Wifi 6E = AXE, när kan man köpa i Sverige/EU?

Permalänk
Medlem

Wifi 6E = AXE, när kan man köpa i Sverige/EU?

Jag skulle vilja uppdatera med mesh nätverk hemma och undrar när wifi 6E börjar säljas?

Asus har släppt ASUS ZenWiFi XT8 men det är bara ET8 som finns i Sverige ännu.
https://dongknows.com/asus-zenwifi-et8-vs-xt8-preview/

Linksys har släppt Linksys Atlas Max 6E: Tri-Band Mesh WiFi 6E System, 3-Pack
SKU MX8503
men det är bara Linksys Velop (AX) som finns i Sverige..

Permalänk
Medlem

Har du hört med Linksys själva om en eventuell sverige/europa lansering? Alternativt höra med återförsäljare om det är nånting dom kan ta in, eller har planer pp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den delen av spektrumet som EU gör tillgängligt ska vara redo senast 1 december. PTS vet nog mer om vad som gäller för Sverige, än så länge syns inget i frekvensplanen. Det är betydligt mindre spektrum i EU än i USA.

Se artikel 3 i beslutet.

Citat:

By 1 December 2021, Member States shall designate the 5 945-6 425 MHz frequency band and make it available on a nonexclusive, non-interference and non-protected basis, for the implementation of WAS/RLANs in accordance with the
technical conditions set out in the Annex.

Det verkar vara ETSI EN 303 687 som sätter de detaljerade regelverken för hur enheter ska testas. Eftersom standarden verkar vara i draft-status kan det nog ta sin tid innan man kan sätta testade enheter på marknaden. Gissningsvis behöver man ha testat sina grejer innan de får säljas (men det är inget jag har belägg för).

Permalänk
Medlem

Man kanske inte skall vänta på detta enligt Small Net Builder.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Man kanske inte skall vänta på detta enligt Small Net Builder.

Det klart att man skall vänta på WiFI6e!
Man skall bara förstå vad det innebär, men allt som använder WiFi6e kommer att vinna på det så länge signalstyrkan är hyfsad.
Det sagt, så är det bara WiFi6e klienter som kan se någon förbättring alls. Och eftersom EU bara släpper hälften så stort band som USA kommer bara en klient kunna köra dual 160MHz, vilket är...mindre bra.
Å tredje sidan så representerar 6GHz bandet trots allt ett område till, så i längden innebär det ju ändå att belastningen på WiFi-nätet ökar långsammare.
WiFi 7 är inte superlångt borta. Men även det är fortfarande ännu-mer-av-samma. Intelligentare användning av en begränsad resurs.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något mer om när Wifi 6E-manicker får börja säljas/användas här?

Jag läste någonstans om att 1:a december 2021 är ett viktigt datum när det gäller Wifi 6E i Europa, men jag minns inte exakt vad det handlade om tyvärr...

Jag väntar otåligt på 6E så jag äntligen kan slippa allt förbannat strul med DFS-kanalkollisioner i 5 GHz-bandet som jag har i dagsläget, med min trådlösa brygga mellan två Wifi 5-fyrar (vars backhaul tyvärr består av 100% DFS-kanaler - död åt DFS!)

För övrigt så är det Asus ET8 som har Wifi 6E, och som alltså fortfarande än så länge inte säljs i Europa (vad jag kan hitta.)

Vore det inte så förbaskat besvärligt att dra kabel i mitt specifika fall så hade jag gjort det för länge sedan. Trådlös backhaul suger stenhårt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Någon som vet något mer om när Wifi 6E-manicker får börja säljas/användas här?

Jag läste någonstans om att 1:a december 2021 är ett viktigt datum när det gäller Wifi 6E i Europa, men jag minns inte exakt vad det handlade om tyvärr...

Jag väntar otåligt på 6E så jag äntligen kan slippa allt förbannat strul med DFS-kanalkollisioner i 5 GHz-bandet som jag har i dagsläget, med min trådlösa brygga mellan två Wifi 5-fyrar (vars backhaul tyvärr består av 100% DFS-kanaler - död åt DFS!)

För övrigt så är det Asus ET8 som har Wifi 6E, och som alltså fortfarande än så länge inte säljs i Europa (vad jag kan hitta.)

Vore det inte så förbaskat besvärligt att dra kabel i mitt specifika fall så hade jag gjort det för länge sedan. Trådlös backhaul suger stenhårt.

Disclaimer: Det var ett bra tag sedan jag forskade i regelverken. Följande är ur minnet.

1 december är datumet när EU-medlemsstaterna ska ha släppt spektrumet i den lokala lagstiftningen. Men jag har fortfarande inte listat ut om det betyder att enheter får säljas, eller om det krävs testning av något slag först och om ETSI har lyckats få till ett regelverk för det.

Tyvärr kommer ju 6 GHz ha sämre räckvidd än 5 GHz, så backhaul genom väggar... jag skulle inte ha alltför stora förhoppningar. Jag har inte heller koll på vad EU säger om utomhusanvändning, men om jag minns rätt har FCC förbjudit det helt, vilket ju gör 6 GHz ännu mindre användbart när det gäller situationer där det är jobbigt att dra kabel. Eftersom FCC har förbjudit det så kommer nog väderskyddade enheter att bli ovanliga/dyra, i alla fall i början, även om de skulle vara tillåtna i EU.

Jag tvivlat inte på vad du säger, men jag blir nyfiken på var du bor och vad "störningskällan" är om DFS är ett praktiskt märkbart problem? Jag antar att vi pratar om 160 MHz?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att nätverksprodukterna kommer i december.

https://surfa.se/wi-fi-6e-till-sverige-15-november-90-procent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Disclaimer: Det var ett bra tag sedan jag forskade i regelverken. Följande är ur minnet.

1 december är datumet när EU-medlemsstaterna ska ha släppt spektrumet i den lokala lagstiftningen. Men jag har fortfarande inte listat ut om det betyder att enheter får säljas, eller om det krävs testning av något slag först och om ETSI har lyckats få till ett regelverk för det.

Tyvärr kommer ju 6 GHz ha sämre räckvidd än 5 GHz, så backhaul genom väggar... jag skulle inte ha alltför stora förhoppningar. Jag har inte heller koll på vad EU säger om utomhusanvändning, men om jag minns rätt har FCC förbjudit det helt, vilket ju gör 6 GHz ännu mindre användbart när det gäller situationer där det är jobbigt att dra kabel. Eftersom FCC har förbjudit det så kommer nog väderskyddade enheter att bli ovanliga/dyra, i alla fall i början, även om de skulle vara tillåtna i EU.

Jag tvivlat inte på vad du säger, men jag blir nyfiken på var du bor och vad "störningskällan" är om DFS är ett praktiskt märkbart problem? Jag antar att vi pratar om 160 MHz?

Tackar för infon!

Jag har för mig att EU bestämt att begränsa maxeffekten för att 6 GHz enbart ska vara tillåtet för inomhusbruk, och det är även ett snävare frekvensband.

Problemet med DFS är att det inte finns någon spikad standard för hur en kolliderande signal ser ut, så varje tillverkare verkar gör sin egen tolkning/gissning, och vissa gör säkert ett bättre jobb än andra. Mina två Netgearfyrar fungerade bra i början, sedan misstänker jag att en eller flera grannar har skaffat utrustning som stör ut (för det kan tydligen vilken 5 GHz-utrustning som helst göra), alternativt att militären eller flygplatsen i närheten har börjat ha något för sig på senare tid (men en polare med signalspanarbakgrund säger att de två senare är mindre sannolikt). Netgearfyrarna backar undan i ett par minuter varje gång det händer.

Visar det sig att jag får problem även med 6E pga vägg + golvhinder så får jag väl ge upp och dra en kabeljäkel ändå, utanpå väggar och tak och via en trapp, för det finns ingen kabelkanal för den dragning som krävs.

Skrivet av burger_:

Det verkar som att nätverksprodukterna kommer i december.

https://surfa.se/wi-fi-6e-till-sverige-15-november-90-procent...

Nice, tackar!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Det verkar som att nätverksprodukterna kommer i december.

https://surfa.se/wi-fi-6e-till-sverige-15-november-90-procent...

Skall vi då tro att Asus ROG Rapture GT-AXE11000 kommer ganska snart till Sverige?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Skall vi då tro att Asus ROG Rapture GT-AXE11000 kommer ganska snart till Sverige?

Den lär väl kosta 10000kr också =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Någon som vet något mer om när Wifi 6E-manicker får börja säljas/användas här?

Jag läste någonstans om att 1:a december 2021 är ett viktigt datum när det gäller Wifi 6E i Europa, men jag minns inte exakt vad det handlade om tyvärr...

Jag väntar otåligt på 6E så jag äntligen kan slippa allt förbannat strul med DFS-kanalkollisioner i 5 GHz-bandet som jag har i dagsläget, med min trådlösa brygga mellan två Wifi 5-fyrar (vars backhaul tyvärr består av 100% DFS-kanaler - död åt DFS!)

För övrigt så är det Asus ET8 som har Wifi 6E, och som alltså fortfarande än så länge inte säljs i Europa (vad jag kan hitta.)

Vore det inte så förbaskat besvärligt att dra kabel i mitt specifika fall så hade jag gjort det för länge sedan. Trådlös backhaul suger stenhårt.

Välkommen i klubben för "vi som hatar DFS".

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Den lär väl kosta 10000kr också =(

Den säljs utrikes (t.ex UK) för drygt 4000SEK inklusive skatt. Skall inte förutsäga för mycket om de svenska detaljisterna. Men det finns alternativ om de skulle köra grafikkortsmarginaler.

Permalänk
Hedersmedlem

Aruba släppte nyligen sin AP-635 med WiFi 6E, dock ej för konsumenter.

Länk: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5860582

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ja, och prisnedsättningar på Asus RT-AX89X (gått upp igen) och Asus GT-AX11000 tyder på att man vill rensa lite i lagren inför nya modeller med nya funktioner.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Synd är bara priset som ligger på 13k. Det är ju 10k över konkurrenternas wifi 6 AP:s.

Permalänk
Medlem

En bunta nya routrar (och switchar och...) på CES 2022.
En del känns tyvärr igen från CES 2021. Kanske vi får se dem på hyllorna i år?

Permalänk
Medlem

GT-AXE16000 ser ju intressant ut, inte minst så har den ju ventilerade antenner, bara en sådan sak

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Min personliga favorit är nog tp-links AXE 200 Omni som kan vrida på antennerna för att anpassa sig till var du är eller styras för att optimera t.ex. transmission mellan våningsplan osv. Dubbla 10Gbe portar är också trevligt, (vilket ”lillebror” också har).

Men som sagt - det skall ju säljas också.

Permalänk
Medlem

Får se när det kommer vettiga 6E AP's som inte ser ut som rymdskepp för rimliga priser. Synd gameing-prylarna ska vara först alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Min personliga favorit är nog tp-links AXE 200 Omni som kan vrida på antennerna för att anpassa sig till var du är eller styras för att optimera t.ex. transmission mellan våningsplan osv. Dubbla 10Gbe portar är också trevligt, (vilket ”lillebror” också har).

Men som sagt - det skall ju säljas också.

Fast TP-Link brukar väl inte utmärka sig när det kommer till att skicka ut ny FW precis?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Fast TP-Link brukar väl inte utmärka sig när det kommer till att skicka ut ny FW precis?

Om man är routerentusiast är nog Netgear eller möjligen Asus (Merlin) roligare att hålla på med.
Men de kan inte vifta med öronen.

Permalänk
Medlem

Nu kan man köpa en WiFi 6e enhet i Sverige minsann:
ASUS ROG Rapture GT-AXE11000

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Nu kan man köpa en WiFi 6e enhet i Sverige minsann:
ASUS ROG Rapture GT-AXE11000

Äntligen händer det något!

Synd att jag skulle behöva två, för trådlös backhaul, vilket kanske blir lite svårt att motivera med tanke på priset.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag börjar få intrycket att branschen (klienterna) inväntar WiFi 7. Intel (som var tidigt ute med 6e), Mediatek i startgroparna vilket borde sätta fart på Broadcom/Qualcomm, och strulet med vilka band som är öppna var i världen under vilka villkor i huvudsak på plats nu, gör att väntetiden på WiFi 7 kan bli ganska kort.

Rått uttryckt, så länge Apple inte implementerar WiFi6e kommer standarden inte att lyfta. Å andra sidan är Apple väldigt amerikanskt, och USA har den i princip bästa bandbreddstilldelningen på 6GHz-bandet och stora behov av mer utrymme i sina stora städer. Rykten säger att de kan tänkas stödja 6e på sina produkter som lanseras i höst. Å tredje sidan är det hösten 2022 - väldigt nära potentiell sjösättning av WiFi 7, som erbjuder bättre utnyttjande av tillgängliga kanaler, och inte minst viktigt, är en hel siffra bättre. Marknadsföringsputtarna gillar det.

6e börjar kännas kortlivat. Kanske blir det knappt livat alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

6e börjar kännas kortlivat. Kanske blir det knappt livat alls.

Risk att du har rätt, hoppas du har fel, jag är så trött på DFS-problem att varje dag utan 6 GHz är en pina. Vill inte vänta ännu längre, på 7:an.

Visst, kan ju visa sig att 6 GHz funkar piss i mitt hus förstås, det vet jag inte, men 5 GHz fungerar åtminstone fint genom väggar och golv tvärs över hela huset (när DFS inte ställer till det).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag börjar få intrycket att branschen (klienterna) inväntar WiFi 7. Intel (som var tidigt ute med 6e), Mediatek i startgroparna vilket borde sätta fart på Broadcom/Qualcomm, och strulet med vilka band som är öppna var i världen under vilka villkor i huvudsak på plats nu, gör att väntetiden på WiFi 7 kan bli ganska kort.

Rått uttryckt, så länge Apple inte implementerar WiFi6e kommer standarden inte att lyfta. Å andra sidan är Apple väldigt amerikanskt, och USA har den i princip bästa bandbreddstilldelningen på 6GHz-bandet och stora behov av mer utrymme i sina stora städer. Rykten säger att de kan tänkas stödja 6e på sina produkter som lanseras i höst. Å tredje sidan är det hösten 2022 - väldigt nära potentiell sjösättning av WiFi 7, som erbjuder bättre utnyttjande av tillgängliga kanaler, och inte minst viktigt, är en hel siffra bättre. Marknadsföringsputtarna gillar det.

6e börjar kännas kortlivat. Kanske blir det knappt livat alls.

Vilken löljlig kommentar. IEEE, Wi-fi alliance, eller vilken organization som helst som sysslar med nätverk ger fan i vad apple gör och inte gör. Det är inte Apple som sätter standarden och det kommer dem heller aldrig få göra inom nätverk.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vilken löljlig kommentar. IEEE, Wi-fi alliance, eller vilken organization som helst som sysslar med nätverk ger fan i vad apple gör och inte gör. Det är inte Apple som sätter standarden och det kommer dem heller aldrig få göra inom nätverk.

Nej, men de är ett ledande företag på klientsidan. Det är inte så attraktivt att till exempel masstillverka och marknadsföra 6e konsumentroutrar, om den största gruppen av konsumenter inte kan dra nytta av dem alls.

Jag menade inte riktigt allvar, men ändå till dels. Så länge det i princip inte finns några volymer av klienter som kan använda sig av tekniken är den naturligtvis svårsåld. Om Apple hade inkorporerat tekniken hösten 2020 hade tekniken funnits i en halv miljard klienter idag, och jag lovar att konsumentmarknaden för 6e produkter hade sett annorlunda ut.

WiFi6e standarden introducerades 2018, och den främsta anledningen till att den knappt rört sig ut fläcken är rimligen den tid det tagit att få färdigt tilldelningen av band internationellt, EU tog ju till ungefär nu. Men att det gick segt gjorde också att standarden känns som att den kommer att förlora sitt marknadsföringsfönster till WiFi7 ganska snart. Vad det gäller spridning bestämmer klienttillverkarna, inte standardkommittéer (Apple är förresten en av de starka medlemmarna i WiFi Alliance.)

Permalänk
Medlem

Asus har börjat lista ET12 på sin svenska sida:

https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/Whole-Home-Mes...

Men hittar ingenstans att köpa ännu tyvärr. Och ET8 fortsätter lysa med sin frånvaro.

Asus är givetvis ute efter att kränga de allra dyraste enheterna först.

Tillägg: Hittade ET12 hos Amazon UK med möjlig Sverigeleverans faktiskt, men ej i lager och gråzon eftersom det inte är EU och brittisk strömplugg vill man inte ha.

Tillägg 2: Det var för fanken XT12, inte ET12, så glöm det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Asus ET12 finns förresten att köpa i Sverige nu, sedan en månad tillbaka ungefär.

Synd på priset bara (just nu lägst 5490:-), Asus fick gärna börja sälja ET8 någon gång.

Visa signatur

5950X, 3090