Ny Mint-installation fastnar i grub

Permalänk

Ny Mint-installation fastnar i grub

Hej!

Jag har precis installerat Linux Mint på min laptop och varje gång jag startar den så kommer grub's boot menu upp med tre alternativ:

* Linux Mint 20.2 Cinnamon
* Advanced options for Linux Mint 20.2 Cinnamon
* UEFI Firmware settings

Klickar man på det första alternativet så kommer man in i OS:et, men jag tycker det är väldigt störande att behöva hålla på så, och det känns som ett tecken på att någonting är fel.

Jag valde att radera disken med Windows 10 under installationen, så det är ingen dual boot. Finns således bara två partitioner på disken – en EFI-partition och en LVM-partition med filsystemet. CSM support är avslaget i BIOS och Secure boot är påslaget. Jag bara nämner saker på måfå nu, sådant som kommit upp i sökresultaten när jag försökt googla mig till en lösning.

Är det någon som vet vad felet kan vara?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Det är standard.. om du inte rör något, så ska den starta efter ca.15sekunder.. detta är för att du ska ha möjlighet vid problematik att välja avancerad start

Om du öppnar grub filen /etc/default/ grub

Där ändrar du värdet
GRUB_TIMEOUT=15

Jag har valet 2sekunder
GRUB_TIMEOUT=2

På så vis om jag har ett problem så jag behöver avancerade alternativ, så har jag 2sekunder på mig att röra en piltangent så jag avbryter nedräkningen för autostart

Denna filen måste du öppna som admin/root för att kunna ändra i filen... och sedan spara filen.
Efter du ändrat och sparat, öppnar du terminalen och skriver: sudo update-grub

Sedan om allt är rätt, så får du bara upp den startskärmen i 2sekunder, eller vad du själv väljer för värde--- sätter du 0 startar den direkt och du ser inte ens skärmen... Men att ha den har sina fördelar om en kernel uppdatering bråkar

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Det är standard.. om du inte rör något, så ska den starta efter ca.15sekunder.. detta är för att du ska ha möjlighet vid problematik att välja avancerad start

Om du öppnar grub filen /etc/default/ grub

Där ändrar du värdet
GRUB_TIMEOUT=15

Jag har valet 2sekunder
GRUB_TIMEOUT=2

På så vis om jag har ett problem så jag behöver avancerade alternativ, så har jag 2sekunder på mig att röra en piltangent så jag avbryter nedräkningen för autostart

Denna filen måste du öppna som admin/root för att kunna ändra i filen... och sedan spara filen.
Efter du ändrat och sparat, öppnar du terminalen och skriver: sudo update-grub

Sedan om allt är rätt, så får du bara upp den startskärmen i 2sekunder, eller vad du själv väljer för värde--- sätter du 0 startar den direkt och du ser inte ens skärmen... Men att ha den har sina fördelar om en kernel uppdatering bråkar

GRUB_TIMEOUT står redan på noll, men skärmen kommer upp ändå vid varje boot och stannar i 30 sekunder. Jag testade sätta den till 2 som du skrev, körde update-grub efteråt, men det ändrade ingenting, fortfarande 30 sekunder.

Det är konstigt egentligen, jag fattar poängen med skärmen nu när du säger det, men jag har aldrig något minne av att jag sett den på min gamla Mint-dator. 30 sekunder är på tok för mycket i alla fall, så hur gör jag nu?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsupilami:

GRUB_TIMEOUT står redan på noll, men skärmen kommer upp ändå vid varje boot och stannar i 30 sekunder. Jag testade sätta den till 2 som du skrev, körde update-grub efteråt, men det ändrade ingenting, fortfarande 30 sekunder.

Det är konstigt egentligen, jag fattar poängen med skärmen nu när du säger det, men jag har aldrig något minne av att jag sett den på min gamla Mint-dator. 30 sekunder är på tok för mycket i alla fall, så hur gör jag nu?

skumt... jag har aldrig stött på att den ändå är kvar på gamla tidsvärtet om man inte glömt uppdatera grub.
Hur ser din grub fil ut?

Så här ser min ut, så får du något att jämföra

# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update # /boot/grub/grub.cfg. # For full documentation of the options in this file, see: # info -f grub -n 'Simple configuration' GRUB_DEFAULT=0 GRUB_TIMEOUT=2 GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian` GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash zswap.enabled=1" (((Bortse från denna, zswap värdet är för att effektivisera swapp på mekanisk disk))) GRUB_CMDLINE_LINUX="" # Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs # This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains # the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...) #GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef" # Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only) #GRUB_TERMINAL=console # The resolution used on graphical terminal # note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE # you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo' #GRUB_GFXMODE=640x480 # Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux #GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true # Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries #GRUB_DISABLE_RECOVERY="true" # Uncomment to get a beep at grub start #GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

Edit.
Jag har Debian, men det är typ samma sak när det kommer till grub filen

Permalänk
Skrivet av anon309108:

skumt... jag har aldrig stött på att den ändå är kvar på gamla tidsvärtet om man inte glömt uppdatera grub.
Hur ser din grub fil ut?

Så här ser min ut, så får du något att jämföra

# If you change this file, run 'update-grub' afterwards to update # /boot/grub/grub.cfg. # For full documentation of the options in this file, see: # info -f grub -n 'Simple configuration' GRUB_DEFAULT=0 GRUB_TIMEOUT=2 GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian` GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash zswap.enabled=1" (((Bortse från denna, zswap värdet är för att effektivisera swapp på mekanisk disk))) GRUB_CMDLINE_LINUX="" # Uncomment to enable BadRAM filtering, modify to suit your needs # This works with Linux (no patch required) and with any kernel that obtains # the memory map information from GRUB (GNU Mach, kernel of FreeBSD ...) #GRUB_BADRAM="0x01234567,0xfefefefe,0x89abcdef,0xefefefef" # Uncomment to disable graphical terminal (grub-pc only) #GRUB_TERMINAL=console # The resolution used on graphical terminal # note that you can use only modes which your graphic card supports via VBE # you can see them in real GRUB with the command `vbeinfo' #GRUB_GFXMODE=640x480 # Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux #GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true # Uncomment to disable generation of recovery mode menu entries #GRUB_DISABLE_RECOVERY="true" # Uncomment to get a beep at grub start #GRUB_INIT_TUNE="480 440 1"

Edit.
Jag har Debian, men det är typ samma sak när det kommer till grub filen

Vi har exakt likadana grub-filer bortsett från en rad – jag har också GRUB_TIMEOUT_STYLE som är satt till "hidden". Enligt grub-dokumentationen borde den vara satt till "menu" för att det ska funka så som du beskriver. Så jag testade med "menu", men det blev ingen skillnad. Testade "countdown" också för säkerhets skull. Vad göra?

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Bara för att verifiera, har du kört update-grub?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsupilami:

Vi har exakt likadana grub-filer bortsett från en rad – jag har också GRUB_TIMEOUT_STYLE som är satt till "hidden". Enligt grub-dokumentationen borde den vara satt till "menu" för att det ska funka så som du beskriver. Så jag testade med "menu", men det blev ingen skillnad. Testade "countdown" också för säkerhets skull. Vad göra?

Sett en # tagg före

# GRUB_TIMEOUT_STYLE

På så vis läser den aldrig in den raden... jag har raderat raden helt, där av att du inte såg den

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Bara för att verifiera, har du kört update-grub?

Ja, efter varje ändring.

Skrivet av anon309108:

Sett en # tagg före

# GRUB_TIMEOUT_STYLE

På så vis läser den aldrig in den raden... jag har raderat raden helt, där av att du inte såg den

Nu har jag testat att sätta en tagg framför också. Ingen skillnad.

Väldigt tråkigt att det ska vara så här med Linux. Jag trodde det skulle ha mognat sedan jag testade det sist, men det är fortfarande samma sak – man kan inte använda det en dag utan att något krånglar. Tråkigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ja, efter varje ändring.

Nu har jag testat att sätta en tagg framför också. Ingen skillnad.

Väldigt tråkigt att det ska vara så här med Linux. Jag trodde det skulle ha mognat sedan jag testade det sist, men det är fortfarande samma sak – man kan inte använda det en dag utan att något krånglar. Tråkigt.

Provat att installera om?
Och alla har definitivt inte problem med Linux, bara för att du har ett problem som du inte kan lösa betyder det inte att Linux i sig är "omoget".
Jag har också haft mina problem med Linux över de senaste åren, men det är mitt eget fel, då jag försökt mig på saker jag inte förstår. Det är ju definitivt en skillnad jämfört med Windows, oavsett vad folk påstår, men använder man bara Linux som en kontorsdator så tror jag inte att det är någon fara.

Permalänk
Sötast
Skrivet av m4gnify:

Provat att installera om?
Och alla har definitivt inte problem med Linux, bara för att du har ett problem som du inte kan lösa betyder det inte att Linux i sig är "omoget".
Jag har också haft mina problem med Linux över de senaste åren, men det är mitt eget fel, då jag försökt mig på saker jag inte förstår. Det är ju definitivt en skillnad jämfört med Windows, oavsett vad folk påstår, men använder man bara Linux som en kontorsdator så tror jag inte att det är någon fara.

Äh använder linux dagligen men tycker själv att det är omoget på sina ställen.

Årets problem för mig är att jag nu har ett RTX 3000 kort....

Lycka till att boota vissa gui installers på vissa kernels t.ex. Bara att fetglömma att ens få en bild på ett sådant kort.
Man kan tycka att man borde kunna få bild med vilket kort som helst... men neeeh...

Wayland och xorg är knappt lönt att diskutera.
skärmar med olika refreshrates... olika upplösnningar... skalor...
Blåtandslurar som måste paras om någon gång per vecka lite random och sånt

Permalänk
Medlem

Ubuntus grub hade tidigare problem med efi/lvm, kanske problemet kvarstår: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=287026

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsupilami:

Nu har jag testat att sätta en tagg framför också. Ingen skillnad.

Väldigt tråkigt att det ska vara så här med Linux. Jag trodde det skulle ha mognat sedan jag testade det sist, men det är fortfarande samma sak – man kan inte använda det en dag utan att något krånglar. Tråkigt.

Jag började med mint 18.3 och när 19 kom så härsknade jag på ubuntus inverkan på Mint och jag gick över till LMDE3 och det funka klockrent
Fundera på om du ska testa LMDE4 så får du mints fördelar men att det bygger direkt på Debian så ubuntus skit inte inverkar

Jag taggar @Det Otroliga Åbäket då jag vet att det är någon som är vass på Linux Se om du får något bra tips på vad som kan spöka.

Jag föredrar att köra Legacy mode istället för UEFI, dock ska inte det ha inverkan på bootmenyn
Jag tycker Linux har mognat en hel del bara på den korta tiden jag använt det.. Men jag har ett ont horn i sidan till ubuntu, så jag är inte opartisk. *hihi*
Krångelfritt beror lite på hur avancerat man kräver i funktioner.
Jag har nyligen installerat mint 20.2 till min 75åriga mamma och det har gått en vecka nu o än så länge verkar allt okej... Det jag gjorde med hennes dator var grundinstallation, städning av operativet.. ändra grub för att starta på 1sekund förbi menyn och den går på legacy bios... en ext4 partition för / samt home.. en swap partition, en datapartition och en recovery/backup partition.

Så skillnaden mellan din dator och hennes är hårvaran samt jag valde legacy istället för uefi.. Samt du har LVM jag kör klassiska partitioner

Permalänk

Har du tittat i grub.cfg filen, den som skapas av update-grub?

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Hej!

Jag har precis installerat Linux Mint på min laptop och varje gång jag startar den så kommer grub's boot menu upp med tre alternativ:

* Linux Mint 20.2 Cinnamon
* Advanced options for Linux Mint 20.2 Cinnamon
* UEFI Firmware settings

Klickar man på det första alternativet så kommer man in i OS:et, men jag tycker det är väldigt störande att behöva hålla på så, och det känns som ett tecken på att någonting är fel.

Jag valde att radera disken med Windows 10 under installationen, så det är ingen dual boot. Finns således bara två partitioner på disken – en EFI-partition och en LVM-partition med filsystemet. CSM support är avslaget i BIOS och Secure boot är påslaget. Jag bara nämner saker på måfå nu, sådant som kommit upp i sökresultaten när jag försökt googla mig till en lösning.

Är det någon som vet vad felet kan vara?

Timeout på 30 sekunder är standardvärdet när något är fel. Det ser du i /boot/grub/grub.cfg (som du för övrigt inte bör pilla i manuellt i normala fall).
Vad som är fel, däremot, behöver du nog starta loggning för att se. Har ärligt talat aldrig behövt göra det, men jag fick upp lite träffar i min sökmotor, så möjligheten finns.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Äh använder linux dagligen men tycker själv att det är omoget på sina ställen.

Årets problem för mig är att jag nu har ett RTX 3000 kort....

Lycka till att boota vissa gui installers på vissa kernels t.ex. Bara att fetglömma att ens få en bild på ett sådant kort.
Man kan tycka att man borde kunna få bild med vilket kort som helst... men neeeh...

Det är ju å andra sidan knappast Linux fel att Nvidia inte samarbetar med dess utvecklare.

Skrivet av Allexz:

Wayland och xorg är knappt lönt att diskutera.
skärmar med olika refreshrates... olika upplösnningar... skalor...

Se ovan: Wayland har stödet, men Nvidia vill inte vara med och leka.

Skrivet av Allexz:

Blåtandslurar som måste paras om någon gång per vecka lite random och sånt

Detta är ju ett problem oavsett operativsystem: Bluetooth-stackar verkar ha en stor tendens att vara dåliga, och det är oerhört ofta upp till tillverkaren av WiFi/BT-drivern hur bra implementationen av protokollet är. Googlar du på samma fråga för Windows kommer du se samma tendens. Apple gick så långt att de uppfann ett eget tilläggschip för att komplettera BT-standarden med ett ramverk som ger bättre tillförlitlighet.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Har du tittat i grub.cfg filen, den som skapas av update-grub?

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Timeout på 30 sekunder är standardvärdet när något är fel. Det ser du i /boot/grub/grub.cfg (som du för övrigt inte bör pilla i manuellt i normala fall).
Vad som är fel, däremot, behöver du nog starta loggning för att se. Har ärligt talat aldrig behövt göra det, men jag fick upp lite träffar i min sökmotor, så möjligheten finns.

Värst vad komplicerat det ska vara... Jag öppnade grub.cfg och skrollade lite planlöst, men insåg snabbt att det lättaste för mig skulle vara att installera om OS:et eftersom det var nyinstallerat.

Skrivet av m4gnify:

Provat att installera om?
Och alla har definitivt inte problem med Linux, bara för att du har ett problem som du inte kan lösa betyder det inte att Linux i sig är "omoget".
Jag har också haft mina problem med Linux över de senaste åren, men det är mitt eget fel, då jag försökt mig på saker jag inte förstår. Det är ju definitivt en skillnad jämfört med Windows, oavsett vad folk påstår, men använder man bara Linux som en kontorsdator så tror jag inte att det är någon fara.

Efter att jag installerat om det och kryssat ur LVM så funkade det, så det måste vara som Senseye skrev:

Skrivet av Senseye:

Ubuntus grub hade tidigare problem med efi/lvm, kanske problemet kvarstår: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=287026

Tack för tipset Senseye! Nu fick jag lite lust att testa Linux ett tag till

Men visst blir man lite häpen av att det inte har mognat mer. Jag använder bara min laptop till studier (ej IT-relaterade studier, dvs "kontorsarbete"), och sist jag testade Linux var det på tok för mycket som inte fungerade till vardags. Jag hoppades det skulle vara bättre nu, men alltså ärligt talat -- första problemet uppstår innan den ens har bootat klart. Sedan har jag också hunnit upptäcka att HDMI-ljudet inte funkar, dåligt stöd för musplattan, inget stöd för att spara sessionen vid omstart... Sådant som man tar för självklart på en laptop 2021. Eller 2011 med för den delen. Nåja, jag får väl se om jag lyckas vänja mig den här gången. Ha det fint!

Visa signatur