Permalänk
Medlem

Pfsense hårdvara

Jag hade tänkt att bygga en router med hjälp av pfsense och pc engine hw, men jag såg att teklager.se inte har något på lager. Någon som vet var man kan få tag på hårdvara som kan komma något sånär snabbt till hem?

Jag vill ha något som är tyst och har trådlöst i sig..

Permalänk
Medlem

Dom har en del på lager och dom som inte finns inne väntas i slutet september.

Jag kör en teklager PC (i5) och är sjukt nöjd, det är nog lite overkill för det jag gör men opnSense fungerar verkligen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Dom har en del på lager och dom som inte finns inne väntas i slutet september.

Jag kör en teklager PC (i5) och är sjukt nöjd, det är nog lite overkill för det jag gör men opnSense fungerar verkligen bra.

i5:a kommer vara riktigt overkill för det jag skall använda det till, den skall bara köra site2site vpn i stort sett.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något "snabb" får man nog titta på att köpa begagnad hårdvara, det finns ju en hel uppsjö av 1L datorer ifrån t.ex. Lenovo, Dell etc även om dessa inte är pc engine hw som du efterfrågar.

Det svåra där är nog att hitta en som har flera RJ45-uttag eller har plats för ett expantionskort (PCI-E).

Tycker det är slut på lager eller inväntas till lager på de flesta ställen jag brukar köpa sådant ifrån :/

Jag har dock tidigare köpt ifrån ICD, har du tittat där? Om jag minns rätt är TekLager och ICD de enda återförsäljarna i norden.

Permalänk

Kan tipsa om att kolla närmare på Supermicro E-200 och E-300 finns från Atom CPU till Xeon, sedan är det med ett par NIC:ar på den, små tysta maskiner.
Vill du ha färdig appliance med PFSense kan du alltid kolla på Netgate SG 5100 eller 6100

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av desp:

i5:a kommer vara riktigt overkill för det jag skall använda det till, den skall bara köra site2site vpn i stort sett.

Jag har svårt att bedöma om det är overkill, men jag köpte en i5;a just för att det är VPN som äter CPU. Men det beror ju såklart på krav på hastighet och vilken typ av VPN krypteringsmetod man kommer att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag har svårt att bedöma om det är overkill, men jag köpte en i5;a just för att det är VPN som äter CPU. Men det beror ju såklart på krav på hastighet och vilken typ av VPN krypteringsmetod man kommer att köra.

Jag kommer att max ha en 100mbit uppkoppling mot det andra kontoret och de kör openvpn..

Permalänk
Medlem

kör en hp t730 tun klient, fungerar fint

du behöver köpa ett nätverkskort till bara, eller dual/quad förstås

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en router från teklager.se; supernöjd med den.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Blev en från teklager, nöjd än så länge