör någon skillnad.

Ja det finns en anledning till att vi har stannat på 16bit 44.1khz. Väldigt kort förklarat så räcker 16 bit, och 44.1khz bitrate är det som krävs för att få rent ljud upp till 20khz. ( https://www.youtube.com/watch?v=-jCwIsT0X8M ) Riktigt bra förklarat om bitrate och djup.

Vi har knappast stannat vid 16/44.1, det säljs "HD" ljudfiler, och bluray har ofta också ljudspår med 24bit och ofta högre samplingsfrekvens än 44.1.
Att 16/44.1 räcker är dock en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Någon som kan förklara varför det inte finns en bra codec inbyggt direkt i standarden för blåtand?

Skrivet av evil penguin:

Jag skulle förmoda att det har att göra med vad det faktiskt finns för codecs anpassade för väldigt låg bandbredd i kombination med licensvillkoren för dessa.......

Det måste vara någon typ av företagspolitik bakom att detta inte är fixat ännu.

Opus är snart tio år, är vältestat (discord, skype, google) och opensource. Samt som någon nämnde tidigare, med dagens tillgängliga bandbredd så skulle gammal hederlig pcm/wav fungera också. det skulle möjligtvis vara strömförbrukningen AptX kan vara bättre på annars förstår jag inte varför vi ska behöva ytterligare en codec.

https://opus-codec.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mikrofonen fungerar säkert. Flaskhalsen sitter vanligen i protokollet som används för samtal där ljud ska skickas i båda riktningarna över BT.
Det där protokollet är framtaget för att fungera för BTprylar kring millenieskiftet när bandbredden för BT var väldigt mycket lägre, samt att telefonnäten ändå lät som skit och det var enda användningen för bluetoothheadsets.

Rimligen borde man ha slägt ut det gamla härket sedan många år. Eller försökt satsa nå nå nyare som kan ta tillvara på bandbredden. Folk använder headsets annorlunda idag. Men det händer inte.
Jag vet inte varför. Om det helt saknas protokoll för bättre duplexljud över BT fortfarande (really?) - eller om headsettillverkarna bara inte är intresserade.
Dunno.

Xm3orna kör någon intressant lösning där varje öronsnäcka ansluter separat till enheten, måste ju gå att lösa så att man gör något liknande med mikrofonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nice! Ser fram emot till en bilstereo som kommer med detta. I hörlurar bryr jag mig inte så mycket, men är dom allvarlig med cd-kvalité bör även signalen förstärkaren ser vara där i krokarna, så som S/N-ratio o.s.v. Dagens blåtand typ AAC är fruktansvärt kasst när man ligger på gränsen och balanserar.

Jag kom runt problemet i min bil genom och köpa en FiiO BTR 5. Nu kör jag min telefon kopplad till BTR 5 via LDAC/Aptx HD och därifrån är BTR 5 inkopplad via bilens aux ingång. De är dag och natt i jämförelse med och koppla upp telefonen mot bilens egna blåtand. Kan varmt rekommendera.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860