Hur ser statistiken ut idag mellan nerladdning och streaming ?

Permalänk
Inaktiv

Hur ser statistiken ut idag mellan nerladdning och streaming ?

Hej. Jag har försökt hitta någon sida, myndighet som kontrollerar hur det ser ut med statistiken mellan nerladdning och streaming? Nu när vi har så mycket streamingtjänster, har nerladdningen av film och tv minskat då och samtidigt ökat på streamingfronten? Det känns som att folk använder mer streaming idag än nerladdning, då det pratas mer om streaming än nerladdning nu.

Tänkte också, hur kan det se ut på spelfronten? Laddar folk fortfarande ner spel istället för att köpa dem? När det är bättre och enklare? För man slipper ladda ner cracks osv då. Om någon har en statistik eller är insatt i ämnet, förklara gärna.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kan bara komma med anekdoter såklart, men jag har inte laddat ned något på hur länge som helst, om det inte är nån tv-serie som t.ex. Rick and Morty där vi inte har tillgång till dem i Sverige.

Spel köper jag, filmer antingen köper jag eller streamar. Jag orkar inte hålla på att riskera datorn varje gång man laddar ner cracks och skit.

Jag är också vuxen nu, och tjänar bra, så jag har råd att bara köpa filmen eller spelet, istället för att jaga dåligt synkade swesubs som kanske eller kanske inte är rätt. Eller kopiera cracks som kanske eller kanske inte är virus/keylogger/miner.

En gissning är väl att nedladdning gått ned, men jag kan inte komma med några som helst bevis för det annat än att utgå ifrån mig själv och min bekantskapskrets.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att det minskar med nerladdning ju bättre streaming utbuden blir, är väl fortfarande lite halvkasst att man måste ha 3-4 olika subs för att få ett vettigt utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kan bara komma med anekdoter såklart, men jag har inte laddat ned något på hur länge som helst, om det inte är nån tv-serie som t.ex. Rick and Morty där vi inte har tillgång till dem i Sverige.

Spel köper jag, filmer antingen köper jag eller streamar. Jag orkar inte hålla på att riskera datorn varje gång man laddar ner cracks och skit.

Jag är också vuxen nu, och tjänar bra, så jag har råd att bara köpa filmen eller spelet, istället för att jaga dåligt synkade swesubs som kanske eller kanske inte är rätt. Eller kopiera cracks som kanske eller kanske inte är virus/keylogger/miner.

En gissning är väl att nedladdning gått ned, men jag kan inte komma med några som helst bevis för det annat än att utgå ifrån mig själv och min bekantskapskrets.

Rick & Morty finns på hbo nordic och netflix, men den nya säsongen kommer först till hbo som jag fattat det.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av zkin:

Rick & Morty finns på hbo nordic och netflix, men den nya säsongen kommer först till hbo som jag fattat det.

Tack, såg att det fanns på HBO Nordic nu! Så, nu laddar jag inte ner nånting alls, antar jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Antar att det minskar med nerladdning ju bättre streaming utbuden blir, är väl fortfarande lite halvkasst att man måste ha 3-4 olika subs för att få ett vettigt utbud.

Det tycker jag också. De borde ha haft att man kan slå ihop alla för ett standardpris. Typ HBO som kostar 109 och Disney 89. Man får de två för 120 istället för 109 + 89 = 198.

Permalänk

Frågeställningen är lite som gjord för att medvetet kunna missbruka, med att säga all nerladdning ej är olagligt.
Så frågeställningen är snarare hur stor är piratkopieringen idag?

Ser man historisk så var det status med att ha en massa filmer, musik, spel, program. Folk skaffade sånt som de aldrig någonsin skulle använda, men de ville ändå ha dem. Detta kommer sig av att dessa innan var riktigt dyra att få tag på. Det finns självklart såna samlare än idag, men skaran har betydligt minskas.

Idag är fokus mer på att man vill kunna spela "upp saker" inte lika viktigt att ha det själv. Och om man då tar musik så uppfyller musiktjänsterna nog de flestas krav. Och frågan är om de som ej nöjer sig med med radio + musiktjänsterna är försumbara?

När det gäller filmtjänster så tycker jag huvudproblemet är att det finns väldigt många som till stor har samma utbud, i alla fall av de filmer jag vill se. Men att krångla till det och piratkopiera gör inte jag, säkerligen gör vissa det främst i vissa åldrar.
-Är man äldre har man ofta ont om tid och man kan skita i att man ej kan se något. Kanske då hyra filmen för 39kr.

Permalänk
Medlem

Hittar ingen källa nu men piratkopiering för filmer och serier ska tydligen vara på uppgång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hittar ingen källa nu men piratkopiering för filmer och serier ska tydligen vara på uppgång igen.

Förvånar mig inte om det stämmer. Man får ju både större utbud och bättre bild och ljud - helt gratis. Plex, Kodi och liknande lösningar har ju gjort allt mycket smidigare också. Men det är nog framförallt för att folk inte orkar hålla på med 4-6 tjänster samtidigt.

Permalänk
Medlem

Vi har 3 olika abb på streaming, jag skulle klarat mig på färre men fru och barn håller inte med.

En kompis som håller på en del med diverse sjöröveri tycker att utbudet är mycket sämre numera. Det senaste finns alltid, men äldre grejor är svårare att hitta. Kortfattat tycks sjöröveri i USA och västeuropa vara på väg ner, men i övriga världen på väg upp. Fast ett överflöd av streamingtjänster kan nog ändra på det, få har råd/vilja att sitta med fler än typ 5 tjänster antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Jag laddar fortfarande ner det som går och jag behöver, nu spelar jag inte så mycket längre så det blir inte många spel per år. Vad det gäller film och Tv så kör jag numera "Iptv" . Det där är lixom något som ligger kvar i mig sedan warez tiden och alla år med modifiering av spelkonsoller och mobiltelefoner.

Idag har dok spelkonsollerna och mobilerna övergått till bilar och modifiering av befintliga system, canhack/öppna upp nya funktioner osv. Jag är inte på något sätt snål el så det är mer något som hänger ihop med mitt teknikintresse, går det att modda el få tag i for free så gör jag det, det är lite av en sport att hitta det där programmet och få det att fungera, osv

Men det är långt ifrån den gamla goda tiden då man bara skulle tanka ner allt som fanns, då gick datorerna dyngnet runt i flera år och download/upload

Har köpt 2 spel i hela mitt liv, det första var sega rally för 100år sedan, ochså Quake Live på steam.

Permalänk
Medlem

Nu är man ju äldre än man var, men jag har samma typ av arbete de senaste 15 åren, och arbetskamrater i ung ålder. För 15 år sedan var piratkopiering helt vild. Alla gjorde det, de som inte kunde bad kompisar. Brände DVDer. Chippade Xboxar, PS, Nintendo Wii, jättevanligt. Idag är det typ ingen på mitt arbete som gör sådant. Alla har spotify, Netflix, jag tror ingen tankar torrents. Ingen har chippad eller upplåst spelkonsoll. Anekdotiskt, jag vet, men på min arbetsplats är lönerna ganska låga - om några borde pirata så vore det mina arbetskamrater. Men icke. Det upplevs som krångligt tror jag, enklare med Netflix och Spotify, Gamepass kanske. Någon gång har jag hört någon prata om någon "gratis" streamingsida, men det var inte svenska eller amerikanska saker direkt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har ökat i takt med att antalet tjänster har ökat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Killgissar vilt nu, men skulle säga att nästan ingen laddar hem musik eller spel längre, pga att det finns extremt bra tjänster för båda delarna.

När filmindustrin förstår att enkelt och tillgänglighet är något folk vill ha, inte 14 olika tjänster, så kommer piratkopieringen försvinna till största delen där med.

En tjänst, sen kan man lägga till olika abonnemang därigenom, tex 99 kr så ”låser man upp” Disneys utbud och för 99 kr till så får man Netflix utbud. Skulle samma film finnas på båda ställen så får man väl ställa in någon prio på vilken tjänst den ska streamas ifrån först.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Nu är man ju äldre än man var, men jag har samma typ av arbete de senaste 15 åren, och arbetskamrater i ung ålder. För 15 år sedan var piratkopiering helt vild. Alla gjorde det, de som inte kunde bad kompisar. Brände DVDer. Chippade Xboxar, PS, Nintendo Wii, jättevanligt. Idag är det typ ingen på mitt arbete som gör sådant. Alla har spotify, Netflix, jag tror ingen tankar torrents. Ingen har chippad eller upplåst spelkonsoll. Anekdotiskt, jag vet, men på min arbetsplats är lönerna ganska låga - om några borde pirata så vore det mina arbetskamrater. Men icke. Det upplevs som krångligt tror jag, enklare med Netflix och Spotify, Gamepass kanske. Någon gång har jag hört någon prata om någon "gratis" streamingsida, men det var inte svenska eller amerikanska saker direkt.

Jo, jag är kvar på samma arbetsplats sedan 23år och jag är nog den sista som håller på såhär fortfarande av mina kollegor, och jag har tom "fixat" program så vi på verkstaden kan utföra diagnos osv på vissa maskiner som vi inte ska kunna komma in i, inte helt legalt men när det strular ute hos kund kan man inet vänta 1-2v på hjälp från leverantören av maskinen, då får man agera själv.

Permalänk
Bildexpert

Piratkopieringen sjönk stadigt under 10-talet i takt med att streamingtjänsterna blev större och smidigare vill jag minnas, men hur det har sett ut de sista 2-3 åren vet jag inte.

Personligen har jag inte ägnat mig åt någon vidare piratkopiering i mitt liv (har aldrig laddat ner en film eller crack t.ex.) men hyckleriet är stort. Jobbar själv i filmbranschen och har sett flertalet filmbolag som använder crackade programvaror vid postproduktion samt diverse medarbetare (b.la. producenter) som aktivt delar piratkopierade filmer med folk. Däremot aldrig sina egna produktioner, undra varför...

Permalänk
Medlem

Nerladdning var i stort utdöd men det streamingtjänsterna en gång löste (se vad man vill när man vill) har de själva tagit död på i och med att kunna se "allt" är idag dyrare än de "stora paket" som "gamla" tjänster "tvingade" på folk.

Läste något med statistik nyligen men kunde inte hitta den artikeln igen men här är en från februari i år, lite lätt uppstolpat.

2006: 70% av internettrafiken var P2P
2015: 3% (!!!)
2016-2019: Ökning med 1390%

https://medium.com/swlh/the-new-trend-in-streaming-piracy-988...

Permalänk
Medlem

Kunde film- såväl som musikindustrin komma överens om en gemensam plattform för streaming skulle nog det mesta av nedladdningen försvinna över en natt. Spotify var ju på väg att lösa detta med musiken men så tyckte bl.a. Apple att de skulle ha en del av kakan också och så börjar det bli likadant där som med filmtjänsterna att man måste ha flera för att komma åt allt material.

Det är industrierna som själva äger frågan och har all möjlighet att lösa den men girigheten och prestige saknar inga gränser tyvärr. Jag är inte ett dugg förvånad att nedladdningen ökar igen då hela marknaden delas upp i allt fler delar. Det är ytterst få som vill betala för halvdussinet filmtjänster och lika många musiktjänster. Det börjar se ut som det gjorde under kabel-tvns guldålder igen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tror inte någon myndighet för statistik på piratnedladdning?

Men tror det är svårt för bolagen att komma runt att folk laddar ner film och serier. Det är lättare för musik med Spotify (eller Tidal eller whatever) och folk nöjer sig med den musik som finns där, och dom större bolagen är representerade på dom större tjänsterna.

Streamingtjänsterna vill ju konkurrera med varandra genom att ha helt olika utbud. Och folk vill nog inte betala för 5+ olika streamingtjänster. Man kanske betalar för Netflix och Viaplay. Sen hör man om en serie som ska vara bra på HBO, typ Chernobyl som man vill se, och en på Disney+, typ Mandalorian, och en på ATV+, och en på Amazon Prime... Så länge branschen fungerar som den gör så är det lättare att bara ladda hem det man vill se. Hade dom största 5 skivbolagen insisterat på att ha sin egen streamingtjänst och inte tillåta sina artister på andra plattformar, så hade dom varit i samma situation...

Det är jättelätt att bara söka fram den serie man vill ha på ens tracker, "Serie X S01" väja den torrent man vill ha (olika upplösning, komprimering, seeders), trycka på "ladda ner". Några minuter senare är den hemma.

Är såklart annat i dag än när ett avsnitt av en serie gick 5 månader efter det gått i USA, på TV-kanal X, torsdag 20.00, med repris lördag 03.00 om man missade... Men det märks att det färre som laddar hem nu än förr.

Permalänk
Medlem

Torrentfreak: EU Study: More People Consume Legally But Stubborn Pirates Remain
Torrentfreak: EU Research Unveils “Most Pirated” Movies, TV-Shows and Music

Källa: EU Intellectual Property Office: Citizens and Intellectual Property: Perception, Awareness and Behaviour 2020 (PDF) sida 41 och sida 42.

Ungdomar och studenter verkar vara den grupp som fildelar mest. Med tanke på deras ekonomiska situationen är det kanske inte så konstigt.

Epic Games ger bort spel varje vecka, Fortnite är gratis, Youtube och många podcasts är gratis så det känns som det finns ett överflöd av underhållning. Netflix säger att Fortnite är en större konkurrent än HBO. Pirater idag är väl lite som folk som samlar på vinyl-skivor dvs en liten minoritet som fortsätter minska.

Källa: Internetstiftelsen: Undersökningen Svenskarna och internet 2020 sida 89.

Källa: Internetstiftelsen: Undersökningen Svenskarna och internet 2019 sida 151.

Källa: Internetstiftelsen: Undersökningen Svenskarna och internet 2017 sida 68.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Goedendag:

Torrentfreak: EU Study: More People Consume Legally But Stubborn Pirates Remain
Torrentfreak: EU Research Unveils “Most Pirated” Movies, TV-Shows and Music

https://i.imgur.com/zV3d5Yv.png

https://i.imgur.com/BYwaXup.png

Källa: EU Intellectual Property Office: Citizens and Intellectual Property: Perception, Awareness and Behaviour 2020 (PDF) sida 41 och sida 42.

Ungdomar och studenter verkar vara den grupp som fildelar mest. Med tanke på deras ekonomiska situationen är det kanske inte så konstigt.

Epic Games ger bort spel varje vecka, Fortnite är gratis, Youtube och många podcasts är gratis så det känns som det finns ett överflöd av underhållning. Netflix säger att Fortnite är en större konkurrent än HBO. Pirater idag är väl lite som folk som samlar på vinyl-skivor dvs en liten minoritet som fortsätter minska.

https://i.imgur.com/Lvhvkjw.jpg
Källa: Internetstiftelsen: Undersökningen Svenskarna och internet 2020 sida 89.

https://i.imgur.com/O4MLmSt.jpg
Källa: Internetstiftelsen: Undersökningen Svenskarna och internet 2019 sida 151.

Wow. Nu fick man en bra översikt. Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Nerladdning var i stort utdöd men det streamingtjänsterna en gång löste (se vad man vill när man vill) har de själva tagit död på i och med att kunna se "allt" är idag dyrare än de "stora paket" som "gamla" tjänster "tvingade" på folk.

Läste något med statistik nyligen men kunde inte hitta den artikeln igen men här är en från februari i år, lite lätt uppstolpat.

2006: 70% av internettrafiken var P2P
2015: 3% (!!!)
2016-2019: Ökning med 1390%

https://medium.com/swlh/the-new-trend-in-streaming-piracy-988...

Well, ökningen med 1390% hade inget med nedladdning att göra egentligen utan det handlade om att "rippa" material från streamingtjänster. En del av detta kan mycket väl ha hamnat på piratsidor förstås, men det kan ju också vara så att fler personer betalar för streaming och vill kunna kolla på grejerna även där företagen inte vill att man ska kunna göra det.

Men även annan statistik som visar på exempelvis att piratnedladdning ökat under pandemin ger ju inte hela bilden. Nedladdningarna hade gått stadigt nedåt under ett antal år så när mediakonsumtionen boomade under pandemin så ökade ju alla former av den liksom, men för piratmaterial var det från små mängder. Det är som allt man läser om att vinylen är på väg tillbaka, försäljningen ökade med X procent och så vidare, men för tio år sedan köpte ingen vinyl alls liksom så att den går upp med en massa procent från föregående år betyder förstås inte att den är i närheten av ens en bråkdel av försäljningen för trettio år sedan eller så.

Skrivet av Goedendag:

Torrentfreak: EU Study: More People Consume Legally But Stubborn Pirates Remain
Torrentfreak: EU Research Unveils “Most Pirated” Movies, TV-Shows and Music

https://i.imgur.com/zV3d5Yv.png

https://i.imgur.com/BYwaXup.png

Källa: EU Intellectual Property Office: Citizens and Intellectual Property: Perception, Awareness and Behaviour 2020 (PDF) sida 41 och sida 42.

Ungdomar och studenter verkar vara den grupp som fildelar mest. Med tanke på deras ekonomiska situationen är det kanske inte så konstigt.

Epic Games ger bort spel varje vecka, Fortnite är gratis, Youtube och många podcasts är gratis så det känns som det finns ett överflöd av underhållning. Netflix säger att Fortnite är en större konkurrent än HBO. Pirater idag är väl lite som folk som samlar på vinyl-skivor dvs en liten minoritet som fortsätter minska.

https://i.imgur.com/Lvhvkjw.jpg
Källa: Internetstiftelsen: Undersökningen Svenskarna och internet 2020 sida 89.

https://i.imgur.com/O4MLmSt.jpg
Källa: Internetstiftelsen: Undersökningen Svenskarna och internet 2019 sida 151.

https://i.imgur.com/v1CRRbN.jpeg
Källa: Internetstiftelsen: Undersökningen Svenskarna och internet 2017 sida 68.

Även här är ju statistiken inte helt ärlig då det bara handlar om hur många som säger att de någon gång laddat ned något. Inte hur mycket eller ofta. Jag var en ganska glad pirat när jag var yngre och fattigare exempelvis, jag hade autonedladdning på ett antal TV-torrents varje dag exempelvis, men idag betalar jag för en handfull streamingtjänster för video och ett par till för musik (plus Readly för tidningar, och ett antal separata tidningar). Men det betyder inte att jag aldrig laddar ned något längre för allt finns inte tillgängligt helt enkelt. Det är inte många gånger per år men på frågan "Har du under förra året någon gång använt en nedladdningstjänst" så kan jag inte ärligt svara nej.