AMD Radeon RX 6900 XTX på gång – igen

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6900 XTX på gång – igen

Efter att ha legat i dvala återuppstår Radeon RX 6900 XTX. Med uppskruvade klockfrekvenser går det upp mot Nvidias toppmodeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ännu fler grafikkortsmodeller som inte går att få tag på, som vi längtat!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Dotterns 6900XT merc black körs redan i 2450 MHz... så inget nytt där.

Permalänk
Medlem

Fabriksöverklockning alltså.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Denna nyhet känns märklig och sent påkommen?

XTXH kort finns redan i handel sedan ett bra tag tillbaka, Red Devil Ultimate, Toxic Extreme Edition, Black Limited från XFX, mfl.

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/toxic-radeon-rx-6900...

Frekvenserna på kärnan är i princip desamma, det enda som är en betydande skillnad är minnesfrekvensen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Släpps i två exemplar, till ett skyhögt pris. En papperslansering, så att de kan säga att de har det bästa grafikkortet och använda det som trickle-down marketing. Så att folk tänker "Amd är bäst, då köper jag av dem".

Om det nu ens räcker för att nå dit.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Aeig:

Denna nyhet känns märklig och sent påkommen?

XTXH kort finns redan i handel sedan ett bra tag tillbaka, Red Devil Ultimate, Toxic Extreme Edition, Black Limited från XFX, mfl.

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/toxic-radeon-rx-6900...

Frekvenserna på kärnan är i princip desamma, det enda som är en betydande skillnad är minnesfrekvensen.

Mvh

Dom korten baseras på 6900 XT, inte 6900 XTX.

Sen håller jag med om att det är nästan ett XTX och att nya kortet är rätt pointless... men det är tydligen viktigt att slänga ut nya kort hela tiden.

Permalänk
Medlem

Bra AMD. Ni har verkligen taktkänsla för vad konsumenterna längtar efter mest just nu :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Asså, jag har aldrig nånsin innan känt ett så icke-intresse för grafikkort som nu. Svindyra kort som ingen vanlig svenne har råd med. Och det värsta är att dom ändå knappt går att få tag på.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Asså, jag har aldrig nånsin innan känt ett så icke-intresse för grafikkort som nu. Svindyra kort som ingen vanlig svenne har råd med. Och det värsta är att dom ändå knappt går att få tag på.

Nyheterna om nya grafikkort blir bara en avhandling i hur AMD och Nvidia försöker få så stor vinst som möjligt. Det gör de ju alltid och det är inget konstigt i sig, men just nu när det är svår brist och många är fullständigt desperata efter kort så blir det bara extra tydligt att det de gör bara handlar om att håva in så mycket pengar som möjligt. Det är nog därför intresset svalnar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Ännu fler grafikkortsmodeller som inte går att få tag på, som vi längtat!

Du kanske har missat att det finns gott om 6900XT i lager.

Skrivet av Daniel75:

Dotterns 6900XT merc black körs redan i 2450 MHz... så inget nytt där.

Vad är för krävande spel hon kör som kräver ett 6900XT?

Permalänk
Medlem

6900xt med ökning av effektgränsen

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem

kan det vara ett sätt för att sänka priset på övriga kort? Nvidia 0 kort i lager. AMD alla modeller i lager. Skulle kunna vara ett sätt att få igång försäljningen. "gamla" kort minskar i pris med 10%-20% för att göra plats för det nya topp kortet. På prisjakt kommer första AMD kortet på plats nr 14 på mest sökta kort idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Dom korten baseras på 6900 XT, inte 6900 XTX.

Sen håller jag med om att det är nästan ett XTX och att nya kortet är rätt pointless... men det är tydligen viktigt att slänga ut nya kort hela tiden.

Vad är skillnaden på XTH och XTX förutom minneshastigheten?

Ja, det känns som att de artificiellt försöker hålla uppe priserna på sina produkter, helt vansinnigt hur dyrt det har blivit med grafikkort.

Sen är det nog en bra artikel i botten därför att det inte är alla som har 100% koll på att 6900 XT korten skiljer sig. Ex finns det två TOXIC versioner ute som är tillsynes likadana för den oinvigde men det skiljer 4-7% i prestanda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

dags att ändra namn på sidan till Negativclockers då det finns bara bittra folk här som gnälla över allting numera. ingen ide att skriva nyheter när allt bara bemöts med negativt tänkande och förakt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

dags att ändra namn på sidan till Negativclockers då det finns bara bittra folk här som gnälla över allting numera. ingen ide att skriva nyheter när allt bara bemöts med negativt tänkande och förakt.

Ja för du brukar ju sprida en väldigt positiv vibe när nyheterna handlar om Nvidia och Intel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är för krävande spel hon kör som kräver ett 6900XT?

Battlefield 5 snart 6 bl a. Parade ihop den med en 5900x.
Tonåringar gillar inte lagg... allt i 3440x1440 144Hz.

Permalänk
Medlem

Det år nog ett släpp mest för aktieägarnas skull.
"Titta vi har ständigt nya produkter i pipeline"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det år nog ett släpp mest för aktieägarnas skull.
"Titta vi har ständigt nya produkter i pipeline"

också så dom inte behöva varsla folk. om företaget inte producera eller gör nånting blir det svårt med hålla kvar anställda om man inte kan betala lönerna längre.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

dags att ändra namn på sidan till Negativclockers då det finns bara bittra folk här som gnälla över allting numera. ingen ide att skriva nyheter när allt bara bemöts med negativt tänkande och förakt.

Tycker folk har helt rätt i att vara missnöjda

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Ptsch, jag inväntar 6900 XTXT eller ännu hellre 6900 XTXTX innan det blir något köp!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

också så dom inte behöva varsla folk. om företaget inte producera eller gör nånting blir det svårt med hålla kvar anställda om man inte kan betala lönerna längre.

Jag tror dom klarar sig ett tag.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32442-amd-dubblerar-omsattn...

Permalänk
Medlem

hör inte nödvändigvis ihop. sista jag kollade så varslade Volvo också en massa personal trots att man gjorde stora utbetalningar i bonusar och fick coronastöd.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Dotterns 6900XT merc black körs redan i 2450 MHz... så inget nytt där.

Jodå, för det första så är de ännu mer selektivt utvalda och kommer därför klocka högre.

Men den största förbättringen kommer komma från det 13% högre klockade minnet, speciellt i högre upplösningar då 6900XT är hårt flaskhalsad av dess minnesbandbredd.
Jag skulle säga drygt 10% snabbare i 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Sen håller jag med om att det är nästan ett XTX och att nya kortet är rätt pointless... men det är tydligen viktigt att slänga ut nya kort hela tiden.

Det är ett halo-kort.

Nvidia's strategi är den klassiska premium-pyramiden, som av någon anledning ingen annan inom teknikbranschen verkar lyckas med. De har en halo-produkt, en som är "premium plus", en premium, och sen mera rimligt prissatta kort där under. Om vi tar gamla Pascal som exempel så var 1080 Ti Halo, 1080 "premium plus" och 1070 premium. Detta är tre bra kort, men poängen är inte att sälja dem. Poängen är att sälja 1060 och under. Det var verkligen en jaså-produkt egentligen - det fanns inte mindre än 7 olika varianter av kortet med lagom varierande prestanda, och det var egentligen inget speciellt mot AMDs konkurrerande Polaris-kort. Det var väldigt nära varandra i prestanda, och AMD erbjöd mer minne i klassen. Den verkliga pris/prestanda-vinnaren var (när den inte var otillgänglig p.g.a mining) Radeon 570 8GB. Trots detta sålde 1060 långt bättre än alla AMDs otaliga varianter av Polaris 10. Förklaringen är premium-pyramiden - de som köpte de korten ville egentligen ha en 1080 Ti, eller åtminstone en 1080, men pengarna räckte bara till en 1060 så då köpte de det.

Nvidia försöker alltid köra den strategin. De kan inte ha sålt många 2080 Ti, och planen var säkert att inte sälja speciellt många 3090 heller. Problemet för strategin är att den bara hjälpligt slår Navi 21, och det efter att dra över strömbudgeten (PCIe-standarden säger 300W max, och jag tror knappast att Nvidia designade över den gränsen från början). AMD känner en chans att slå sönder Nvidias halo-strategi, så då försöker de med först 6900XT och nu med det här. Syftet är att demonstrera att Nvidia inte längre står ensamma högst upp på täppan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Battlefield 5 snart 6 bl a. Parade ihop den med en 5900x.
Tonåringar gillar inte lagg... allt i 3440x1440 144Hz.

OT men dagens ungdomar är bortskämda, här satt man och spelade i WoW i sådär 15 fps i 1280x800 på en 17 tums tjockskärm

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ännu fler grafikkortsmodeller som inte går att få tag på, som vi längtat!

Skulle säga att det är så svårt just nu att få tag i ett AIB-kort om man är beredd att betala några tusen över MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

OT men dagens barn är bortskämda, här satt man och spelade i WoW i sådär 15 fps i 1280x800 på en 17 tums tjockskärm

Känner mig gammal. Lekte med barkbåtar....

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner mig gammal. Lekte med barkbåtar....

Redigerade inlägget till ungdomar

lekte också med barkbåtar när jag var barn i bäcken, det var ju helt episka race.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyheten:

Det ska dock inte uteslutas att det når ut till detaljhandeln

Heh.