Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Monitor för reklamvisning 24/7?

Hej!
Jobbar som präst i en församling och vi vill skaffa monitorer som visar församlingens kalender med våra inbokade aktiviteter osv. Vi har en tjänst som ger oss detta i formen av en webbsida, som autouppdaterar en snygg vy av vad som ligger inne i vårt bokningssystem, så den saken är redan på plats.

Det jag behöver är fyra st monitorer, typ 40-50", som ska stå på 24/7 för att visa denna sida. On det finns inbyggd webbläsarfunktion så är det bra, annars funderar jag på att köpa såna små Intel-NUC stickor att köra något enkelt OS på och köra Chrome eller något därifrån. Eller vad tror ni är den i längden bästa och kostnadseffektivaste lösningen? I övrigt behövs vesa-fästen, annars är det lugnt.

Tänker jag fel, eller ska jag gå ut och hitta enklare 4k tvskärmar från Elgiganten för typ 4-5k i lämplig storlek och sedan mata in en Intelsticka i var och en, eller? Behöver man professionella skärmar, och i så fall, vilken?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert i området, men vi kör några 65" QBR på jobbet och de rullar på fint. Inhandlades dock vid årsskiftet och har inte använts vidare mycket i och med pandemin

Visa signatur

---

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan mycket väl köpa några billiga LCD-TV och köra på. Skillnaden mot Digital Signage-produkter (som ofta kostar mer) är att en enkel konsument-TV sällan är byggd för att drivas 24/7. Värmeavledning, komponenslitage etc. är baserat på något som ska fungera några timmar om dagen i en typisk inomhusmiljö. Där brukar signage-produkter vara byggda för mer robust användning - inklusive 24/7. Men också för att fungera mer som du vill där en konsument-TV tenderar att ha en del hyss för sig. Likt att efter strömmen bryts går den alltid till TV-mottagaren eller någon Home-screen till ett smart-system istället för att fortsätta där den var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan mycket väl köpa några billiga LCD-TV och köra på. Skillnaden mot Digital Signage-produkter (som ofta kostar mer) är att en enkel konsument-TV sällan är byggd för att drivas 24/7. Värmeavledning, komponenslitage etc. är baserat på något som ska fungera några timmar om dagen i en typisk inomhusmiljö. Där brukar signage-produkter vara byggda för mer robust användning - inklusive 24/7. Men också för att fungera mer som du vill där en konsument-TV tenderar att ha en del hyss för sig. Likt att efter strömmen bryts går den alltid till TV-mottagaren eller någon Home-screen till ett smart-system istället för att fortsätta där den var.

Hej och tack för svar!
Förlåt min okunskap, men vad menar du med LCD-TV i detta sammanhanget? Jag tänker i min enfald att det betyder samma sak som konsument-TV. Jag vill gärna ha 24/7 drift och att de inte går sönder efter ett halvår, tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Coolt med en präst på forumet!

Kan inte mycket om tvapparater, ser att Laxpudding redan har hittat hit, men tänkte tipsa om att det kanske går att Chromecasta upp sidan på monitorerna för att hålla nere kostnaderna? Vet inte om man kan casta till flera Chromecasts samtidigt dock (en per flik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Coolt med en präst på forumet!

Kan inte mycket om tvapparater, ser att Laxpudding redan har hittat hit, men tänkte tipsa om att det kanske går att Chromecasta upp sidan på monitorerna för att hålla nere kostnaderna? Vet inte om man kan casta till flera Chromecasts samtidigt dock (en per flik).

Det var smart, väldigt bra tips!
Är Chromecast beroende av att man är på samma wifi? Vi har ett på församlingshemmet och ett annat i kyrkan, vore smidigt om man kunde casta till flera enheter samtidigt oberoende av att de är på olika wifi.
EDIT: gjorde mina googlingar, Chromecast kommer inte fungera som tänkt. Men tack för tips!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fesoj:

Hej och tack för svar!
Förlåt min okunskap, men vad menar du med LCD-TV i detta sammanhanget? Jag tänker i min enfald att det betyder samma sak som konsument-TV. Jag vill gärna ha 24/7 drift och att de inte går sönder efter ett halvår, tacksam för alla tips!

LCD-TV är idag alla konsument-TV som inte är en OLED*. Ungefär på samma sätt om alla konsumentbilar som inte är diesel- eller eldrivna går på bensin.

*OLED lämpar sig inte för uppgiften och kostar mycket mer. Kvar är då det helt vanlig utbudet av enkla, billiga TV som alla då är LCD-TV.

Permalänk
Medlem

Första jag tänker på när det verkar som det ni ska visa är någorlunda statisk är Samsung the Frame - https://www.samsung.com/se/lifestyle-tvs/the-frame/highlights... Den ska ju vara gjord för att visa en statisk bild. Ytterligare en fördel men den är ju att den mer passar in i, iaf hur jag föreställer mig, en kyrka / religiös samlingsplats ser ut.

Vet inte om det kanske blir för krångligt för er att att exportera kalendervyn som bild så den kan visas eller egentligen hur "the Frame" funkar.

Nu var det ju inte det du frågade efter, men annars bär väl i stort sett alla runt på en smartphone. Kanske duger med en NFC-tagg eller QR-code som dom som vill se kalendern kan "dutta mot" / scanna?

Permalänk
Medlem

I princip alla Public display's. TV skärmar utan TV biten med tilltagna reflexfilter.

Komplett har ett helt segment av dem, men verkar som de billiga modellerna försvann från deras leverantör. https://www.komplett.se/category/12428/datorutrustning/bildsk...

Permalänk

Värt att nämna är att Samsungs QB-serie är 16/7 skärmar. Skall man ha deras 24/7 så är det QM-serien som gäller. De har 150nits mer än QB m.m.

LG:s variant är LG55UH5-F

Philips har oxå en modell som jag inte har i huvudet jusg nu.

Samtliga skärmar kan du ha i både landskaps och porträttsläge.
Inbyggt stöd för de flesta "vanliga" publiceringstjänster.

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra