Lös mina skärmanslutningsproblem :)

Permalänk
Medlem

Lös mina skärmanslutningsproblem :)

Tjo

Försöker klura på hur jag ska koppla min dator för att få ut bild till alla 3 skärmar.

Jag har 3 skärmar och ett RTX 2600 Super (KFA2 GeForce® RTX 2060 Super EX (1-Click OC))

Kortet har 3 utgångar:
2x DP
1x HDMI

Mina skärmar:
skärm 1: DP, HDMI (4K skärm och jag har testat lite med båda men jag tycker DP fungerar bättre)
Skärm 2: HDMI, DVI, VGA (1920x1200 - HDMI ger mig problem, se nedan för beskrivning)
Skärm 3: DVI, VGA(1920x1200 - ej inkopplad just nu)

Ett problem är att på skärm 2 har ON/OFF knappen gått sönder, vilket gör att jag inte kan stänga av skärmen. Det betyder att om jag använder HDMI-HDMI så kommer skärmen att känna en signal även när datorn är av och då bara vara blå hela tiden - om jag kör DVI så får datorn ingen signal och går då in i viloläge och slocknar. I skrivande stund kör jag den HDMI, men det är problematiskt att behöva göra manuella tryck extra varje gång jag sätter på och stänger av datorn (vilket iofs bara är 1-2 gånger om dagen...men ändå).

Jag skulle sen vilja koppla in min tredje skärm som enbart har DVI och VGA.
Jag funderar på följande:

Skärm 1: fortätta med DP - denna känns rätt given.
Skärm 2: Skaffa HDMI->DVI kabel. Ser inget skäl till att det inte ska fungera på 1920x1200 upplösning
Skärm 3: Detta är jag mest osäker på. Men min tanke är att skaffa en DP->DVI kabel. Och i så fall, är det nått jag behöver passa mig för? Det är 1920x1200 som gäller. Behöver jag en aktiv kabel eller är en passiv kabel good enough och bör fungera?

Tack på förhand.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Passiva kablar klarar just 1920x1200@60Hz både med HDMI->DVI och DP->DVI, d.v.s. motsvarande DVI Single Link. Så planen du har ser ut att vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Passiva kablar klarar just 1920x1200@60Hz både med HDMI->DVI och DP->DVI, d.v.s. motsvarande DVI Single Link. Så planen du har ser ut att vara bra.

Tack för att du bekräfta vad jag misstänkte, då får vi se hur jag gör nu när jag vet att det är tekniskt möjligt...ska bara hitta en lösning för hur jag får plats med den tredje skärmen på skrivbordet på högkant

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT