Högtalare till Tv / vardagsrums "stereo"

Permalänk
Medlem

Högtalare till Tv / vardagsrums "stereo"

Hej,
Är i behov av högtalare till vardagsrummet för två syften: 1. Ljud till tv-tittande. 2. Musik till vardagsrummet.
Är ute efter ett 2.0 system med möjlighet att bygga ut till 2.1 i framtiden (Tanken är att ha separat rum med hemmabio senare därav full fokus på stereo).

Det som som skall vara kopplat till högtalarna är TV, dator & playstation 4. Och jag tänker mig att allt kopplas via hdmi till tvn som sedan spottar ut ljudet via optisk ut till högtalarna, synpunkter?

Nedan bild på utformingen av vardagsrummet (öppen'ish planlösning så den fortsätter till höger så det är ganska mycket rum att fylla med ljud).

Samt en bild på väggen där tv:n skall snart sättas upp med skiss på tv/bänk(som också skall köpas)/högtalare. Tanken är väl att ha högtalarna fastsatta på väggen ganska högt upp (se blåa markeringarna), Synpunkter på placering...högre/lägre? (hade gärna placerat den vänstra högtalaren närmare väggen med djungeltapeten men dörren sitter lite dumt där!)

Kravlista
-Låter bra för musik (rock, metal & pop är väl det som det spelas mest här. Gillar personligen en neutral ljudbild för musik)
-Skall vara smidigt att starta, gärna autostart när tv:n startar (går bra med manuell start med fjärr i värsta fall).
-Någon typ av trådlös streaming: t.ex. Bluetooth(helst med aptX eller liknande) eller chromecast (eller extra optisk in då jag har en separat chromecast audio) för när man inte vill starta datorn och vill lyssna på musik via telefon.
-Budget: ~5-10k (utan sub).
-Går att fästa i väggen på någorlunda vettigt sätt (väggen är av gips men har möjlighet att sätta extra reglar/förstärkning från andra sidan).

Har ni ideer & synpunkter vad det är för slags system som skulle fungera? Aktiva högtalare, stereoförstärkare+högtalare eller något helt annat(inte soundbar)?

Har sneglat lite på
Argon FORTE A5 https://www.hifiklubben.se/argon-audio-forte-a5-traadlos-hogt...
Triangle Elara LN-01A https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/24683...
Audio Pro A26 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=5222848
Triangle AIO Twin https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/32565...

Argonen har ju funktionsmässigt det jag söker på pappret i alla fall, men frågan är är det valuta för pengarna? Skall man gå upp i pris som t.ex. Triangle AIO? eller helt enkelt letar jag i fel "kategori" av högtalare? Kanske kolla på "studio" monitorer såsom dessa: https://www.thomann.de/se/aktiv_naerfaeltsskaerm.html ? Dock fallerar dessa antagligen på punkt 2 på min kravlista samt att det blir eventuellt fler tjockare kablar typ xlr som sambon inte kommer gilla...eventuellt dra kablarna i väggen också...(i så fall hade det vart smidigare med bara högtalarkabel än högtalarkabel + ström för aktiva monitorer )

Tack på förhand
/Vilse i ljud-djungeln

La till högtalare
Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ som har fått rätt bra recensioner är Klipsch The Fives. De är typ tänkta att vara ett alternativ till en soundbar med mer fokus på musik, men ändå bra för film och så. Alltså har de HDMI ARC, subwoofer-utgång, BT, phono-förstärkare och sådär. Rätt snygga i valnöt också i min mening.

https://www.klipsch.com/products/the-fives-powered-speakers
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5324038
https://www.whathifi.com/reviews/klipsch-the-fives
https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/klipsch-the-fives/

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att optisk kabel bara har bandbredd för att spela upp komprimerad Dolby Digital (AC3) och DTS. Värt ätt tänka på om du vill bygga ut med surround i framtiden.

Dolby Digital Plus, Atmos, DTS:X, högupplöst musik osv går alltså inte via optisk kabel. Då är det HDMI som gäller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Snabba övriga tankar, ska ni elda i eldstaden? Inte risk med störigt (alternativt fula lösningar för att mörklägga) solljus från fönstren?

Tänkte bara dubbelkolla möbleringen innan ni börjar jobba.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Kan du hitta ett par begagnade JBL XPL 90 så kan det vara bland det mest välljudande i denna prisklass/storlek.
Har nästan 30 år på nacken, men kostade skjortan på tiden de var nya och tillhörde en serie audiofil-lådor som inte görs på samma sätt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett alternativ som har fått rätt bra recensioner är Klipsch The Fives. De är typ tänkta att vara ett alternativ till en soundbar med mer fokus på musik, men ändå bra för film och så. Alltså har de HDMI ARC, subwoofer-utgång, BT, phono-förstärkare och sådär. Rätt snygga i valnöt också i min mening.

https://www.klipsch.com/products/the-fives-powered-speakers
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5324038
https://www.whathifi.com/reviews/klipsch-the-fives
https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/klipsch-the-fives/

Får utvärdera dessa igen (har kikat på dessa förut men den fick nobben av flera skäl ganska tidigt i min granskning:

  • Har läst att Klipsch brukar ha en distinkt "skrikig" diskant (gillar mer naturtroget ljud)

  • Gillar inte att knapparna för volym/input är på toppen då när dom är på uppsatta på väggen kan man ej använda dom och knapparna i sig ser inte så snygga ut(kommer antagligen synas när man riktar ner dom lite. Och jag förstår att det finns en fjärr).

  • Sen är jag inte övertygad retro stilen passar in vårat vardagsrum). (The Sixes såg dock utseendemässigt snyggare ut men det är ju en "annan" högtalare och saknar hdmi t.ex.)

HDMI:n på denna är väl ett stort plus(är an anledning varför jag sneglat på audio pro:na som jag länkade ovanför, där är dock frågan om dom gör bra högtalare?)

Skrivet av nu1mlock:

Vill bara nämna att optisk kabel bara har bandbredd för att spela upp komprimerad Dolby Digital (AC3) och DTS. Värt ätt tänka på om du vill bygga ut med surround i framtiden.

Dolby Digital Plus, Atmos, DTS:X, högupplöst musik osv går alltså inte via optisk kabel. Då är det HDMI som gäller.

Tanken är att ha hemmabio i källaren i framtiden då utformningen i vardagsrummet är långt ifrån optimal för filmtittande så vi nöjer oss med ett 2.x system för vanligt tv-tittande och att kunna fylla vardagsrummet musik på dagarna.

Den TV:n vi har just nu har bara optisk ut(alternativt hdmi arc) så bra att du nämnde det gällande ljudformaten för det hade jag missat helt! Dock är jag inte säker om detta är ett problem för tillfället(?), film vi kollar på är från streamingtjänster oftast och då brukar dom väl ha en stereo mix tillgänglig så att det inte är ett problem? Musik: Spotify eller musik streamad från NAS i FLAC format bör väl inte vara ett problem heller om jag inte missar något? Sen när väl hemmabioprojektet drar igång i framtiden kanske man skall se till att allting stöds

Skrivet av Yorg:

Snabba övriga tankar, ska ni elda i eldstaden? Inte risk med störigt (alternativt fula lösningar för att mörklägga) solljus från fönstren?

Tänkte bara dubbelkolla möbleringen innan ni börjar jobba.

Vi försökte ha TV:n på andra väggen med djungeltapeten men då är det halvt omöjligt att möblera med soffan så att det inte blir trångt. så oavsett placering var det något man fick kompromissa så det blev detta (hade ju en tanke att stänga igen dörren och göra en ny dörr från köket till rummet bakom och då hade man kanske t.om kunna ha golvhögtalare...men det flöt inte så bra med sambon haha... men helt ärligt så har jag inte släppt tanken än).

För att svara på dina frågor:
Eldstaden är ej tänkt att användas.
Ljus från fönsterna kan vara störande men vi har ordnat gardiner som fixar problemet på någorlunda acceptabelt sätt.

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fräckepelle:

Kan du hitta ett par begagnade JBL XPL 90 så kan det vara bland det mest välljudande i denna prisklass/storlek.
Har nästan 30 år på nacken, men kostade skjortan på tiden de var nya och tillhörde en serie audiofil-lådor som inte görs på samma sätt idag.

Ifall man nu skulle gå vägen med vanliga högtalare med extern förstärkare: förslag på stärkare med 2 kanaler + möjlighet att ha en aktiv sub som även klarar av streaming funktionaliteten som jag är ute efter. Helst med HDMI då antar jag för att slippa problem som pratats om ovan, annars optisk.

Förövrigt så jag har ett par gamla kenwood 888D

liggandes här hemma med en gammal stärkare men då TV:n saknar hörlursutgång (samt stärkaren ej har någon funktionalitet för streaming mm samt saknar fjärr så är den inte användbar oavsett) som jag hade i tankarna i början att ha som högtalare i vardagsrummet men storleken på högtalarna är också ett litet problemområde... 44.5 x 66 x 28 cm som gör det lite svårt att få till det, det går inte direkt sätta dom på väggen

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

Finns separata streamers man kan köpa och man kopplar ej en förstärkare till hörlursuttaget.
Saknar den fjärr blir det jobbigare.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jon lord:

Får utvärdera dessa igen (har kikat på dessa förut men den fick nobben av flera skäl ganska tidigt i min granskning:

  • Har läst att Klipsch brukar ha en distinkt "skrikig" diskant (gillar mer naturtroget ljud)

  • Gillar inte att knapparna för volym/input är på toppen då när dom är på uppsatta på väggen kan man ej använda dom och knapparna i sig ser inte så snygga ut(kommer antagligen synas när man riktar ner dom lite. Och jag förstår att det finns en fjärr).

  • Sen är jag inte övertygad retro stilen passar in vårat vardagsrum). (The Sixes såg dock utseendemässigt snyggare ut men det är ju en "annan" högtalare och saknar hdmi t.ex.)

HDMI:n på denna är väl ett stort plus(är an anledning varför jag sneglat på audio pro:na som jag länkade ovanför, där är dock frågan om dom gör bra högtalare?)
...

Jag har bara provlyssnat de lite, så jag har inte så bra koll men de lät väldigt bra i mina öron (har för mig att det var på Hembiobutiken i Högsbo men de verkar inte ha några att provlyssna på nu tyvärr). Klipsch jobbar ju på att få ett mer "internationellt" ljud vad jag förstår, sen om det är bättre än det amerikanska vet jag inte. Utseendet är förstås en smaksak, men de svarta är rätt cleana, och tar man bort fronten så ser de ju ut som vilka högtalare som helst. Angående kontrollerna så kan de säkert störa lite, samtidigt är de väldigt trevliga med hög kvalitetskänsla och så. De flesta liknande högtalare har antingen billiga touchknappar eller något som känns ännu billigare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jon lord:

Ifall man nu skulle gå vägen med vanliga högtalare med extern förstärkare: förslag på stärkare med 2 kanaler + möjlighet att ha en aktiv sub som även klarar av streaming funktionaliteten som jag är ute efter. Helst med HDMI då antar jag för att slippa problem som pratats om ovan, annars optisk.

Förövrigt så jag har ett par gamla kenwood 888Dhttps://www.radiomuseum.org/images/radio/trio_kenwood/kl_888d_2503967.jpg liggandes här hemma med en gammal stärkare men då TV:n saknar hörlursutgång (samt stärkaren ej har någon funktionalitet för streaming mm samt saknar fjärr så är den inte användbar oavsett) som jag hade i tankarna i början att ha som högtalare i vardagsrummet men storleken på högtalarna är också ett litet problemområde... 44.5 x 66 x 28 cm som gör det lite svårt att få till det, det går inte direkt sätta dom på väggen

Från 1976, har du kvar fronterna till högtalarna ? Är kanterna på elementen hela ? Om inte bör du renovera dem innan de används, det kanske man ändå borde göra med avseende på kondensatorbyte om det är 45 år gamla originallytar i dem.

Det är mest dumt att integrera streaming i kraftelektroniken för streamingen blir snabbt omodern och utdaterad långt innan förstärkaren så använd nån separat burk för streaming och anslut den som vilken annan signalkälla som helst, Streamningburken har troligen fjärr så du får fjärr när du är "modern" även via din gamla förstärkare om du vill.

Vill du ha nått nytt vägghängt så har DLS en del i sin Flatbox serie https://dls.se/home-audio/
Letar du beg är det nog inte mycket som funkar bland bättre vägghögtalare med den placeringen och budgeten Dynaudio Audience 42W är den enda jag kommer på och de dyker upp på begmarknaden kring 4000 kr lite då och då, ev kanske ett par vanliga 42or kan funka men de låter verkligen inte lika bra om de placeras mot vägg. Carlson går inte att montera så högt och Bremen är för dyrt.

Ett budgetalternativ som är riktigt prisvärt är Ikea Eneby 30, de har också väggmonteringsbeslag till dem, ett par såna och en Google Nest mini (för strömning) kostar 2000kr och tvn kopplar du då in analogt för att inte få problem med synken mellan ljud och bild.
Kanske inte det mest lämpade att bygga vidare på för seriösare hifi men det går att flytta dem till köket eller sovrummet eller vad du nu vill för de låter faktisk riktigt bra för pengarna om man sänker basen 1-2 steg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är ingen expert på ljud med fick tips av en vän med mer koll om detta instegspaket.

https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-sb-15b-tangent-amps...

Blev väldigt nöjd med ljud kontra pris.
Har en chromecast audio gömd bakom då det finns USB på förstärkaren.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Finns separata streamers man kan köpa och man kopplar ej en förstärkare till hörlursuttaget.
Saknar den fjärr blir det jobbigare.

Hej,
Ja du har helt rätt, det jag menade att den saknar all typ av analog ut. Men digital ut är väl att föredra oavsett
Separat streamer, jag vet att det finns (och äger en chromecast audio, om man nu kan kalla det för en "hifi" streamer, den har väl optisk ut så den är väl ok för vad den är?) men inte helt insatt i dom produkterna som finns på hembiobutiken mm (dom är ju helt galet dyra) så vet inte om jag vågar åka in i denna kaninhålan också... Vill försöka hålla det någorlunda simpelt med setuppen så hade ju vart bra att ha allt i en produkt så att man inte behöver starta igång 3 olika saker för att lyssna på musik (eller ifall det finns auto on funktionalitet), dock är det mer prioriterat att hålla budgeten ifall nu det finns en magisk lösning som kräver X antal saker.

Skrivet av snajk:

Jag har bara provlyssnat de lite, så jag har inte så bra koll men de lät väldigt bra i mina öron (har för mig att det var på Hembiobutiken i Högsbo men de verkar inte ha några att provlyssna på nu tyvärr). Klipsch jobbar ju på att få ett mer "internationellt" ljud vad jag förstår, sen om det är bättre än det amerikanska vet jag inte. Utseendet är förstås en smaksak, men de svarta är rätt cleana, och tar man bort fronten så ser de ju ut som vilka högtalare som helst. Angående kontrollerna så kan de säkert störa lite, samtidigt är de väldigt trevliga med hög kvalitetskänsla och så. De flesta liknande högtalare har antingen billiga touchknappar eller något som känns ännu billigare.

Jag får åka in till dom här i göteborg för att lyssna på lite saker och ting med sambon.
Tror heller det inte är helt optimalt att ha högtalarna så nära väggen egentligen? Får väl fråga lite vad dom säger därborta... men är lite rädd att dom är "biased" mot deras märken dom säljer.

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

Mycket bättre att få ner bänken så att högtalarna står under TVn än ovanför. Blir lätt att ljudet låter som att det kommer från taket om högtalarna står över TVn

Permalänk
Medlem

Om du kan så är nästan det viktigaste att du testar högtalarna du funderar på och ser själv vilket par just du tycker låter bäst med den musiken du lyssnar på.

Permalänk
Medlem

Skulle (iaf.)satsat på en bra soundbar istället för separata stereo högtalare så högt upp på väggen.

Iaf
Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Från 1976, har du kvar fronterna till högtalarna ? Är kanterna på elementen hela ? Om inte bör du renovera dem innan de används, det kanske man ändå borde göra med avseende på kondensatorbyte om det är 45 år gamla originallytar i dem.

Det är mest dumt att integrera streaming i kraftelektroniken för streamingen blir snabbt omodern och utdaterad långt innan förstärkaren så använd nån separat burk för streaming och anslut den som vilken annan signalkälla som helst, Streamningburken har troligen fjärr så du får fjärr när du är "modern" även via din gamla förstärkare om du vill.

Vill du ha nått nytt vägghängt så har DLS en del i sin Flatbox serie https://dls.se/home-audio/
Letar du beg är det nog inte mycket som funkar bland bättre vägghögtalare med den placeringen och budgeten Dynaudio Audience 42W är den enda jag kommer på och de dyker upp på begmarknaden kring 4000 kr lite då och då, ev kanske ett par vanliga 42or kan funka men de låter verkligen inte lika bra om de placeras mot vägg. Carlson går inte att montera så högt och Bremen är för dyrt.

Ett budgetalternativ som är riktigt prisvärt är Ikea Eneby 30, de har också väggmonteringsbeslag till dem, ett par såna och en Google Nest mini (för strömning) kostar 2000kr och tvn kopplar du då in analogt för att inte få problem med synken mellan ljud och bild.
Kanske inte det mest lämpade att bygga vidare på för seriösare hifi men det går att flytta dem till köket eller sovrummet eller vad du nu vill för de låter faktisk riktigt bra för pengarna om man sänker basen 1-2 steg.

Det fetstilta: Detta är det jag är rädd för gällande tjänster och appar till dessa enheter. Tack, jag tror det du sa får mig byta inriktning helt och att försöka hitta hålla streaming separat från högtalarna.
Dock börjar jag väl från ruta 1 då igen haha. Vad för förstärkare/högtalare/streamer(ifall separat från förstärkaren) skall jag börja kolla på med budget på ca 10k.

DLS: Inte stött på det här märket någonstans, sen när jag går vidare på deras sida till distributörer som säljer högtalarna så finns inte ens dom kvar i sverige (förstår ju att företaget finns i partille dock). Sen är jag väll inte ute efter helt "platta" högtalare som dessa verkar vara jag vill ju kunna vinkla högtalarna neråt mot soffan.¨

Budgetalternativen är inte så intressanta.

Skrivet av charmless:

Är ingen expert på ljud med fick tips av en vän med mer koll om detta instegspaket.

https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-sb-15b-tangent-amps...

Blev väldigt nöjd med ljud kontra pris.
Har en chromecast audio gömd bakom då det finns USB på förstärkaren.

Lite samma svar som ovan: Då jag har större budget 3k så antar jag att jag får mycket bättre ljud om jag lägger närmare 10 om mitt mål är att kunna ha ljudsystemet under många många år. Nu låter jag som en snål audiofil dock men det gör inget

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Från 1976, har du kvar fronterna till högtalarna ? Är kanterna på elementen hela ? Om inte bör du renovera dem innan de används, det kanske man ändå borde göra med avseende på kondensatorbyte om det är 45 år gamla originallytar i dem.

Fronterna finns kvar. Dom fungerar fint då jag använt dom lite sporadisk då och då men nu när du väl nämner kondensatorer så kanske jag borde ta en titt inuti och se statusen, senast jag öppnade dom var nog ca 15 år sedan och då var allting helt (om det var läckage du tänkte på? Man kanske skall byta dom oavsett?)

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det där är verkligen taskigt läge för placering av ljud (och bild), dörr och eldstad som ställer till det. Spontant så behöver man nog vända på steken och använda väggen till vänster för tv/ljud.

Med placeringen du tänkt så hade jag kört på lämplig ljudlimpa (under TVn) med funktionerna du efterfrågar och varit nöjd med det. Finns med och utan sub men vill du ha något dunka dunka alls så köp med sub. Det kan duga gott som vardagsrumslyssning.

Nåt vidare finlir-hifi får du inte till där ändå det får du ha någon annan stans

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jon lord:

Det fetstilta: Detta är det jag är rädd för gällande tjänster och appar till dessa enheter. Tack, jag tror det du sa får mig byta inriktning helt och att försöka hitta hålla streaming separat från högtalarna.
Dock börjar jag väl från ruta 1 då igen haha. Vad för förstärkare/högtalare/streamer(ifall separat från förstärkaren) skall jag börja kolla på med budget på ca 10k.

DLS: Inte stött på det här märket någonstans, sen när jag går vidare på deras sida till distributörer som säljer högtalarna så finns inte ens dom kvar i sverige (förstår ju att företaget finns i partille dock). Sen är jag väll inte ute efter helt "platta" högtalare som dessa verkar vara jag vill ju kunna vinkla högtalarna neråt mot soffan.¨

Budgetalternativen är inte så intressanta.

Lite samma svar som ovan: Då jag har större budget 3k så antar jag att jag får mycket bättre ljud om jag lägger närmare 10 om mitt mål är att kunna ha ljudsystemet under många många år. Nu låter jag som en snål audiofil dock men det gör inget

DLS finns definitivt i svenska butiker, kring Göteborg finns de åtminstone hos Hembiobutiken och Hifipunkten.
Att placera en vanlig högtalare tätt mot vägg kommer att påverka reflexerna och tonkurvan så är du ute efter bra ljud är de inga alternativ för de funkar inte akustiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mrqaffe:

DLS finns definitivt i svenska butiker, kring Göteborg finns de åtminstone hos Hembiobutiken och Hifipunkten.
Att placera en vanlig högtalare tätt mot vägg kommer att påverka reflexerna och tonkurvan så är du ute efter bra ljud är de inga alternativ för de funkar inte akustiskt.

DLS är väl tom svenskt från början

Bra att du påpekar det om placering av högtalare mot vägg.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jon lord:

Hej,
Ja du har helt rätt, det jag menade att den saknar all typ av analog ut. Men digital ut är väl att föredra oavsett
Separat streamer, jag vet att det finns (och äger en chromecast audio, om man nu kan kalla det för en "hifi" streamer, den har väl optisk ut så den är väl ok för vad den är?) men inte helt insatt i dom produkterna som finns på hembiobutiken mm (dom är ju helt galet dyra) så vet inte om jag vågar åka in i denna kaninhålan också... Vill försöka hålla det någorlunda simpelt med setuppen så hade ju vart bra att ha allt i en produkt så att man inte behöver starta igång 3 olika saker för att lyssna på musik (eller ifall det finns auto on funktionalitet), dock är det mer prioriterat att hålla budgeten ifall nu det finns en magisk lösning som kräver X antal saker.

Problemet med många dedikerade streamingenheter är att de är rätt dyra (bortsett från CC Audio förstås, som de tyvärr har lagt ned), förutom då förstås att de har en tendens att bli föråldrade snabbt. Men har man något som kan hantera en optisk signal så går det ju sannolikt att använda med vad du än skaffar i framtiden.

Citat:

Jag får åka in till dom här i göteborg för att lyssna på lite saker och ting med sambon.
Tror heller det inte är helt optimalt att ha högtalarna så nära väggen egentligen? Får väl fråga lite vad dom säger därborta... men är lite rädd att dom är "biased" mot deras märken dom säljer.

Jo det är alltid en risk. Men just Hembiobutiken känns rätt bra ur den aspekten tycker jag, dessutom har de ju ett väldigt brett utbud. Tidigare köpte jag ofta från HiFiklubben när de bara hade en butik inne vid heden, men sedan de expanderade (blev uppköpta?) så känns de inte alls lika bra längre. Tele-Hå vid Skanstorget är också bra.

Permalänk
Medlem

Efter lite mer forskning och ännu mer beslutsångest så blev jag trött på att leta i ett evighetskaninhål och bara slog till... Det blev Rotel a12 som verkar ha det mesta jag är ute efter (minus streaming), men det görs up av att den har ett USB-DAC samt flera optiska ingångar.
Till detta kommer köra med mina gamla Kenwood Kl888D till att börja med (bytte precis kondensatorerna) och får se hur denna kombon fungerar (har inte ännu hämtat ut förtärkaren från posten).
Då dessa högtalare saknar lite i basregistret så kompletterade jag även med en XTZ spirit sub 12 då fyndbörsen hade 20% rabatt så jag kunde inte låta bli... Tror att detta blir en bra start och vid behov kan jag komplettera med en streamer om inte chromecast audion + inbyggda bluetoothen räcker till.

Tack så mycket för feedbacken, även fast det blev helt annat i slutändan det jag efterfrågade så var det till hjälp!

Innan jag slog till med roteln ovan så var jag inne på dessa för att nämna några(råkade även ta en vurpa på beggade separat för/slutsteg..)... vilket är en salig blandning mellan allt i ett maskiner och "rena" förstärkare och streamers:
Yamaha R-N602 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3296082
Marantz PM6007 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5485519
NAD C 338 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3936661
Yamaha NP-S303 https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4421780
Argon Audio STREAM3M https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5017668

PS: Sen kommer jag ta ta bort dörren på bilden och göra ett nytt till rummet bakom från köket

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

Tänkte att någon liknande lösning som denna(länk) kanske skulle fungera för att dra ut TVn framför dörren vid TV tittande och då ha möjlighet att sätta högtalarna lite bättre placerade på /mot väggen
https://www.dustinhome.se/product/5011122544/m-universal-swin...

Visa signatur

chmod 775